Gjest TS Skrevet 26. oktober 2011 #61 Skrevet 26. oktober 2011 Men TS når dere var ute og spiste hva skjedde når regningen kom? Satt du god og fornøyd hver eneste gang og ventet på at han skulle betale eller tilbød du deg å spleise eller spandere en gang selv også? Det er snakk om to middager og nei, jeg tilbød meg ikke betale - siden vi var i utlandet og han brukte mastercard. Det samme mastercardet vi alltid bruker i utlandet, men vi spleisr jo alltid på regningen på både mat, hotell og reise, altså deles hele regningen i to. Denne gangen skulle han spandere, var mitt inntrykk.
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 26. oktober 2011 #62 Skrevet 26. oktober 2011 Det er snakk om to middager og nei, jeg tilbød meg ikke betale - siden vi var i utlandet og han brukte mastercard. Det samme mastercardet vi alltid bruker i utlandet, men vi spleisr jo alltid på regningen på både mat, hotell og reise, altså deles hele regningen i to. Denne gangen skulle han spandere, var mitt inntrykk. Bare for å sjekke om at jeg skjønte dette rett: du fikk regning på å betale halvparten av reisen og hotellet? Hvis det er tilfellet så synes jeg at dette ikke er noe som kan regnes som en gave. 1
Kontormus Skrevet 27. oktober 2011 #63 Skrevet 27. oktober 2011 I begrepet "opphold" så ligger det også at man skal holde liv i seg. Altså mat og drikke. Om man spanderer en tur så ligger det i kortene at giveren dekker dette også, hvertfall hvis en reiser sammen. "Shopping" er for meg innkjøp av klær og sko, og det dekker man selvsagt selv siden det er valgfritt. Kioskvarer og små nødvendigheter er ikke shopping. Kjærester bør vite såpass mye om hverandre, om at det kan bli problematisk og dele regningen for den ene. Da tar man den praten på forhånd. Å invitere med på tur der kun reise og hotell er dekket, er en halv gave. På sammme måte som en hytte uten tomt, bil uten hjul eller bilde uten ramme. 1
Mooria Skrevet 27. oktober 2011 #64 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Synes i det minste hun burde tatt det opp med ham før de reiste, og spurt ham tydelig for å avklare hva som var inkludert i reisen og ikke.. Selv om enkelte mener at det er han som skal betale for maten, så er det likevel frekt av henne å bare ta det som en selvfølge! Enda frekkere er det å være så utakknemlig- hun har fått en reise i bursdagsgave- og det er faktisk en ganske flott gave! Og så blir hun fornærma fordi hun må betale for litt av maten.. Sikkert veldig gøy å gi noe som helst til sånne mennesker som ikke setter pris på noe. Endret 27. oktober 2011 av Mooria 1
kissmequick Skrevet 27. oktober 2011 #65 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg spanderte akkurat weekendtur på venninna mi, og det har faktisk ikke falt meg inn at jeg skal betale middagene også. Fly, hotell med frokost og konsertbilletter er dekket, men middagene deler vi på, og shoppingen tar vi på hvert vårt kort. For meg er dette en absolutt selvfølge, og jeg er strengt tatt glad for at det er det for min omgangskrets også. Kjipt å invitere noen med på konsert, og så oppleve at det ble mye dyrere enn antatt fordi hun spiser så mye? :gjeiper: Til ts sin situasjon så tenker jeg vel sånn at han har tenkt at han har spandert opphold og reise. Siden de alltid når de er på tur bruker ett kort og betaler inn lik sum hver etterpå, så har han betalt oppholdet og reise i bursdagsgave, og splittet de andre utgiftene i to. Hadde kanskje gjort seg å klargjøre, men siden de er samboere så regner jeg med at han vet hun har råd, og tok det som en selvfølge at mat og ting skulle spleises på. 2
Gjest D_flatmajor Skrevet 27. oktober 2011 #66 Skrevet 27. oktober 2011 Synes i det minste hun burde tatt det opp med ham før de reiste, og spurt ham tydelig for å avklare hva som var inkludert i reisen og ikke.. Selv om enkelte mener at det er han som skal betale for maten, så er det likevel frekt av henne å bare ta det som en selvfølge! Enda frekkere er det å være så utakknemlig- hun har fått en reise i bursdagsgave- og det er faktisk en ganske flott gave! Og så blir hun fornærma fordi hun må betale for litt av maten.. Sikkert veldig gøy å gi noe som helst til sånne mennesker som ikke setter pris på noe. Amen! Det har blitt foreslått at han bør dumpes, han har blitt kalt smålig og det som verre er, mens det eneste han har gjort er å gi henne en reise i gave. 1
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2011 #67 Skrevet 27. oktober 2011 Min "shopping" begrenset seg til kanskje 400 kr (vannflasker, sjokolade, smånips etc). TS her... Først og fremst stiller jeg meg undrende til problemstillingen, selv om jeg ikke hadde ventet en regning i etterkant. At vi burde kommunisert bedre, er jo helt innlysende. Jeg synes faktisk at det at han tjener mer enn meg ER relevant, siden vi deler alle utgifter ellers helt likt, og dette er første gang jeg har blitt spandert på. Jeg kommer til å betale regningen uten å mukke, selvfølgelig, selv om den kom noe uventet. Ville bare høre her om jeg var helt ute som ikke så den komme. Det blir jo en veldig lei situasjon for deg når du sitter igjen med en negativ opplevelse etter å ha fått det som i utgangspunktet er en flott gave. Når han krever deg for noen hundrelapper som du har brukt på småting på turen, da blir det bare patetisk. 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #68 Skrevet 27. oktober 2011 Synes i det minste hun burde tatt det opp med ham før de reiste, og spurt ham tydelig for å avklare hva som var inkludert i reisen og ikke.. Selv om enkelte mener at det er han som skal betale for maten, så er det likevel frekt av henne å bare ta det som en selvfølge! Enda frekkere er det å være så utakknemlig- hun har fått en reise i bursdagsgave- og det er faktisk en ganske flott gave! Og så blir hun fornærma fordi hun må betale for litt av maten.. Sikkert veldig gøy å gi noe som helst til sånne mennesker som ikke setter pris på noe. Jeg mener HAN burde tatt det opp med henne, før han bestilte turen. 3
Mooria Skrevet 27. oktober 2011 #69 Skrevet 27. oktober 2011 Ettersom hun ikke fikk vite på forhånd at rekninga ville komme senere fikk hun ikke muligehet til å bestille mat og drikke hun hadde råd til. Så enten gir man selvfølgelig beskjed på forhånd, eller så betaler man selv. Man kommer ikke med resataurantrekningene etter ferien! Men så lenge det er andre som betaler, så trenger man ikke å se på prisen mener du? Da er det liksom bare å bestille alt man har lyst på, og drite i hva det koster? Det er i hvertfall skikkelig respektløst! 2
Stefan Skrevet 27. oktober 2011 #70 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg mener det er sosiale koder som er ute å går her; jeg skal prøve å forklare. Giver: Skal giver planlegge en slik gave, burde h*n også iberegne visse kostnader; mat og drikke er med i dette. Du gir en gave, og den burde i alle tilfeller unngå en prislapp om du vet mottakeren ikke har god råd og setter h*n i en vanskelig situasjon. Dette burde ikke være nødvendig når du skal gi en gave! Da får du heller finne på noe annet. Runde heller opp i pris, enn å gå på lavbudsjett når du gir en gave til noen uten veldig god råd, så får du heller se på det som en bonus dersom mottakeren betaler noe selv. Mottaker: Være veldig fornøyd med gaven, og i tillegg tilby seg og betale siden man skal være veldig takknemlig for at noen faktisk gir deg en helt weekendtur i bursdagsgave. Det mottaker derimot ikke skal, er å føle seg forpliktet til å skyve andre viktige utgifter til side fordi denne gaven plutselig dukket opp og krevde mer av lommeboka enn først antatt. Alt dette dreier seg om planlegging og kommunikasjon. Enig i at det har med kommunikasjon å gjøre. De sosiale kodene er jeg derimot uenig i. For min del går det på forventninger. Jeg ville aldri forventet at mat og drikke skulle bli dekket på en slik tur. Og hadde jeg ikke hatt penger til dette, hadde jeg selvsagt gitt beskjed om at jeg dessverre ikke hadde hatt råd til å reise. Da kunne man fått til en samtale om hvordan dette kunne løses. Den eneste feilen jeg ser den stakkars giver har gjort, er å komme med dette i etterkant, men forståelig det også ettersom han har brukt et mastercard, og det dermed er naturlig at dette blir brukt på hele turen. Resultatet av dette er nok at giver vil føle mottaker er utakknemlig for en flott tur, noe jeg skjønner veldig godt, og vil aldri finne på noe tilsvarende igjen.
Stefan Skrevet 27. oktober 2011 #71 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg mener HAN burde tatt det opp med henne, før han bestilte turen. Så HAN skal komme med en gave, og så presentere betingelsene? Det ødelegger vel litt av romantikken i en slik reise, synes du ikke? Jeg synes mottaker bør ta det som en selvfølge at det kun er turen som blir påspandert, og gå ut i fra at mat, drikke og lommepenger må dekkes selv. Det som er skremmende er at hun bare tok det som en selvfølge at han skulle dekke ALT, uten å spørre om detaljene selv. 3
chikako Skrevet 27. oktober 2011 #72 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) At det er snakk om et felles masterkort forandrer min innstilling litt. Da er det ikke så rart at han ikke følte han måtte pressisere at det skulle deles - når det var sånn de gjorde det vanligvis. Dette problemet hadde vært unngått om ts hadde stilt et spørsmål jeg hadde syntes det var logisk å stille: skal vi dele dette, sånn som vanlig? Endret 27. oktober 2011 av chikako 2
Shinana Skrevet 27. oktober 2011 #73 Skrevet 27. oktober 2011 Ja, faktisk. Hadde du ikke betalt din egen mat om du var hjemme også? Så hvis din kjære inviterte deg ut på bursdagsmiddag så ville du se det som helt naturlig at dere betalte hver for dere? Jeg mener; man gir ikke bort en gave som mottaker må betale selv. Da avtaler man på forhånd slik at alt er avklart. Nå har jo jubilanten måttet brenne av penger som hun i utgangspunktet ikke hadde tenkt å bruke. Eller ikke visste at hun kom til å bruke. Litt rart, synes jeg. 3
Shinana Skrevet 27. oktober 2011 #74 Skrevet 27. oktober 2011 Så HAN skal komme med en gave, og så presentere betingelsene? Det ødelegger vel litt av romantikken i en slik reise, synes du ikke? Jeg synes mottaker bør ta det som en selvfølge at det kun er turen som blir påspandert, og gå ut i fra at mat, drikke og lommepenger må dekkes selv. Det som er skremmende er at hun bare tok det som en selvfølge at han skulle dekke ALT, uten å spørre om detaljene selv. Det er jo HAN som har tenkt ut denne gaven. Hvis tanken er at de skal dele på utgiftene så synes jeg han kan si det i forkant. Er det noe problem da? Blir jo helt bakvendt om den som mottar en gave skal stille spørsmål om hvem som skal betale den eller deler av den. En gave er i utgangspunktet noe som ikke skal medføre utgifter for mottaker. Avvik fra dette synes jeg det må være helt naturlig at giver tar opp med mottaker. Informasjonsplikten ligger hos giver, mener jeg. 3
Stefan Skrevet 27. oktober 2011 #75 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg mener; man gir ikke bort en gave som mottaker må betale selv. Det er jo langtfra det han har gjort.
Shinana Skrevet 27. oktober 2011 #76 Skrevet 27. oktober 2011 Det er jo langtfra det han har gjort. Han gir i alle fall bort en gave som mottaker ikke vet at hun skal betale deler av. Ble det forståelig nå? 3
Stefan Skrevet 27. oktober 2011 #77 Skrevet 27. oktober 2011 Det er jo HAN som har tenkt ut denne gaven. Hvis tanken er at de skal dele på utgiftene så synes jeg han kan si det i forkant. Er det noe problem da? Blir jo helt bakvendt om den som mottar en gave skal stille spørsmål om hvem som skal betale den eller deler av den. En gave er i utgangspunktet noe som ikke skal medføre utgifter for mottaker. Avvik fra dette synes jeg det må være helt naturlig at giver tar opp med mottaker. Informasjonsplikten ligger hos giver, mener jeg. De deler ikke på utgiftene. GAVEN er TUREN. Den spanderer han. Det vil si reise og hotell. Da gjenstår det bare mat, drikke og lommepenger. Jeg ville tatt det for gitt at jeg måtte stå for dette selv. Men som nevnt før, er det jaggu ikke rart jeg har lært meg å spesifisere. Det er mange kvinner som forventer en smule mye. Som nevnt ødelegger det fullstendig romantikken i det å gi en tur, å komme med en slik spesifisering. Men det er tydelig at det er nødvendig. Skremmende nok. Det naturlige er selvsagt at mottaker forhører seg om detaljer og ikke tar det for gitt at alt blir dekket. For meg virker det lite sjarmerende. Hun har tross alt blitt påspandert en reise. 2
Stefan Skrevet 27. oktober 2011 #78 Skrevet 27. oktober 2011 Han gir i alle fall bort en gave som mottaker ikke vet at hun skal betale deler av. Ble det forståelig nå? NÅ fikk du det riktig i alle fall... Problemet er jo at hun forventer dette sånn helt uten videre, uten å spørre. Hun er blitt påspandert en tur. Da vil jeg si det er en selvfølge at man setter av penger til mat, drikke og lommepenger. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #79 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg har blitt påspandert to weekendturer av samboer. Selvfølgelig innebærte det kun reise og hotell. Mat og drikke har vi alltid spleiset på, bortsett fra at jeg har spandert en helaften på hver tur nettopp fordi han var så generøs og ga meg en tur. Det kan ikke være lett å være mann når det finnes så mange gale kvinnfolk der ute. 2
Sol79 Skrevet 27. oktober 2011 #80 Skrevet 27. oktober 2011 Problemet er jo at hun forventer dette sånn helt uten videre, uten å spørre. Hun er blitt påspandert en tur. Da vil jeg si det er en selvfølge at man setter av penger til mat, drikke og lommepenger. Kunne ikke vært mer enig. Givergleden må jo forsvinne helt når mottaker er så utakknemlig og kravstor. Glad jeg ikke er i et slikt forhold.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå