Gjest Blondie65 Skrevet 26. oktober 2011 #41 Skrevet 26. oktober 2011 Kanskje det beste for mange er å takke nei til alt av gaver slik at man er sikkert på at man ikke feiltolker og misforstår? Hvorfor skal det være nødvendig når giveren kan presisere hva det er han eller hun gir?
hederlig Skrevet 26. oktober 2011 #42 Skrevet 26. oktober 2011 Kanskje det beste for mange er å takke nei til alt av gaver slik at man er sikkert på at man ikke feiltolker og misforstår? Kanskje det beste er å være litt gjennomtenkt når man skal gi gaver og ikke sette mottagere i dårlige sitiasjoner? Ville ikke det vært det beste? 5
Stefan Skrevet 26. oktober 2011 #43 Skrevet 26. oktober 2011 Slå opp ordet "gave" og "spandere" i ordboken. Bruker du slike ord om en tur der du bare dekker deler av oppholdet så er det også en selvfølge at du må spesifisere. Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig? Jeg har blitt spandert på en ferietur av en kompis en gang. Jeg tok det selvsagt for gitt at jeg betalte alt annet enn turen selv. Han var spandabel nok til å dekke opphold også, men det er jo klart at man dekker mat og drikke selv under en slik tur, mener nå jeg. Jeg forstår heller ikke at det skal være så vanskelig, men det er det tydeligvis, så derfor spesifiserer jeg alt. 2
Stefan Skrevet 26. oktober 2011 #44 Skrevet 26. oktober 2011 Hvorfor skal det være nødvendig når giveren kan presisere hva det er han eller hun gir? Hvor står det at mat og drikke skal være inkludert når man spanderer en tur? Men du har rett i en ting. Skal man gi bort noe til dagens kvinner, er det jaggu lurt å spesifisere...
chikako Skrevet 26. oktober 2011 #45 Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Jeg hadde ikke forventet å få dekket mat, men hadde han gjort det på turen uten å si at han ville det skulle deles, kunne han bare glemt å få penger igjen for det ETTERPÅ. Det handler ikke om hva det er vanlig å spandere, men at fyren har tatt henne med på ting hun ikke har visst at hun skulle dekke selv. Det nytter ikke å leke stormann for så å komme trekkende med regning etterpå. Endret 26. oktober 2011 av chikako 8
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #46 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg har fått weekendtur i gave, og det var da en selvfølge at det vil si reise og opphold - ikke mat, shopping og lommepenger. Jeg blir flau av mitt eget kjønn når jeg ser hvor mange som er så griske at de tolker det dithen at en weekendtur i gave er inkl. mat og drikke. Tenk at jeg er kvinne, og jeg spanderte weekentur på kjæresten min en gang, og da spanderte jeg mat og drikke også. Ønsker man at den andre skal betale noe på reisen, bør dette komme frem før man reiser ikke i ettertid. Det handler ikke om å være grisk, men at en gave ikke skal koste den andre penger. Koster gaven penger, bør den andre få vite dette før reisen, for at personen da skal kunne vurdere om personen har økonomi til det eller ikke. En kommer ikke med en regning etter turen, for det er frekt. Så i stedet for å si at du er flau på vegne at ditt eget kjønn, burde du heller blitt flau på vegne av det motsatte kjønnet som ikke klarte å kommunisere godt nok før reisen. 6
hederlig Skrevet 26. oktober 2011 #47 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg har blitt spandert på en ferietur av en kompis en gang. Jeg tok det selvsagt for gitt at jeg betalte alt annet enn turen selv. Han var spandabel nok til å dekke opphold også, men det er jo klart at man dekker mat og drikke selv under en slik tur, mener nå jeg. Jeg forstår heller ikke at det skal være så vanskelig, men det er det tydeligvis, så derfor spesifiserer jeg alt. Jeg mener det er sosiale koder som er ute å går her; jeg skal prøve å forklare. Giver: Skal giver planlegge en slik gave, burde h*n også iberegne visse kostnader; mat og drikke er med i dette. Du gir en gave, og den burde i alle tilfeller unngå en prislapp om du vet mottakeren ikke har god råd og setter h*n i en vanskelig situasjon. Dette burde ikke være nødvendig når du skal gi en gave! Da får du heller finne på noe annet. Runde heller opp i pris, enn å gå på lavbudsjett når du gir en gave til noen uten veldig god råd, så får du heller se på det som en bonus dersom mottakeren betaler noe selv. Mottaker: Være veldig fornøyd med gaven, og i tillegg tilby seg og betale siden man skal være veldig takknemlig for at noen faktisk gir deg en helt weekendtur i bursdagsgave. Det mottaker derimot ikke skal, er å føle seg forpliktet til å skyve andre viktige utgifter til side fordi denne gaven plutselig dukket opp og krevde mer av lommeboka enn først antatt. Alt dette dreier seg om planlegging og kommunikasjon. 3
Gjest "gjest" Skrevet 26. oktober 2011 #48 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg ville leddd fyren opp i trynet og bedt ham om å pelle seg heim.
hederlig Skrevet 26. oktober 2011 #49 Skrevet 26. oktober 2011 Ett godt eksempel der jeg hadde sett på mat og drikke som en selvfølge at jeg selv skulle betale, hadde vært om vi lenge hadde snakket om å ta en slik weekendtur - sammen. Da ville jeg på alle måter allerede gitt utrykk for at mat og drikke - ja tilogmed selve reisen - har jeg råd til. Da ville det jo ikke vært noe problem i det hele tatt. 2
Sol79 Skrevet 26. oktober 2011 #50 Skrevet 26. oktober 2011 Hvorfor skal det være nødvendig når giveren kan presisere hva det er han eller hun gir? Fram til jeg leste denne tråden så trodde jeg virkelig ikke at det var nødvendig, men så feil kan man virkelig ta. For meg så blir en sånn presisering som flertallet her tydeligvis mener er nødvendig omtrent som å spørre etter pris og hvor en gave er kjøpt. I mine øyne ekkelt og frekt når man mottar en gave.
Mooria Skrevet 26. oktober 2011 #51 Skrevet 26. oktober 2011 Nå har de allerede vært på turen, da. Og han kommer med regninger i ettertid som han vil at hun skal betale halvparten av uten at han hadde snakket om dette på forhånd. Fikk ikke med meg at de allerede hadde vært der.. Men nå ble jeg bare enda mer sjokkert- regningen fra turen inkluderer altså ikke bare maten, men ting som hun har shoppet til seg selv som han har betalt for på turen! Jada, fikk med meg at hun synes det var ok å betale ham tilbake for dette, men hun hadde garantert ikke gjort det frivillig om han ikke hadde nevnt det. Synes hun burde tatt med seg egne penger til shopping i det minste! 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #52 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg syns det er rart problemstillingen ikke dukket opp en eneste gang i løpet av oppholdet, det taler ikke i spandererens favør akkurat. Det er jo stor forskjell på prinsene på de ulike restaurantene, og det er forskjell på å kjøpe en salat og et glass vin, og en treretters biffmiddag med to karaffler. Merkelig at han ikke innså at bursdagsbarnet kunne ha interesse av å delta i sånne avgjørelser, siden det var hun som skulle betale. 7
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2011 #53 Skrevet 26. oktober 2011 Selvfølgelig. Lommepenger står man for selv. Du har fått turen. Om du hadde fått maten osv også så hadde han sagt det til deg når du tilbød deg å betale under middagen, noe du kanskje ikke gjorde? 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #54 Skrevet 26. oktober 2011 Gjelder disse reglene også i andre situasjoner? Et eksempel: Si at man spanderer flybilletter og opphold til foreldre og forlovere i forbindelse med bryllup i utlandet f.eks. Er det da en selvfølge at brudeparet også tar hele regningen for ALLE måltider som blir spist under hele turen? (tenker ikke på bryllupsmiddagen på selve dagen, men også resten av oppholdet.) 1
hederlig Skrevet 26. oktober 2011 #55 Skrevet 26. oktober 2011 Gjelder disse reglene også i andre situasjoner? Et eksempel: Si at man spanderer flybilletter og opphold til foreldre og forlovere i forbindelse med bryllup i utlandet f.eks. Er det da en selvfølge at brudeparet også tar hele regningen for ALLE måltider som blir spist under hele turen? (tenker ikke på bryllupsmiddagen på selve dagen, men også resten av oppholdet.) Da gir du de en mulighet til å la være å gå, blir noe annet med en bestillt tur du får servert i bursdagsgave. En invitasjon er ikke allerede kjøpt og betalt i de aller fleste tilfeller. 3
Gjest BettyBoop28 Skrevet 26. oktober 2011 #56 Skrevet 26. oktober 2011 jeg syns at han på forhånd skulle vært klar på hva han kom til å betale for og ikke, og ikke slenge en regning i bordet i ettertid. Og om han ikke ville spandere maten på deg så kunne han bare latt deg betale selv i restauranten istedet for å på en måte late som at han spanderte da for så etterpå. Her har du regninga for all maten du spiste. 4
Gjest TS Skrevet 26. oktober 2011 #57 Skrevet 26. oktober 2011 Fikk ikke med meg at de allerede hadde vært der.. Men nå ble jeg bare enda mer sjokkert- regningen fra turen inkluderer altså ikke bare maten, men ting som hun har shoppet til seg selv som han har betalt for på turen! Jada, fikk med meg at hun synes det var ok å betale ham tilbake for dette, men hun hadde garantert ikke gjort det frivillig om han ikke hadde nevnt det. Synes hun burde tatt med seg egne penger til shopping i det minste! Min "shopping" begrenset seg til kanskje 400 kr (vannflasker, sjokolade, smånips etc). TS her... Først og fremst stiller jeg meg undrende til problemstillingen, selv om jeg ikke hadde ventet en regning i etterkant. At vi burde kommunisert bedre, er jo helt innlysende. Jeg synes faktisk at det at han tjener mer enn meg ER relevant, siden vi deler alle utgifter ellers helt likt, og dette er første gang jeg har blitt spandert på. Jeg kommer til å betale regningen uten å mukke, selvfølgelig, selv om den kom noe uventet. Ville bare høre her om jeg var helt ute som ikke så den komme.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #58 Skrevet 26. oktober 2011 Men TS når dere var ute og spiste hva skjedde når regningen kom? Satt du god og fornøyd hver eneste gang og ventet på at han skulle betale eller tilbød du deg å spleise eller spandere en gang selv også? 1
Gjest TS Skrevet 26. oktober 2011 #59 Skrevet 26. oktober 2011 Fikk ikke med meg at de allerede hadde vært der.. Men nå ble jeg bare enda mer sjokkert- regningen fra turen inkluderer altså ikke bare maten, men ting som hun har shoppet til seg selv som han har betalt for på turen! Jada, fikk med meg at hun synes det var ok å betale ham tilbake for dette, men hun hadde garantert ikke gjort det frivillig om han ikke hadde nevnt det. Synes hun burde tatt med seg egne penger til shopping i det minste! TS her igjen... "Og hun hadde garantert ikke gjort det (altså betalt tilbake) om han ikke hadde nevnt det." Unnskyld, men kjenner du meg? Siden du uttaler deg om hva jeg garantert hadde gjort eller ikke gjort? For ordens skyld, forventet jeg på regningen fra min "shopping" og synes det er rett og rimelig at jeg betaler den selv. 3
Glitnir Skrevet 26. oktober 2011 #60 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg synes det er naturlig at en påspandert weekendtur inneholder reise og opphold, og ingenting mer, med mindre det er presisert. Mat betaler man selvsagt selv. Regner da med at man tilpasser matbudsjettet etter den "fattigstes" økonomi - eller at den "rikeste" betaler mellomlegget om han vil ha noe annet. Derimot har jeg ikke sansen for at det gis inntrykk av der og da på turen for at det spanderes, og at det så presenteres en regning i etterkant. Forutsetter da at TS har vært frempå og faktisk tilbudt seg å betale deler av maten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå