Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde jeg blitt påspandert en sånn tur så hadde jeg tatt det for gitt at det var inkludert mat også. Egen shopping tar jeg selvfølgelig på egen kappe.

Bare tenk tanken. Du har det knapt økonomisk og vet du bør spare inn på mat sånn at du får betalt tannlegen. Så får du en reise som du bare blir så glad for for du har ikke råd til noe sånt. I etterkant så viser det seg at du må betale for alle måltider spist. Noe du ikke har tatt høyden for og da må tannlegen utgå.

Jeg sier glatt nei takk til en gave som betyr ekstra utgifter for meg. Da koster gaven for mye. Det blir en gave med en prislapp. Dette vil jeg ha beskjed om i forkant og ikke etterpå.

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville forventet å få hele reisen altså: Reise, opphold, mat og drikke. Lommepenger ville jeg betalt selv. Når typen spanderer en langweekend blir det for meg en selvfølge, men hadde det vært en uke tror jeg at jeg ville tilbudt meg å betale for mat. Syntes han virker smålig. Det er dårlig gjort å komme i etterkant på den måten

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg hadde fått en tur så hadde jeg forventa at reise og opphold var dekt. Men at mat, drikke og evnt andre kjøp skulle jeg stått for selv så klart.

• Liker 2
Skrevet

Se for deg at hun ikke har så bra råd, så hun må sitte på hoteller pga hun ikke har råd å gå der han spiser.

Jeg skrev jo at det er bare å si fra at hun ikke har råd, og si at da får han evt. avlyse turen hvis han da fortsatt mener at hun skal betale maten selv.

Skrevet

Jeg skrev jo at det er bare å si fra at hun ikke har råd, og si at da får han evt. avlyse turen hvis han da fortsatt mener at hun skal betale maten selv.

Nå har de allerede vært på turen, da. Og han kommer med regninger i ettertid som han vil at hun skal betale halvparten av uten at han hadde snakket om dette på forhånd.

• Liker 5
Skrevet

Snakker ikke kjærester sammen lenger?

Det er jo litt rart at han ikke nevnte det på forhånd at du måtte betale litt selv. Kanskje turen ble dyrere enn forventet, men da må man jo kunne snakke sammen om det og :klø:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått weekendtur i gave, og det var da en selvfølge at det vil si reise og opphold - ikke mat, shopping og lommepenger.

Jeg blir flau av mitt eget kjønn når jeg ser hvor mange som er så griske at de tolker det dithen at en weekendtur i gave er inkl. mat og drikke.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har fått weekendtur i gave, og det var da en selvfølge at det vil si reise og opphold - ikke mat, shopping og lommepenger.

Jeg blir flau av mitt eget kjønn når jeg ser hvor mange som er så griske at de tolker det dithen at en weekendtur i gave er inkl. mat og drikke.

Da får du bare bli flau. Det er ikke snakk om griskhet her. Det er snakk om å ha økonomi til det. Når en gave utløser ekstra utgifter så vil jeg ha rett til å si nei. Dersom jeg sa ja og det medførte at jeg måtte utsette en regning eller to eller leve på havregrøt et par uker så er det en gave som svir. Hadde jeg hatt økonomi til det så hadde jeg glatt betalt for egen moro og gjerne spandert på den andre. Altså er jeg ikke grisk, men forholder meg til min egen økonomi.

• Liker 2
Skrevet

Da får du bare bli flau. Det er ikke snakk om griskhet her. Det er snakk om å ha økonomi til det. Når en gave utløser ekstra utgifter så vil jeg ha rett til å si nei. Dersom jeg sa ja og det medførte at jeg måtte utsette en regning eller to eller leve på havregrøt et par uker så er det en gave som svir. Hadde jeg hatt økonomi til det så hadde jeg glatt betalt for egen moro og gjerne spandert på den andre. Altså er jeg ikke grisk, men forholder meg til min egen økonomi.

Så du tror altså at en weekendtur i gave også innebærer lommepenger til shopping?

På tide med en reality check snart kanskje?

Syns det er utrolig frekt å ta det for gitt.

• Liker 2
Skrevet

Så du tror altså at en weekendtur i gave også innebærer lommepenger til shopping?

Har overhode ikke snakket om shopping. Hvor leser du det? En weekendtur må jo ikke inneholde shopping. Jeg snakker om mat og drikke.

Skrevet

Spanderer jeg, så spanderer jeg.

Jeg kommer ikke og krever inn betaling i etterkant...

• Liker 7
Skrevet

Hvis han ikke hadde tenkt til å betale for maten burde de delt regningen på turen, ikke bare latt som han spanderte maten for så å presentere regningen i ettertid.

• Liker 6
Skrevet

Men altså, betalte han alt på turen, også kommer han med regningen i ettertid? Ga han deg inntrykk av at han spanderer alt, så kommer han i ettertid og krever penger senere?

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Det nytter ihvertfall ikke å komme i etterkant, da bør man i såfall si i fra før man reisen, så man vet den reelle kostnaden.

Amen!

Men trådstarter - jeg foreslår at du kjøper en dritdyr bil til han - og presenterer han for veiavgift, billån, forsikring - etc. Kanskje han da skjønner poenget?

Skal man GI noen en gave må man forklare forutsetningene for gaven før den gis slik at man kan reservere seg mot utgifter en ikke har råd eller lyst til å ta på seg. Hvis man ikke avklarer slikt på forhånd når man kaller det man gir en gave (uten forbehold) må man faktisk også forstå at mottaker ikke vil ha regningen etterpå.

Skrevet

Så du sammenligner mat og drikke med shopping?

Da stiller jeg også spørsmålstegn om en liten reality check.

Om partneren vet at den som skal få gaven har god økonomi, er det greit. Om dette blir en vanskelig økonomisk situasjon for mottageren, burde dette bli tenkt på før reisen ble bestilt.

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Ettersom hun ikke fikk vite på forhånd at rekninga ville komme senere fikk hun ikke muligehet til å bestille mat og drikke hun hadde råd til. Så enten gir man selvfølgelig beskjed på forhånd, eller så betaler man selv. Man kommer ikke med resataurantrekningene etter ferien!

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Er det rart jeg er veldig spesifik når jeg spanderer noe på dama? Hun lurer på hva slags kvinnfolk jeg har vært borti ettersom jeg har behov for å presisere, men det er bare å ta en tur innom KG og se hva dagens kvinner forventer. Kommunikasjon er alfa og omega, det er helt klart.

Slå opp ordet "gave" og "spandere" i ordboken. Bruker du slike ord om en tur der du bare dekker deler av oppholdet så er det også en selvfølge at du må spesifisere. Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig?

Skrevet

Jeg skal da betale det jeg har kjøpt til meg selv (helt ok, selvfølgelig)

Dette synes jeg er rart. Har han lagt ut for alt på hele turen, også din shopping? I så fall må jo økonomispørsmålet ha kommet opp. Min far betaler av og til alt på en tur på kredittkortet sitt, men da sier vi jo 'ja, du får igjen pengene for Topshop så snart vi kommer hjem' og han sier 'ja klærne betaler du, men maten tar jeg'.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er INGEN her som mener det - ikke en gang trådstarter. Vi snakker om maten her.

Skrevet (endret)

Har overhode ikke snakket om shopping. Hvor leser du det? En weekendtur må jo ikke inneholde shopping. Jeg snakker om mat og drikke.

Jeg mener også mat og drikke.

Så du sammenligner mat og drikke med shopping?

Da stiller jeg også spørsmålstegn om en liten reality check.

Ja, det gjør jeg. Om mamma spanderer Sydentur på meg, så er det gratis reise og hotell på meg, jeg forventer faktisk ikke at hun skal betale vinen jeg drikker til maten min og frokosten på restaurant hver dag.

Kanskje det beste for mange er å takke nei til alt av gaver slik at man er sikkert på at man ikke feiltolker og misforstår?

Endret av Sol79
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...