Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei Stefan; problemet er at ting ikke var avklart på forhånd!

Hvis fantasien er så elendig at man ikke klarer å få frem budskapet på en morsom og romantisk måte så ligger selvsagt også deler av problemet akkurat der.

Jeg har selv fått reiser i presang, og har selvsagt betalt for mat og drikke. Ikke noe problem i det hele tatt! Saken er så enkel at min kjære spurte meg om jeg syens det var greit. Det har jeg gjort også når jeg har gitt bort slike presanger til han. Så da er jo alle problemer feid av veien.

Etter å ha levd en stund har jo jeg også funnet nødvendigheten i presisering i detaljer, selvom dette legger en selvsagt demper på selve gaven uansett hvor romantisk og morsom man forsøker å være.

Forventningene til gaven er selvsagt problemet her. At man tar for gitt at man får dekket alt. Det er en forbannet uting. Spesielt om man blir grinete og skuffet i ettertid. Når jeg ble spandert på den ferien tok jeg selvsagt for gitt at jeg skulle stå for mat, drikke og lommepenger. Og jeg synes det er merkelig at ikke flere ser det som meg.

Skrevet

Han burde vell spørre henne FØR han bestiller en gave hun må være med å betale.

Hun bør kanskje ikke ta det for gitt at alt er inkludert. Hun er ikke med på å betale på gaven. Gaven var turen. Mat, drikke og lommepenger kommer utenom.

Skrevet

For å snu litt på det. Dere reise rpå tur sammen med kjæresten deres, han spandererer alt underveis, betaler for mat og drikke så kommer dere hjem og han forventer at du skal betale han tilbake halvparten. Det er det som har hendt her, der ts ikke har hatt en sjangse til å styre noe i det hele tatt, han har tatt regningen men forventer betaling tilbake når de har kommet hjem. Ville dere tenkt at hun selvfølgelig må betale halvparten tilbake? Burde ikke han sagt noe tidligere om dette, i stedet for å betale der for så komme med regningen etterpå?

Jeg mener han er frekk som kommer med regning etterpå, for det burde vært klarert på forhånd at hun skulle dekke sin del. Da kunne hun ha gjort det på turen, i stedet for å få en solid regning når de kom hjem. Mye lettere å styre økonomien sin, når man vet hva man har å forholde seg til.

Han forventer ikke at hun skal betale halvparten av gaven. Bare maten, drikken og shoppingen. Noe som burde være en selvfølge.

• Liker 1
Skrevet

Hun bør kanskje ikke ta det for gitt at alt er inkludert. Hun er ikke med på å betale på gaven. Gaven var turen. Mat, drikke og lommepenger kommer utenom.

Når jeg har fått slike gaver har det vært ink mat og drikke. Så hvordan i huleste skulle hun vite at hun måtte betale når hun kom hjem? Han kunne heller valgt å gi henne en reisesjekk eller noe da.

• Liker 4
Skrevet

Ja, jeg er enig i at det beste hadde vært om hun hadde tenkt på dette selv. Men når hun nå ikke gjorde det, så kunne han opplyst henne om at mat og drikke ikke var inkludert, for å unngå at hun tok det som en selvfølge.. for det er utrolig frekt. Synes ikke hun bør regne med å få ferietur i gave flere ganger,,

Nei, hun kommer nok ikke til å få det problemet flere ganger...

Den eneste feilen han har gjort er å ikke se an hennes prinsesseholdninger, og skjønne at det ville bli bråk.

• Liker 2
Skrevet

Når jeg har fått slike gaver har det vært ink mat og drikke. Så hvordan i huleste skulle hun vite at hun måtte betale når hun kom hjem? Han kunne heller valgt å gi henne en reisesjekk eller noe da.

De hadde et felles mastercard til slike reiser. Hun burde ha skjønt at mat og drikke ikke er inkludert. Du har nok bare vært ekstra heldig med velholdne lommebøker.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Enig i at det har med kommunikasjon å gjøre. De sosiale kodene er jeg derimot uenig i. For min del går det på forventninger. Jeg ville aldri forventet at mat og drikke skulle bli dekket på en slik tur. Og hadde jeg ikke hatt penger til dette, hadde jeg selvsagt gitt beskjed om at jeg dessverre ikke hadde hatt råd til å reise. Da kunne man fått til en samtale om hvordan dette kunne løses.

Den eneste feilen jeg ser den stakkars giver har gjort, er å komme med dette i etterkant, men forståelig det også ettersom han har brukt et mastercard, og det dermed er naturlig at dette blir brukt på hele turen.

Resultatet av dette er nok at giver vil føle mottaker er utakknemlig for en flott tur, noe jeg skjønner veldig godt, og vil aldri finne på noe tilsvarende igjen.

Altså, for meg ville det vært naturlig å betale min egen mat og drikke. Men dersom jeg var på lavbudsjett og ikke hadde hatt råd til denne reisen, eller å spise måltider på restaurant når lommeboka egentlig hadde planlagt å bruke sine siste slanter på knekkebrød med norvegia, så mener jeg så absolutt en partner burde ha tenkte på dette på forhånd. DA blir det en gave med en prislapp som kan være vanskelig å ta. En partner burde vite bedre enn å finne på en gave som passer dårlig økonomisk til perioder med dårlig råd, og får da heller finne på noe annet som ikke setter mottakeren i en kjip situasjon med blandede følelser.

Nå har jeg vel forstått at TS ikke var fattig, og da gjelder de sosiale kodene jeg la opp til igjen: hun betaler maten selv.

Men for all del, jeg hadde blitt overlykkelig dersom samboeren min spanderte en weekendtur på meg, men jeg ville også brukt mine sosiale antenner og betalt selv siden jeg har råd til det.

Endret av hederlig
  • Liker 3
Skrevet

Poenget her er vel at vi har forskjellige forutsetninger og forskjellige forventninger. Jeg har selv gitt reiser til min mann, og jeg har naturligvis også spandert absolutt alt av reise, samt mat og drikke. Sånn er det også når mine eller hans foreldre har spandert reise på oss, de dekker da også mat og drikke. Nå tilbyr jeg meg å betale, men "kulturen" vi kommer fra er det vanlig at man spanderer hele reisen. Akkurat som min bestefar spanderer alt på mamma når de reiste sammen.

Så skal det sies, forskjellige relasjoner gir forskjellige forventninger og forutsetninger. Hadde min bestevenninne spandert en tur på meg hadde jeg ikke forventet mat og drikke, men det er fordi det ikke er normalt i vår relasjon. Hadde mannen spandert tur på meg så vet jeg det at han ville ha spandert også mat og drikke, fordi det er normalt i vår relasjon.

Så de som påstår at man er grisk eller at man har feil forventninger tenker jeg også må klare å se både sjatteringer og ulikheter. Ulike relasjoner gir ulike forventninger. Ts' tolkning er derfor ikke noe bedre eller verre enn de som tolker det annerledes enn henne, men da må det også komme frem tydelig hva man mener. For det er jo også et poeng, på de reiser jeg har vært på hvor alt har vært spandert så har også dette kommet frem ganske klart i forkant, akkurat som det har kommet frem ganske klart hvorvidt jeg/vi må betale selv. For meg er det helt naturlig å ta opp, man kan ikke lukte hva andre mener.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 7
Skrevet

For en smålig kar! Moro å se hvor ulike folk er, her betaler kjæresten alt av fly, opphold og mat enten det er lengre ferier eller weekends. Kunne skjønt det dersom det var en annen tur hvor dere hadde bestilt sammen og avtalt ang betaling, men når det var en bursdagsgave blir det bare HELT feil å komme med regning i ettertid!

• Liker 3
Skrevet

Smålig?

Han ga da faktisk en weekendtur til utlandet i gave. Fly og hotell blir fort ett par tusen.

For meg er ikke det en smålig gave, og uansett om det var ryanair og hostell, det er en flott gave, der han faktisk har lagt ned mye tid og penger for å gi dama en bursdagsgave.

Hvor smålig er jeg, som leker med tanken om å kjøpe billetter til Japan til typen, men gaven kommer med forutsetningen om at vi deler på hotellregningen og mat? For meg blir det for dyrt å betale alt. Men han har drømt om å dra til Japan i årevis..

• Liker 3
Skrevet

Smålig?

Han ga da faktisk en weekendtur til utlandet i gave. Fly og hotell blir fort ett par tusen.

For meg er ikke det en smålig gave, og uansett om det var ryanair og hostell, det er en flott gave, der han faktisk har lagt ned mye tid og penger for å gi dama en bursdagsgave.

Hvor smålig er jeg, som leker med tanken om å kjøpe billetter til Japan til typen, men gaven kommer med forutsetningen om at vi deler på hotellregningen og mat? For meg blir det for dyrt å betale alt. Men han har drømt om å dra til Japan i årevis..

Dævven å smålig du er. :fnise:

Men da må du huske å nevne alle betingelsene på forhånd. Ellers tar det av her! :fnise:

Neeeeh.... det bor jammen en del små prinsesser rundt i dette landet, må være konklusjonen etter denne tråden...

• Liker 3
Skrevet

Synes det er jævlig urettferdig ovenfor den stakkars mannen.. Han spanderer en reise til utlandet og så kaller dere ham smålig? Det er ikke lite frekt!

• Liker 3
Skrevet

De hadde et felles mastercard til slike reiser. Hun burde ha skjønt at mat og drikke ikke er inkludert. Du har nok bare vært ekstra heldig med velholdne lommebøker.

Hun kunne ha skjønt det, hvis hun hadde kjent han bedre. Burde er for sterkt ord.

Forskjellige mennesker mener forskjellige ting, og det som er selvfølge for en er det ikke for en annen. Kulturforskjell og kommunikasjonssvikt er det denne saken handler mest om.

Det er faktisk litt nedtur når du har trodd du har fått en kjempegave, og oppdager at du faktisk må betale en del av den selv. Det burde ikke vært nedtur. Dette burde hun ha fått fortalt før hun fikk denne gaven, og da hadde hun kunnet gledet seg fullt ut.

Det var uansett en flott gave, og misforståelsen tok vekk mye av gleden her.

• Liker 5
Skrevet

Smålig?

Den store forskjellen er at du er tydelig med hvor mye du gir bort. Da blir det bare glede, og ingen skuffelse.

• Liker 7
Skrevet

Helt sjokkert, er det mulig? En tur er ikke bra nok, en må ha mat og drikk inkludert!

Hadde jeg sett spor av slike holdninger hos min kjære kunne hun sett langt etter noe tur. I stede for å bruke feks 5000 på tur ville det blitt 300kr på noe jugel på tilbud fra den lokale gullsmeden. Om jeg bruker mange tusen på en tur vil jeg forvente at hun er villig til å betale for mat og drikke selv.

Når det er sagt så vil jeg sansynligvis spandere frokost gjennom hotellet og sikkert også middagene for de jeg synes det er hyggelig. resterende mat og drikke ville blitt tilfeldig fordelt evt gått på vår felles matkonto, hadde jeg merket en uvilje til å betale hadde jeg glatt bestilt meg desert og en drink for så å si at jeg synes det er din tur til å betale.

Ikke råd, hva snakker dere om? Vi er begge studenter og kan spise det vi vil, drikke det vi vil, kjør dit vi vil, trene hvor vi vil+++ Det er ekstremt få i Norge som har problemer med å betale noe av maten sin en weekend pga økonomi, men det er tydeligvis ganske mange som har problemer med dette på grunn av at de er noen griske smålige divaer!

• Liker 3
Skrevet

Synes det er jævlig urettferdig ovenfor den stakkars mannen.. Han spanderer en reise til utlandet og så kaller dere ham smålig? Det er ikke lite frekt!

Han er smålig som kommer med regningen etter turen!

• Liker 5
Skrevet

Hun kunne ha skjønt det, hvis hun hadde kjent han bedre. Burde er for sterkt ord.

Forskjellige mennesker mener forskjellige ting, og det som er selvfølge for en er det ikke for en annen. Kulturforskjell og kommunikasjonssvikt er det denne saken handler mest om.

Det er faktisk litt nedtur når du har trodd du har fått en kjempegave, og oppdager at du faktisk må betale en del av den selv. Det burde ikke vært nedtur. Dette burde hun ha fått fortalt før hun fikk denne gaven, og da hadde hun kunnet gledet seg fullt ut.

Det var uansett en flott gave, og misforståelsen tok vekk mye av gleden her.

Jeg er iallefall oppdratt til å være ydmyk i forhold til gaver jeg får, og ikke forvente å få mer enn det som loves. For er gaven en ferietur, så er det en ferietur. Hadde det vært alt inkludert, så hadde han selvsagt sagt alt inkludert.

Jeg synes virkelig synd på typen som var så smålig at han ga bort en ferietur. Det vil han nok aldri igjen.

• Liker 2
Skrevet

Det opprinnelige innlegget gikk vel ut på at hun fikk en GAVE og da blir det totalt feil å komme med regning på halve turen etterpå.. Det ville jo bli det samme som å få en julegave det.. og så 3 juledag må du betale for halvparten av den.

Noe annet er det om det er noe man planlegger sammen osv...

• Liker 5
Skrevet

Dævven å smålig du er. :fnise:

Men da må du huske å nevne alle betingelsene på forhånd. Ellers tar det av her! :fnise:

Neeeeh.... det bor jammen en del små prinsesser rundt i dette landet, må være konklusjonen etter denne tråden...

Er man virkelig prinsesse pga man er vant med andre ting? Du er jævla smålig hvis du forventer mat i ett bryllup :filer:

• Liker 2
Skrevet

Tenk dere at dere for eksempel hadde fått en storbyweekend i julegave av foreldre eller noe, en romantisk tur som var ment for bare deg og kjæresten, og dere hadde fått reisegavekort eller billetter i en konvolutt.

Hadde dere da tatt det som en selvfølge at de hadde sendt med dere penger til mat og drikke i tillegg?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...