Gå til innhold

Jeg skal ta 2. året(vgs) som privatist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen her tatt et vgs-år som privatist? Jeg har høye mål, og ønsker hvert fall 5 i det meste. Jeg kommer til å starte nå, og må ta alle eksamenene til våren(rakk ikke melde meg opp til jule-eksamener). Har dere noen læringsstrategier eller andre generelle tips? Dette er veldig nytt for meg, så jeg hadde satt STOR pris på gode råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok andre året som privatist samtidig som jeg gikk tredje året. Det som er viktig er å få en oversikt over alt stoffet du skal igjennom, for så å fordele dette frem til noen uker før eksamen, da har du tid på slutten til å repetere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok selv hele vgs som privatist. Her er noen generelle tips:

Skriv sammendrag underveis så du har noe mer kortfattet enn lærebøkene å lese før eksamen. Jeg skrev først relativt korte sammendrag, og deretter lagde jeg lister med bare stikkord som var lettere å huske.

Løs mange tidligere eksamner i de skriftlige fagene og øv på å snakke og forklare muntlig i de fagene der det er muntlig eksamen.Få gjerne noen til å spørre deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hvordan jeg la det opp (du må selvfølgelig finne ut hva som passer dine læremetoder best):

Leste læreplanen for å få en oversikt over hva som var forventet at jeg kunne.

Fikk tak i en leseplan (enten via privatistkontoret, eller en VGS, hvis du er tilknyttet en). Sammenlignet så denne med boken og så på fordeling av kapitler/sider, og satte opp en ukentlig leseplan. Jeg valgte å lese alle fagene parallelt, men man kan også lese ett og ett fag etter hverandre. Jeg satte opp leseplanen slik at jeg skulle være ferdig 4 uker før eksamen. Det gir tid til både forsinkelser og eksamenslesing. Husk å ta med i beregningen om du skal på ferie eller andre ting som gjør at du ikke kan lese like effektivt i perioder.

Ha ståldisplin! Heng opp leselisten et sted hvor du ser den ofte, så det blir veldig tydelig om du henger etter.

Jeg utviklet et eget system for notatene mine med ulike farger og symboler, slik at det skulle gå raskt å repitere. Alle notater ble skrevet på løse ark som ble satt inn i en ringperm, med en avdeling for hvert fag. På slutten av uken leste jeg igjennom ukens notater. Om noe virket uklart, eller jeg ikke skjønte hva jeg selv mente, så tok jeg frem boken igjen og skrev notatene på nytt (derav ringperm så det er lett å kaste ark og holde alt ryddig). Hadde jeg tid til overs reppiterte jeg tidligere ukers notater

Når eksamen nærmet seg la jeg vekk bøkene og brukte kun de kortfattede notatene. Jeg løste mye oppgaver. Satte gjerne av 2 dager til hver fag der jeg bare leste og løste eksamensoppgaver, samt skrev enda mere kortfattede notater av det aller viktigste som jeg trengte å pugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...