Gå til innhold

Suttretråden for oss i kollektiv!


Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

Herregud, så frekt! Jeg hater lapper! Ta det opp face to face og slutt å skriv passiv aggressive lapper som en sur 13 åring! Spesielt når du kjøper alltid..

Hun står opp tidligere enn meg for å dra på jobb så det er definitivt foretrekkbart fremfor at hun vekker meg. Men jeg synes det er vanvittig mye hun skal bry seg med.

Har begynt å handle ting til leiligheten som er felles separat og tar vare på alle kvitteringer.

Anonymous poster hash: 8a34d...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, så frekt! Jeg hater lapper! Ta det opp face to face og slutt å skriv passiv aggressive lapper som en sur 13 åring! Spesielt når du kjøper alltid..

Jeg synes det er mye bedre med lapper enn å måtte ta ubehagelige samtaler ansikt til ansikt. Da kan man fortsatt få sagt det man vil, men være hyggelige mot hverandre.

Anonymous poster hash: 6d8f4...cea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bodd fire år sammen med verdens ryddigste og herligste person har jeg nå fått ny medbeboer, som jeg deler kjøkken og bad med. Dama er kjempehyggelig, men kan virkelig, virkelig ikke å bo for seg selv. Førsteårsstudent og første gang hun bor alene. Hittil har jeg måtte fortelle henne at man må:

- låse ytterdøra om natten og når man drar bort.

- tørke opp når hun søler.

- lukke døra til badet så ikke all varmen forsvinner ut.

- slå av lys på fellesområdene når hun legger seg/drar bort og jeg ikke er der.

- vaske.

- ikke børste håret over vasken, for deretter å skylle ned alle hårstråene som faller ut. Vasken gikk tett.

- legge bakepapir på plater/rist når hun skal steke noe så det ikke blir masse søl i stekeovnen.

- det var alt jeg kommer på nå, er vel mye jeg har glemt.

Vi vasker også badet etter behov, noe vi ble enige om siden det blir så fort skittent. Men det har stort sett vært meg som har vasket. Hun børster som sagt håret over vasken, søler tannkrem og såpe og whatnot der, så vasken ikke ser ut. Tenkte for meg selv at nå er det hennes tur til å vaske! Men det tok for søren nesten to uker før hun kom tuslende ut fra badet en dag og sa "du, jeg tror vi må vaske badet litt oftere." No shit, Sherlock! Men tok hun initiativ til å vaske det badet? Neida!

Heldigvis er jeg ofte hos kjæresten, så slipper å bo oppi rotet og sølet. Jeg er lei av å mase og pirke på ting som burde si seg selv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg fortelle om mitt sørgelige kollektivliv; hold kleenexen klar!

jeg bor med to jenter, og skulle aldri tro at jenter kunne være så ekle.

Hun ene legger fra seg brukte tamponger ymse steder på badet, for eksempel i baderomshyllen sin eller OPPÅ søppelbøtta, eller rett og slett på gulvet foran do (innpakket i papir men ALLIKEVEL).

En gang jeg støvsugde gikk støvsugeren tett, og jeg måtte finne ut hva det var som hadde satt seg fast da jeg skulle bruke den. Da jeg åpnet for å sjekke hva det var (tenkte det var en sokk eller noe) SÅ VAR DET EN BLODIG MENSENTRUSE!!! (hvem faen har sånne truser liggende rundt og i tillegg støvsuger dem opp og gir faen i det?)

De skifter også veldig sjeldent sengetøy, kanskje rundt hver 3. måned...

Jeg får ikke ha noe ifred. Skapet mitt på badet har stått åpent flere ganger og da har de bare forsynt seg av mine produkter, til tross for at jeg har sagt ifra flere ganger på ordentlige måter at jeg liker å ha ting ifred. En flaske med flytende OMO har også sakte men sikkert blitt tømt uten at noen har spurt en eneste gang om å få låne. Det har resultert i at jeg nå må oppbevare masse greier inne på rommet mitt fordi det rett og slett blir tomt hvis ikke.

Hun ene liker godt å få besøk, spesielt rundt kl 22-23 om kvelden. Da sitter hun og besøket oppe til de sene timer og flirer eller ser på tv så jeg hører det på hverdager. Det lages også mat rett utenfor døren til hybelen min nesten hver kveld rundt midnatt.

De vasker nesten aldri, nå er det rundt åtte uker siden de har vasket og leiligheten er invadert av bananfluer, noe ingen gidder å gjøre noe med unntatt meg... De gidder ikke å vaske fordi det er "så tiltak". Skitne flekker på gulvet er jo bare deilig. Siden vi har blitt enig om at jeg skal vaske badet (de syns det er ekkelt) så vasker jeg hver uke, mens kjøkken + stue så og si aldri blir vasket.

De har aldri gått ut med plast/papp/glass/pant. Jeg gjør det hver gang når det flyter over fordi jeg ikke gidder at det ser helt jævlig ut og flyter over.

Hun ene liker å sette oppvasken inn på rommet sitt fordi hun alltid har så dårlig tid. Der får stekepanna jeg har kjøpt (som jeg gjerne vil bruke) få stå på gulvet og godgjøre seg blant skittentøy (spesielt skitne truser).

I sommerferien vasket jeg stekeovn, vifte, mikrobølgeovn og kjørte avløpsrens i alle vaskene + defrostet fryseren. Det som gjenstår er kjøleskapet som ser helt jævlig ut, men det gidder de ikke å bidra med selv om vi har snakket om det (det ligger brukt snus inni der!).

Det er alltid koselig å komme hjem til at noen har forsynt seg av din mat og at de sier "ja jeg "lånte" det og det, skal kjøpe tilbake imorgen :)" det hjelper lite når du hadde tenkt å spise det samme kveld.

De har knust en tallerken og ett glass som jeg kun har to av, og lovt å kjøpe tilbake, uten at det har skjedd. Begge gangene måtte jeg spørre om hvem som hadde knust tingene og det knuste glasset stod på kjøkkenbenken i en måned før hun som knuste det gadd å kaste det.

Jeg kunne fortsatt i det uendelige. I tillegg til dette er det det uendelige maset om å låne ting/penger/mat.

jeg er så jævla leiiiiiiii; gleder meg til kollektivlivet er over.



Anonymous poster hash: f1854...ffc
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bodde i kollektiv hadde vi ei som kastet bind og tamponger og lot det ligge. Vi var tre jenter, hu ene hadde ikke mensen og jeg pleide å hoppe over med p-piller. Som vil si det ofte var bare henne som kastet sånne ting oppi der. Ene gangen lå det så lenge at det ble en mensensuppe... Ja, suppe! Utrolig nasty!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg støvsugde gikk støvsugeren tett, og jeg måtte finne ut hva det var som hadde satt seg fast da jeg skulle bruke den. Da jeg åpnet for å sjekke hva det var (tenkte det var en sokk eller noe) SÅ VAR DET EN BLODIG MENSENTRUSE!!! (hvem faen har sånne truser liggende rundt og i tillegg støvsuger dem opp og gir faen i det?)

Anonymous poster hash: f1854...ffc

Jeg opplevde dette, men trusen lå ikke på gulvet, den lå - hold deg fast - midt i vasken! Det har skjedd to ganger. Altså jeg forstår at dette har skjedd sent på kvelden og hun er noe bortreist etter en lang dag på jobb men er det mulig...

Nummer to - hun tar alle samtaler på telefonen på høytaler. Hun har ikke dårlig hørsel. Tidlig om morgenen våkner jeg av at hun babler høylytt og jeg kan høre hvert ord fyren i andre enden sier gjennom to lukkede dører.

Det jeg har erfart her er at man skal aldri flytte inn hos noen som eier leiligheten. Det vil alltid bli et avbalansert leieforhold og uansett hvor mye du betaler er det hun som er sjefen og du går på tå i hennes hus.

Anonymous poster hash: 8a34d...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmål.

Vi er fire stykker i kollektivet, to av oss er mer hjemme enn de to andre.

Jeg syns det er urettferdig at de ikke vasker like ofte som oss. Jeg forstår at vi to er oftere hjemme og også "skitner til" mest, men er det mitt problem at de to er mindre hjemme? Er de ikke en like stor del av kollektivet som oss som er hjemme? Er jeg HELT bak mål som reagerer på dette?

Frustrerende...



Anonymous poster hash: e6b87...2ef
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde dette, men trusen lå ikke på gulvet, den lå - hold deg fast - midt i vasken! Det har skjedd to ganger. Altså jeg forstår at dette har skjedd sent på kvelden og hun er noe bortreist etter en lang dag på jobb men er det mulig...

Nummer to - hun tar alle samtaler på telefonen på høytaler. Hun har ikke dårlig hørsel. Tidlig om morgenen våkner jeg av at hun babler høylytt og jeg kan høre hvert ord fyren i andre enden sier gjennom to lukkede dører.

Det jeg har erfart her er at man skal aldri flytte inn hos noen som eier leiligheten. Det vil alltid bli et avbalansert leieforhold og uansett hvor mye du betaler er det hun som er sjefen og du går på tå i hennes hus.

Anonymous poster hash: 8a34d...735

Det kan jo være at hun er redd for stråling. Vet at en del gjør som henne for å unngå så mye stråling, men hun burde selvsagt ta hensyn og skaffe seg hands free. Høres ikke så hyggelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål.

Vi er fire stykker i kollektivet, to av oss er mer hjemme enn de to andre.

Jeg syns det er urettferdig at de ikke vasker like ofte som oss. Jeg forstår at vi to er oftere hjemme og også "skitner til" mest, men er det mitt problem at de to er mindre hjemme? Er de ikke en like stor del av kollektivet som oss som er hjemme? Er jeg HELT bak mål som reagerer på dette?

Frustrerende...

Anonymous poster hash: e6b87...2ef

Jeg er enig med deg, man tar like stor del. Her er vi også fire personer, og én av oss er veldig mye hos kjæresten, og tror det er greit at hun hopper over sin vaskeuke gang etter gang fordi hun beleilig nok bor hos ham den uken. Forferdelig irriterende.

Anonymous poster hash: 6d8f4...cea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, man tar like stor del. Her er vi også fire personer, og én av oss er veldig mye hos kjæresten, og tror det er greit at hun hopper over sin vaskeuke gang etter gang fordi hun beleilig nok bor hos ham den uken. Forferdelig irriterende.

Anonymous poster hash: 6d8f4...cea

Takk.

Så hvordan løser vi dette?

Nå er det slik at vi er tre som vasker leiligheten på turnus. Jeg første gang, andremann andre uken, tredjemann tredjeuken, jeg fjerde uken osv. Fjerdemann er hjemme i helgene og skal da gå ut med søppel som plast, pant, hermetikk osv.

Syns det er urettferdig, jeg...

Anonymous poster hash: e6b87...2ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Så hvordan løser vi dette?

Nå er det slik at vi er tre som vasker leiligheten på turnus. Jeg første gang, andremann andre uken, tredjemann tredjeuken, jeg fjerde uken osv. Fjerdemann er hjemme i helgene og skal da gå ut med søppel som plast, pant, hermetikk osv.

Syns det er urettferdig, jeg...

Anonymous poster hash: e6b87...2ef

Send melding. "Du har vaskeuke denne uken, og jeg kan ikke se at du har gjort noe av det som står på listen. Regner med det er gjort innen helgen, ettersom det er fristen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Så hvordan løser vi dette?

Nå er det slik at vi er tre som vasker leiligheten på turnus. Jeg første gang, andremann andre uken, tredjemann tredjeuken, jeg fjerde uken osv. Fjerdemann er hjemme i helgene og skal da gå ut med søppel som plast, pant, hermetikk osv.

Syns det er urettferdig, jeg...

Anonymous poster hash: e6b87...2ef

Nei, men om jeg vet. Vi har hver vår vaskeuke, og jeg er selvfølgelig uken etter henne, så det er alltid jeg som må vaske for to uker, tømme papp for to uker osv. Kjempeirriterende! Jeg føler meg allikevel litt urimelig hvis jeg tar det opp med henne, for kjæresten bor i en annen by, så jeg føler liksom at det er litt mye å kreve at hun kommer hit ens ærend for å vaske.

Anonymous poster hash: 6d8f4...cea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål.

Vi er fire stykker i kollektivet, to av oss er mer hjemme enn de to andre.

Jeg syns det er urettferdig at de ikke vasker like ofte som oss. Jeg forstår at vi to er oftere hjemme og også "skitner til" mest, men er det mitt problem at de to er mindre hjemme? Er de ikke en like stor del av kollektivet som oss som er hjemme? Er jeg HELT bak mål som reagerer på dette?

Frustrerende...

Anonymous poster hash: e6b87...2ef

Jeg er mye mer hjemme enn roomien, da hun jobber mye og iblant reiser bort. Hun dusjer også som regel på treningssenteret og jeg dusjer hjemme.

Jeg rydder derfor alltid opp det som er etter meg. Dvs. rydder og vaske benken etter jeg har laget mat (dog jeg anser det som vanlig uansett), vasker ovnen og mikroovnen da jeg lager oftere mat, tar ut hår av sluket da det som regel er mitt, vasker dusjen et par ganger i uken osv. Det er jo mitt "rot" som regel.

Hun vasker ofte over gulvet når hun er hjemme riktignok, jeg tar det iblant når hun er bortreist og det bare er meg. Iblant får vi leiligheten vasket profesjonelt (koster mindre her) og spytter i halvparten hver.

Hun er veldig pertentlig og renslig og vil at alt skal skinne hele tiden og kan ofte sette opp lapper rundt i leiligheten hvis det er flekker eller smuler ett sted. Det er irriterende da jeg ikke er så nazi på slikt, men jeg skal ikke bo her for alltid og mens jeg er her synes jeg det er greit å ikke skape krangel.

Anonymous poster hash: 8a34d...735

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send melding. "Du har vaskeuke denne uken, og jeg kan ikke se at du har gjort noe av det som står på listen. Regner med det er gjort innen helgen, ettersom det er fristen".

Problemet er fordelingen, ikke at hun ikke har vasket. Vi avtalte turnusen i går.

Vi er 4 i kollektivet, bare 3 som vasker leiligheten på turnus. Fjerdemann er hjemme i helgene, og har da ansvaret for å ta ut pant, hermetikk, plast og papir. Hver helg.

Anonymous poster hash: e6b87...2ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj husker jeg fikk advarsel en gang ifra husverten..De jeg bodde med hadde klaget inn, at jeg ikke hadde vasket opp, kastet muglet mat,gått ut med søpla, vasket toalettet, ikke kjøpt inn toalett papir eller andre diverse fellesartikler...
Og at de rett og slett ikke klarte å bo i stanken..
OH WAIT!-Did I mention:

Jeg var ikke student, men jobbet, ble sendt på jobboppdrag for 3 måneder, shinet fellesarealet, kjøkken,bad, vasket kopper og kar, før jeg dro..Toalett papiret som sto der, var det JEG som hadde kjøpt inn og kjøpt inn HELE tiden...alt av husholdningsartikler hadde JEG kjøpt...Jeg hang en lapp på kjøleskapet med "Gutter, ses om 3mnd" Noe sier meg at de aldri leste lappen, så når husverten ga meg advarselen måtte jeg vise ham lappen og at jeg hadde vært borte i 3mnd...Og akkurat kommer hjem igjen, men hadde jo betalt leie... >.<

Den dagen jeg kom hjem så leiligheten ut som....en søppelfylling..Ølbokser, halvspiste matrester, pizzaesker med mugg og fluer...Appelsiner og bananar,var svarte og grønne...Søppelet var ikke tatt ut..vært lekkasje på badet,toalettet var nesten tett,Ikke var det luftet så det luktet DØD der inne...
Fysj!

Så når huseieren ga meg advarslen og jeg hadde pratet med ham at jeg ikke hadde vært tilstede på X måneder, så tilbydde han meg en annen hybel-med eget bad+kjøkken, til samme pris pr.mnd :fnise:

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men om jeg vet. Vi har hver vår vaskeuke, og jeg er selvfølgelig uken etter henne, så det er alltid jeg som må vaske for to uker, tømme papp for to uker osv. Kjempeirriterende! Jeg føler meg allikevel litt urimelig hvis jeg tar det opp med henne, for kjæresten bor i en annen by, så jeg føler liksom at det er litt mye å kreve at hun kommer hit ens ærend for å vaske. Anonymous poster hash: 6d8f4...cea

Er dette fast taks altså? At hun beleilig nok er borte den uka hun skal vaske? Bytt vaskeuker! Nå hun kommer hjem på søndags kveld, kan du si: "Hei, siden du ikke var her denne uka og kunne vaske, så tok jeg det for deg. Du kan jo heller vaske neste uke, som er min vaskeuke *smiiiiil*". :fnise:

Endret av Synne-Marie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er dette fast taks altså? At hun beleilig nok er borte den uka hun skal vaske? Bytt vaskeuker! Nå hun kommer hjem på søndags kveld, kan du si: "Hei, siden du ikke var her denne uka og kunne vaske, så tok jeg det for deg. Du kan jo heller vaske neste uke, som er min vaskeuke *smiiiiil*". :fnise:

Nja, ikke helt fast. Hun er hjemme av og til, men det er mer sånn at hun bor hos kjæresten i flere uker, og da er det veldig ofte over vaskeuken hennes. Jeg tror ikke hun planlegger det sånn, hun er en kjempesøt jente, men det har allikevel blitt sånn. Hvis jeg hadde visst at hun kom hjem søndag kveld på slutten av sin uke, ville jeg selvfølgelig bare byttet med henne. Men nå har hun f.eks. vært borte i ca. 3 uker, forrige uke var hennes, denne var min. Altså har hun vært borte én uke "på hver side" av sin vaskeuke.

Anonymous poster hash: 6d8f4...cea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er fordelingen, ikke at hun ikke har vasket. Vi avtalte turnusen i går.

Vi er 4 i kollektivet, bare 3 som vasker leiligheten på turnus. Fjerdemann er hjemme i helgene, og har da ansvaret for å ta ut pant, hermetikk, plast og papir. Hver helg.

Anonymous poster hash: e6b87...2ef

Joda, men ikke bli enige om en slik fordeling hvis du syns den er urettferdig. Alle vasker hver sin uke, samme listen må gjøres ferdig. Den som har vaskedag har og ansvar for å ta ut all pant osv. Fjerdemann vinner ganske fint på å ta ut noen bokser og flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ikke helt fast. Hun er hjemme av og til, men det er mer sånn at hun bor hos kjæresten i flere uker, og da er det veldig ofte over vaskeuken hennes. Jeg tror ikke hun planlegger det sånn, hun er en kjempesøt jente, men det har allikevel blitt sånn. Hvis jeg hadde visst at hun kom hjem søndag kveld på slutten av sin uke, ville jeg selvfølgelig bare byttet med henne. Men nå har hun f.eks. vært borte i ca. 3 uker, forrige uke var hennes, denne var min. Altså har hun vært borte én uke "på hver side" av sin vaskeuke.

Anonymous poster hash: 6d8f4...cea

Dere må rett og slett slutte å vaske for henne, selv om hun er borte. Hun kan ikke holde seg unna for evig tid, så dere får utsette vaskerunden til hun er tilbake, og da må hun vaske. Neste vasker ikke før hun har vaska. Man kan da ikke bare hoppe over en person på lista og vaske for den hele tiden, da vil hun jo med vilje prøve å slippe unna ved å ikke være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må rett og slett slutte å vaske for henne, selv om hun er borte. Hun kan ikke holde seg unna for evig tid, så dere får utsette vaskerunden til hun er tilbake, og da må hun vaske. Neste vasker ikke før hun har vaska. Man kan da ikke bare hoppe over en person på lista og vaske for den hele tiden, da vil hun jo med vilje prøve å slippe unna ved å ikke være der.

Tviler på at jeg får de andre med på det, det går jo ikke like hardt utover dem som det gjør meg :sukk:

Anonymous poster hash: 6d8f4...cea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...