Gå til innhold

Suttretråden for oss i kollektiv!

Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

Dette er virkelig en fantastisk tråd!

Jeg må dele en historie fra helgen. Kollektivet er ille nok i seg selv, jeg spurte da vi flyttet sammen om vi burde ha vaskelister. Neida, det var visst ikke vits, det. Så jeg og en annen jente vasket den første måneden. Kun vi. Nå har det gått en måned siden den gangen, og det SER IKKE UT, jeg har nesten flyttet inn hos noen venner for å unngå møkkete bad, tette vasker, maur, fluer og søppel. Men på fredag kveld kom jeg altså hjem rundt midnatt for å legge meg.

Det startet med et vorspiel klokken halv ett, at de bråker er greit nok det, men sterk hasjrøyklukt kunne jeg godt klart meg uten. Sovnet endelig halv to da de stakk ut. Klokken seks ble jeg vekket av at stereoanlegget ble satt på på full guffe. Jeg gikk ut for å si ifra, men fyren var så høy at han ikke la merke til meg selv om jeg sto rett foran han og sa navnet hans. Gikk inn på soverommet igjen. Han begynner å lage mat (noe som ikke er så gøy, da han nesten har tent på leiligheten i fylla før), mens han skriker og banner til seg selv. Holder på i ca to timer før han dusjer og forsvinner ut. Det var rett og slett ubehagelig!

Anonymous poster hash: 62ae2...c3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er virkelig en fantastisk tråd!

Jeg må dele en historie fra helgen. Kollektivet er ille nok i seg selv, jeg spurte da vi flyttet sammen om vi burde ha vaskelister. Neida, det var visst ikke vits, det. Så jeg og en annen jente vasket den første måneden. Kun vi. Nå har det gått en måned siden den gangen, og det SER IKKE UT, jeg har nesten flyttet inn hos noen venner for å unngå møkkete bad, tette vasker, maur, fluer og søppel. Men på fredag kveld kom jeg altså hjem rundt midnatt for å legge meg.

Det startet med et vorspiel klokken halv ett, at de bråker er greit nok det, men sterk hasjrøyklukt kunne jeg godt klart meg uten. Sovnet endelig halv to da de stakk ut. Klokken seks ble jeg vekket av at stereoanlegget ble satt på på full guffe. Jeg gikk ut for å si ifra, men fyren var så høy at han ikke la merke til meg selv om jeg sto rett foran han og sa navnet hans. Gikk inn på soverommet igjen. Han begynner å lage mat (noe som ikke er så gøy, da han nesten har tent på leiligheten i fylla før), mens han skriker og banner til seg selv. Holder på i ca to timer før han dusjer og forsvinner ut. Det var rett og slett ubehagelig!

Anonymous poster hash: 62ae2...c3d

Det var kanskje på høy tid? :)

https://www.youtube.com/watch?v=OuFrzEBME3U

Anonymous poster hash: 49629...2f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nordlending i sørnorge har jeg lært meg at det er ekstremt lett å public shame folk til å holde orden (når jeg bodde i kollektiv da)

det er noe med å si ting på morsomst mulig måte som får ting i orden.

Eks: IDA! det lukte diskomus på badet, kan du hute deg å vaske ? (Med et smil å glimt i øye)

din sjettkuk, treng du 3trinns opplæringsprogram i støvtørk eller holder det med intensivkurs ?

Har du angst eller e du allergisk mot støvsugeren ? Skal æ hjelpe dæ me å overkomme problemet ditt med den ?

så lenge man sier ting med humor funker det fint for meg. Kan hende de har vært redd for en nordnorsk skyllebøtte om ting ikke blir gjort da. Vet ikke :)

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nordlending i sørnorge har jeg lært meg at det er ekstremt lett å public shame folk til å holde orden (når jeg bodde i kollektiv da)

det er noe med å si ting på morsomst mulig måte som får ting i orden.

Eks: IDA! det lukte diskomus på badet, kan du hute deg å vaske ? (Med et smil å glimt i øye)

din sjettkuk, treng du 3trinns opplæringsprogram i støvtørk eller holder det med intensivkurs ?

Har du angst eller e du allergisk mot støvsugeren ? Skal æ hjelpe dæ me å overkomme problemet ditt med den ?

så lenge man sier ting med humor funker det fint for meg. Kan hende de har vært redd for en nordnorsk skyllebøtte om ting ikke blir gjort da. Vet ikke :)

DETTE var genialt. Litt slemt, men det får fart på sakene.

Noe jeg, som søring, selvfølgelig ikke har baller nok til å gjøre selv - men: :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere. Det er en måned siden jeg flyttet ut av kollektivet mitt nå. Nå bor jeg hos mamma.

Jeg velger et skittent kollektiv ANYTIME!!!! ;)

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Min romvenninne har null hemninger og ingen intimgrenser. Hun går splitter naken rundt i leiligheten og ser gjerne på tv naken i sofaen. Tisser og bæsjer med baderomsdøren på vidt gap. Foretar intimbarbering med baderomsdøren åpen. Skifter tampong og bind når jeg er tilstede. Promper og raper høylytt uten problemer. I tillegg er hun glad i å prate om sexlivet sitt og å dele intime detaljer om siste omgang med sexpartneren. Jeg hører til og med når hun har vill sex (hun sier at hun prøver å være så stille hun kan, men det høres meget godt). Har begynt å vende meg til disse (u)vanene, men med tanke på at jeg er på totalt motsatt ende av skalaen (LÅSER hver gang bare jeg skal tisse) så blir det litt ekstreme forskjeller :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min romvenninne har null hemninger og ingen intimgrenser. Hun går splitter naken rundt i leiligheten og ser gjerne på tv naken i sofaen. Tisser og bæsjer med baderomsdøren på vidt gap. Foretar intimbarbering med baderomsdøren åpen. Skifter tampong og bind når jeg er tilstede. Promper og raper høylytt uten problemer. I tillegg er hun glad i å prate om sexlivet sitt og å dele intime detaljer om siste omgang med sexpartneren. Jeg hører til og med når hun har vill sex (hun sier at hun prøver å være så stille hun kan, men det høres meget godt). Har begynt å vende meg til disse (u)vanene, men med tanke på at jeg er på totalt motsatt ende av skalaen (LÅSER hver gang bare jeg skal tisse) så blir det litt ekstreme forskjeller :blink:

Wow.................

BÆSJER MED DØREN ÅPEN?! æsjæsjæsjæsjæsjæsj......!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Jeg bodde i et kollektiv med mange gutter, og der var det et par som tisset med døra åpen.

Og de vasket aldri hendene. ALDRI.

Ikke det store sjokket det da, det var ikke mye de vasket sånn generelt.

Anonymous poster hash: d32e1...2e3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i mange av postene her.

Har fått nok av kollektivet mitt - nå flytter jeg til hybelleilighet!

Anonymous poster hash: 29bf6...ecc
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg bor i en studentbolig for første gang og jeg teller dagene til jeg slipper ut.

Jeg studerer i London og har tidligere bodd alene, og i perioder med en venninne (dele kjøkken og bad). Jeg ble tvunget til å søke ny boligsituasjon og fant en studentbolig. Jeg deler kjøkken medca. 10 andre i samme gang - de er alle amerikanere og er alle her på utveksling.

Jeg kan legge til at jeg har bodd utenlands siden jeg var 17 - i Frankrike, USA og England), så jeg er mer vant med andre land enn jeg er med Norge - mine næreste venner er britiske og amerikanske.

Likevel så føler jeg nå at jeg har nådd mitt smertepunkt. Jeg liker amerikanere generelt - to menn jeg har datet har vært amerikanske. Likevel holder jeg nå på å gå på veggen.

Amerikanerne i oppgangen min er ekstremt høylytte - de bruker kjøkkenet som fellesrom og foretrekker å stå å gaule på gangen fremfor å diskutere ting på sine egne rom. Mesteparten av tiden har de en klagende tone (enten om personlige ting eller det som er annerledes i London).

Noen har innfunnet seg visse regler om kjøkkenet og legger ut post-its med strenge beskjeder (om å ikke bruke en bestemt vask, selv om det bare er to oppvaskkummer og de er for alle).

Jeg vil ikke være en "grinch" som legger ut passiv-aggressive notater, til tross for at jeg på et vis føler for å svare med samme mynt.

En del av forskjellen er at de er her på utveksling for ett semester - jeg har bood her to år og studerer fulltid. En av guttene har sagt at det ersom "ferie" for dem. De har tydeligvis ikke forståelse for at andre studerer her.

Sukk. Ville bare få dette ut - min første massive kollektivopplevelse.

Anonymous poster hash: 8a34d...735
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bodd i kollektiv og jeg visste hvem som bestandig fylte vasken med oppvask eller rotet på kjøkkkenet, hadde jeg satt oppvaska og rotet rett utenfor døra demmes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde med 2 stykk, han ene var super kul, han hjalp meg å rydde, men ellers var det bare jeg som måtte rydde og vaske, han ene pleide og sette på vaskemaskin der gikk det undertøy, gensere, bukser og håndkler på 30-40 grader, når det var ferdig så putta han det i en kurv og satt på ny maskin, fant genseren min helt muggen, da hadde den ligget i en balje med våteklær i over 1 uke.

Hadde oppvaskmaskin men den var veldig dårlig, så alt måtte være 60% rent før du kunne putte det inn der, men der ble det putta inn talerkener med ost på, jippi, gøy og stå med en kniv og skrape vekk ost fra maskina.

Søpla skulle sorteres 100% vis ikke gikk han ut i søpla og henta den inn igjen, delte søppelbøtte med naboene , ikke morro og høre setningen "hei, vet du hva naboen har kasta i dag eller?"

Ikke ville han trekke ned i do etter han hadde pissa, for det mente han at man ikke trengte!

Anonymous poster hash: b1ead...4a6
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde en stund med to gode venninner. Hun ene var en drøm å bo med, hun andre derimot... Jeg mener, når man først har tatt søppelposen utav bøtta, skal det ikke gå an å faktisk legge en ny pose nedi før man kaster mat og andre ekle ting?? Dette gjelder også søppelet på badet...
Hun drev også med den klassiske ''sette oppvasken ovenfor maskinen istedet for inni'' vanen. Huff, det var aldri rene kasseroller, ovnen var alltid full av fett.
Så må jeg legge til at det generelt sett var skittent etter henne over alt, sånn som brødsmuler, truser, tamponger osv.
Jeg er en ryddig person av natur, det er ikke hun, men jeg ble så demotivert av alt rotet at jeg til slutt endte opp like rotete som hun... Det holdt jeg faktisk ikke ut, og har nå skaffet meg en stor hybel som har alt jeg trenger, og det eneste jeg deler er vaskemaskin, tørkeloft og oppgang med en annen rolig og ryddig jente.

Anonymous poster hash: b1a2d...f87
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lei av å være den eneste som kjøper dopapir og vaskemiddel...

Akkurat det der har jeg sluttet å godta. Jeg nekter å kjøpe dopapir til alles bruk som student altså!

Jeg ville faktisk hatt dorullene stående inne på rommet mitt, og bare tatt med meg en hver gang jeg skulle på do (gjemt den under genseren, eller noe).

Slik ser det ut som at du ikke har dopapir heller. Du skal nok se at de egentlig klarer å kjøpe de også, hvis du ikke legger til rette for dem.

Og angående vaskemiddel: Ha dette også inne på rommet ditt, og bruk det når det er din tur til å vaske.

Vanskeligere var det for meg den gangen jeg hadde en gjerrig kjæreste boende hos meg. Vi var alltid hos meg, siden han bodde i kollektiv, mens jeg bodde alene. Vi var begge studenter. Han kjøpte aldri så mye som en dorull, eller en kaffepose, selv om han snyltet på dette hos meg hver dag i flere år :P

Anonymous poster hash: e7eb9...554

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette opplevde en venninne av meg:

Hun bodde i kollektiv sammen med tre svenske jenter. Da hun kom hjem fra ferie en dag, hadde de svenske jentene satt opp en lettvegg midt på rommet hennes (var ca 20 kvm), fordi nå skulle de nemlig få inn enda en svensk venninne som skulle flytte til Oslo.

Alle tingene til venninnen min var bare slengt inn på hennes del, og hun fikk helt sjokk over at de jentene krevde samme husleie, sånn at de kunne bruke overskuddet på alkohol og shopping. (true story!!)

Ettersom de nå var fem, men bare hadde fire nøkler, måtte venninnen min og en annen dele nøkkel. Det ble bestemt av de andre jentene at leiligheten ble låst mellom 08-16 hver dag, så derfor måtte venninnen min være borte fra leiligheten i hele denne tidsperioden, fordi hun hadde ikke nøkkel for å komme inn.

Hun var skikkelig deppa stakkars, og så nektet de andre jentene å gi navnet til han som eide leiligheten (svenskene hadde ansvaret med leiekontrakt og dep.). Til slutt fikk hun tak i huseier via sameiet, og da ble alle jentene kastet ut. Noen av dem mistet jobbene sine, og flyttet tilbake til Sverige.

Det fortjente de.

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fire år i kollektiv, syntes det var veldig hyggelig! Noe spes er det kanskje at noen valgte å legge en haug med hår på lasagnerestene jeg hadde i kjøleskapet... :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

- Det er helt ok at du vasker klær, men kan du ikke samle opp litt, isteden for å vaske to t-skjorter hver dag. Ikke er det billig, ikke får vi andre brukt maskinen og MITT tørkestativ er ikke kjøpt inn for at du skal henge dine skjorter på det.

- Når du lager mat så fettet spruter utover fordi du ikke innehar elementære matlagingskunnskaper - VASK etter deg!

- Når vi alle deler likt på strømregningen er det ikke OK at du har 40 varmegrader på rommet ditt og samtidig aldri lukker igjen døren til den iskalde trappegangen.

- Jeg lurer fortsatt på hvor den ene skjeen til bestikksettet mitt er. Fire år etter at jeg flyttet ut :(

- Det er ikke greit å gi din hasjrøykende bror nøkkelen til huset mens du reiser bort i flere uker, uten å si ifra eller spørre, slik at vi andre kommer hjem til en gjeng doprøykende idioter midt i stua.

- Dobørsten er ikke til pynt, det går an å bruke den...

Himmel, glad jeg er ferdig med den perioden av livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gurimalla denne tråden bringer frem minner, og jeg merker hvor godt det er å ha egen hybel nå.

Det verste jeg opplevde i kollektivet var å ha vaskedag på badet en mandag etter at det hadde vært fest fra torsdag.

Alt så greit ut etter helgen. men jeg skulle jo vaske badet.

Lot merke til at vaskevannet som kom fra under dusjkabinettet var litt brunaktig. Tok på meg vaskehansken og dro en klut med salmiakk under der.

Fikk jaggu med meg ikke bare en, men to brukte tamponger!

Endret av Kira-delta
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette opplevde en venninne av meg:

Hun bodde i kollektiv sammen med tre svenske jenter. Da hun kom hjem fra ferie en dag, hadde de svenske jentene satt opp en lettvegg midt på rommet hennes (var ca 20 kvm), fordi nå skulle de nemlig få inn enda en svensk venninne som skulle flytte til Oslo.

Alle tingene til venninnen min var bare slengt inn på hennes del, og hun fikk helt sjokk over at de jentene krevde samme husleie, sånn at de kunne bruke overskuddet på alkohol og shopping. (true story!!)

Ettersom de nå var fem, men bare hadde fire nøkler, måtte venninnen min og en annen dele nøkkel. Det ble bestemt av de andre jentene at leiligheten ble låst mellom 08-16 hver dag, så derfor måtte venninnen min være borte fra leiligheten i hele denne tidsperioden, fordi hun hadde ikke nøkkel for å komme inn.

Hun var skikkelig deppa stakkars, og så nektet de andre jentene å gi navnet til han som eide leiligheten (svenskene hadde ansvaret med leiekontrakt og dep.). Til slutt fikk hun tak i huseier via sameiet, og da ble alle jentene kastet ut. Noen av dem mistet jobbene sine, og flyttet tilbake til Sverige.

Det fortjente de.

For noen jævla kjerringer! Det der hadde jeg ALDRI godtatt!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...