Gå til innhold

Suttretråden for oss i kollektiv!

Lykkelitenen

Anbefalte innlegg

Alvorlig talt, det er en del av pakken du må godta når du bor i kollektiv. Du kan like eller ikke like det, men det skaper mye bedre stemning. Om du ikke liker å være sosial, så får du ta deg en ekstrajobb sånn at du får råd til å bo aleine.

Anonym poster: d9aa09c21d8a5b65cd5af08d273435a3

wow,det er som å snakke med min mobber når vi var 14. Asså,hvis du skal værem ed oss,må du kle deg som oss,ellers får du jobbe og stikke. HAHA,

Anonym poster: 8c48ee1bf7022468ed615d1ad84abde2

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det så viktig at alle er sosiale hele tiden da? Så lenge jeg klarer å holde en samtale så det ikke blir kleint på kjøkkenet når vi lager mat, og hilser og smiler når jeg treffer dem, så ser jeg ingen grunn til at vi skal være bestiser bare fordi vi tilfeldigvis bor i samme etasje og deler kjøkken. Det er så typisk dagens samfunn at alle skal presses inn i denne ekstroverte malen, og at det nærmest blir sett på som en sykdom og ikke være hypersosial og pratesjuk til enhver tid.

Jeg tviler på at noen sitter å gråter på rommet sitt bare fordi ikke hele kollektivet møtte opp på filmkveld, og hvis de gjør det så er det jammen de som har problemer. Bedre stemning for hvem, forresten? Ikke meg iallefall.

Kollektiv betyr felleskap, og er mer tilrettelagt for supersosiale personer enn for introverte. Du sa selv at du føler at det er et "krav" å være sosial, derfor er ikke kollektiv for alle.

Har vært innom flere kollektiv og det er faktisk mye bedre stemning der alle beboerne er på samme "sosiale nivå", fremfor kollektiv der det er én person som ikke liker å være like sosial som de andre. Dette er faktisk sånn de aller fleste ser på det, og derfor er det også forventet å oppfylle "kravet".

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Kollektiv betyr felleskap, og er mer tilrettelagt for supersosiale personer enn for introverte. Du sa selv at du føler at det er et "krav" å være sosial, derfor er ikke kollektiv for alle.

Har vært innom flere kollektiv og det er faktisk mye bedre stemning der alle beboerne er på samme "sosiale nivå", fremfor kollektiv der det er én person som ikke liker å være like sosial som de andre. Dette er faktisk sånn de aller fleste ser på det, og derfor er det også forventet å oppfylle "kravet".

Selvsagt er kollektiv mer tilrettelagt for veldig sosiale mennesker, det sier seg da selv. Det er ikke dermed sagt at det er noe galt i å bo i kollektiv om man ikke er supersosial.

Noe av greia med å dele bosted med andre på denne måten er å klare å tilpasse seg hverandre, enten man er veldig sosial eller ikke. Det vil ikke si at den som ikke er sosial skal tvinge seg til å være med på absolutt alt, eller løpe ut av rommet så snart en hører stemmer på fellesarealet. Det betyr heller ikke at den som er sosial skal være redd for å banke på døren til den som ikke er så sosial eller at det ikke burde vøre naturlig å føre en samtale om man treffes. Men at alle rett og slett tilpasser seg hverandre og godtar at alle ikke er like. Man bor tross alt sammen, og det burde være rom for å være forskjellige.

Kollektiv er en veldig vanlig boform, og jeg tror det er ganske 50/50 fordelt hva slags type mennesker som bor i kollektiv. Forøvrig føler jeg ikke noe krav i det kollektivet jeg bor i om å være sosial, her er det godt og blandet med både supersosiale og antisosiale folk. Utrolig nok får vi det til å fungere likevel.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg gått inn og røsket ut ledningen til anlegget, eventuelt gått og tatt sikringen og bedt alle komme seg til helvette ut. Man kødder ikke med søvn!

Du kan tro det fristet, men så var sengen et bedre (og varmere) sted å være, men jeg sendte to trussel meldinger :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt, det er en del av pakken du må godta når du bor i kollektiv. Du kan like eller ikke like det, men det skaper mye bedre stemning. Om du ikke liker å være sosial, så får du ta deg en ekstrajobb sånn at du får råd til å bo aleine.

Det er ingen del av en pakke man må godta nei. Derimot bør det være rom for at folk er forskjellige.

Det er heller ikke bare å ta seg en ekstra jobb når man er student. Man skal ha tid og.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne går ikke til de jeg bor med, men de jeg leier av (studentskipnaden)

For en stund siden fikk jeg melding klokken ni på morgenen, om at de skulle sjekke noe (helt legitimt) og at de noen få steder måtte låse seg inn i boligen. Jeg leste dette i halvsøvne og sov videre. Klokken ti våknet jeg av at tre menn drev og låste seg inn i hybelen min. Seriøst? Går det ikke an å si ifra minst dagen før? Rotete gulv og en mindre påkledd sovende meg - ikke koselig å få besøk.

Så på onsdag fikk jeg igjen melding. De opplyste om at de skulle sjekke noe på torsdagen og igjen samme regla om at noen få utvalgte hybler ville bli sjekket. Jeg ville være på den sikre siden, så ryddet og gjorde ting klart, samt sov fult påkledd. Torsdagen kom og gikk uten besøk. Jeg tenkte jeg var heldig.

Så idag, klokken ti - tror du ikke det var noen på vei inn døra mi igjen? :sur:

Så kjære studentskipnad - hvis dere skal komme på besøk så si ifra dagen før, og hvilke dager det eventuelt dreier seg om. Ikke send melding en time før dere kommer rasende inn døra, og ikke si "imorgen" hvis dere mener "imorgen og dagen etter". :sur:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg håper du har klaget til dem, for slik skal det ikke være. De ramlet inn døren her også i åttetiden om morgenen en gang for å bytte stikkontakter, men da sa de iallefall fra flere dager i forveien.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne går ikke til de jeg bor med, men de jeg leier av (studentskipnaden)

For en stund siden fikk jeg melding klokken ni på morgenen, om at de skulle sjekke noe (helt legitimt) og at de noen få steder måtte låse seg inn i boligen. Jeg leste dette i halvsøvne og sov videre. Klokken ti våknet jeg av at tre menn drev og låste seg inn i hybelen min. Seriøst? Går det ikke an å si ifra minst dagen før? Rotete gulv og en mindre påkledd sovende meg - ikke koselig å få besøk.

Så på onsdag fikk jeg igjen melding. De opplyste om at de skulle sjekke noe på torsdagen og igjen samme regla om at noen få utvalgte hybler ville bli sjekket. Jeg ville være på den sikre siden, så ryddet og gjorde ting klart, samt sov fult påkledd. Torsdagen kom og gikk uten besøk. Jeg tenkte jeg var heldig.

Så idag, klokken ti - tror du ikke det var noen på vei inn døra mi igjen? :sur:

Så kjære studentskipnad - hvis dere skal komme på besøk så si ifra dagen før, og hvilke dager det eventuelt dreier seg om. Ikke send melding en time før dere kommer rasende inn døra, og ikke si "imorgen" hvis dere mener "imorgen og dagen etter". :sur:

Sover du kl halv 10 da? *Kremt* Skal man ikke sitte på lesesalen fra kl 08:00-16:00? ;)

Anonym poster: e7eb94289902f2b28e0eedd3e28d8554

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert

"Hei, jeg bare lånte det siste av melken din"

"Hei, lånte bare det siste av kaffen din"

"Hei, har glemt å kjøpe margarin, så jeg lånte litt av deg"

"Hei, lånte de siste rundstykkene dine"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover du kl halv 10 da? *Kremt* Skal man ikke sitte på lesesalen fra kl 08:00-16:00? ;)

Jeg har studert i 2 og et halvt år, og fortsatt ikke sett innsiden av lesesalen :sjenert: Har egentlig eksamen om 10 dager, og har kommet til side 104 av 368 (og så er det alle dommer jeg må lese) men alle vet det er best å stresslese rett før eksamen - helst klokken to på natten :wink: Morgene er til for å sove!

Endret av melly666
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man sitte på lesesal akkurat da? Ikke alle studenter har samme rutine.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert i 2 og et halvt år, og fortsatt ikke sett innsiden av lesesalen :sjenert: Har egentlig eksamen om 10 dager, og har kommet til side 104 av 368 (og så er det alle dommer jeg må lese) men alle vet det er best å stresslese rett før eksamen - helst klokken to på natten :wink: Morgene er til for å sove!

Samme! Men morgenene er dessverre til for å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke meningen å støte noen evt med fortellingen om roomien. Ser at jeg startet en ganske heftig diskusjon om kollektiv-beboere osv. For alt jeg vet kan det være han har en eller annen sykdom, eller han er bare litt merkelig. Det eneste jeg gjør er å fortelle min side av saken - hvordan det er å bo med han. Jeg syns han er rar, og han skaper en rar stemning i kollektivet. Det er det jeg forteller om.

Jeg mener ikke at alle skal sitte i sofaen med oss, hive seg ut døren når man hører stemmer i fellesarealene osv, MEN jeg mener faktisk at man skal introdusere seg! Og at å bo i et kollektiv er en sosial levemåte, som visse personer syns er enklere enn andre. Jeg er heldig for jeg har jo 4 andre samboere som jeg er veldig glad for at jeg bor med, vi finner på mye tull og koser oss. Jeg skulle jo ønske at han nye ville være med - men slik jeg ser det har han vendt ryggen til. Det skal han få lov til! Men dette er fremdeles en sutretråd for oss i kollektiv, og her føler jeg at jeg burde få lov til å skrive det jeg syns er kjipt= nemlig at han ikke viser interesse for de han bor med.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg mener ikke at alle skal sitte i sofaen med oss, hive seg ut døren når man hører stemmer i fellesarealene osv, MEN jeg mener faktisk at man skal introdusere seg! Og at å bo i et kollektiv er en sosial levemåte, som visse personer syns er enklere enn andre. Jeg er heldig for jeg har jo 4 andre samboere som jeg er veldig glad for at jeg bor med, vi finner på mye tull og koser oss. Jeg skulle jo ønske at han nye ville være med - men slik jeg ser det har han vendt ryggen til. Det skal han få lov til! Men dette er fremdeles en sutretråd for oss i kollektiv, og her føler jeg at jeg burde få lov til å skrive det jeg syns er kjipt= nemlig at han ikke viser interesse for de han bor med.

Min rant om å sosialisere seg var ikke rettet mot deg og særingen din. Å presentere seg for de man skal dele boareal med er det minste man burde kunne forvente av folk.

Endret av Raindrops
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er jeg og,jeg får mer ut av dagen når jeg har sovet, så da velger jeg heller å sove og heller lese hjemme

Anonym poster: 8c48ee1bf7022468ed615d1ad84abde2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også leid av samskipnaden som plutselig en morgen kl 0900 uten forvarsel sto på dæra mi og tramet inn i hybelen for å henge opp noe plakater om søppelsprtering. De rev ned mine bilder jeg hadde hengt opp og hengte opp de stygge infoplakatene i stedet. Kjipinger.

Anonym poster: 2aa74f89d866444cbd83d1838ae23a74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er studenter de dårligste jeg vet om til å sortere. Så det synes jeg var på sin plass.

Anonym poster: 167123334e151a7fa964610c91c53148

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Studine27

Bodde i et privat kollektiv i tre år da jeg gikk på høgskolen. Etter ett år ble det et rom ledig, og jeg fikk inn ei klassevenninne. Det viste seg at hun hadde litt av et temperament og var uhyre sjalu på meg. En kveld jeg ikke orket å krangle og satt på rommet mitt og gjorde siste finpussen på en obligatorisk oppg, fant hun ut at hun skulle nekte meg Internett (ruteren var på hennes rom). Og hun nektet å åpne døra når jeg banket på. Så jeg skrudde av all strøm i huset og ventet på at hun skulle komme ut. Det endte med at hun stormet ut, slo mobiltelefonen i ansiktet mitt, sparka meg i magen og forsøkte å dytte meg ned trappa. Hun var tydeligvis mørkeredd.... Det endte med at jeg havna på sykehuset. Og i mellomtiden, satt hun og lagde blåmerker på armene sine og spredte rykter.

I etterkant, før hun omsider ble kastet ut av huseier, så kidnappet hun dopapiret hver gang vi kjøpte nytt. Helte søppel i skoene mine og foran døren min. Skrev stygge anklagelser og hang opp på døra mi.. Nektet å vaske, og tok æren (og bilder)av min utførte vaskeuke.

Hun inviterte også venner på bursdagsfest, der hele kalaset hamret på vegger og dører og ropte at de skulle banke meg og drepe meg..

Alt dette, fordi jeg, typen hennes og hun selv jobbet med en programmeringsoppg som gruppe. Og vi satt på et rom og jobbet når hun surra rundt. Og fant ut at dette var noe å bli mistenksom over. Ennå vi begge hadde sendt melding og spurt om hun ikke kom snart.

Glad det halvåret av et mareritt er over! Resten av kollektivopplevelsen har bare vært fryd og gammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i et privat kollektiv i tre år da jeg gikk på høgskolen. Etter ett år ble det et rom ledig, og jeg fikk inn ei klassevenninne. Det viste seg at hun hadde litt av et temperament og var uhyre sjalu på meg. En kveld jeg ikke orket å krangle og satt på rommet mitt og gjorde siste finpussen på en obligatorisk oppg, fant hun ut at hun skulle nekte meg Internett (ruteren var på hennes rom). Og hun nektet å åpne døra når jeg banket på. Så jeg skrudde av all strøm i huset og ventet på at hun skulle komme ut. Det endte med at hun stormet ut, slo mobiltelefonen i ansiktet mitt, sparka meg i magen og forsøkte å dytte meg ned trappa. Hun var tydeligvis mørkeredd.... Det endte med at jeg havna på sykehuset. Og i mellomtiden, satt hun og lagde blåmerker på armene sine og spredte rykter.

I etterkant, før hun omsider ble kastet ut av huseier, så kidnappet hun dopapiret hver gang vi kjøpte nytt. Helte søppel i skoene mine og foran døren min. Skrev stygge anklagelser og hang opp på døra mi.. Nektet å vaske, og tok æren (og bilder)av min utførte vaskeuke.

Hun inviterte også venner på bursdagsfest, der hele kalaset hamret på vegger og dører og ropte at de skulle banke meg og drepe meg..

Alt dette, fordi jeg, typen hennes og hun selv jobbet med en programmeringsoppg som gruppe. Og vi satt på et rom og jobbet når hun surra rundt. Og fant ut at dette var noe å bli mistenksom over. Ennå vi begge hadde sendt melding og spurt om hun ikke kom snart.

Glad det halvåret av et mareritt er over! Resten av kollektivopplevelsen har bare vært fryd og gammen :)

:overrasket::hakeslepp:

Hvordan orket du å holde ut så lenge?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...