Gå til innhold

Fysikere får frysninger, kramper og multiorgasmer


KaffeLars

Anbefalte innlegg

En superleder låses kvantemekanisk i løse lufta. Eller noe sånt.

Tel-Aviv University demos quantum superconductors locked in a magnetic field (www.quantumlevitation.com). For an explanation of the physics behind this demonstration, visit

http://www.quantumlevitation.com/levitation/The_physics.html.

Gammelt nytt sies det. Men her gjorde de det og viste det på en måte så alle kunne forstå eller ane at det finnes potensiale i det.

Endret av KaffeLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For oss treigingene som ikke har flutende nitrogen liggende å slenge, kan litt skrotmetall gi ett lite avbrekk i en depressiv hverdag:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Vitenskap er mye tøffere enn overtro!

Vitenskap kommer ihvertfall noen ganger med noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritkult!

Særlig da han snudde brettet og lot den superkjølte dippedutten "sveve" opp ned UNDER platen.

Men jeg er stygt redd for at jeg ikke forstår fysikken bak dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss treigingene som ikke har flutende nitrogen liggende å slenge, kan litt skrotmetall gi ett lite avbrekk i en depressiv hverdag:

Jeg antar at neodymium-magneter er magneter av det slaget som er sterke nok til å knuse handa di dersom den skulle havne mellom dem og noe annet som er "magnetisk" vanlig forstand? Jeg mener, kobber er i dagligtalen ikke-magnetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar at neodymium-magneter er magneter av det slaget som er sterke nok til å knuse handa di dersom den skulle havne mellom dem og noe annet som er "magnetisk" vanlig forstand? Jeg mener, kobber er i dagligtalen ikke-magnetisk.

En tilstrekelig stor neodymium vil vel kanskje være farlig i den forstand, ja. Men største forskjellen mellom slike og vanlige magneter er vel at neodymium er mer "effektive", dvs at de ikke trenger være like store for å produsere samme magnetfeltet.

"Rørtrikset" er vel noe av det samme som skjer i en induksjonsplatetopp. Kobberrøret er bånn av kokekaret, vekselstrømmen i induksjonsplata, er erstattet med bevegelsen til magneten. På induksjonsplatetoppen blir energien brukt til å varme bånnen i kokekaret, i rørtrikset blir energien brukt til å bremse magneten.

Arti nok blir dette fenomenet faktisk også brukt som bremser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...