Gå til innhold

Hva ER gavebudsjettet ditt i år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi bruker til våre familier rundt 2-300/pers, og vi har 16 stykker å kjøpe til. Varierer summene, noen ganger er bruker vi mindre, andre ganger mer. Kommer litt an på.

Totalt blir det vel en plass mellom 3-5000,-. Synes det er nok jeg.

Men nei, jeg liker ikke å kjøpe det som jeg betegner for "ræl", men prøver å finne ting på salg eller noe som kan passe. Kjøper mye ullundertøy til disse turmenneskene, bøker til leseglade og jeg bruker å lage julebrød eller lammerull til disse som "har alt" om jeg ikke finner på noe annet.

Synes at "julegavehysteriet" tar litt av noen ganger. Liker godt å gi gaver selv, men prøver å ikke ta helt av. I vår familie har de aller fleste såpass god økonomi at man kjøper det man trenger i løpet av året selv, og da blir det ikke "mye igjen" til jul. Så det gjelder å være kreativ! Vi går ofte sammen flere og kjøper heller en større gave, noe jeg synes er supert. Ser nå selv at jeg ikke setter pris på antall gaver, men heller at gavene er tilpasset meg/oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kittycat

Oi, syns folk bruker så mye! kan ikke forestille meg hvordan jeg kan ha råd til alt det når jeg blir voksen.

Hater presset om å kjøpe for så så mye. Vil glede folk, men pengene har så mye å si. Går for stjeling i år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare ca 6stk jeg kjøper til, men til gjengjeld så blir de ganske dyre.

Kjæresten sin ligger på 1000-1500

Mamma sin ca 1000

De fire resterende på ca 400 pr pers. Så da blir det ca. 3500-4000kr i gaver da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å begrense meg litt siden jeg er student. Har faktisk bestemt meg for å ikke bruke så mye pr pers, men nok til at de skal få en gace som betyr noe.

Så, tanken min er (+/-), 200 til hver i familien (mamma, pappa, søster, 2 brødre) og en venninne. Til tanter, onkler, søskenbarn osv kjøper foreldrene mine og skriver på mitt og mine søskens navn (selv om vi er voksne alle mann).

Da jeg hadde samboer bruke jeg ca 1000 på han. Nå har jeg en "kompis" som jeg allerede har kjøpt en liten oppmerksomhet til, men ville ikke overdrive dette siden vi ikke er noe par. Så han får en bok han har ønsket seg, som kostet under 200 (måtte bestilles fra USA)

Har egentlig lyst å lage noe koslige gaver selv. Har sett at det finnes kakebokser osv i interiørbutikker, så lurer på å bake noe kjeks eller kaker og kanskje gi som "nissegave" til familien min.. Er ikke så flink til å lage sånne koslige ting, skulle ønske jeg var det. Skulle ønske jeg kunne strikket en sånn "hals" som er så populært til søstern min f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 28 stk å kjøpe til....Tenker ca 250-300 per pers...Blir tilsammen medllom 7000-8000 :-/

Dette er kun familie + to venninner av meg og en venn av sambo

Endret av Eliine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tre søsken med småbarnsfamilie, foreldre og samboer. Tenker 500kr per familie, 500 til mor, brukt pc til far i år og noe til samboer på rundt 1000. Blir vel 3000 det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fr21_5ffdsa

Vi har 28 stk å kjøpe til....Tenker ca 250-300 per pers...Blir tilsammen medllom 7000-8000 :-/

Dette er kun familie + to venninner av meg og en venn av sambo

Jeg skjønner ikke hvorfor du lager den smilyfacen samtidig som at du skriver du gir til venninner og voksne familiemedlemmer. Om du synes du bruker for mye penger på det er det jo bare til å forklare på en ordentlig måte til dem at du må slutte med dette. Det er jo voksne folk det er snakk om, så de burde jo forstå det. Etter at jeg og mannen min stiftet familie har jeg sluttet å kjøpe julegaver til venninner fordi jeg heller vil prioritere familie i julen. Så tar jeg heller med en vertinnegave når jeg besøker venninnene mine. Jule er familietid for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker så himla med penger, gir dere til søskenbarn/tanter/onkler/venner og sånt? Er jo ikke rart om det blir mye da, spesielt hvis man har stor familie/omgangskrets. Jeg hadde aldri kunnet kjøpe gaver til hele slekta, man kan jo ruinere seg av mindre :gjeiper:

Endret av Lumos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du lager den smilyfacen samtidig som at du skriver du gir til venninner og voksne familiemedlemmer. Om du synes du bruker for mye penger på det er det jo bare til å forklare på en ordentlig måte til dem at du må slutte med dette. Det er jo voksne folk det er snakk om, så de burde jo forstå det. Etter at jeg og mannen min stiftet familie har jeg sluttet å kjøpe julegaver til venninner fordi jeg heller vil prioritere familie i julen. Så tar jeg heller med en vertinnegave når jeg besøker venninnene mine. Jule er familietid for meg.

Det var da litt av en måte å tolke det på! Skrev :-/ smilyen fordi jeg vet det er mye penger,men vi sparer til det og for oss er det absolutt verdt det:) Elsker julen og alt som har med den å gjøre. Jeg kjøper kun julegave til mine to aller nærmeste venninner og samboeren min til sin beste kamerat. Ellers er det kun søsken, foreldre, tantebarn og besteforeldre. Julen er uten tvil familietid for meg også! er glad vi kommer fra to store familier og har mange å feire julen sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år kommer vi ikke til å bruke like mye penger som tidligere pga. økonomien. Jeg vil tro at vi bruker ca. 3000-4000 kr. Tidligere har vi brukt rundt 6000 kr. Det er ikke omå gjøre å bruke mest penger, men syntes omtanken/at man gir det man vet vedkommende setter pris på er viktigere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe bestemt budsjett, kjøper ting jeg synes passer til den enkelte. Innen rimelighetens grenser når det gjelder pris, selvsagt. Men jeg har en tendens til å kjøpe litt her, og litt der, etter hvert som jeg kommer over passende ting. Da er det lett å ikke tenke over hvor mye disse småtingene koster i sum. Men jeg elsker å gi bort julegaver og vil heller legge litt ekstra omtanke i hver gave enn å kjøpe alt på en handlerunde. Selv om det siste antagelig hadde lønt seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mahareth

Vårt gavebudsjett ligger på 3-4000 kr, og da kjøper vi til mine søsken under 18, mine foreldre, mannens søsken, svigers og oss selv. Blir nok også en liten ting til nevøer og nieser også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mange å kjøpe gaver til, heldigvis. Gir kun til nærmeste familie og nære venner, samt noe "halvnær" slekt. Ca. 11-12 gaver tipper jeg.

Jeg liker å gi fine gaver, spesielt til foreldrene mine og broren min som fortjener det. De er utrolig snille og har stilt opp for meg når jeg trenger de som mest, alltid. Jeg er uføretrygdet og har ikke all verden å rutte med, men jeg elsker å kjøpe gaver og velger å bruke litt på det.

Mamma, pappa og broren min bruker jeg å gi for ca. 500kr hver.

Onkel og tante ca. 300kr

Annen slekt ca. 100-150kr

Venninner ca. 100-150kr

Dette er ikke noe jeg holder meg slavisk til. Fant nylig noen nydelig lys, glass og slikt i kaffetema, tilbud til bare 79kr! Det går til en venninne. Det er jo gaven som teller (tanken hehe), og ikke verdien. Prøver å finne ting og tang som de faktisk trenger, eller jeg vet de vil sette pris på. Kjøper ikke noe bare for å kjøpe, det må være noe "ordentlig".

Dette blir vel ca. 3000kr totalt i år. Litt mer enn i fjor.

Endret av Dronning Sheba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg har ikke noen spesiell budsjettost for julegaver, men jeg er redd for at jeg bruk ganske mye penger til julegaverer.

Grunnen til at jeg ikke har eg en budsjettpost for julegavene er at jeg kjøper dem inn jevnt utover året. En her og en der :fnise:

Har liten familie og kjøper til mine foreldre, en onkel og en tante, min søster og hennes mann, og til mine to tante"barn".

I år blir den en gave i tillegg til disse, en til min nieses samboer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pleier ikke ha noe budsjett, fokuserer mer påå finne noe som vil være helt perfekt! Der andre sparer til ferie, sparer jeg til jul...:sjenert:

Begynte å jobbe da jeg var 15, og siden den gang har julegave-forbruket vært på alt fra 4000 til 12 000kr et år. Pleier nok å bruke mellom 4000 og 7000 kr. Sparer, og begynner tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt budsjett er på maks 3000, og det dekker samboeren, brodern, mamma&pappa, bikkja til m&p og besteforeldrene mine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...