Gå til innhold

hjelp i utredningsjungelen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest fast gjest

Forrige uke fikk vi vite at samboeren min har dårlig sædkvalitet. Sjansen for naturlig befruktning er minimal, men god ved inseminasjon eller prøverør. Vi vil gjerne sette igang de nødvendige prosessene så tidlig som mulig, og er veldig takknemlige for innspill fra dere!!!

Trenger f.eks jeg utredning når problemet allerede er oppdaget? Jeg har lest at selve utredningen kan ta et år, og det virker jo som bortkastet tid når vi allerede vet om sædkvaliteten...

Og hvordan stiller man seg på venteliste? Fastlegen til samboeren sa at "dette kunne han virkelig ingenting om". Ikke akkurat beroligende, nei..

Takk for alle innspill!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fastlegen eller gynekologen din (det er kvinnen som er pasient) må søke dere inn på nærmeste sykehus som utfører IVF eller ICSI-forsøk. Så blir dere registrert og så får dere time. Det kan være litt ventetid, jeg mener det er drøyt halvåret på Ullevål - hørt det før i hvert fall.

De vil så se på dere og utrede videre om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tusenfryd sa, så er det din fastlege eller gynekolog som må sende søknad om assistert befruktning.

Det er greit å få sjekket deg også. Hvem vet, kanskje ikke alt er 100% i orden med deg heller. Da er det greit å ha sjekket ut det FØR du begynner på medisiner osv.

Lykke til videre i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fast bruker

Jeg syns nesten det er litt "diskriminerende" at ikke mannens lege

kan gjøre dette... Det er jo tross alt han som har oppdaget det hele!

Ja ja, ikke noe stort problem, egentlig;-)

Jeg har bestilt privat sjekk, er ikke helt på talefot med fastlegen:-(

Noen med erfaring fra Volvat eller Fertilitetssenteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fast gjest!

Min mann fikk samme beskjed som din i fjor på denne tiden (dårlig sædkvalitet), og gikk igjennom 3 antibiotikakurer pga. betennelsesceller som ble funnet. Da vi likevel ikke ble gravide var det naturlig at sykehuset undersøkte meg; de fant da ut at jeg har tette eggledere! Ikke rart at det ikke ble noe barn:-(. I februar i år ble søknad sendt til Ullevål, og vi hadde første samtale der i juni. I august ble jeg operert (lapraskopi), og i dag har jeg hatt egguttak! Nå er det bare å håpe for min del :ler:

Jeg har ingen erfaring med de klinikkene du nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved svangerskap, fødsel og alt som har med dette å gjøre, er det kvinnen som er pasient. Uavhengig av hvordan ting har forløpt og hvorfor.

Ved kunstig befruktning er det kvinnen som behandles, ikke mannen.

Det er jo også hennes kropp som skal ta i mot et befruktet egg. Dette har ikke noe med diskriminering å gjøre, men biologi.

Men du kan jo bytte fastlege så kan samme person likevel søke deg inn til behandling. Jeg kjenner noen som har to forsøk på Volvat - uten hell. Men det betyr ikke noe, den største forskjellen ligger nok i prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sendte inn søknad om prøverør for halvannen måned siden, da var det min samboers lege som ordnet med søknaden (samboeren har dårlig sædkvalitet og jeg har endometriose). Så det er nok ikke riktig at det bare er kvinnens fastlege/gynekolog som kan gjøre dette. Søknaden ble i hvert fall godkjent, og i begynnelsen av januar skal vi inn til samtale :lol:

Jeg tror at noen behandlingssteder krever at du har tatt laparoskopi, da de kan fjerne f.eks. endometriosecyster hvis de finner ut at du har endo (da øker du jo mulighetene for å bli gravid). Men når dere allerede vet at mannen din har dårlige svømmere, er det jo ikke sikkert at det er nødvendig...

Lykke til :wink: !

mirmel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sendte inn søknad om prøverør for halvannen måned siden, da var det min samboers lege som ordnet med søknaden (samboeren har dårlig sædkvalitet og jeg har endometriose). Så det er nok ikke riktig at det bare er kvinnens fastlege/gynekolog som kan gjøre dette. Søknaden ble i hvert fall godkjent, og i begynnelsen av januar skal vi inn til samtale :lol:

Jeg tror at noen behandlingssteder krever at du har tatt laparoskopi, da de kan fjerne f.eks. endometriosecyster hvis de finner ut at du har endo (da øker du jo mulighetene for å bli gravid). Men når dere allerede vet at mannen din har dårlige svømmere, er det jo ikke sikkert at det er nødvendig...

Lykke til :wink: !

mirmel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi fikk også beskjed om at samboers lege kunne søke om prøverør.

Men det gikk jo veldig kjapt? Bare 1 1/2 mnd? Hviklet sykehus var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta direkte kontakt med TSS.. send en søknad, ikke nødvendig med henvisning fra lege.

Hva er TSS?

Er det noe privat, da, siden man ikke trenger henvisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tss er Sentralsykehuset i Telemark. De har en nyoppstartet Fertilitets klinikk som startet opp i oktober for ett år siden. Resultatene har vært meget gode på denne klinikken som drives av en av norges fremste eksperter på assistert befruktning, Dr. Jarl Arne Kahn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen,

Vi skal til fertilitetsklinikken i Porsgrunn (den Hanne M. henviser til). Den er offentlig, og det er åtte ukers ventetid på å komme inn på samtale, og så nye åtte (ca.) uker før man får sette i gang med forsøk. Det var i hvert fall det de sa i oktober, det er mulig at ventetiden er lengre/kortere nå...

Har hørt mye godt om klinikken, og synes det er litt godt å få slippe store sykehus som Ullevål og Rikshospitalet (selv om de helt sikkert er flinke der og).

Vi skal inn 8.januar, og er veldig spente :P.

Lykke til!

Mirmel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...