Gå til innhold

Er det instinkter som gjør babymammaer ekle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har trålet KS og lest mange tråder om irriterende småbarnsmødre som ifølge mange tror de er verdens midtpunkt. Mitt store spørsmål er om det skjer en hormonell (?) foranding i mange kvinner når de får barn. Jeg sier ikke at ALLE blir ufordragelige og skifter bleier på kafébord, men jeg møter svært ofte kvinner som forandrer seg til det verre når de blir mødre. Mange blir rakere i ryggen, av naturlige grunner: De har blitt mamma, og er så glade og fornøde. Andre får bare for seg at nå som de har satt et barn til verden, kan alle andre bare drite og dra. "Endelig min tur", liksom.

Det blir nesten litt primitivt og insinktivt, tenker jeg: Kvinnens kropp - og i hvert fall psyke - forandrer seg for å avle frem et mest mulig fungerende menneske. Ja, at hun plutselig synes det er ok å snakke om diaré høyt på kafeer, eller at hun ikke bryr seg om at barnet hennes sparker i stolryggen foran seg på fly, fordi det er hennes instinktive oppgave å sørge for at barnet har det best. Du skjønner sikkert hvilke damer jeg snakker om: De som er overbevist om at verden er til for dem, for de har tross alt BARN.

Jeg har selvsagt forståelse for at kvinner får andre prioriteringer når de har blitt mødre, og at hverdagen deres de første månedene består av bæsj og pupp, men hva tror dere:

Er det naturen som gjør små mange babymødre blir høye på pæra? Eller er det bare mange damer som eeendelig har funnet en unnskyldning for å være ufordragelig?

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke, men livet snus opp ned når de får barn, kanskje de glemmer alle normer og regler, og starter på nytt i egen verden? Nå snakker jeg om de samme som ts snakker om, den ufordragelige eliten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mye at dette. Som regel er det unge damer med lite utdanning som ikke klarer å bli noe i denne verden utenom å bli mor. Det å bli "mor" er den største prestasjon de kan nå. Tror det er et psykologisk problem og ikke noe hormonell. det er ikke alle unge mødre som blir sånn, bare de mest "ignorante"

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er tett.

Jeg er ikke TS, men jeg lurer på hva faen for svar det der er?

Var på tur til å skrive et innlegg om at jeg håpte folk leste trådstarters innlegg nøye, for da ser de at h*n ikke generaliserer, og snakker om de som gjør sånne ting som å skifte bleier på kafébordet - ikke småbarnsmødre generelt. For hvis man unngår å generalisere, synes jeg det TS spør om er veldig interessant. Men der var jeg for sent ute, gitt.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Jeg har ikke sett så mye til det du skriver.

Er av den oppfattningen at folk som mangler folkeskikk før de får barn, heller ikke får det når barna kommer, og omvendt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å si det først: jeg er ikke en av dem som skifter bleie på kafébord. :sjenert:

Når det gjelder det å snakke om bæsj og sånn: det er et tema som plutselig blir veldig vanlig og hverdagslig for spedbarnsmødre. Det samme med gulp og pupp. Nå forsvarer jeg ikke de som faktisk skifter bleie på kafébord og lufter puppen i friluft etter amming, men for de som gjør det er det kanskje fordi det er ''hverdagen'' deres og at det ikke lenger er ekkelt for dem? Jeg selv kom jo veldig fort over den der amme-i-offentlighet-sperra nettopp fordi pupper plutselig ikke var noe som helst seksuelt for meg lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå glemmer dere også de damene som kjører "stridsvogner" og kjøper deg gjerne over med ungen bare fordi de har blitt gravide og fått seg en unge. Ikke snakk om å si "unnskyld, kan jeg komme meg forbi?" men de tror at folk kan se med nakken og detter gjerne vogna på beina dine for å komme seg forbi, og blir piss sure hvis folk ikke ser dem.

Det å ha en unge gir det ikke rett med å kjøre over folk med ungen din! hvis hensyn!

aaaaah føler at jeg blir provosert. Her om dagen så jeg en kjerring som sjøv vogna midt på gata, med rødtlys på!, så bilene måtte stoppe for henne!!!!! snakk om å utsette ungen din for lyvsfare bare for å kunne krysse gata først!!! må gud bare hjelpe oss

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå glemmer dere også de damene som kjører "stridsvogner" og kjøper deg gjerne over med ungen bare fordi de har blitt gravide og fått seg en unge. Ikke snakk om å si "unnskyld, kan jeg komme meg forbi?" men de tror at folk kan se med nakken og detter gjerne vogna på beina dine for å komme seg forbi, og blir piss sure hvis folk ikke ser dem.

Det å ha en unge gir det ikke rett med å kjøre over folk med ungen din! hvis hensyn!

aaaaah føler at jeg blir provosert. Her om dagen så jeg en kjerring som sjøv vogna midt på gata, med rødtlys på!, så bilene måtte stoppe for henne!!!!! snakk om å utsette ungen din for lyvsfare bare for å kunne krysse gata først!!! må gud bare hjelpe oss

kjører over*

deg*

vis*

Jeg skrev for fort og dette ble feil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg har opplevd, var en mamma inne på en butikk. Hun hadde med barnevogna inn. Greit nok det, men i følget hennes var også 3-4 andre personer, en som jeg går ut fra var bestemoren til babyen. De hadde stilt seg opp sånn at de sperret for hele veien (den eneste veien) til og fra kassene inne på butikken. Etter å ha stått og ventet i 10-15 sekunder (de så meg, så jeg trodde de skulle flytte seg), måtte jeg be dem om å flytte seg. Og da virka de brydd. Det eneste de gjorde, var å stå og snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uglefot

Jeg tror det er en myte og litt overdrevent.

Eller så er jeg sveiseblind på alle tre øynene for jeg må ærlig innrømme at alt dette forferdelig folk opplever av småbarnsmammaer har jeg faktisk ikke sett så mye til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er en spesiell type mennesker som synes alt er greit, barn eller ikke!

Har jo lest i en tråd her om damer som skifter tampong åpenlyst i garderoben på treningstudio og jeg tenker at det er sånne typer folk som klarer å skifte bæsjebleie på kafe også, de eier ikke hemninger eller respekt for andre folk.

Men jeg tror ikke det er en spesiell aldersgruppe eller folketype, noen er bare sånn!

så da er det jo egentlig opp til oss "normale" å fortelle vedkommene at "hei du, det er stelleplass rett rundt hjørnet, jeg hadde satt pris på om du kunne tatt med babyen din dit så jeg kan nyte maten min ifred" istede for å ile rett hjem å lage tråd om det på kg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke det du opplever ts. Som en annen skrev i den andre tråden, så handler nok dette mere om at vi legger større merke til de som faktisk skifter bleie på kaféen, kontra de som tar de med på do. Eller de som blottlegger puppene, fremfor de som går bort for å amme. Eller de som prater høyt om bæsj og gulp, fremfor de som prater litt mere stille. Altså, dette fenomenet virker da kanskje mere vanlig blandt småbarnsmødre enn det faktisk er..

For med tanke på hvor mange småbarnsmødre det er hvert år, så er det fåtallet av disse som er som beskrevet i den andre tråden. Problemet er at de blir så godt lagt merke til.

Ellers er det som hun over meg skriver, at hverdagen til småbarnsmødre handler stort sett om bæsj og gulp, derfor blir man vel også nokså ensporet til tider ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det dreier seg mye om instinkter, når en blir mamma forteller hver celle i kroppen deg at du er til for barnet ditt. Du er den eneste som kan ta vare på barnet, og barnet er det viktigste du har.

Litt som at elgkuene blir ekstra hissige like etter kalving. Vi er innerst inne ganske primitive vi også, det bare skinner gjennom på en litt annen måte.

Vil forøvrlig legge til at jeg svært sjelden treffer ekle babymammaer. De har en litt annerledes tankegang enn før graviditeten, men det er forståelig. De fleste er respektfulle ovenfor omgivelsene sine selv om de nå er opptatt av andre ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS, men jeg lurer på hva faen for svar det der er?

Var på tur til å skrive et innlegg om at jeg håpte folk leste trådstarters innlegg nøye, for da ser de at h*n ikke generaliserer, og snakker om de som gjør sånne ting som å skifte bleier på kafébordet - ikke småbarnsmødre generelt. For hvis man unngår å generalisere, synes jeg det TS spør om er veldig interessant. Men der var jeg for sent ute, gitt.

Brukeren du siterte følte seg kanskje truffet? Hun har muligens høylytt latt køen på Rema, spisegjestene på kinarestauranten og halve bussen hjem forstå at hun begynner å lekke melk, at strekkmerkene formerer seg på lårene og at hun må ha de tykkeste truesinnleggene fordi hun lekker når Mini sparker i urinblæra.

Hun trodde hun var i sin fulle rett til å gjøre det og at det var helt naturlig.

Så viser det seg, til hennes store forskrekkelse, at hun tilhører det lille fåtallet av de mest ignorante og egoistiske, og da fikk hun en idé. :idesmil: "ANGREP ER DET BESTE FORSVAR" :jepp: tenkte hun, og kalte TS "tett".

Min persomlige mening, frøken am, er at det ikke er trådstarter som er tett her. Dog er det godt mulig at andre er tette.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hormoner har noe å gjøre med at man skifter bleier på kafeer. Det er vel mer kultur eller mangel for den.

Sånne ting burde ordnes på do. Har selv opplevd på et flyplass at mora skiftet bleie på en baby ved et bord ved siden av mens alle spiser. Æsj.

Amming derimot er helt naturlig - baby spiser - hvorfor skulle baby spise på do, når ingen andre gjør det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må være noe i det du sier, at damer forandrer seg når de får barn og familie, for jeg syns av alle nettverk jeg har vært deltager i er småbarnsmødre en av de værste. Det er omtrent som de er blitt utstyrt med rustning og gevær og skal værne om sine "favoritter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at sånne mødre du beskriver, er sånne personer allerede før de blir mødre. Men jeg tror også at mange som blir mødre mener de har mer rett til diverse ting enn andre ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happy_me

jeg merker jeg ble litt irritert av innlegget til AB som klager over kvinner som mener de har førsteretten til å komme frem først fordi de har en barnevogn. Og som godt kunne kjørt ned de foran, bare for å komme frem, i stedet for å spørre om de kan fløtte seg.

Jeg selv har veldig dårlig erfaring med å drasse med meg barnevogna i store mengder med folk, fordi folk rett og slett er så opptatte av seg og sitt at de ikke ser en stakkars svett mamma som bare prøver å komme seg forbi dem så hun kan få kommet seg i butikken og handle mat. Jeg har ofte måttet rope høyt, så det blir ubehagelig, for å få folk til å høre og se at jeg gjerne skulle ville komme forbi. Og ofte er vi sent ute fordi gutten bæsja på seg rett før vi skulle ut døra, eller bussen hadde ikke plass til oss, så vi måtte vente på neste.

Nå er ikke jeg av de mammaene som skifter bleie på kafebord altså, og jeg er faktisk bare stemamma også. Jeg tror vi alle (uavhengig av hvem som har født barn eller ikke) har godt av å ta mer hensyn til hverandre, MEN hensyn til kvinner med barnevogn bør vel alle ta.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukeren du siterte følte seg kanskje truffet? Hun har muligens høylytt latt køen på Rema, spisegjestene på kinarestauranten og halve bussen hjem forstå at hun begynner å lekke melk, at strekkmerkene formerer seg på lårene og at hun må ha de tykkeste truesinnleggene fordi hun lekker når Mini sparker i urinblæra.

Hun trodde hun var i sin fulle rett til å gjøre det og at det var helt naturlig.

Så viser det seg, til hennes store forskrekkelse, at hun tilhører det lille fåtallet av de mest ignorante og egoistiske, og da fikk hun en idé. :idesmil: "ANGREP ER DET BESTE FORSVAR" :jepp: tenkte hun, og kalte TS "tett".

Min persomlige mening, frøken am, er at det ikke er trådstarter som er tett her. Dog er det godt mulig at andre er tette.

Enig.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...