Gå til innhold

Barn og kampsport

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bra. Der her vi et poeng. Folk har ulike interesser.

Men barn bestemmer ikke alltid selv. Hvorfor velger foreldrene kampsport?

Fenomen i Oslo er at halve skolen driver med kampsport.

Det er mange ulike grunner til at man begynner med kampsport. Noen gjør det fordi de selv har interesse av det, noen gjør det fordi bestekameraten eller andre i klassen gjør det. Foreldre kan velge det også av ulike grunner - fordi de anser det som god trening, fordi det kan lære barn om respekt, samt gi dem selvtillit, kanskje et kampsportsenter er nærmest huset osv.

Det er vel heller ikke uvanlig at "halve skolen" driver med fotball. Noe er mer populært i enkelte områder enn andre ting, noe blir "in" en periode (karate, kung-fu og lignende typer kampsport var f.eks temmelig "in" her jeg bor på slutten av 80-tallet).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du havner i en pressa situasjon, er du helt sikker på at ingen blir mer skadet eller du selv skadet mer fordi du bruker kampsport?

Det er ikke lenge siden en uskyldig bargjest ble regelrett slått i hjel av en kampsportutøver. Som lyn fra klar himmel. Uten galningens kampsporttrening tror jeg den stakkars mannen hadde levet i dag.

En dørvakt med kickboksererfaring som sparket ned en gjest ble regelrett lynsjet av fire-fem andre gjester. Såvidt det ikke gikk liv tapt der og. Gjestene anså seg i livsfare pga dørvaktens kompetanse og sa seg berettiget til å drepe han for ikke å bli skadet selv.

Dette prinsippet ligger til grunn når norske og britiske politi ikke er bevæpnet. Vold avler vold.

Tro meg, hadde klart å skade en person uten noen form for kampsport, for jeg tror ikke det er kampsport som gjør en person mer voldelig. Det er nok adrenalinet, da får man automatisk mye styrke. Om jeg havner i en pressa situasjon hadde jeg gjort mye for at angriperne ikke skal kunne ta igjen. Hvis en jente derimot lager rykte om meg, og oppfordrer meg til en planlagt catfight så ler jeg bare av personen.

Skrevet

Tilbake igjen:

Formidler vi til barn at det er greit, nødvendig å "ta igjen", hevne seg? Som en slags profylakse, forebyggende? Terrorbalanse?

Skrevet

Å kunne forsvare seg selv er ikke det samme som å hevne seg. Uansett er som regel ikke det fokuset når man trener kampsport.

Skrevet

Tilbake igjen:

Formidler vi til barn at det er greit, nødvendig å "ta igjen", hevne seg? Som en slags profylakse, forebyggende? Terrorbalanse?

Å ta igjen, eller hevne seg er ikke selvforsvar. Selvforsvar er å forsvare seg selv i en situasjon der man blir angrepet. Heller ikke å forsvare seg selv slik at angriperen dør, men forsikre seg om at angriperen ikke slår igjen. Hvis noen ikke vet hvordan man bruker selvforsvar, så er det ikke kampsporten det skal gå utover..

Skrevet

Tro meg, hadde klart å skade en person uten noen form for kampsport, for jeg tror ikke det er kampsport som gjør en person mer voldelig. Det er nok adrenalinet, da får man automatisk mye styrke. Om jeg havner i en pressa situasjon hadde jeg gjort mye for at angriperne ikke skal kunne ta igjen. Hvis en jente derimot lager rykte om meg, og oppfordrer meg til en planlagt catfight så ler jeg bare av personen.

Så du tror ikke at noen oppsøker kampsport fordi de har aggresjon de bygger opp og må "ha ut"? Det bør nevnes at det slett ikke er normalt å ha aggresjon som akkumuleres, omtrent som man lader et batteri, som så må "utlades". De fleste har ikke det, jeg har ikke det.

Men jeg kan noen dager ha en uro og stress som bare krever en god natts søvn eller en god bok :)

Skrevet

Er det gamle testamentets lov "øye for øye, tann for tann" stadig gyldig?

Skrevet

Å ta igjen, eller hevne seg er ikke selvforsvar. Selvforsvar er å forsvare seg selv i en situasjon der man blir angrepet. Heller ikke å forsvare seg selv slik at angriperen dør, men forsikre seg om at angriperen ikke slår igjen. Hvis noen ikke vet hvordan man bruker selvforsvar, så er det ikke kampsporten det skal gå utover..

Hvorfor blir vi angrepet? Det er alltid en grunn.

Skrevet

Klart det finnes voldelige folk som vil gå på kampsport så de kan banke folk helseløse.

Men slik funker ikke seriøse kampsportklubber. Er du der fordi du skal banke folk så er det rett ut.

Det sa kamsportlæreren min.

Og blir det funnet ut at de som går på kamsport har brukt dette ute mot noen så kan man faktisk bli kastet ut.

• Liker 1
Skrevet

Så du tror ikke at noen oppsøker kampsport fordi de har aggresjon de bygger opp og må "ha ut"?

I så fall er det vel like greit at de får det ut under organisert trening som at de går på gata og banker opp en tilfeldig forbipasserende. Bedre å banke opp en pute eller en matte på treninga da.

Skrevet

Hvorfor blir vi angrepet? Det er alltid en grunn.

Ja, og grunnen er ikke kampsport.

Skrevet

Kan en kampsportutøver blir "krenket" under trening, kanskje krenket mange ganger?

Hva vil det føre til, spesielt om vi tenker oss at vedk er født med dårlig impulskontroll og er blitt krenket utenfor matta? Kanskje fått juling av foreldre?

Jeg har ikke hørt at noen uten nødvendig impulskontroll blir bedre, heller dårligere. De fleste som viser seg å være uegnet, de er det fra første dag.

Skrevet

Ja, og grunnen er ikke kampsport.

Muligens, men kan det skyldes ens egens motvilje mot å krenkes?

Kan du snu ryggen til og gå hvis noen fornærmer deg eller verbalt "gjør seg fortjent til bank"?

Det er observert sterke nye æresregler og nye grunner til å føle seg krenket i Norge de senere åra.

Skrevet

Hva er det egentlig du vil frem til med denne tråden og alle spørsmålene dine, KaffeLars?

Skrevet

Kampsport og det du er ute etter (vold på gata) er to forskjellige ting. PÅ en måte tror jeg du bare er ute etter å provosere, og egentlig ikke har peil på hva kampsport innebærer.

Hvis kampsport er en stor del av grunnen til at ungdommer bruker vold, må du jo også ta med all den volden de får i media, og evt spill. Er mange som har gått på en smell fordi de så det på tv, eller de spilte det og det spillet.

Ingen jeg kjenner eller vet om har brukt kampsport som en unnskyldning for å utøve vold mot andre, men jeg vet om barn som har "lekt" voldelige leker fordi de så det på tv.

Og at over halvparten av elevene på skolene i Oslo driver med kampsport, er tull, jeg har jobbet på skoler i Oslo, og det er like mange som spiller fotball, håndball, turn, går i korps osv.

Skrevet

Skulle ønske jeg drev med kampsport som unge. Min nevø har begynt på kampsport og skal opp til gradering. Han er stille sjenert og nerdete. Ikke voldsom leker stille og liker å lese blader.

2 av mine fettere drev med kampsport i mange år. Glupe karer begge går på legeutdanning or driver med film og foto på si.

Min bror trente i ein del år diverse kampsport. Ble nr 2 i NM. Han har ikke vært voldlig men utsatt for blind vold. Kompis drev med kampsport ikke voldlig men treneren hans var voldlig, banket mange på byen.

Jeg trente eit par kampsortet selv men ikke så lenge, fann heller ut å droppe å gå ut på byen så jeg ikke havnet i problemer. Fordi jeg lærte meg noen triks som ikke er så bra å bruke som jeg aldri har hatt bruk for, og takk for det. I mine yngre dager.

Er begynt kampsport skuler igjen her i byen i tillegg til kickboxing som har vært i mange år. Og dei tar inn stort sett bare unge. For mange år siden var det karate trening her. Som ikke gikk så bra. Første som begynte å trene der var bøller og voldlige og dei rekruterte mer likesinna som igjen var bøller og voldlige. VELDIG mange var og aktive innen fotball og friidrett. Heile greia endte i slagsmål kvar helg og treninga avsluttet og kastet ut av lokalene sine.

1 av dei gikk i klassen min han sparket meg ned i ein gym time heilt uprovosert. Og hørte han sparket til ei jente so ho fauk over ei gate (høres vilt ut men vitner sa han sparket henne fra eine siden av gata og ho landet på den andre)

Skrevet

Muligens, men kan det skyldes ens egens motvilje mot å krenkes?

Kan du snu ryggen til og gå hvis noen fornærmer deg eller verbalt "gjør seg fortjent til bank"?

Det er observert sterke nye æresregler og nye grunner til å føle seg krenket i Norge de senere åra.

Hadde DU snudd ryggen til hvis noen hadde skada en nær familie eller venn av deg? Ville DU løpt vekk, om du så vennen din bli banket opp? Nei, det ville du ikke, du hadde forsvart han/henne uavhengig om du har erfart kampsport eller ikke. Du kan angripe en person med kniv uten å måtte trenge kampsport, du kan skyte en person med pistol uten å erfart kampsport trening. Eller du kan rett og slett slå hardt med neven. Faktum er at folk angriper uten å måtte ha trent kampsport, og slik jeg vet så har vi aldri lært å angripe en person på mine treninger, men lært teknikker om hvordan "låse" angriperen.

Jeg ville ikke angrepet en person som hadde snakket stygt til meg, for det er ikke selvforsvar. Du er ikke i livsfare når en person sier at du er falsk, stygg, eller at du fortjener å dø.

Skrevet

Hva er det egentlig du vil frem til med denne tråden og alle spørsmålene dine, KaffeLars?

Godt spørsmål.

Skrevet

Godt spørsmål.

Og svaret er?

Skrevet

Og svaret er?

At du er nysgjerrig :) Krev ei, min venn, at jeg skal gåten klare. Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...