AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #21 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har drevet med kampsport selv. Fotball er sport, så lenge vold ikke er med på banen. Å lære å drepe eller skade syns jeg er svært unødvendig og lite samfunnsnyttig, men jeg tar gjerne korreks på det. Det finnes et utall andre sportsaktiviteter som ikke inneholder vold. Er det så at noen vil påstå at sport bør og må inneholde vold for å vekke interesse? I tilfelle bør de kanskje se litt på sine egne behov om de er helt normale i nøtta. En klubb i Oslo lærte bort knivkamp. Er knivkamp noe man kan drive med over alt? De fikk ikke lov til det, og nå ved siste revidering av våpenloven er alle våpnene de brukte til trening ulovlige å inneha. Har politiet grepet inn for moro skyld, eller følte de at dette kunne bli farlig? Faren min er trener i kampsport, og jeg kan med hånda på hjertet si at han aldri har lært noen hvordan man skal drepe noen. Noen bruker kampsport for hva der er-trening og til å være med i konkurranser.
Husfrua Skrevet 20. oktober 2011 #22 Skrevet 20. oktober 2011 For de aller fleste er vel kampsport bare en form for idrett og ikke noe annet. Selv har jeg drevet med tae kwon-doe og vi lærte ingenting om vold. Jeg tror du har misforstått veldig dersom du forbinder dette med vold altså... Nå er det lenge siden jeg drev med dette, men selv ikke den gangen ville jeg vært i stand til å utøve vold mot noen. At visse typer mennesker søker seg til en sånn idrettsgren, for å utøve vold, er noe annet, men tviler på at dette er majoriteten. Holdninger er nemlig svært relevant her.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2011 #23 Skrevet 22. oktober 2011 Har barn et naturlig behov for voldsutøvelse? Er det normalt å måtte avreagere? Vil opplæring i vold føre til mindre vold? Nei. Mener jeg. Hallo der. Kampsport er den eldste formen for idrett, det var slik det bel prøvd krefter på en fredlig måte. Tror du har et forvridd syn på kampsport. Kampsport er alt fra bryting, judo til de råaeste former for kicboksing. Trror du må skille ltt her. Skaff deg mer kunnskap om dette før du mener mer. 1
Anglofil Skrevet 22. oktober 2011 #24 Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Kampsport handler overhodet ikke om vold, faktisk er det så langt fra sannheten som det går an. Selv har jeg drevet med det i mange år, tillegg til at jeg har trent både voksne og barn. Kampsport handler om glede, om å bli kjent med sin egen kropp, om å lære seg kroppsbeherskelse og ja, i det hele tatt røre på seg. Det har ingenting med vold å gjøre, og de minst voldelige menneskene jeg vet om kommer vel nettopp fra kampsportmiljøet. Husk at kampsport, eller kampkunst som jeg liker å kalle det, er så mangt. Selv har jeg drevet med karate, hvor stilarten er ganske myk, og nei, jeg har nok aldri vært noen stor fan av fullkontaktssport. Karatestilarten min fokuserer på samarbeid, der jenter som gutter lærer å samarbeide på tvers av kjønn, alder og bakgrunn. Det handler om å kunne bruke motstanderes kraft mot dem selv, om å gjøre flere ting på en gang. MEN, det handler aldri om vold. Ofte handler kampsport nettopp om å kjenne sine egne begrensninger, og selv har jeg fått ekstremt god kroppsbeherskelse pga dette. I motsetning til f.eks Taekwondo bruker ikke min karatestilart beskyttelse annet enn tannbeskyttelse og susp/brystbeskyttelse. Dette er dog ikke nødvendig når barna er så små. Og det fine med at man bruker minimalt med beskyttelse er at man også lærer seg ekstremt tidlig å stoppe tidsnok. Det skjer svært få skader, og er det snakk om slag eller spark så trener de fleste med puter. Man sparker dog ikke for å utøve vold, mange gjør det derimot for selvforsvars skyld. Dog må man trene mye for å i det hele tatt egentlig klare å bruke det i det daglige liv, men mentaliteten er at man overhodet ikke bruker det til vold. Det aller første som slutter på kampsport, spesielt stilarten jeg har trent, er de som er der for å lære seg å bruke vold. For kampsport krever ekstremt mye i forhold til displin, og det er også derfor veldig mange barn har godt av å trene kampsport. Jeg har sett det svært mange ganger, hvordan barna (vi hadde en aldergrense på 7 år) ble musestille, selv turboprinsene med ADD og det hele tatt. Barna lærer disiplin, de lærer å konsentrere seg, bruker kroppen, trene selvbeherskelse - for det ofte det som er poenget, nemlig det å kunne klare å holde igjen. Jeg tror rett og slett ikke man har mye erfaring med denne typen kampsport hvis man ser på det som voldelig. Og for å si det slik, hvis noen utøver vold uten for dojo (treningssalen) kunne man risikere å bli utestengt. Dette handler mye om mentalitet, hva som ligger til grunn. Det er en grunn til at min karatestilart kalles nettopp fredens vei. Så vil jeg bare tilføye. Joda, potensielt kan noe av det man lærer drepe. MEN, man lærer aldri slikt med det som formål. I min stilart er det fokus på hva man egentlig få sin egen kropp til å gjøre, hvor langt man kan tøye grensene, trene selvforsvar og rett og slett trene hele kroppen. Jeg går fremdeles ned i spagaten selv om det er en stund siden jeg trente karate sist, det er en grunn til det. Min karatestilart er i motsetning til en del stilarter ikke en som fokuserer mest på bruk av armer eller ben, man bruker begge deler like mye, og ergo får man trent hele kroppen. For å være helt ærlig vet jeg nesten ikke om bedre trening for mitt eget vedkommende, synd de ikke har stilarten der jeg bor nå. Mvh Yvonne Endret 22. oktober 2011 av Yvonne 3
KaffeLars Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #25 Skrevet 22. oktober 2011 Bra. Men vi har et samfunn som er i ferd med å eksplodere i vold. Jeg har ennå ikke sett noen sannsynliggjøring av en påstand jeg hører: At barn og unge som søker vold har blitt kurert av å få opplæring i kampsport. I Osloer det ca 3-4 tusen gjengmedlemmer i aldere fra 10-30 år. Mange av disse har startet egne treningslag for kampsport og kroppsbygging. Hva mener dere om en gjeng-gutt på 13 år som er blir banket fra han var 7 år og allerede er kriminell. Han melder seg på trening i kickboksing og kroppsbygging. Det er en helt ny generasjon. Fengslene er fulle av dem. Det kommer østeuropeere hit med kunnskaper i krav maga som opprinnelig er en israelsk teknikk. "I dag er det vanlig å dele krav-maga inn i en sivil del, en politidel og en militær del. Forskjellen på disse er grovt sett avslutningene på teknikkene, som strekker seg fra å forlate en beseiret motstander via pågripelse til drap." Jeg forstår at det er mange som lærer bort judo og jiu jitsu til husmødre og barn. Problemet er over hodet ikke i nærheten av det. Jeg vil gjerne høre flere solskinnshistorier, men det er ikke problemet, og det forandrer ikke saken. Alle vil forsvare sin oppfatning og utelukke de andre. F eks en motorsykkelklubb med gamle statsansatte gubber liker ikke å blir forvekslet med kriminelle MC-bander, og forsvarer alle motorsykkelklubber under ett. Men alle MC-gjenger var en gang en gutteklubb, og de fleste i MC-gjengene kommer fra andre motorsykkelklubber hvor de var kastet ut eller følte det var lite æksjen. Det foregår ikke noen radikalisering, men en voldsdreining som vi ser resultatet av ute på gata. Noen filmet et gutteslagsmål på Holmlia i sommer, og der haglet det med høye spark fra folk som hadde trent lenge og sparket ut både tenner, nesebein, knakk underarmer og knuste muskler. Hvordan skjer det, og hvor lærer de det? Det var ikke slik før. I hvert fall sparket de ikke folk i ansiktet mens de lå bevisstløse på bakken. De trengte seg ikke inn 5 stykker i private hjem og sparket ned familier, unger og kvinner for å ta verdiene fra dem. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #26 Skrevet 22. oktober 2011 Kampsport handler om teknikk og ikke om vold.
KaffeLars Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #27 Skrevet 22. oktober 2011 Noe svært farlig er å innbille kvinner at de kan ta opp kampen med en mann som veier 20-30 kilo mer og som har bestemt seg for å slå henne ned og voldta henne. Det må ingen kvinner eller barn tro. Fordi det ikke er sant. Det skjer ikke i virkeligheten. I virkeligheten blir de slått fordervet, voldtatt og kanskje drept. Det beste de gjør er å holde seg unna visse situasjoner, områder og betingelser. Går ikke det, så er det tre ting: frigjøre seg på et sekund, skrike høyt og løpe fort. Det kan de trene på. Ikke nærkamp. Det beste er en passe stor stein i hånda, som de skjuler, og smeller alt de kan i ansiktet på angriper. Og løper som en gal mens de skriker høyt. Og ikke stoppe før de finner folk. Men dette er ikke tema. Tilbake til barn.
Tabris Skrevet 22. oktober 2011 #28 Skrevet 22. oktober 2011 Seriøs kampsport er kjempegod trening for barn. De lærer seg selvkontroll, disiplin, respekt, balanse, evne til å forsvare seg - samt, ikke minst, en fantastisk trening for kroppen. Selvsagt finnes det useriøse aktører og useriøse individer som misbruker dette, det finner man jo igjen over alt. Det blir som å si at skisport er et arnested for dopmisbruk fordi noen individer er dopingtatt. Min bror var veldig stille og innesluttet som tidlig tenåring. Etter et par år med karate hadde hans selvtillit og tro på seg selv steget, han ble mer utadvent og sikrere på seg selv. Det har ingenting som helst med vold å gjøre, hvis noen forsøkte å "utfordre" ham, så flirte han bare og gikk. Kampsport som f.eks karate har også et spirituelt aspekt, hvor man lærer å finne indre ro, lærer å slappe av, lærer å tro på seg selv. Man lærer også å ha respekt for sin lærer, respekt for dojoen (treningshallen) og respekt for de andre medlemmene. Jeg ser bare positivt i dette (men, som sagt, det må være seriøst). 2
Cata Skrevet 22. oktober 2011 #29 Skrevet 22. oktober 2011 1) OK. Men hva gjør barn når voksne ikke ser på? 2) Hvilken mennesketype er det som oppsøker kampsport, og hvorfor? 3) Hva der det i kampsport som er verdifullt? 1) Sannsynligvis det samme enten de trener kampsport eller fotball. I dojo'en blir de i allfall trent opp til å vise respekt for både motstander og treningspartner. Jeg har aldri trent fotball, men tviler på at det samme gjelder i like stor grad på fotballbanene. 2) Alle slags. Det er en av de tingene som er bra med kampsportene. Du finner unge og gamle i skjønn forening og gjerne på de samme treningene. I min tid som judoutøver så kunne du på et og samme treningsparti finne skoleelever (mener å huske vi hadde minimumsalder på 10 år), lærere, studenter, håndtverkere osv. i alderen 11 til 40. Da jeg en del år senere prøvde meg på karate så fant jeg ca samme miksen av folk på treningene der. Det virkelig morsomme er å se de som i utgangspunktet er litt sjenerte og tilbakeholdne få mer selvtillit (av det sunne slaget) etter en del måneder med trening. De får nye kamerater, blir akseptert og det smitter over til livet utenfor dojo'en. Har også sett en del rabagaster som har prøvd seg, men de holder som regel ikke lenger enn ett par måneder. De takler nemlig ikke disiplinen på treningene og slutter av den grunn: "Æsj, vi får jo ikke slåss likevel..." 3) Først og fremst det gode miljøet. Dernest treningsformen som er variert og vektlegger smidighet og bevegelighet i like stor grad som styrke og kondisjon (ofte mer). Det er rett og slett sunne treningsformer. Så kommer det mentale aspektet - du blir fra dag 1 lært opp til å være høflig og vise respekt for både trener og treningspartnere. Vi lo da vi fikk streng beskjed om at hvis mattene lå ute i salen når vi kom inn, så skulle vi stoppe og hilse. Men jammen vente vi oss fort til det. Jeg har også sett mange (meg selv inkludert) bygge opp selvtillit som resultat av kampsporttrening. Denne effekten gjør seg gjeldende langt utenfor treningsmiljøet og har ingenting med vold å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2011 #30 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg har trent kampsport både på Vestlandet og Østlandet, ingen av de jeg har trent med har vært voldelige utenfor trening. Stedet jeg kommer fra på Vestlandet er et "typisk" bygdemiljø med slosskamper etter fest i helgene. Jeg er glad for å si at INGEN av slosskjempene der har trent kampsport! Kampsportmiljøet på stedet var ganske stort, men likevel var det ingen av oss som brydde oss om å sloss på fritiden. Jeg tror det er bra for ungene å bli kjent med egen kropp. Presse seg, samtidig som man kjenner begrensningene. Har ingen tro på at kampsport er det som gjør at man blir voldelig. Heller tvert i mot
Cata Skrevet 22. oktober 2011 #31 Skrevet 22. oktober 2011 Noe svært farlig er å innbille kvinner at de kan ta opp kampen med en mann som veier 20-30 kilo mer og som har bestemt seg for å slå henne ned og voldta henne. Det må ingen kvinner eller barn tro. Fordi det ikke er sant. Det skjer ikke i virkeligheten. I virkeligheten blir de slått fordervet, voldtatt og kanskje drept. Vi hadde elementer av selvforsvarstrening "som avveksling" i enkelte treninger. Det første vi ble innprentet var: "Ditt beste våpen er beina - har du overhodet noen mulighet for å løpe, så løp. Og skrik. Påkall oppmerksomhet. Kom deg vekk fra situasjonen." Så lærte vi teknikker som kunne gi oss en sjans hvis "løp" ikke fungerte av en eller annen grunn. Ingen seriøs trener vil anbefale en kvinne å gå i nærkamp med en mann hvis hun har den minste sjans for å stikke av og komme seg vekk. 1
Furstina Skrevet 22. oktober 2011 #32 Skrevet 22. oktober 2011 Bra svar Yvonne! Både jag och barnen tränar kampsport, en modern stil inriktad på självförsvar med jujutsu, karate och kickboxing. Det handlar om träning, om kondition, styrka i kroppen (framför allt mage och rygg), och smidighet. jag tränar själv små barn i åldern 3/4-6 år pch deras träning är långt ifrån slagsmål. De lär sig framförallt att lyssna och följa instruktioner, de balanserar och de sparkar de gör träffar mitsar/kuddar oxh för att göra rörelserna rätt behöver de ha styrka och balans. I min grupp har jag en väldigt blyg tjej som har växt med otroligt självförtroende när hon klarar av nya saker; en kullerbytta, ett fall, en viss spark. Jag gillar mixen av människir och frsmför allt så blir bråkstakar eller de som är ute för att lära sig gatuslagsmål inte accepterade eller välkomna. Det är kroppslig träning i första hand
KaffeLars Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #33 Skrevet 22. oktober 2011 OK. Da er vi kommet dit at "bråkstakar" blir avvist i seriøse klubber og foreninger og at ingen vil ha noe med dem å gjøre. Hvor går disse "bråkstakarna"? Hjem igjen og skammer seg? Det ser ikke sånn ut i Oslo. Det må være fint å bo på landet hvor pøbler ikke finnes ?
Tabris Skrevet 22. oktober 2011 #34 Skrevet 22. oktober 2011 Tråden handlet ikke om bråkmakere generelt, og hvordan forholdene er i Oslo. Svarene du har fått har vært en reaksjon på dine unyanserte påstander om kampsport. Nå skifter du tema.
KaffeLars Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #35 Skrevet 22. oktober 2011 OK. Tilbake til begynnelsen; Foreldre sender barn på selvforsvarskurs for å lære vold. En i min nærhet gjorde det. Hvorfor ikke f o t b a l l?
Gjest Rastl0s Skrevet 22. oktober 2011 #36 Skrevet 22. oktober 2011 Har drevet med taekwondo som unge og MMA som ungdom i USA. Jeg har aldri dratt til en person, og jeg hadde stort behov for kampsport selv... Man trenger ikke å være et bøllefrø selv om man driver med kampsport.
Tabris Skrevet 22. oktober 2011 #37 Skrevet 22. oktober 2011 OK. Tilbake til begynnelsen; Foreldre sender barn på selvforsvarskurs for å lære vold. En i min nærhet gjorde det. Hvorfor ikke f o t b a l l? Selvforsvarskurs er ikke det samme som kampsport. Hvis du har lest noe av det som har blitt skrevet i denne tråden, så sender man ikke barn på kampsport for å "lære vold". Hvorfor ikke fotball? Hvorfor ikke svømming? Hvorfor ikke turn? Hvorfor ikke sykling? Hvorfor ikke kampsport? Folk har ulike interesser. 1
KaffeLars Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #38 Skrevet 22. oktober 2011 Bra. Der her vi et poeng. Folk har ulike interesser. Men barn bestemmer ikke alltid selv. Hvorfor velger foreldrene kampsport? Fenomen i Oslo er at halve skolen driver med kampsport.
apekatt Skrevet 22. oktober 2011 #39 Skrevet 22. oktober 2011 Går på kampsport selv, og har gjort det i 10 år nå, siden jeg var 8 år gammel. Føler at jeg er en sterkere person, og har høy selvtillit. Når man driver med kampsport, så blir man ikke automatisk voldelig for jeg får mer tålmodighet til enkelte ting. Har lært disiplin, og utholdenheten er mye lengre. Jeg syns ikke at det skal hete vold. Helt siden jeg var liten har jeg hatt stor aggresjon, og aldri vært passiv hvis noen gjorde noe mot meg. Vet det høres rart ut, men opplæring i kampsport har gjort meg mer avslappa og rolig person enn det jeg er.
KaffeLars Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #40 Skrevet 22. oktober 2011 Går på kampsport selv, og har gjort det i 10 år nå, siden jeg var 8 år gammel. Føler at jeg er en sterkere person, og har høy selvtillit. Når man driver med kampsport, så blir man ikke automatisk voldelig for jeg får mer tålmodighet til enkelte ting. Har lært disiplin, og utholdenheten er mye lengre. Jeg syns ikke at det skal hete vold. Helt siden jeg var liten har jeg hatt stor aggresjon, og aldri vært passiv hvis noen gjorde noe mot meg. Vet det høres rart ut, men opplæring i kampsport har gjort meg mer avslappa og rolig person enn det jeg er. Når du havner i en pressa situasjon, er du helt sikker på at ingen blir mer skadet eller du selv skadet mer fordi du bruker kampsport? Det er ikke lenge siden en uskyldig bargjest ble regelrett slått i hjel av en kampsportutøver. Som lyn fra klar himmel. Uten galningens kampsporttrening tror jeg den stakkars mannen hadde levet i dag. En dørvakt med kickboksererfaring som sparket ned en gjest ble regelrett lynsjet av fire-fem andre gjester. Såvidt det ikke gikk liv tapt der og. Gjestene anså seg i livsfare pga dørvaktens kompetanse og sa seg berettiget til å drepe han for ikke å bli skadet selv. Dette prinsippet ligger til grunn når norske og britiske politi ikke er bevæpnet. Vold avler vold.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå