KaffeLars Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Har barn et naturlig behov for voldsutøvelse? Er det normalt å måtte avreagere? Vil opplæring i vold føre til mindre vold? Nei. Mener jeg.
Husfrua Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Har selv drevet med kampsport. Det har overhodet ingenting med vold å gjøre. Derimot lærte vi selvforsvar, det blir noe annet. Ellers lærte vi faktisk en god del om manerer og god oppførsel også. Det tviler jeg på at de gjør på fotballtrening 5
KaffeLars Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2011 I våre lover står det om nødverge, ikke noe om selvforsvar. Det finnes ingen lov som sier at vi har PLIKT til å "forsvare" oss eller andre. Det fins bare en lov om at vi har plikt til å HJELPE, etter evne. Rene hevnaksjoner er altså ikke lovlig. Det er heller ikke lov å hevne andre. Noen synes å tro eller mene at vi har plikt eller lov til å begå fysisk eller psykisk vold (trusler) hvis vi føler oss "krenket". Det er omtalt i en annen tråd hva vi i dag anser som "krenkelser".
KaffeLars Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2011 Har selv drevet med kampsport. Det har overhodet ingenting med vold å gjøre. Derimot lærte vi selvforsvar, det blir noe annet. Ellers lærte vi faktisk en god del om manerer og god oppførsel også. Det tviler jeg på at de gjør på fotballtrening OK. Men hva gjør barn når voksne ikke ser på? Hvilken mennesketype er det som oppsøker kampsport, og hvorfor? Hva der det i kampsport som er verdifullt? Jeg tror ikke du utøver vold eller har tenkt på det. Alle som driver kampsport er ikke tilhengere av vold. Fakta i Oslo er at mange utøvere og instruktører er dømt for vold. Slagsmål og blodige oppgjør i treningssalene er slett ikke uvanlig, men blir holdt hemmelige.
KaffeLars Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 20. oktober 2011 En kvinnelig kampsportutøver fra Trondheim fikk 6 mnd ubetinget fengsel for å ha sparket en annen kvinne så hun fikk noen blåmerker. At kvinnen var kampsportutøver ble brukt som skjerpende, på linje med farlig redskap. Som om hun hadde brukt kniv. Selv påberopte kvinnen seg "selvforsvar". De kranglet opprinnelig om en manns gunst, og angrepet var bare foranlediget av munnbruk. Kampsportutøveren følte seg "krenket". Med andre ord sjalu.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 OK. Men hva gjør barn når voksne ikke ser på? Hvilken mennesketype er det som oppsøker kampsport, og hvorfor? Hva der det i kampsport som er verdifullt? Jeg tror ikke du utøver vold eller har tenkt på det. Alle som driver kampsport er ikke tilhengere av vold. Fakta i Oslo er at mange utøvere og instruktører er dømt for vold. Slagsmål og blodige oppgjør i treningssalene er slett ikke uvanlig, men blir holdt hemmelige. Jeg driver med kampsport. Ikke har jeg en eneste voldsom. Har ikke en gang vært i eneste slåsskamp i livet. Aldri sett slagsmål eller blod i treningssalen. Kamsport er en morsom måte å drive fysisk aktivitet på. 1
Cathrine88 Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 (endret) I våre lover står det om nødverge, ikke noe om selvforsvar. Det finnes ingen lov som sier at vi har PLIKT til å "forsvare" oss eller andre. Det fins bare en lov om at vi har plikt til å HJELPE, etter evne. Rene hevnaksjoner er altså ikke lovlig. Det er heller ikke lov å hevne andre. Noen synes å tro eller mene at vi har plikt eller lov til å begå fysisk eller psykisk vold (trusler) hvis vi føler oss "krenket". Det er omtalt i en annen tråd hva vi i dag anser som "krenkelser". Hvis kampsporttrening gjør at en tolvåring klarer å forsvare seg når en fremmed prøver å dra han inn i en bil, tror jeg ærlig talt de fleste vil synes det er positivt, og gi blanke i om han hadde PLIKT til å forsvare seg eller ikke. Endret 20. oktober 2011 av Cathrine88
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #8 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg vil si at etter å ha gått på turn og kampsport, så er kampsport miljøet langt bedre=)
KaffeLars Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg vil si at etter å ha gått på turn og kampsport, så er kampsport miljøet langt bedre=) Det spørs hvor du er i landet, hvor heldig du er også. Visse steder i Oslo er politiet nødt til å overvåke miljøet og sørge for at uegnede blir kastet ut av klubbene. De fleste røper seg ganske fort, og det er ofte lett å kjenne lusa på gangen.
KaffeLars Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 20. oktober 2011 Hvis kampsporttrening gjør at en tolvåring klarer å forsvare seg når en fremmed prøver å dra han inn i en bil, tror jeg ærlig talt de fleste vil synes det er positivt, og gi blanke i om han hadde PLIKT til å forsvare seg eller ikke. Det kalles nok nødverge og ikke selvforsvar. Jeg ville blåse i alt som het lover hvis jeg var nødt. Jeg også. For å verge meg og mine. Det er altså ikke nødrett vi snakker om nå, men vold. Den generelle volden øker i Norge. Kampsportklubbene har aldri bidratt til mindre vold. Og når de IKKE bidrar til mindre vold, da er det argumentet borte. Det må føres bevis, seriøse undersøkelser og sanne fakta på bordet om nytten, vi kan ikke anta og ønske.
KaffeLars Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg driver med kampsport. Ikke har jeg en eneste voldsom. Har ikke en gang vært i eneste slåsskamp i livet. Aldri sett slagsmål eller blod i treningssalen. Kamsport er en morsom måte å drive fysisk aktivitet på. Har du lært hvordan man skader et annet menneske? Altså hvordan og hvor du skal slå eller sparke for å gjøre mest mulig skade? De færreste kampsportuøvere vet hvor lett det er å drepe noen ved et rent uhell. De fleste alvorlige skadene skjer når offeret treffer asfalten med hodet. Hvis en person skal dø fordi de sa noe galt, så er vi ute på gale veier. Personen hadde overlevd om ikke den krenkede var trent i kampsport. Det er også mye mer vanlig at offre som er slått ned blir sparket når de ligger nede. Hvorfor har vi fått det slik? De siste årene blir ofrene også sparket i ansiktet mens de ligger nede.
Cathrine88 Skrevet 20. oktober 2011 #12 Skrevet 20. oktober 2011 Det kalles nok nødverge og ikke selvforsvar. Jeg ville blåse i alt som het lover hvis jeg var nødt. Jeg også. For å verge meg og mine. Det er altså ikke nødrett vi snakker om nå, men vold. Den generelle volden øker i Norge. Kampsportklubbene har aldri bidratt til mindre vold. Og når de IKKE bidrar til mindre vold, da er det argumentet borte. Det må føres bevis, seriøse undersøkelser og sanne fakta på bordet om nytten, vi kan ikke anta og ønske. Poenget er at et barn har bedre forutsetninger for å kunne forsvare seg dersom han/hun har kampsporttrening. Det er ikke alltid nok, men overraskelsesmomentet ved at en unge kan forsvare seg utgjør stor forskjell i noen tilfeller. Og du har virkelig misforstått dersom du mener at kampsport har skylden for at det er mer vold i NOrge.
meca Skrevet 20. oktober 2011 #13 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har selv vært aktiv i kampsportmiljøet, og i min klubb var det ingen tvil om at man ble utvist fra klubben dersom man "misbrukte" det man hadde lært. I vår sak er det vel uansett snakk om barn, og jeg tror nok det i et slikt tilfelle er viktig å undersøke hva slags type klubb man melder barna sine inn i. Flere av trenerne i min klubb var foreldre til barn på min alder i området, og fremsto som trygge og rolige voksenpersoner. Jeg syntes heller aldri at kampsporten handlet om vold, men heller bare en morsom måte å trene på. Når det er sagt, husker jeg fra min spede start i kampsporten (jeg var vel cirka ti da jeg begynte), at guttungene var mer opptatt av slåss-aspektet ved kampsporten, enn hva vi jentungene var. Det kan jo være en ting å ta med i betraktningen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #14 Skrevet 20. oktober 2011 virker som om du er mer interessert i den volden som skjer på gatene enn på kampsporten i seg selv. Jeg kjenner mange som har drevet og driver med kampsport, som bruker det som trening og ingenting annet. De drar på stevner, treningsturer osv. Ingen av disse er spesielt voldelige, men de kan forsvare seg hvis en slik situasjon skulle oppstå. Kan jo skje like mye alvorlig på en fotballbane i en takling som er litt for hard...
KaffeLars Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #15 Skrevet 20. oktober 2011 De fleste undersøkelsene i utlandet er blitt misforstått. Store ungdomsklubber driver med kampsport og har bidratt til at volden ble mindre i området. Dette skyldes ikke at opplæring i adferd og vold virker, men at ungdommene får noe å gjøre og holdes borte fra gata. De får bedre samhold som gir bedre kommunikasjon, men opplæringen i vold fører også til en kraftig maktforskyvning og en slags kald krig. Etter en tid lærer de å bli smartere kriminelle. De blir mer kriminelle, men dropper volden fordi den ikke lønner seg. Så slåss de ikke lenger, men begynner å skyte hverandre. Også fordi de ikke lenger tør slåss fordi skadene ved slåssingen blir større. De blir i stand til å ha hverandre i hjel med bare hender og føtter. Derfor må de skyte. Og når de skyter, så må andre skyte tilbake, og tilskuere blir drept. Så kommer det flere og flere våpen.... Politiet er ganske overbevist om at mange kampsportklubber er rene gartnerier som dyrker fram voldsmenn og -kvinner.
KaffeLars Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #16 Skrevet 20. oktober 2011 Vi fikk se kampsportens "velsignelser" under Norway Cup nylig. Uvanlig mange spillere ble sparket ned, og politiet måtte tilkalles. Selv politiet ble angrepet. Det haglet med høye spark mot hodet. Spillere nektet å spille mot visse lag, de som ikke tålte å tape. Vi vi fremdeles påstå at kampsport er sport? Krenkelser er viktig i denne sammenheng.
Cathrine88 Skrevet 20. oktober 2011 #17 Skrevet 20. oktober 2011 Vi fikk se kampsportens "velsignelser" under Norway Cup nylig. Uvanlig mange spillere ble sparket ned, og politiet måtte tilkalles. Selv politiet ble angrepet. Det haglet med høye spark mot hodet. Spillere nektet å spille mot visse lag, de som ikke tålte å tape. Så hvorfor konkluderer du ikke med at fotball skaper flere voldelige mennesker? Det ville også vært feil, men er vel tross alt en mer naturlig konklusjon etter saken du nevner. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #18 Skrevet 20. oktober 2011 Vi fikk se kampsportens "velsignelser" under Norway Cup nylig. Uvanlig mange spillere ble sparket ned, og politiet måtte tilkalles. Selv politiet ble angrepet. Det haglet med høye spark mot hodet. Spillere nektet å spille mot visse lag, de som ikke tålte å tape. Vi vi fremdeles påstå at kampsport er sport? Krenkelser er viktig i denne sammenheng. Ja kampSPORT er sport. Drev disse spillerne med kampsport til vanlig?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #19 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg driver med kickboxing. Hvis du bor i England, skulle jeg gledelig tatt deg med på en trening.
KaffeLars Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #20 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg driver med kickboxing. Hvis du bor i England, skulle jeg gledelig tatt deg med på en trening. Jeg har drevet med kampsport selv. Fotball er sport, så lenge vold ikke er med på banen. Å lære å drepe eller skade syns jeg er svært unødvendig og lite samfunnsnyttig, men jeg tar gjerne korreks på det. Det finnes et utall andre sportsaktiviteter som ikke inneholder vold. Er det så at noen vil påstå at sport bør og må inneholde vold for å vekke interesse? I tilfelle bør de kanskje se litt på sine egne behov om de er helt normale i nøtta. En klubb i Oslo lærte bort knivkamp. Er knivkamp noe man kan drive med over alt? De fikk ikke lov til det, og nå ved siste revidering av våpenloven er alle våpnene de brukte til trening ulovlige å inneha. Har politiet grepet inn for moro skyld, eller følte de at dette kunne bli farlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå