Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2011 #21 Skrevet 18. oktober 2011 Vis meg den forskningen da *spent* Den eneste forskningen som finnes, viser at det er en sammenheng. Og som de fleste vet, correlation does not imply causation. Her er en rekke anerkjente studier, publisert i anerkjente forskningsmagasin. Disse studiene viser at fett, og spesielt mettet fett, ikke er årsak til hjerte- og karsykdommer. Noen av de viser faktisk at mettet fett hjelper MOT hjerte- og karsykdommer http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=Meta-analysis%20of%20prospective%20cohort%20studies%20evaluating%20the%20association%20of%20saturated%20fat%20with%20cardiovascular%20disease http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=mente%20coronary%20heart%20disease Krauss RM, Blanche PJ, Rawlings RS, Fernstrom HS, Williams PT. Separate effects of reduced carbohydrate intake and weight loss on atherogenic dyslipidemia. Am J Clin Nutr. 2006 May 1;83(5):1025–31; quiz 1205. Stoernell CK, Tangney CC, Rockway SW. Short-term changes in lipoprotein subclasses and C-reactive protein levels of hypertriglyceridemic adults on low-carbohydrate and low-fat diets. Nutr Res. 2008 Jul.;28(7):443–449. Guay V, Lamarche B, Charest A, Tremblay AJ, Couture P. Effect of short-term low- and high-fat diets on low-density lipoprotein particle size in normolipidemic subjects. Metab Clin Exp. 2011 Aug. 2; Faghihnia N, Tsimikas S, Miller ER, Witztum JL, Krauss RM. Changes in lipoprotein(a), oxidized phospholipids, and LDL subclasses with a low-fat high-carbohydrate diet. J Lipid Res. 2010 Nov.;51(11):3324–3330. Volek JS, Fernandez ML, Feinman RD, Phinney SD. Dietary carbohydrate restriction induces a unique metabolic state positively affecting atherogenic dyslipidemia, fatty acid partitioning, and metabolic syndrome. Prog. Lipid Res. 2008 Sep.;47(5):307–318. Forøvrig er jeg ikke tilhenger av glukoneogenese, og mener dagsbehobet av glukose bør dekkes via kosten. Jeg ville bare understreke at det ikke MÅ komme via kosten. Et tips til deg; Ikke uttal deg om noe du ikke har peiling på. Å google kunnskap og ta alt du leser for god fisk, er noe du ikke burde gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #22 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har tatt fordypning i biologi og kjemi. Har tatt årsstudium i kjemi og tar nå årssstudium i medisin. Og alle bøkene jeg har vært borti så langt, påstår at det er en klar sammenheng mellom mettet fett og hjerte- og karsykdommer. Så kjære venn, hvilke forskningsresultater du har googlet opp, spiller ingen rolle. Og da gjentar jeg meg selv, i og med at du tydeligvis ikke kan lese, cerralation does not imply causation. I tillegg tipper jeg studier publisert i New England Journal of Medicine, JAMA, Circulation, Annals of Internal Medicine og American Journal of Nutrition, går dine lærebøker en høy gang. Dette er tidsskrifter fra aller øverste hylle innen medisinsk forksning som har strenge kvalitetskrav. I tillegg må du ikke glemme hvem som har skrevet bøkene dine? Jo, de samme som anbefaler et fettfattig kosthold. Det er dessverre en ond sirkel som er vanskelig å snu. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #23 Skrevet 18. oktober 2011 Et tips til deg; Ikke uttal deg om noe du ikke har peiling på. Å google kunnskap og ta alt du leser for god fisk, er noe du ikke burde gjøre. Dette er studier publisert i New England Journal of Medicine, JAMA, Circulation, Annals of Internal Medicine og American Journal of Nutrition, tidsskrifter fra aller øverste hylle, med svært strenge krav, over hodet ikke noe som tas for god fisk. 2
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2011 #24 Skrevet 18. oktober 2011 Dette er studier publisert i New England Journal of Medicine, JAMA, Circulation, Annals of Internal Medicine og American Journal of Nutrition, tidsskrifter fra aller øverste hylle, med svært strenge krav, over hodet ikke noe som tas for god fisk. Men det fins like mange anerkjente og eliteforskere som påstår det motsatte.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2011 #25 Skrevet 18. oktober 2011 Og da gjentar jeg meg selv, i og med at du tydeligvis ikke kan lese, cerralation does not imply causation. I tillegg tipper jeg studier publisert i New England Journal of Medicine, JAMA, Circulation, Annals of Internal Medicine og American Journal of Nutrition, går dine lærebøker en høy gang. Dette er tidsskrifter fra aller øverste hylle innen medisinsk forksning som har strenge kvalitetskrav. I tillegg må du ikke glemme hvem som har skrevet bøkene dine? Jo, de samme som anbefaler et fettfattig kosthold. Det er dessverre en ond sirkel som er vanskelig å snu. Jeg har ikke telling på hvor mange bøker jeg har som omhandler om temaet, skrevet av forskjellige forskere i forskjellige land, som ikke har noen tilknytning til hverandre. 1
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2011 #26 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har ikke telling på hvor mange bøker jeg har som omhandler temaet, skrevet av forskjellige forskere i forskjellige land, som ikke har noen tilknytning til hverandre.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #27 Skrevet 18. oktober 2011 Men det fins like mange anerkjente og eliteforskere som påstår det motsatte. Ja, og hva sier de? Jo, at det er en sammenheng, det betyr IKKE at det er årsaken. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #28 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har ikke telling på hvor mange bøker jeg har som omhandler om temaet, skrevet av forskjellige forskere i forskjellige land, som ikke har noen tilknytning til hverandre. Det er jo en grunn til at lærebøker inni mellom skrives om For 50 år siden stod det ikke at mettet fett i kosten ble sett i sammenheng med hjerte- og karsykdommer blant annet.
Gjest asanti Skrevet 18. oktober 2011 #29 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg skrev ingenting om karbohydratallergi, skrev bare at ikke alle tåler det like godt. Av forskjellige grunner. Jeg får hyppigere migrene og magevondt om jeg spiser mye karbogydrater. Lurer på når mennesker generelt skal forstå at ikke alle tåler det samme, og et kosthold kan passe deg men ikke meg. Alle har ikke samme hudtype selv om at huden er bygd opp på samme måte, så jeg som hudterapeut kan ikke anbefale samme produktene til alle mine kunder. Så hvorfor skal alle spise samme kosthold? 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #30 Skrevet 18. oktober 2011 Så hvorfor skal alle spise samme kosthold? Når fanatiske lavkarbere sier at alle spiser usunt om de spiser frukt og fullkornsbrød så lurer faktisk jeg på det samme. Fett er for meg et torturredskap sendt fra helvete, men å forklare det for lavkarboens o' hellige predikanter er jo komplett umulig. Så den regelen gjelder visst bare ovenfor lavkarbotilhengerne. Så lenge noen sier at lavkarbo ikke passer for seg, så er det ingenting som heter "hvorfor skal alle spise det samme?".
Gjest asanti Skrevet 18. oktober 2011 #31 Skrevet 18. oktober 2011 Tror nok det mest handler om hvor oppegående man er, og de aller fleste tørr ikke stå på egne ben å ha egne meninger når det er lettere å følge strømmen. Jeg liker lavkarbokostholdet veldig og det passer for meg, mine plager blir da borte. 2
Muffin Skrevet 18. oktober 2011 #32 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har tatt fordypning i biologi og kjemi. Har tatt årsstudium i kjemi og tar nå årssstudium i medisin. Og alle bøkene jeg har vært borti så langt, påstår at det er en klar sammenheng mellom mettet fett og hjerte- og karsykdommer. Så kjære venn, hvilke forskningsresultater du har googlet opp, spiller ingen rolle. Kjære venn, du burde tre ned fra din høye hest umiddelbart. Det spiller svært stor rolle hvilke forskningsresultater man kommer med kontra det som står i alle lærebøkene dine, fordi kunnskapen i lærebøkene ofte foreldes innenfor en relativt kort tidsramme, og må revideres i henhold til den nyeste foreliggende forskningen. Du er sikkert selv eier av bøker med vedhenget "5th edition", nettopp av denne grunn. Det at det står i alle bøkene du har vært borti, betyr ikke at det stemmer - vitenskapen er dynamisk, og det viser seg stadig vekk at det vi trodde var sant ikke stemte allikevel. Når du tar en naturvitenskapelig utdannelse, forplikter du deg til å holde deg oppdatert innenfor forskning, og lese artikler og rapporter med et kritisk blikk - ikke bare avfeie det som tull fordi det står noe annet i lærebøkene dine. Det trodde jeg virkelig var grunnleggende pensum på slike utdannelser som du vifter om deg med. Les heller artiklene som AB poster, og vær kritisk til metode og resultatene, i stedet for å avfeie det blankt som tull og tøys og heller henvise til hva du selv har studert og lært. Da kan du ta et standpunkt. (Dette er mer en generell kommentar, enn et innlegg i er-mettet-fett-skadelig-debatten). 2
Gjest Chevy Skrevet 19. oktober 2011 #33 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg har blitt bedre av migrenen min, er også mindre trøtt. Hvorfor skulle jeg gå tilbake til et kosthold jeg blir sengeliggende flere dager i uka av? Men å diskutere dette nord å ned hele tiden, er ikke vits- noen kommer bare aldri til og forstå..
ViC* Skrevet 19. oktober 2011 #34 Skrevet 19. oktober 2011 Har ingen stor mening om dette, egentlig. Jeg mener at balansert kosthold er det beste. Jeg kan ikke leve på ren lav-karbomat pga. problemer med å fordøye mye fett, rett og slett. Ikke har jeg lyst heller Så da lar jeg vær, verre er det faktisk ikke 1
Meridian Skrevet 19. oktober 2011 #35 Skrevet 19. oktober 2011 Tåler ikke karbohydrater? Karbohydratallergi? Haha ha.. ha.. Vet du hva karbohydrater er? Menneske er fullstendig avhengig av dem! Skjønner ikke at det kan være noe å le av? Mange mennesker blir syke, både psykisk og fysisk av melkeproteinet og glutenproteinet. Men nå snakket vi om de farlige karbihydratene som hvetemel, sukker, og stivelse som ris og potet. Det påvirker blodsukkeret negativt, og mange pådrar seg sykdommer som diabetes, overvekt, hjerte og karsykdommer, kreft, migrene, hudpoblemer(melkeprodukter er også synderen til hudproblemer)... PCOS er også forårsaket av kostholdet, og mange leger anbefaler å kutte ut disse ovennevnte produkter som hvetemel, sukker, melkeprodukt, osv .. Mennesket er laget av ca.60%protein, 30%fett, og de resterende 10% er vitaminer, mineraler, sporstoffer, karbohydrater. Da sier det seg selv av kroppen trenger mesteparten av protein og fettholdig mat, og bare litt karbohydrater(les:grønnsaker, frukt, bær - for disse inneholder vitaminer, mineraler og sporstoffer) Ja, mennesket består også av 70-80% vann, så vann er også viktig å drikke! Dere har sikkert hørt om proteinsyntesen som foregår i hver enkelt celle? Uten de 20 aminosyrene, som vi får gjennom proteiner(kroppen kan bare lage 8-9 selv), vil vi få mangelsykdommer, fordi kroppen trenger alle de 20 aminosyrene for å lage de rette beskjedene ¨som skal sendes rundt i kroppen. Fettet, og da tenker jeg mest på det sunne fettet, smører kroppen fra innsiden. Kolesterol er kjempeviktig for å holde kroppen smidig og myk. Ja, hver enkelt celle trenger kolesterol for å holde celleveggene smidige og myke. De som forstår dette er de som faktiskt opplever å bli friske av dette kostholdet. De som ikke forstår det er de som ikke har problemer med dette, eller de bare vil ikke forstå. 2
Gjest studenten Skrevet 19. oktober 2011 #36 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg har tatt fordypning i biologi og kjemi. Har tatt årsstudium i kjemi og tar nå årssstudium i medisin. Og alle bøkene jeg har vært borti så langt, påstår at det er en klar sammenheng mellom mettet fett og hjerte- og karsykdommer. Så kjære venn, hvilke forskningsresultater du har googlet opp, spiller ingen rolle. Jeg utdanner meg innenfor samme området og den siste boken jeg leste som nevnte fett og hjertesykdommer var "Chemistry for the Bioseciences". Den sa at man ikke kunne ta sammenhengen for gitt, da studier viste at det ikke var så enkelt allikevel. Så det er ikke alle lærebøker som er enige der heller. Og som sagt tidligere så er dette med nyere versjoner viktig. Ellers så er det viktig å huske på i lavkarbo at karbohydratene fra grønnsakre er viktige. Dersom man begrenser kjøttinntaket og pøser på med grønnsaker skal det mye til for å slå feil der. 1
Sugerøret Skrevet 19. oktober 2011 #37 Skrevet 19. oktober 2011 Right back at you! Man overlever ikke uten karbohydrater! Det er essensiellt for alt liv. Prøv å google karbohydrater, eller bare les på wikipedia. Man trenger ikke være rakettforsker får å forstå viktigheten. Man kan rett og sett ikke ikke tåle karbohydrater. Ikke nok med at man ikke overlever uten; kroppen hadde heller ikke tålt seg selv. Men selvfølgelig: alt med måte. Stapper man seg med sukker vil man få diabetes. Stapper man seg med fett vil man få problemer med hjerte og karsystemet. Sånn generellt sagt. Kroppen trenger proteiner, fett og karber, i riktig mengde. De menneskene du ser utenfor vinduet ditt, er ikke tykke fordi de spiser karbohydrater og fett, men fordi de spiser for mye av det! Ville ikke brukt Wikipedia som en referanse her.Noen mennesker lever bedre ,får bedre helse av å spise MINDRE karbohydrater enn andre.De som opplever for første gang at diabetesen holder seg normal(sukkeret ikke fyker opp og ned som en jojo) Opplever mindre mage/tarmproblemer. Når mange har fått et bedre liv med mindre medisiner og smerter,hvorfor ikke la dem holde på? Hvorfor må andre på liv og død kritisere de som lever på lavkarbo? OM det ikke fungerer for deg,så betyr det ikke at lavkarbo ikke virker på andre. Selv har jeg kuttet ut mel,pasta og poteter.Prøver å ligge på lavt inntak av karbohydrater da jeg lever et liv som går trening vanskelig og derfor legger jeg på meg raskt om inntak av karbohydrater er over ett viss nivå. Sån fungerer min kropp. Og hvorfor må andre da rakke ned på dette og påstå at lavkarbo er så himla farlig? Har blitt fulgt opp av lege,mistet nesten 12kg (10cm rundt magen,3 cm rundt halsen) blodprøver er flotte og legen selv ønsket h*n kunne få mine kolesterol verdier. Ikke spiser jeg en pakke bacon om dagen,ikke dytter jeg i meg fett og jeg spiser faktisk grønnsaker (hoveddelen av karbohydratene kommer der i fra.) En leser Ukeblader og tror lavkarbo er fett ,fett og bacon.Neida. Lavkarbo er ikke en diett,men livsstil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå