Gå til innhold

Bytte bleie på en kålmark


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skiftet stående med og uten avføring i bleia fra eldstemann var en sprellende 1åring. Plutselig en dag ville han skiftes på liggende når han var 15 mnd. "pick your fights" er mottoet mitt:-)

Det har faktisk alltid vært viktig for meg også - men vel så viktig har det vært å selv få bestemme hvilke kamper som var viktige å ta. ;)

Og jeg syns fremdeles det er skremmende hvis en ettåring er så sterk at mammaen ikke klarer å holde ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg syns fremdeles det er skremmende hvis en ettåring er så sterk at mammaen ikke klarer å holde ham!

Enten er du usedvanlig sterk, eller så har du hatt fredsommelige barn, Brunhilde :). Jeg har vært svært overrasket over hva slags krefter som bor i et lite barn. Når en vrælende halvannetåring/toåring (har ikke opplevd det med etttåring, tror jeg) sparker og vrir seg ut av grepet ditt, er det helt vanvittig hvor vanskelig det er å holde igjen. Nå handler det jo også litt om at de er så "markete" at de vrir seg ut av grepet på de utroligste måter, men kreftene er det jammen ikke noe å si på. Og jeg er ikke svak :).

Har også blitt sparket så kraftig i magen på stellebordet at det har vært skikkelig vondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er du usedvanlig sterk, eller så har du hatt fredsommelige barn, Brunhilde :). Jeg har vært svært overrasket over hva slags krefter som bor i et lite barn. Når en vrælende halvannetåring/toåring (har ikke opplevd det med etttåring, tror jeg) sparker og vrir seg ut av grepet ditt, er det helt vanvittig hvor vanskelig det er å holde igjen. Nå handler det jo også litt om at de er så "markete" at de vrir seg ut av grepet på de utroligste måter, men kreftene er det jammen ikke noe å si på. Og jeg er ikke svak :).

Har også blitt sparket så kraftig i magen på stellebordet at det har vært skikkelig vondt.

Jeg brukte stellematte på gulvet fra 6 månedersalder. Jeg fant det mye mer bekvemt enn stellebord.

Jeg hadde aldri problemer med å holde barnet mitt, ei heller har jeg hatt det når det har dreid seg om mine nieser og nevøer.

Hadde jeg et fredsommelig barn? Tja, ikke mer eller mindre fredsommelig enn andre, men jeg klarte allikevel å holde fast når det var nødvendig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme problem, men det pleier å gå bra hvis hn får leke med noen magneter hn ikke får lov til å leke med ellers. De er veldig spennnede, de mangnetene. Vi steller alltid på matte på gulvet, har ikke stellebord.

Skjønner godt at man ikke klarer å holde fast en ettåring alltid. De er utrolig gode til å vri seg og sparke og komme unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for svar!

I dag har det gått veldig bra, muligens fordi jeg klarte å finne spennende leker. I dag fikk han leke med en pringlesboks, og den ble liggende på badet, håper den fungerer i morgen også ;)

Jeg har et spørsmål til, dere som bytter stående, bruker dere up and go? Og er det ikke styrete å måtte ta av buksa?

Og jeg klarer å holde han fast, men han spreller og åler seg nesten ut av grepet mitt. Samtidig så han sparker så jeg får vondt. Men tror ikke jeg skal velge denne kampen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes fryktelig kjent ut ;) Vi bytter på vanlig bleie og up & go, men må alltid vaske bæsjen liggende for ellers setter han seg ned på rumpa.. Og det blir mye klin.. Men det er godt å høre at vi ikke er de eneste som sliter med bleieskiftene om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et spørsmål til, dere som bytter stående, bruker dere up and go? Og er det ikke styrete å måtte ta av buksa?

Jeg har brukt up&go på mine omtrent fra de kunne stå oppreist, har aldri vært glad i tape-bleier på barn som kan gå.

Har forøvrig alltid kledd helt av barna selv da de lå på rygg på stellebordet, fordi jeg syntes det var mer herk å putte bleia innimellom beina når de hadde klær på :).

Har kledd på dem stående også, fra de kunne stå skikkelig selv. Det blir så innarbeidet at de omtrent ikke klarer å la være å putte beina oppi buksa når jeg hjelper dem, selv om de er aldri så trassige og sinte :fnise:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happy_me

Hvis barnet står bøyd med hendene i gulvet, så kommer man til. Vi har speil som går ned til gulvet på badet, artig å stå med rumpa mot speilet og se om man kan kikke på seg selv opp ned :).

Hvordan i alle dager får du en ettåring til å gjøre det? Her er det en absolutt umulig oppgave..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra up&go-bleier, og klarer ikke å se en eneste positiv ting med dem. Her bruker vi de vanlige bleiene. Som regel får jeg barna til å bøye seg litt fremover, enten ved å sette hendene i gulvet, eller på dolokket. Blir det for ille så slenger jeg dem opp på stellebordet akkurat for vaskingen, og så tar dem ned igjen for resten av stellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har fungert for oss:

* Skiftet med stellematte på gulvet hele tiden. Hvis hun blir veldig urolig hjelper det med sang, gi en leke og/eller tulle&tøyse.

* Skifte stående. Får henne til å lene seg framover og holde seg til enten toalettet eller en liten krakk, da er det null problem å ta bæsjebleier.

* Hun får ansvar for å hente bleie selv og/eller ta på up & go-bleiene selv.

For oss blir da dette en lysbetont situasjon og ikke en negativ kamp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss slutta vi å bruke stellebord en god stund før 1årsdagen. Så fort ungen kunne stå, skiftet vi bleie stående eller i noen tilfeller så ordnet vi det mens hun lå over lårene mine. Bæsjerumper har alltid blitt skylt under springen (selv da hun var nyfødt) evt så fikk hun en rask tur i dusjen.

Min personlige mening er at stellebord er for spedbarn, jeg synes det blir litt rart med et 18-måneders barn som ligger på rygg og blir stelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er lettere å få på en up and go bleie, hvis han er vrang. Når han har bæsja, så løfter vi han opp til vasken og skyller rumpa der. Det liker han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår har også begynt å bli en kålmark på stellebordet. Nå står hun når det er tissebleier, men heldigvis ligger hun STORT SETT relativt rolig når vi skifter bæsjebleie.

I barnehagen har de gitt beskjed om at vi ikke skal ha med up&go, det er alt for tungvint for dem å skifte, så vi bruker kun "vanlige" bleier, både der og hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 4 mnd gamle baby spreller og vrir seg skikkelig på stellebordet, så jeg kan godt forstå at eldre barn kan være en utfordring.

Hva med å skifte tissebleier stående og bæsjebleier liggende? Hvis han nekter da også går det jo an å begynne med potte?

Å skifte tissebleier liggende fordi det er vanskelig å vaske bæsj stående henger ikke helt på greip i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Dette kjenner jeg godt til, for min eldste har vært kålmark i lang, lang tid. Jeg foretrekker å skifte bæsjebleier når ho ligger, og dermed er det sånn. Ho blir lagt på stellebordet, og dersom ho vrir seg for mye så holder jeg beina hennes fast. Tissebleier er enkelt og greit å ta stående, men ho er kålmark når ho står og, og det vil jeg ikke risikere med bæsjebleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må foreldre være enige om fremgangsmåten? Kan ikke far skifte liggende og mor stående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest fr21_5ffdsa

Siden du syns det er lettere å ta på bleier stående så ville jeg ha gjort det. Må du og barnefaren nødvendigvis gjøre det på samme måte? Jeg husker en gang min prøvde å krabbe oppetter taket mens jeg bytta bleie på ham, og det var mens jeg hadde besøk!! Det var pinlig det! Men det har bare vært den gangen så vidt jeg husker. Ellers har jeg bytta bleier på ham både når han har stått oppreist og når han har vært på stellebordet liggende. Jeg foretrekker nok det sistnevnte, selv om jeg tror minsten foretrekker å stå mens jeg gjør det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må foreldre være enige om fremgangsmåten? Kan ikke far skifte liggende og mor stående?

Slik jeg forstod det så reagerer mor på at far holder barnet i ro med makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tredje tips kan jo være å skifte på han på fanget, det gjorde jeg med mine fra de var 7 mnd, og vi kvittet oss med stellebordet. Ellers så spiller det ingen rolle om dere bruker forskjellige metoder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antisklimatte i badekaret,småen står oppreist og held seg i kanten.Så blir han dusja i rumpa til skitten er borte.

Veldig greit, og han har aldri hatt sår rumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...