Gå til innhold

What goes up must come down.


Ripsy

Anbefalte innlegg

Hei - og :velkommen: til min treningsdagbok!

Først litt om meg selv:

Jeg er 29 år og har alltid vært glad i å trene og har en stor interesse for en sunn livsstil. Med det sagt så elsker jeg også å kose meg og er kanskje litt for glad i det søte...

For tre uker siden ble jeg mamma til en fantastisk søt prinsesse :rodmer: - jeg elsker den nye tilværelsen som mamma!

Men med en graviditet snek det seg jo på noen ekstra kilo (totalt nesten 15kg) og treningen har ikke vært som den var for et år siden. Det er fortsatt for tidlig å begynne ordentlig trening, men jeg ønsker å starte med gåturer og så bygge meg opp gradvis.

Status per dags dato:

Vekt: 71.1kg

Mål: Tilbake til vekt før gravidteten, som var 64-65kg. Jeg vet ikke hvor lang tid dette vil ta, for jeg skal jo ikke slanke meg direkte nå som jeg fullammer, men jeg ønsker likevel å se en gradvis, sakte nedgang.

Funksjonelle mål:

- Kortsiktig: løpe en tur på 5km

- Til våren: delta på 10km løp

- Neste høst/sensommer: Birkebeinerrittet

Jeg skal prøve å holde meg unna alt som er søtt på hverdagene, men skal unne meg noe godt i helga. Til og begynne med vil helga vare fra fredag kveld til søndag kveld. Dersom jeg oppnår null resultater, får jeg evt. bli strengere med kostholdet.

Det var kort om meg. Håper det er noen som har lyst til å følge en nybakt mor tilbake til treningsverden og kanskje gi meg litt motivasjon når jeg sliter litt.

Kanskje er det flere nybakte mødre der ute? Vi kan jo da følge og motivere hverandre :)

Gleder meg til å starte med ordentlig trening om 3 uker! :danser:

Endret av Ripsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er med!!! (som følger, og så kan jeg jo lære litt om livet "etter")

Gudd løkk, du kommer nok fort inni det igjen.

Husk, ikke sett deg FOR høye mål.. bygg opp gradvis. ;) Ikke at jeg tror du vil få problemer, bare minner deg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også med :goodbye:

Akkurat samme målene som jeg hadde/ har i forhold til vekta.

Viktig å starte rolig som du sier, men heller ga en jevn nedgang. Sikker på at dette kommer til å gå kjempefint.

Ripsy kommer til å bli hot mama in no time ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver her også jeg! :)

Skal følge med deg i treningsdagboken din og jeg skal straks lage en selv også.

Vi er forresten ganske likt med vekten også, jeg har de samme tallene.

Gleder meg til å følge deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge med, Ripsy! Tipper du klarer å nå målene dine veldig bra! :jepp: Og de fleste av de kiloene du la på deg under svangerskapet kommer nok til å forsvinne helt av seg selv den første måneden. Det gjorde det med meg i hvertfall, og jeg har stort sett sittet på rumpa. :gjeiper: Blir nok egen treningsdagbok på meg også etterhvert. Sånn når jeg tror at jeg faktisk kan klare å følge den. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge med, Ripsy! Tipper du klarer å nå målene dine veldig bra! :jepp: Og de fleste av de kiloene du la på deg under svangerskapet kommer nok til å forsvinne helt av seg selv den første måneden. Det gjorde det med meg i hvertfall, og jeg har stort sett sittet på rumpa. :gjeiper: Blir nok egen treningsdagbok på meg også etterhvert. Sånn når jeg tror at jeg faktisk kan klare å følge den. :fnise:

:goodbye: Hei - så koselig at dere vil følge med videre!

Aurelia: Tror det er veldig viktig å ikke sette for høye mål nå ja - tror det jeg tenker foreløpig er overkommelig. Har ikke satt noe tidsperspektiv på når jeg vil tilbake til startvekten, det får jeg se hvordan går etter hvert. Må jo passe på at dette ikke går utover ammingen.

Ekkornet: :5: for hot mommies!

BareBea: Gøy hvis flere blir med! Og ekstra gøy når vi har omtrent samme utgangspunkt og samme mål :)

Andemor: Ja, en del kilo har jo forsvunnet allerede, men det som sitter igjen sitter nok litt hardere... Håper du får motivasjon til å komme i gang med en aktiv livsstil som mamma etter hvert du også :)Det viktigste er vel som sagt å ikke sette seg for høye mål.

Endret av Ripsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holdt på å starte første dag som fiasko... vi var jo inne hele dagen i dag. Helt til jeg sa til meg selv at man kan jo ikke starte en treningsdagbok uten en aktiv dag. Så da ble det en halvtimes trilletur iallfall :nigo: . Det var deilig og friskt ute - kjente vinden godt, men det var ikke så kaldt som det har vært noen dager. Hadde ganske godt tempo i dag også, men må finne meg noen bakker å gå i etter hvert, er mye flatt terreng rundt her jeg bor.

Kostholdet i dag:

Frokost: All Bran + litt annen sunn kornblanding med ekstra lett melk

Mellommåltid: 1 lite eple

Lunsj: 3 små veldig grove speltbrødskiver (2 med makrell i tomat og 1 med brunost) + i cappucino

Mellommåltid: litt mer kornblanding og melk

Mellommåltid 2: 1 pære

Middag: Planlegger kyllingkjøttdeig og fullkornsspaghetti i ferdig arrabiata saus på glass ( lettvint, men ikke det sunneste) + tilsette gulerøtter.

Kvelds: En liten boll med cottage cheese, pærebiter, kanel og en bitteliten dæsj lønnesirup.

edit: lagt til litt på kostholdet

Endret av Ripsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, kosthold også ja. :ler: Viktig å passe på at man spiser nok når man ammer! Jeg har i hvertfall opplevd å gå fullstendig tom fordi jeg har glemt å spise. (ammetåka rammet hardt her i huset.. :fnise: ) Er havregrøt å anbefale i et sunt kosthold tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne følge deg! :nigo: Kanskje jeg får litt ekstra inspirasjon til jeg selv skal begynne med prosjekt "få tilbake kroppen etter graviditet" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, kosthold også ja. :ler: Viktig å passe på at man spiser nok når man ammer! Jeg har i hvertfall opplevd å gå fullstendig tom fordi jeg har glemt å spise. (ammetåka rammet hardt her i huset.. :fnise: ) Er havregrøt å anbefale i et sunt kosthold tror du?

Havregrøt er jo super mat hvis en vil være sunn!! Mye fiber, lav GI, kolesterolsenkende og veldig mettende! I minne sunne dager har jeg spist mye havregrøt.

Jeg har ikke glemt å spise enda :fnise: er visst litt for glad i mat... Dessuten sover jo snuppa så mye at jeg har jo tid nok til å ordne meg mat.

Jeg vil gjerne følge deg! :nigo: Kanskje jeg får litt ekstra inspirasjon til jeg selv skal begynne med prosjekt "få tilbake kroppen etter graviditet" :)

:hoppe: Yeeah!

I dag har jeg startet dagen med en stor bolle med bran flakes og kornblanding (blir kanskje litt stor porsjon :sjenert: men foreløpig kjenner jeg på at jeg trenger det - er så sulten på morgenen. Flere av dere som ammer som kjenner ekstra sult på morgenen?

Nå skal vi straks gå oss en tur til helsestasjon for å veie snuppa. Spent, for jeg er stadig usikker på hvor ofte jeg skal amme ho, også gulper hun så mye...

Etter gåturen i går fikk jeg vondt i bekkenet, litt utstråling nedover på venstre side :grine: . Jeg ble skikkelig deppa, for jeg trodde at det nå var greit å skru opp tempoet på gåturene... men det var nok et signal fra kroppen om at jeg fortsatt skal ta det litt pent... Jeg gleder meg sååå til å kunne trene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag tre i dagboken og jeg har allerede gått på en smell :sjenert: . Gjorde den feilen og gikk i butikken rett før lunsj - og jeg var sulten... Vet jo at det er utrolig dumt :kjefte: - kjøpte meg sjokolade....

Jaja... gjort er gjort og spist er spist. Har spist en sunn frokost, en sunn lunsj nå etterpå og skal ha kyllingsalat til middag :)

Det ble trilletur i går også, og i dag har jeg gått til og fra butikken (ca 2x15 min). Ikke kjent noe mer til bekkensmertene :hoppe: .

I morgen satser jeg på en litt lenger trilletur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Tror jeg følger der her også jeg, sånn at jeg kan bli inspirert til å være sunnere. Tok meg en lang tur med vogna i dag, kjenner at det gjorde meg litt sliten, så nå får jeg endelig kanskje sovet ettermiddagsluren min. :skratte:

Sjokolade er ondskap. Har noe sjokoladepålegg som jeg knasket i meg. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble visst en litt laber start på treningsdagboka, men jeg har nå gått en del turer. Skal være flinkere til å logge denne uka.

Status i dag morges: 70.8kg - dvs ned 0.3kg - ikke så mye å skryte av, men dette skal jo heller ikke gå så fort.

Håper jeg kan være sterkere i kampen mot sjokoladen denne uka!

Minner meg selv på at det finnes mye annet god snacks. Skal skjære opp litt gulerøtter i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er :jepp: Kan tenke meg at det tøft å starte opp med trening etter fødsel, det må jo være litt av en påkjenning for kroppen.

Om du er flink med kostholdet så vil du jo få mye gratis vektbedgang med ammingen da, så det er jo en liten motivasjon å ta med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er :jepp: Kan tenke meg at det tøft å starte opp med trening etter fødsel, det må jo være litt av en påkjenning for kroppen.

Om du er flink med kostholdet så vil du jo få mye gratis vektbedgang med ammingen da, så det er jo en liten motivasjon å ta med deg.

Takk :)

Gleder meg til å starte opp skikkelig! Det ble en kjedelig start på denne dagboka... men det er jo ikke så mye å logge nå som jeg ikke trener... Og når jeg ikke trener er jeg ikke like flink med kostholdet :sjenert: . Men jeg har gått turer nesten hver dag. På lørdag hadde jeg en lang tur på over 10km med masse bakker :nigo: Det var deilig å kjenne at en blir litt varm i kroppen.

Men fordi jeg ikke har vært flink med kostholdet har vekta stått omtrent på stedet hvil...

Status 31.10: 71kg (opp 0,2kg fra forrige uke)

Dagens aktivitetsplan:

Gå en tur på minst 30 minutter, rask gange!

Dagens utfordring: La godteriet som er kjøpt inn til eventuelle Halloween barn ligge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenkte jeg skulle kjøpe inn litt godis til eventuelle halloween barn jeg også...

Men, ente opp med samme taktikk som i fjor.... å late som jeg ikke er hjemme. Glemte rett og slett hele godisen og det er nok like greit, for aldri i verden om den hadde blitt liggende urørt i mitt skap :gjeiper:

Må si du er veldig flink til å holde deg aktiv og trille tur :-)

Deilig å få trilla litt og vært litt ute altså. Håper ikke det blir en veldig snøfylt vinter... er ikke like lett å brøyte seg frem med barnevogn da.

Ha en strålende uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink som setter deg realistiske mål. Tur på ca 30 min er godt for både mor og barn! :)

Jeg har forresten merket at det kan være litt forskjell på vekten om jeg veier meg før eller etter amming :gjeiper: så kan være lurt å veie seg fast etter amming.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle kjøpe inn litt godis til eventuelle halloween barn jeg også...

Men, ente opp med samme taktikk som i fjor.... å late som jeg ikke er hjemme. Glemte rett og slett hele godisen og det er nok like greit, for aldri i verden om den hadde blitt liggende urørt i mitt skap :gjeiper:

Må si du er veldig flink til å holde deg aktiv og trille tur :-)

Deilig å få trilla litt og vært litt ute altså. Håper ikke det blir en veldig snøfylt vinter... er ikke like lett å brøyte seg frem med barnevogn da.

Ha en strålende uke!

Tror jeg skal satse på din taktikk neste år... hvis det kommer noen. I år kom det ingen og jeg sitter dermed igjen med godteri... og det er ikke trykt å ha noe som helst liggende i samme hus som meg... :sjenert:

Du er flink som setter deg realistiske mål. Tur på ca 30 min er godt for både mor og barn! :)

Jeg har forresten merket at det kan være litt forskjell på vekten om jeg veier meg før eller etter amming :gjeiper: så kan være lurt å veie seg fast etter amming.. :)

Ja, det er sikkert lurt. Passer iallfall på å veie meg på morgenen før jeg spiser frokost. Men det stemmer nok at vekta er på stedet hvil...

Gikk maks 30 minutter i går, men i dag har jeg gått i 1 time i dag :)

Men kostholdet har ikke vært noe bedre :sjenert: - har hatt besøk som hadde med seg godsaker til kaffen...

Har tenkt litt på dette med bekkenbunnstrening. Jeg kjenner jeg har behov for å starte litt intensiv trening med det, men det er så vanskelig å huske - også er det så kjedelig.

Tror jeg skal prøve å gjøre det hver gang jeg ammer på morgenen og en gang på ettermiddagen/tidligkvelden.

Dere andre som har født; er dere flinke til å trene bekkenbunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo som du vet ikke født enda, men jeg hadde en seks-syv uker for noen uker siden hvor jeg var kjempeflink med bekkenbunnsøvelser. Men så gikk jeg lei, og nå sliter med å huske på det. Håper motivasjonen blir større etter fødsel.. :sjenert:

Så flink du er til å gå trilleturer! :) Det kostholdet er vanskelig å holde rent, ja! Ser for meg at jeg kommer til å ha lyst til å småspise hele tiden når jeg går hjemme med babyen.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...