Gå til innhold

Dra til lege eller legevakt når barnet er sykt?


Ciara

Anbefalte innlegg

Hos fastlegen vår tar det som regel noen dager før man får time, og de tar kun imot pasienter uten timeavtale ved akutt sykdom eller skade. Hvis sønnen min trenger å dra til lege kan en uke være lenge å vente. Samtidig høres liksom legevakt ut som noe man bruker bare ved alvorlig sykdom.

Nå har for eksempel sønnen min fått øyekatarr. Jeg ser det an nå i helgen, men hvis det ser ille ut på mandag vil jeg jo gjerne at han skal få behandling. Venter jeg da en uke på time, drar til legen fordi det er akutt (noe det egentlig ikke er) eller drar til legevakten (og det høres liksom så overdrevet ut for en slik plage)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Da ringer man fastlegen med en gang de åpner for telefoner. Min lege har ihvertfall en slik "regel" at små alltid får komme på dagen. Men om han blir verre i helgen hadde jeg ringt legevakten før mandag. Øyet er faktisk akutt ble jeg fortalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happy_me

Legevakta blir vel litt voldsomt eller? Vi har bare ringt legen og sagt hvordan ting er, så har vi blitt flyttet fremst i køen, nettopp fordi det gjelder et barn. Trodde det var sånn overalt jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos fastlegen vår tar det som regel noen dager før man får time, og de tar kun imot pasienter uten timeavtale ved akutt sykdom eller skade. Hvis sønnen min trenger å dra til lege kan en uke være lenge å vente. Samtidig høres liksom legevakt ut som noe man bruker bare ved alvorlig sykdom.

Nå har for eksempel sønnen min fått øyekatarr. Jeg ser det an nå i helgen, men hvis det ser ille ut på mandag vil jeg jo gjerne at han skal få behandling. Venter jeg da en uke på time, drar til legen fordi det er akutt (noe det egentlig ikke er) eller drar til legevakten (og det høres liksom så overdrevet ut for en slik plage)?

Du ringer legen.

Et oppgående legekontor vil ikke la dere vente en uke. Jeg har alltid fått time i løp av et par timer når det har vært noe med gutten min.

Endret av Krizzy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal utenbys i helgen, og da får jeg ikke gjort noe før søndag. Er det dumt? Jeg stiller sikkert et dumt spørsmål nå, men jeg har ikke rutine på barnesykdom ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Vi skal utenbys i helgen, og da får jeg ikke gjort noe før søndag. Er det dumt? Jeg stiller sikkert et dumt spørsmål nå, men jeg har ikke rutine på barnesykdom ennå..

¨Det kommer jo litt ann på da.. Hvor kraftig øyekatarr det er.

Er det bare litt gult kan dere i første omgang bare vaske det med saltvann flere ganger om dagen. Ta saltvann på en bomullsdott og vask øyet en gang med hver bomullsdott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyekatarr er ikke farlig og går vanligvis over av seg selv etter noen dager (personlig ville jeg heller ventet og sett det ann, jeg ønsker å være forsiktig med antibiotika. Minstemann hadde øyekatarr da han var noen måneder gammel og det så ikke ut til å plage ham og gikk over av seg selv). Min mening er at det er helt greit å vente til over helgen med dette. Jeg hadde ikke dratt til legevakt om det ikke var enten noe som hastet eller noe som tydelig plager barnet.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke blitt bedre til mandag ringer du og får akutt-time på dagen da om de mener det er behov for det.

Drypp godt med saltvann i helgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen. Han hadde bare bittelitt puss i øyet i dag, og jeg fikk skylt med saltvann flere ganger. Håper det bare er virus og går over av seg selv. Jeg ser uansett an i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ringer legen din og forteller om øyekatarr, så er det jo meningsløst hvis du får time om en uke. Vil tro du får time på dagen, evt at de ber deg kontakte legevakten. De pleier å vurdere hvor raskt dere må tas inn så lenge du sier hva det gjelder.

PS: Vær nøye med håndhygienen, slikt smitter veldig lett (til foreldre, søsken og andre) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en god regel hvis man er usikker ved sykdomstilfeller; ring legen eller legevakta (avhengig av når på døgnet det er) og spør der. De vil hjelpe deg å avgjøre om det er aktuelt med legetime enten hos fastlegen eller legevakten, eller om det i det hele tatt er nødvendig med legetilsyn.

Barn vil som regel få time på dagen, og hvis du får beskjed om å vente lenger, så er det nok en god grunn til det.

Da poden her fikk øyekatarr (på en lørdag) ringte jeg like gjerne til legevakta og spurte hvordan jeg skulle forholde meg til det. Forklarte at jeg var førstegangs mor og ikke visste helt hva jeg skulle gjøre. De sa at det i alle fall ikke var akutt, og at det holdt om jeg evt oppsøkte fastlegen på mandagen. Men hun understreket samtidig at de prøvde å være restriktive til anitbiotika til barn, og at jeg derfor sannsynligvis ikke ville få noe resept på noe og at det ville være tilstrekkelig med saltvann. Etter et par dager var katarren mer eller mindre borte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skjønner jeg det er vanskelig å få dratt til noen lege i helgen, for som det sises det er litt voldsomt å fra til legevakten for øyenkatarr, med mindre barnet er veldig plaget av kløe og svie.

Men som noen sier, det er veldig smitsomt, pass på håndhygiene, det er en grunn til at det er vanlig regel i barnehager at man ikke får sende barnet i barnehage med øyenkatarr før behandling er påbegynt.

Endret av Miss Puddel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her.

Sitat:

Med dagens kunnskap er det ikke av smittevernhensyn grunnlag for å anbefale at barnehagebarn med mild til moderat øyekatarr holdes hjemme. Bare ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse bør barnet av smittevernhensyn holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen. Det må være opp til barnets foresatte å avgjøre om et barn som har symptomer på øyekatarr, skal undersøkes av lege.

Allerede noen få timer etter at behandling med øyedråper er startet, er smittefaren over dersom det dreier seg om en bakterie-infeksjon. Barna kan med andre ord gå i barnehage dagen etter igangsatt behandling selv om øyet fortsatt ikke har fått tilbake normal farge. Barnehageansatte kan generelt ikke forlange at barn med symptomer på øyekatarr skal undersøkes eller behandles med øyedråper før de kan få gå tilbake til barnehagen, men de kan ved tvil drøfte dette med barnets foresatte. Ved usikkerhet bør smittevernlegen i kommunen kontaktes.

Dersom det er en virusinfeksjon (adenovirus), vil barna være smitteførende selv om de får behandling. I slike situasjoner er det ikke til å unngå at infeksjonen sprer seg til andre barn. I de fleste tilfeller vil spredning til andre barn i barnehage ha startet allerede før det første barnet kommer til undersøkelse.

Hvordan er langtidsutsiktene?

Viruskonjunktivitt går over av seg selv etter 5-10 dager. Hvis bakterier er årsaken, varer betennelsen ubehandlet fra få dager opptil 2 uker. Med behandling kureres bakterieinfeksjoner i løpet av noen få dager. Hvis du ikke merker bedring etter 2-3 dager med behandling, eller dersom det utvikler seg smerter eller synssvekkelse, bør du kontakte legen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min fastlege, og jeg tror det gjelder alle, har reservert en viss tid hver dag for akutt- timer. Ringer du når de åpner så får du komme samme dag, hvis det er akutt. Nå høres det ut som barnet kanskje blir bra av seg selv, di får se det an på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det få mennesker og kort ventetid på legevakta, så tar de deg imot. Spesilet når det gjelder barn. Sist jeg var med ungen min på legevakta, var det fordi han datt på en stein og blødde (måtte sys). Da måtte vi vente i nesten 3 timer, og da en mor kom og klagde på at hun måtte også vente i 3 timer (ungen hadde øyekatarr), var det flere som ble littegrann provosert. Ungen min er under 2 år, men allikevel noen dager er det ingen som blir prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...