Gå til innhold

Avgiftsfri diesel, på vanlig dieselbil..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i alle år kjørt dieselbil, og ikke èn eneste gang blitt stoppet for å kontrollere hvilken farge stoffet på dieseltanken min har. Ikke at jeg noen ang har fallt for fristelsen å fylle på litt avgiftsfritt heller, men de skremmer en jo med at det er 50-60 0000 i bot for å kjøre meg det røde forbudte stoff.

Er det noen som kan bekrefte det? Har dere noen gang blitt stoppa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Ja, jeg kjenner til flere som har blitt stoppet.

Ikke ofte, men det har hendt.

Og når man har blitt stoppet en gang, så er det lettere for politiet og stoppe deg igjen.

For eksempel om du blir stoppet i en kontroll, de sjekker opp bilnummeret og deg, og om de da får høre fra sentralen at du tidligere har blitt bøtelagt for å bruke feil diesel, så sjekker de deg gjerne der og da.

Jeg personlig har blitt stoppet to ganger, men jeg hadde heldigvis riktig diesel på bilen der og da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

De åtte siste årene har jeg nesten utelukkende kjørt dieselbil (skriver nesten fordi jeg hadde en bensinbil en kort periode), og har ikke blitt stoppet en eneste gang.

Jeg kjører bare 12-15.000 km per år, og jo mer tid en tilbringer på vegen jo større er jo sjansen for å bli stanset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Ja, det er vel litt større sjans å bli stoppet når man kjører 50-60k km pr år slik vi gjør

Endret av Consensio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor dere da? Jeg og dieselbilene mine ( har ikke hatt bensinbil på maaange år ) har blitt stoppet flere ganger i promille og rutinekontroll, men aldri blitt spurt om dieselen eller noe. Jeg holder til nord for Bergen, på bygda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Jeg holder til i Osloområdet, og har aldri blitt stoppet for at de skal sjekke det.

Faktisk har jeg fylt avgiftsfri diesel ved en fel en gang også, det var så dårlig merking på pumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor, laaaangt ut på bygda, er det en egen pumpe på nærbutikken med avgiftsfri dieselpumpe. Nærmeste dieselpumpe er 25km unna på bensinstasjonen haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroller forekommer, om enn ganske sjelden.

Har opplevd det en gang, da stakk de en pumpe ned i påfyllingsrøret og sugde opp litt diesel i en slags glassbeholder slik at de så fargen.

Tror det er veldig dyrt å bli tatt, minst 10.000,- i bot. Enda dyrere hvis en kjører ervervsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker

Avgiftsfridiesel er for lastebiler, busser o.l. ;) Den er ikke til privatbiler, JA de stopper å sjekker og står du med privatbil på avgiftsfridieselpumpe ser bensinstasjonsarbeiderne deg og har deg på film ;) just saying.... hehehe

hva man vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgiftsfridiesel er for lastebiler, busser o.l. ;) Den er ikke til privatbiler, JA de stopper å sjekker og står du med privatbil på avgiftsfridieselpumpe ser bensinstasjonsarbeiderne deg og har deg på film ;) just saying.... hehehe

hva man vet..

Avgiftsfri diesel er IKKE for lastebiler i vanlig trafikk. Anleggsmaskiner kan bruke avgiftsfri diesel, f.eks. dumpere og gravmaskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobbet på bensinstasjon måtte vi manuelt åpne avgiftsfri-pumpa og gjorde kun dette for arbeisdmaskiner o.l. som vi visste fikk fylle avgiftsfritt. Sikkert ikke vårt problem i utgangspunktet om folk fyller avgiftsfritt, men regner med at Statoil tjener mer penger på avgiftsdiesel også, så da passet vi på at de fikk kronasjene sine da tenker jeg:p

Endret av frøkenfryd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Consensio

Aldri blitt stoppet og sjekket for det, kun bilbelte og alkohol.

Og jeg har aldri blitt stoppet for alkoholsjekk...betyr ikke at det aldri skjer av den grunn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SemperFi

Og jeg har aldri blitt stoppet for alkoholsjekk...betyr ikke at det aldri skjer av den grunn ;)

Skrev vell heller ikke det, gjorde jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...