Gå til innhold

Hva er verst? Menn som slår kvinner eller kvinner som slår menn?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Katten.

Spørs hva vi jobber med det. Jeg har inntrykk av at menn får langt flere goder, men det er fordi de velger yrker som har råd til å gi frynsegoder.

Det at vi er myke ¨å ta på er vel en større fordel for dere enn for oss.

Nja, kjønnskvotering går som regel i deres favør. Skrev en eksamensoppgave om såkalt kjønnsdiskriminering i arbeidslivet. Basert på boken Mennesker og Samfunn og resultatet av de sosiologiske undersøkelsene der, er det jo ikke forskjell på kjønn innenfor lønn. Annet enn at kvinner har en tendens til å velge (som du sier) lavere lønnede yrker.

I tillegg er det flere menn som er ledere, noe som kommer av at disse ble utdannet, og fikk sin arbeidserfaring, på et tidspunkt hvor det eksisterte diskriminering. Samt at en del kvinner velger familie over karriere.

Menneh, jeg er veldig takknemlig over at dere er myke å ta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop28

Nja, kjønnskvotering går som regel i deres favør. Skrev en eksamensoppgave om såkalt kjønnsdiskriminering i arbeidslivet. Basert på boken Mennesker og Samfunn og resultatet av de sosiologiske undersøkelsene der, er det jo ikke forskjell på kjønn innenfor lønn. Annet enn at kvinner har en tendens til å velge (som du sier) lavere lønnede yrker.

I tillegg er det flere menn som er ledere, noe som kommer av at disse ble utdannet, og fikk sin arbeidserfaring, på et tidspunkt hvor det eksisterte diskriminering. Samt at en del kvinner velger familie over karriere.

Menneh, jeg er veldig takknemlig over at dere er myke å ta på.

hadde det ikke vært kjønnskvotering hadde vi fortsatt levd som på 60 tallet.

Og hva skal man med å kvotere inn menn i kvinneyrker som betaler dårlig forresten? ville du ønsket å bli kvotert inn i helsevesenet for eksempel?

Man trenger jo ikke kvotere menn inni typiske mannsyrker. Det er jo allerede menn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

hadde det ikke vært kjønnskvotering hadde vi fortsatt levd som på 60 tallet.

Og hva skal man med å kvotere inn menn i kvinneyrker som betaler dårlig forresten? ville du ønsket å bli kvotert inn i helsevesenet for eksempel?

Man trenger jo ikke kvotere menn inni typiske mannsyrker. Det er jo allerede menn der.

Man trenger ikke å kvotere inn noe som helst i dagens samfunn. Man skal ta de som er best kvalifisert til jobben, uavhengig kjønn.

Er faktisk ganske sikker på at menn blir kvotert inn i bl.a. barnehager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Man trenger ikke å kvotere inn noe som helst i dagens samfunn. Man skal ta de som er best kvalifisert til jobben, uavhengig kjønn.

Er faktisk ganske sikker på at menn blir kvotert inn i bl.a. barnehager.

Utrolig naivt av deg å tro det. Om man slutter å kvotere er det bare menn som vil få jobbene likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Utrolig naivt av deg å tro det. Om man slutter å kvotere er det bare menn som vil få jobbene likevel.

Javel? Kilder?

Referer igjen til Schieflos Mennesker og Samfunn, hvor undersøkelsene konkluderte med at om en mann og kvinne møter opp til samme jobbintervju, med samme erfaring og grunnlag - så er det 50/50 hvem som får jobben.

Rent bortsett fra militæret, politiet og andre meget fysisk krevende jobber, så vil det som regel være 50/50 da. Muligens ikke, da jenter har en tendens til å prestere bedre på skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Javel? Kilder?

Referer igjen til Schieflos Mennesker og Samfunn, hvor undersøkelsene konkluderte med at om en mann og kvinne møter opp til samme jobbintervju, med samme erfaring og grunnlag - så er det 50/50 hvem som får jobben.

Rent bortsett fra militæret, politiet og andre meget fysisk krevende jobber, så vil det som regel være 50/50 da. Muligens ikke, da jenter har en tendens til å prestere bedre på skolen.

Trenger ikke kilder for det. De fleste sjefer er middelaldrende menn med snevert syn på kjønnsroller. Og ingen liker å ansette kvinner som kanskje kan bli gravide og bli langvarig sykemeldt pga det i tillegg til at de har laaaaang permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Katten.

Trenger ikke kilder for det. De fleste sjefer er middelaldrende menn med snevert syn på kjønnsroller. Og ingen liker å ansette kvinner som kanskje kan bli gravide og bli langvarig sykemeldt pga det i tillegg til at de har laaaaang permisjon.

Du trenger definitivt kilder når dine eneste empiriske bevis er subjektive (feilaktige) meninger. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Du trenger definitivt kilder når dine eneste empiriske bevis er subjektive (feilaktige) meninger. ;)

Det er ikke feil. Hva vet vel du om at det er feil?

Vi er ikke 100% likestilt. Når skal du wake up og innse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Akkurat like ille. Nå tenker jeg på et slag, som TS skriver... Forskjell på størrelser, men finnes store damer og små menn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Det er ikke feil. Hva vet vel du om at det er feil?

Vi er ikke 100% likestilt. Når skal du wake up og innse det?

Det finnes teori og empiri som støtter dere begge i denne diskusjonen. Men når man hevder at noe "er sånn", så må man kunne oppgi kilder for å bli trodd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Det er ikke feil. Hva vet vel du om at det er feil?

Vi er ikke 100% likestilt. Når skal du wake up og innse det?

Vel, du må huske at vi lever i forskjellige verdener. Jeg lever i en verden hvor jeg opplever å bli diskriminert til fordel for kvinner. Du i en til fordel for menn.

Tror at kjønn alltid vil oppleve det slikt, subjektivt.

Men jeg støtter meg på undersøkelsene som tilsier at det er 50/50 ang. hvem som får stillingen, om begge har likt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er enige om at det er værst når kvinner slår. Når en mann slår for å roe ned et spetakkel så bruker han kanskje bare 40-60% av energien og slagkraften sin.

En kvinne bruker hundreprosent, - eller om hun er rasende nok, sikkert hundreogtiprosent av kraften sin. Den ville rasende aggresjonsinnet er mye farligere og vondere enn den, tilbakeholdende og måtholdslagene menn benytter seg av.

Menn slår for å roe ned en eskalerende konflikt, - og kvinner slår for å øke konfliktnivået.

Du er helt på jordet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte:

Samfunnet neglisjerer at også kvinner bruker vold, det viser seg også at kvinner får lavere straff. Jeg mener også at de sjeldnere blir tiltalt. Når det gjelder kvinner, spør vi ofte om hva har denne kvinnen vært utsatt for som fikk henne til å gjøre dette?

Når det gjelder psykisk vold, er kvinnene klart verst. Nå viser det seg at kvinner også utøver mest hverdagsvold, og mitt inntrykk er at kvinnene utøver mer og mer grov vold. Når ingen reagerer på dette, kan det virke som om samfunnet nærmest aksepterer vold utøvd av kvinner mot menn. Samfunnssystemet er bygget opp for å beskytte kvinner, og mannlige ofre blir nærmest latterliggjort.

Menn tør ofte ikke fortelle at de blir mishandlet, og ofte blir de ikke trodd. Og hvis de en dag skulle være så uheldige å ta igjen, så blir de politianmeldt, etterforsket og dømt. Tilbake står en kvinne som sier: "hva var det jeg sa". Volden hun utøvde, blir forbigått, mens volden han sto for, er med på å bygge opp under holdningen om at menn er mest voldelige.

Det er slik at i et forhold er det menn som står for de groveste voldstilfellene, men kvinnen for de fleste. Problemet er at samfunnet vårt ikke vil se det slik i det hele tatt. Men jeg gjentar: Den groveste volden, som f eks drap, er det menn som står bak. Bare for å ha nevnt det: Ingen av de grove voldstilfellene kan rettferdiggjøre andre tilfeller av vold, som f eks en mann som får en blåveis av dama si.

Hvorfor tror vi ikke at kvinner er voldelige? En rekke undersøkelser viser at det er hyppig vold mot egen partner, og hyppig vold mot barn. Likevel snakker hjelpeapparatet, og politisk ledelse på området (justisminister Knut Storberget), kun om de voldelige menn.

Kvinner skal ikke kunne gjemme seg bak dette med at menn står for de fleste tilfellene av den groveste volden. De fleste menn som blir mishandlet forteller det ikke til noen – kvinners vold er et fortiet og tabubelagt samfunnsproblem som er mye større enn vi liker å tro. Omfanget av partnervold i vårt land er ikke kjent, men det meste av forskningen som er gjort på dette området handler om menn som mishandler kvinner.

At også menn utsettes for partnervold, er et faktum det har vært mye vanskeligere å få gjennomslag for. Den enkleste måten å forklare vold på, er å si at vold er enhver bruk av fysisk makt for å skade andre. Men de fleste voldsforskere har en mye videre definisjon som omfatter både fysisk vold (slag, spark), seksuell vold (overgrep, krenkelser), materiell vold (smelle med dører, kaste gjenstander), psykisk vold (ydmyke, true), latent vold (spille på redsel for ny vold) og motvold (når den svake parten tar igjen).

Teoretisk defineres vold veldig vidt, likevel opplever vi hele tiden at de fleste som snakker om vold, mener fysisk mishandling.

Kvinners mishandling har større omfang enn menns når det gjelder de mildeste formene for vold: furting, nekter å snakke, kjefting og brøling, ydmyking og utskjelling, trosse partneren, marsjere ut, si at partneren er stygg eller dum osv.

Bare se hva som sies i denne tråden og hvilke reaksjoner man får når man påpeker nettopp dette.

*kremt*

Å dytte, gripe hardt tak i, fike til, sparke og lugge var blant de håndgripeligheter kvinner fortalte at de oftest utøvde. Den groveste volden (seksualisert vold og mishandling som er så alvorlig at man må søke legehjelp i etterkant) er det imidlertid menn som står for. Mens når det gjelder psykisk vold og trusler er kjønnene ganske likestilte.

Jeg tror de fleste kvinner i parforhold har større forventninger og krav til forholdet enn menn. Mye tyder også på at de gir uttrykk for et videre spekter av følelser og at de søker mer bekreftelse enn mennene.... *kremt* mishandling er uttrykk for både makt og avmakt.

*kremt*

Kjønnsrollene her på formuet ser ut til å være så rigide at jeg til tider blir skremt..

*kremt*

Oppdragelsen spiller også en stor rolle. Vold avler vold; har hun vokst opp med familievold (husk også det psykiske aspektet) har hun lært at dette er en måte å oppføre seg på, og å løse konflikter på – det er velkjent at man repeterer atferd man er vant til.

Kvinners vold mot menn, feies i stor grad under teppet, noe media er med på med sin fokusering på menns vold mot kvinner. At menn er utsatt for mishandling fra kvinner bryter så totalt med mannsrollen. Det er ikke mange menn som våger å fortelle det til noen, for da møtes de med holdningen: Hva er galt med deg som lar deg slå (husk.. psykisk) av en kvinne? Derfor er det kanskje enda mer skyld og skam forbundet med å bli mishandlet av en kvinne enn av en mann.

Som regel har menn det svært så vanskelig med å fortelle sine historier, og de er redde for å dramatisere. Ofte sitter det langt inne å få sagt at de utsettes for trusler, trakassering, mobbing og psykisk så vel som fysisk vold i et forhold.

Når kvinnen mishandler må hun ta ansvaret for det og ikke bagatellisere det bort med at menn tåler slikt. Nå er det engang slik at vold ofte er ett uttrykk for fortvilelse og avmakt, trenger hun nok heller å få styrket sin selvfølelse på andre områder slik at det blir lettere å endre atferd.

Mange ser jeg på KG velger enkleste utvei og bare avfeier hele problematikken, ettersom Deres mann er i hvert fall ingen pingle, eller hur? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er like ille begge veier!

Fysisk så kan mannen ha overtaket, men vold er også skadelig psykisk og der stiller kjønnene svært likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare i barnefordelingssaker og i hus og hjem vi har overtaket, ikke i noen andre ting

Også har vi et grunnskolesystem som i stor grad favoriserer jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Også har vi et grunnskolesystem som i stor grad favoriserer jenter.

Kanskje mest fordi få menn ønsker å jobbe der, og det blir derfor ekstremt kvinnedominert. Noe som etter mitt syn verken er positivt for guttene eller for jentene. Ja til flere menn inn som lærere i grunnskolen, men hvordan skal vi nå egentlig få til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop28

Kanskje mest fordi få menn ønsker å jobbe der, og det blir derfor ekstremt kvinnedominert. Noe som etter mitt syn verken er positivt for guttene eller for jentene. Ja til flere menn inn som lærere i grunnskolen, men hvordan skal vi nå egentlig få til det?

Da må man itilfelle øke lønna veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Også har vi et grunnskolesystem som i stor grad favoriserer jenter.

Ja for læreryrket er jo drømmeyrket for en som vil ha penger og karriære. menn taper ingenting på å velge et bedre lønnet yrke framfor læreryrket så jeg tror ikke det er derfor flest kvinner jobber på småskolen fordi de blir favorisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...