Gå til innhold

Nå har jeg banka hunden min!


vinterspeil

Anbefalte innlegg

I dag gikk han for langt. Og jeg gikk kanskje for langt men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre i disse situasjonene.

Jeg slapp han løs på et jorde og han ville herje med meg. Men det ville ikke jeg - men han hørte ikke etter. Han hoppet og bet i meg, og jeg fikk flere hull i jakken og har to svære blåmerker på ene armen (det er bare lek, men han er så voldsom!!).

Fikk tak i halsbandet hans, men han kom seg ut av det, så der sto jeg og ble hoppet på og bitt i - og følte meg stokk dum. Det virket nesten som om det eskalerte når han skjønte at han var helt fri.

Til slutt fik jeg tak i en fot og fikk dratt han ned på bakken, lagt han ned og meg oppå og holdt han fast mens jeg kjeftet og dro han litt i ørene. FY Faen for en situasjon!!! Jeg kan jo ikke la den gale hunden ta totalt styringa :kjefte: .

Det må jeg bare si at var EKSEMPLARISK på turen hjem.

Måtte bare få det ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke banka hunden din, du holdt han nede.

På tide å få hjelp med å oppdra den kanskje.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke banka hunden din, du holdt han nede.

På tide å få hjelp med å oppdra den kanskje.

Nei, det var ikke å banke den, er enig. Men det føltes ille.

Hjelp til å oppdra den ja. Synes ikke jeg har gjort annet enn å få hjelp.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke kalle det bank, men syns du gikk over grensa da du dro han i ørene. Du kunne faktisk ødelagt noe inni øra.

Hva slags hund er det? Det virker som du skulle hatt litt mer disiplin ja.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke la "den gale hunden" ta hele styringen, det er ganske stressende for en liten hund det, og kanskje noe av grunnen til at han oppfører seg på denne måten?

Ta kontakt med en hundeskole, og lær måter å takle og trene hunden din på. Å legge han ned og roe kan være en effektiv taktikk det, men å ligge oppå og kjefte og dra i ørene tjener ikke noen.

Dessuten ser det veldig dumt ut. Hadde jeg tilfeldigvis gått forbi hadde jeg nok ikke kunnet motstå å dra deg litt i øret og lære deg litt akseptabel adferd :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fikk du hunden, hvilken rase er han og hvor gammel er han?

Var det aller første gang han oppførte seg slik?

Pleier han å løpe løs på jordet?

Han trodde nok du var med på leken og du ga ham ikke signaler som betydde at det absolutt ikke var grei oppførsel. Aner ikke hvordan han er ellers og hvordan oppdragelse han har fått heller.

Han synes sikkert det var gøy å herje litt, men det kan jo være litt skummelt da hvis hunden er stor. Jeg hadde nok blitt redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svarer igjen, siden jeg nå leser at du har forsøkt å få hjelp.

Hva har du prøvd? Hvilken rase har du? I hvilke situasjoner klarer ikke hunden å styre seg?

Hvor er hunden flink, rolig, og hører på deg? Hvor gammel er hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke la "den gale hunden" ta hele styringen, det er ganske stressende for en liten hund det, og kanskje noe av grunnen til at han oppfører seg på denne måten?

Ta kontakt med en hundeskole, og lær måter å takle og trene hunden din på. Å legge han ned og roe kan være en effektiv taktikk det, men å ligge oppå og kjefte og dra i ørene tjener ikke noen.

Dessuten ser det veldig dumt ut. Hadde jeg tilfeldigvis gått forbi hadde jeg nok ikke kunnet motstå å dra deg litt i øret og lære deg litt akseptabel adferd :gjeiper:

Er helt enig at det ser dumt ut!! Ikke noe bra!!

Har gått på en hundeskole i 1/2 år der instruktøren bare sa at "det går over". Han har bare stor motor. For utenom dette så er han godt dressert og en flott hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uglefot

Tjaaa,synes ikke det er så rart at bikkja oppfører seg slik om det er på dette viset du oppdrar han. Ta kontakt med fagfolk som kan hjelpe deg! (med oppdragelse av bikkja altså)

Edit: Skriveleif

Endret av Uglefot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er for voldsom må du si ifra, pip/hyl til, snu deg og avslutt ALL lek. Er han for voldsom vil du ikke leke mer, da tar de hintet veldig raskt.

Lær han kommandoer for å la ting være i fred og å slippe ting han holder allerede. (F.eks "la være" og "takk")

Ikke slipp han løs dersom du ikke har kontroll på ham, bruk bånd til det grunnleggende + innkalling sitter inne, da føler du deg mer trygg også og vet at du kan unngå slike situasjoner lettere.

Du vil ikke straffe hunden for at han er leken og ønsker å ha det morro med deg, dette kan du tjene masse på senere, men du MÅ si ifra på en måte han forstår når det blir for mye.

Dersom instruktøren din sier at det går over når hunden din biter deg til du blir blå og grå ville jeg ha byttet hundeskole/instruktør. Selv små valper greier fint å lære å holde krokodilletennene sine unna om du sier fra med et språk de forstår.

Håper det går fint med deg og hunden din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fikk du hunden, hvilken rase er han og hvor gammel er han?

Var det aller første gang han oppførte seg slik?

Pleier han å løpe løs på jordet?

Han trodde nok du var med på leken og du ga ham ikke signaler som betydde at det absolutt ikke var grei oppførsel. Aner ikke hvordan han er ellers og hvordan oppdragelse han har fått heller.

Han synes sikkert det var gøy å herje litt, men det kan jo være litt skummelt da hvis hunden er stor. Jeg hadde nok blitt redd.

Jeg har hatt han siden han var 7 uker, nå er han halvannet år. Det er en stor blandingshund bl.a rotweilwer.

Han har bestandig oppført seg slik, og vi har både forsøkt "å klikke han ned" og å være fast og bestemt. Det er bare en mann som har fått han til å holde opp, og det var en som bruker samme metode som "hundeviskeren". Meget effektivt, men jeg får det ikke til.

Han pleier å være løs på jordet eller i skogen. Han er god i hverdagslydighet (opprinnelig trent 100% positivt). Han er en stor hund ja, men jeg blir ikke redd. At andre blir det er jeg veldig klar over, derfor der det ikke mange som håndterer han (Vi er 4-5 stk i familien)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på en hundeskole i 1/2 år der instruktøren bare sa at "det går over".

Nja.. For å være helt ærlig så er vel det noe av det dummeste jeg har hørt på en stund^-^ Var hunden i den værste puberteten da han sa det så kan jeg forstå utsagnet bedre, men adferd setter seg, og det er alltid lettere å stoppe adferd enn å korrigere allerede innlærte uvaner.

Hvis hunden er godt dressert utenom, hvordan er han på avstandskommandoer? Kan du gi en kommando for å stoppe det han gjør umiddelbart? For eksempel hvis han driver å hopper på deg, kan du si på plass? Vil han følge den kommandoen?

Hvis ikke kan dette være veien å gå. Under lek og i uvante situasjoner, begynn å gi en kommando hunden kan godt, og som er helt uforenelig med å fortsette leken. For eksempel ligg. Lek litt, stopp opp og kommander ligg, og hvis hunden er raskt nede, så fortsetter du leken som belønning.

Hører ikke hunden så avslutter du leken. Nekter han å slutte å herje så kan du fysisk stoppe han ved å for eksempel legge han ned eller sette han ned. Ikke hold han nede og dra i ørene, men hold en hånd løst på brystet til du kjenner at stresset slipper taket. Da gir du kommandoen igjen, han utfører, for nå er han rolig, gi en godbit og gå videre.

Jeg hadde en sånn krisekommando på min gamle sak, og det var fryktelig nyttig. Han lærte seg at denne kommandoen ble slengt ut i hytt og pine, og siden jeg hadde terpa såååå mye på den så var min hund den eneste som frøs fast som en pinne, når alle brødrene hans føyk etter en hare og var døve for omverdenen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han er for voldsom må du si ifra, pip/hyl til, snu deg og avslutt ALL lek. Er han for voldsom vil du ikke leke mer, da tar de hintet veldig raskt.

Det er akkurat det ser du, dette girer han bare opp. Det eneste som hjelper er å bitte han fast eller sette han i bur.

Lær han kommandoer for å la ting være i fred og å slippe ting han holder allerede. (F.eks "la være" og "takk")

Det er han meget god på.

Ikke slipp han løs dersom du ikke har kontroll på ham, bruk bånd til det grunnleggende + innkalling sitter inne, da føler du deg mer trygg også og vet at du kan unngå slike situasjoner lettere.

Jeg har kontroll, bortsett fra når han tar av som i dag.Jeg ønsker ikke å ta bort de frie flotte stundene hans pga at dette skjer av og til.

Du vil ikke straffe hunden for at han er leken og ønsker å ha det morro med deg, dette kan du tjene masse på senere, men du MÅ si ifra på en måte han forstår når det blir for mye.

Helt enig, må bare finne metoden å si fra på

Dersom instruktøren din sier at det går over når hunden din biter deg til du blir blå og grå ville jeg ha byttet hundeskole/instruktør. Selv små valper greier fint å lære å holde krokodilletennene sine unna om du sier fra med et språk de forstår.

Ja, jeg har byttet hundeskole. Gått fra en 100% positiv til en som også velger å korrigere hundene. Det ER blitt bedre!

Håper det går fint med deg og hunden din.

Tusen takk for det :hund:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. For å være helt ærlig så er vel det noe av det dummeste jeg har hørt på en stund^-^ Var hunden i den værste puberteten da han sa det så kan jeg forstå utsagnet bedre, men adferd setter seg, og det er alltid lettere å stoppe adferd enn å korrigere allerede innlærte uvaner.

Hvis hunden er godt dressert utenom, hvordan er han på avstandskommandoer? Kan du gi en kommando for å stoppe det han gjør umiddelbart? For eksempel hvis han driver å hopper på deg, kan du si på plass? Vil han følge den kommandoen?

Hvis ikke kan dette være veien å gå. Under lek og i uvante situasjoner, begynn å gi en kommando hunden kan godt, og som er helt uforenelig med å fortsette leken. For eksempel ligg. Lek litt, stopp opp og kommander ligg, og hvis hunden er raskt nede, så fortsetter du leken som belønning.

Hører ikke hunden så avslutter du leken. Nekter han å slutte å herje så kan du fysisk stoppe han ved å for eksempel legge han ned eller sette han ned. Ikke hold han nede og dra i ørene, men hold en hånd løst på brystet til du kjenner at stresset slipper taket. Da gir du kommandoen igjen, han utfører, for nå er han rolig, gi en godbit og gå videre.

Jeg hadde en sånn krisekommando på min gamle sak, og det var fryktelig nyttig. Han lærte seg at denne kommandoen ble slengt ut i hytt og pine, og siden jeg hadde terpa såååå mye på den så var min hund den eneste som frøs fast som en pinne, når alle brødrene hans føyk etter en hare og var døve for omverdenen :fnise:

Jeg tror greia med denne hunden er at han blir så enormt gira. Eller har så stor motor som noen sier. Når han blir gira lukker han ørene og hører ikke etter. Jeg har forsøkt å stoppe han ved å si SITT, men det er sjelden det nytter.

Men, jeg synes det var veldig forståelig og flott det du skrev, og det skal jeg jammen begynne å trene på!

Tusen takk :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hunden ikke tar signalene dine om at nok er nok i det hele tatt. Her er det nok du som har feilet.

Lær han at mennesker hopper man ikke på, aldri. Det kommer til å ta lang tid men han skjønner tegninga etterhvert. Hvis han er halvannet år nå er han i den berømmelige "omplasseringsalderen", hvor alt kan virke håpløst. De er sta og lekne og alt på en gang.

Å legge seg på en så stor hund og dra den i ørene blir bare dumt, den dagen han innser at han er sterkere enn deg har du et stort problem.

Ingen hunder responderer bra på slik behandling, det kan virke slik der og da men fortsetter du slik har du en tikkende bombe som snart kan eksplodere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror greia med denne hunden er at han blir så enormt gira. Eller har så stor motor som noen sier. Når han blir gira lukker han ørene og hører ikke etter. Jeg har forsøkt å stoppe han ved å si SITT, men det er sjelden det nytter.

Men, jeg synes det var veldig forståelig og flott det du skrev, og det skal jeg jammen begynne å trene på!

Tusen takk :takke:

Stor motor er bra! Stor motor er en annen måte å si at han har ett stort potensiale :gjeiper:

Hvis han stresser seg opp i så stor grad så er det din jobb å stresse han ned. I starten kan det være nok å sette seg ned med en gang han begynner å herje, gjerne holde han fast, men ikke gi noen responser til han blir lei og roer seg. Du må "ta fra han" energien på en måte. Hvis du kjefter og hopper opp og ned så gir du han mer energi. Fysisk hold han, helt til kroppen slapper av.

Etterhvert vil dette ta kortere og kortere tid, og du kan da begynne å legge en kommando som "nok" over. Hviskestemme mer enn skrikestemme, han hører deg godt :)

Og bare hyggelig :) Hvis du bor i Asker så kan jeg godt hjelpe deg! (Bittelitt desperat etter å kose hund igjen :gjeiper: )

Høres ut som hunden ikke tar signalene dine om at nok er nok i det hele tatt. Her er det nok du som har feilet.

Lær han at mennesker hopper man ikke på, aldri. Det kommer til å ta lang tid men han skjønner tegninga etterhvert. Hvis han er halvannet år nå er han i den berømmelige "omplasseringsalderen", hvor alt kan virke håpløst. De er sta og lekne og alt på en gang.

Å legge seg på en så stor hund og dra den i ørene blir bare dumt, den dagen han innser at han er sterkere enn deg har du et stort problem.

Ingen hunder responderer bra på slik behandling, det kan virke slik der og da men fortsetter du slik har du en tikkende bombe som snart kan eksplodere.

Å legge ned å holde fast er faktisk en helt kurant måte å roe ned overstressede hunder. Enig i at øredraing er mot sin hensikt, men på noen hunder er faktisk å fysisk tvinge hunden til å slappe av den beste utveien. Hunden kommer sannsynligvis aldri til å innse at han er sterkere enn henne. Fysisk styrke er ikke så viktig for hunder. Jeg er enig i at om hunden føler at den må ta over kontrollen så er det ett problem, men jeg har da møtt min del av kontrollerende chiuauaer også.

Å sette en hund på sin plass betyr ikke at den blir en tikkende bombe. Det er mange måter å gjøre det på, men om misforståtte lederskapsteknikker har flere ødelagte hunder på samvittigheten enn misforståtte klikkerhunder det er jeg faktisk ikke sikker på..

Nøkkelordet er misforstått :) Og jeg tror absolutt ikke at Vinterspeils hund blir en tikkende bombe selv om hun skulle miste besinnelsen en gang til. (Men ikke gjør det da!)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FyF. Først har du føkka opp bikkja di,så banker du den fordi du har ødelagt den ?

Du burde vært fratatt hunden og aldri fått lov til å ha et kjæledyr i ditt resterendes stakkarslig liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FyF. Først har du føkka opp bikkja di,så banker du den fordi du har ødelagt den ?

Du burde vært fratatt hunden og aldri fått lov til å ha et kjæledyr i ditt resterendes stakkarslig liv.

Hvem er det du prater om her?

Jeg skulle forresten ønske at jeg bodde i Asker, men dessverre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han nok utfordringer og stimulering både mentalt og fysisk tro? Dyr som klikker av og til pleier som regel å være understimulert på et plan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...