Gå til innhold

Politifolk synes biljakt er morsomt


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

At politifolk synes det er morsommere og fange noen etter en biljakt enn og avskilte biler eller ordne opp i husbråk er vel ikke så rart. tror man må lese litt annet av utsagnet enn det som blir sagt ordrett.

at det finnes politifolk som er drittsekker er helt klart, men det at man liker å kjøre fort er kanskje ikke grunn nok til å si at de er dårlige politifolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nicoline

Disse utsagnene til care og gjest stemmer overhodet ikke med det kjennskapet jeg har til politifolk. Det å drive biljakt er ikke akkurat hovedgesjeften til politiet. Det vanligste politiet driver med er å holde orden i samfunnet vårt - de fleste utrykninger de foretar gjelder faktisk husbråk. Og en politimann fortalte meg en gang at de faktisk har store problemer med å takle alle utrykninger som gjelder husbråk hvor det ofte er mishandling og barn inni bildet - vi vanlige folk kan ikke engang forestille oss hvor mye elendighet det er som foregår rundt omkring i de tusen hjem.

Det finnes upassende folk i alle yrker, vi har bankfolk som gjør underslag, barnehage- og skoleansatte som er pedofile, brannmenn som er pyromane, og helt sikkert politifolk som liker å kjøre fort ... poenget må være at dette ikke gjelder den store mengden - det gjelder noen få enkeltilfeller. Eller har du en undersøkelse og vise til, care?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Care det stemmer nok det. Adralinkick er jo en av årsakene til at politistudenter sier dem velger seg politiyrket.

Dersom politiet forebygget kriminalitet så kunne jeg kanskje godtatt dem, men når det viser seg at politiet bare anser samfunnet som et slags lekegrind, så er det på tide å tenke...aha...kanskje vi må gjøre noe nytt.

Åraken til dette er at hele politiet har en organisasjon bak seg som kalles politiets fellesforbund. En motbydelig organsisasjon som støtter politiet slik at de kan bedrive hærverk mot mennesker og uskyldige liv. F eks den "økern-saken" hvor en biltyv på flukt fra politiet i motsatt kjøreretning påkjørte en uskyldig mor, mens ungen overlevde. I slike saker tar altså PF og støtter opp politibetjentene???? Det er farlig og ha slike organisasjoner bak seg, slik at en ikke lærer konsekvensene av egne handlinger.

Dette er (nesten) første gang jeg har lest noe du har skrevet som jeg har virkelig vært enig i!

Politiet slik det er i dag fungerer ikke, og jeg har ingen respekt fordi overhodet!

Og SEFO???? Det er bare en enste stor vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig interssant at så mange utenfor politiet sitter med inngående kunnskap om alle politifolks motivasjon for å begynne i politiet!!

JA- mange politifolk synes det er artig å kjøre fort med bil - ikke noe unormalt i det.

JA - noen politifolk har dårlige holdninger - finn et yrke som er fritt for råtne egg.

JA - mange politifolk søker seg til politiet fordi de ønsker en spennende hverdag - valgte ikke du yrket ditt fordi det hørtes spennende ut.

NEI!!! - De aller færreste politifolk er i yrket fordi de liker å utøve vold og herse med folk.

Det er alltid noen som lar seg provosere av folk i yrker som har myndighet til å ta beslutninger som innfluerer på andres liv. Det være seg politi, barnevern m.m.

Når det gjelder biljakten er jo kommentaren som falt veldig uheldig. Tror ikke den ble sagt ut på samband bevisst, men at det var "heng" på sambandet slik at det som ble sagt i bilen gikk ut på nett. Kanskje var politimannen som sa det en av disse som har dårlige holdninger, eller bare var litt flåsete ved den aktuelle anledningen.

Når det gjelder kommentaren i begynnelsen av tråden om at politiet aldri skal oppta biljakt, men heller filme bilen de følger etter skjønner jeg ikke helt hvor innlegger vil.

Skal det være sånn at man har amnesti bare man kommer seg inn i en bil og får låst døren??? Bare kjør, ingen har lov til å prøve å følge etter deg?

Nei! Plasser ansvaret der det hører hjemme: Hos de som på død og liv skal unndra seg kontroll fordi de har kjeltringstreker å skjule. :cry:

Jeg vil bare påpeke: Ja! Jeg har inngående kjennskap til flere politifolk! Og ingen av de har de holdninger man burde ha for å være politi! Av de 20 - 30 politifolk jeg har møtt og pratet en del med så er det 1 - EN- som hadde fornuftige synspunkter rundt dette å være politi. Det var forøvrig ei jente.

De andre har et maktbehov som faktisk direkte skremmer meg.

Og tro det eller ei, jeg er dønn lovlydig jeg. Og alikevll har jeg ikke respekt for politiet. Mulig dette sier en del om meg, men det burde si mye mer om politiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Er jo rart da, at med så mange mennesker her som tydeligvis har de korrekte innsynene og holdningene til å bli politi - hvorfor er dere ikke i uniform selv?

Makan til sneversyn og uvitenhet har jeg ikke lest på lenge.

bare så det er ganske klart; politiet i dette landet har sykt strenge regler for biljakter, regler som BURDE vært revurdert. Uansett hva en sjåfør velger å gjøre i dette landet så kan de forvente kritikk. Lar de vedkommede kjøre og knuse bilen sin front mot front mot noen andre - så er de halshugget av VG. Velger de å kjøre etter - så er de halshugget. Heck, det er så vidt de har lv til å presse lovbrytere av veien.

Jeg misunner dem søren meg ikke jobben, og jo - jeg er enig i at det må være langt mer givende å stoppe en idiot med gassfot etter biljakt enn å geleide gamle grinete damer på søken etter deres egen rettferdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tror nok det sier enn del om deg Tinka at du har null respekt for politiet til tross for at du hevder å være lovlydig.

Dine meninger er ikke i tråd med det norske folk. 83 % av befolkningen har svært stor eller ganske stor tiltro til politiet.(MMI) Dette er langt mer enn både Storting, regjering, banker og forsvaret.

Lurer på om du har erfaring med politiet i en jobbsituasjon, eller bygger dine synspunkter på samtale med 20-30 politifolk i fuktig lag! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll
Lar de vedkommede kjøre og knuse bilen sin front mot front mot noen andre - så er de halshugget av VG. Velger de å kjøre etter - så er de halshugget.

Score! :kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har hørt jobb-humoren til f.eks. ambulansepersonell?

Av og til må en noe "politisk ukorrekt" holdning til for å "overleve" i bestemte yrker - uheldig at det ble sagt over åpent samband, så klart.

:Nikke:

Galgenhumor er viktig i slike yrker. Men det skal selvfølgelig ikke gå utover oss andre og kvaliteten på jobben dem gjør. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke:

Galgenhumor er viktig i slike yrker. Men det skal selvfølgelig ikke gå utover oss andre og kvaliteten på jobben dem gjør. :roll:

Har det gjort det i denne saken, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt ærlig at politiet bør holde seg for gode til å ta opp jakten på biler som de egentlig bare kunne notert bilnummer på f.eks,

Er det noen av dere som husker biljakten ved Økern for et par år siden, hvor politiet fra Follo(!) lå på hjul etter en biltjuv i feil kjøreretning, traff en bil og drepte en ung kvinne slik at hennes baby på tre måneder ble morløs????????? Og det skjedde til og med ETTER at de hadde fått beskjed om å avblåse.

Litt for mye politi- og actiongreier på TV og film, og politi med for lite å ta seg til. Det var en kvinne som kjørte politibilen også. Og hun er meget Tarzan - jeg vet godt hvem hun er, og hun burde mistet jobben, men ingen ting skjedde faktisk. Ikke en dritt!!!! :evil: :evil: :evil:

Selvfølgelig ville det ikke vært noen vits i å notere nummeret på bilen som var stjålet, men så viktig var det ikke å ta dem igjen at det var verdt denne kvinnens liv, og å gjøre en baby mammaløs. Jeg spyr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Score! :kgsmil:

AMEN!

Om de ikke prøver å stoppe en som villmannskjører, blir det nok kritikk å få når denne kræsjer inni noen helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok det sier enn del om deg Tinka at du har null respekt for politiet til tross for at du hevder å være lovlydig.

Dine meninger er ikke i tråd med det norske folk. 83 % av befolkningen har svært stor eller ganske stor tiltro til politiet.(MMI) Dette er langt mer enn både Storting, regjering, banker og forsvaret.

Lurer på om du har erfaring med politiet i en jobbsituasjon, eller bygger dine synspunkter på samtale med 20-30 politifolk i fuktig lag! :-?

Jeg var og blandt de 83% før, fordi jeg ikke visste bedre. Mine erfaringer med politiet er ikke basert på noe møte i fuktig lag, men via min jobb, samt en del private relasjoner. Jobbmessig har jeg "æren" av ikke bare å prate med en del politifolk, men også å overhøre flere av samtalene dem i mellom. Og det er disse erfaringene som gjør at min tillitt til politiet er som blåst vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste av oss synes det er gøy å kjøre fort og dette gjelder nok også politifolk. Problemet oppstår når politifolk som synes det er gøy å kjøre fort er involvert i biljakter og samtidig ikke har den refleksjonsevne som skal til. Poenget mitt er altså at man må ha modenhet og innsikt til å tenke:

Dette ser ut til å bli spennende og gøy, nå må jeg tenke meg om - lytte til den fornuftige stemmen i hodet mitt, og høre litt mindre på actionstemmen. Står den risikoen jeg tar i riktig forhold til gevinsten (pågripelse el)?

Jeg har en lei mistanke om at litt for få politifolk har den fornuft og innsikt som skal til i slike situasjoner. Har ingen tro på at uttalelsene som gikk ut på sambandet var galgenhumor, jeg tror det var ektefølte utsagn gitt av folk som ikke er egnet til jobben de har. Noen her etterlyser nærmest beviser på dårlige holdninger, disse bevisene er bortimot umulige å skaffe, men vi har i den omtalte saken fått et lite innblikk.

Jeg har overhodet ikke problemer med barsk humor eller en tøff tone, tror bare ikke det var det det var snakk om her.

Har et inntrykk av at politiyrkets status har falt og har i den forbindelse lurt litt på om kvaliteten på søkermassen til Politihøgskolen har falt. Det er så mange andre ting glupe folk kan ta seg til.

Noen mener at biljakter bør forbys, det er selvfølgelig helt utenkelig. Som en sier, ville det da bare være for den kriminelle å komme seg inn i en bil, så ville vedkommende ha amnesti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville det da bare være for den kriminelle å komme seg inn i en bil, så ville vedkommende ha amnesti.

De må stoppe å fylle bensin en gang må dem ikke?

Forresten kan hvem som helst stikke av i helikopter, eller mener du at de burde også skytes ned?

Årsaken til at jeg ikke vil ha biljakter er at jeg tror ingen blir bedre sjåfør av å bli jaget, snarere tvert imot.

Hallo, hvis noen hadde rappet min bil hadde jeg aldri i veien tillatt politiet i å forfølge bilen, - risikere at bilen skal få bulker???

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

ville det da bare være for den kriminelle å komme seg inn i en bil, så ville vedkommende ha amnesti.

De må stoppe å fylle bensin en gang må dem ikke?

Hva i all verden skulle det hjelpe, når man ikke vet hvor de er blitt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...