Gå til innhold

Kan en innekatt som aldri er ute få bendelorm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Innekatten min har i det siste fått merkbart større apetitt, hun spiser nå 3-4 ganger mer enn hun har gjort i de to årene jeg har hatt henne. Hun er samtidig for tynn, hun har alltid vært tynn (skogskattblanding), men nå er hun virkelig skranglete.

Hva kan det være? Jeg tenker bendelorm, men en venninne sa at katter som ikke er ute ikke får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Om hun ikke fanger og spiser byttedyr (mus og/eller fugl) så er nok sannsynligheten for bendelorm ganske så liten vil jeg tro.

Det jeg derimot ikke er i tvil om er at en katt som øker matinntaket og samtidig raser ned i vekt trenger en tur til vetrinæren.

Har vannforbruket økt også ? Altså om hun drikker mer (kanskje mye mer) enn hun gjorde før appetitten ble så voldsom og vektnedgangen begynte.

Mye på dokassen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun drikker ikke mer enn vanlig, det har jeg stusset på.

Hun gjør ifra seg mye, men det er vel naturlig, siden hun spiser så mye.

Huff...har ikke råd til dyrlege nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring dyrelegen og hør hva h*n har å si på saken. Råd må du ta deg om dyrelegen ber deg komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hun drikker ikke mer enn vanlig, det har jeg stusset på.

Hun gjør ifra seg mye, men det er vel naturlig, siden hun spiser så mye.

Huff...har ikke råd til dyrlege nå...

har du ikke råd til dyrlege har du ikke råd til dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har du ikke råd til dyrlege har du ikke råd til dyr.

Det utsagnet irriterer meg. Penger kan man alltids låne om det er alvorlig, fattigdom kan slå en når som helst og pengene kan komme like fort tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de kan få noe type orm selv om de bare er inne. prøv å google det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det utsagnet irriterer meg. Penger kan man alltids låne om det er alvorlig, fattigdom kan slå en når som helst og pengene kan komme like fort tilbake.

hva hvis katten din er alvorlig syk da da må du jo få den til dyrlegen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For innekatter med lite mental og/eller fysisk aktivitet kan økt appetitt være et tegn på kjedsomhet. Men hvis dette inntreffer uten vektøkning kan det være et tegn på sykdom. Diabetes og Hypothyreose er relativt "vanlige" sykdommer for katter. Ett besøk hos dyrlegen er nødvendig om du mistenker at din katt spiser for mye , men samtidig ikke legger på seg, eller om den går ned i vekt med et normalt kosthold.

jeg tror du kan få med deg en giro som må betales innen 14 dager? jeg får det delt opp månedsvis for hunden min hvis det koster veldig mye. kanskje du kan be dyrlegen om det? si hvordan situasjonen er. det spørs hvor mye medfølelse dyrlegen har da. ta en ringerunde hvis du bor i en stor by :eeeh: . i mindre byer godtar de oftere sånne ting :)

Endret av nupp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Det utsagnet irriterer meg. Penger kan man alltids låne om det er alvorlig, fattigdom kan slå en når som helst og pengene kan komme like fort tilbake.

Det utsagnet er jo helt sant da. Hvis man ikke har råd til å gi dyret medisinsk hjelp, kan man jo faktisk ikke ta skikkelig vare på dyret. Ergo har man ikke råd til å ha dyr. Kanskje irriterende å høre, men helt sant.

Alle kan få dårlig råd, men da tar man likevel dyret med til veterinær, spør pent om avbetaling og gjør så godt man kan. Evt spør slekt/venner om et lån. Å la være å gi dyret hjelp er ikke et alternativ uansett. Hvis man har muligheten til å låne penger har man jo i teorien råd, så da er det jo ingen som klager.

Forøvrig bør alle forsikre dyrene sine, for da slipper man sjokkregninger og å måtte avlive bare pga dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odisi73

Alle katter eller andre husdyr som er inne kan få makk eller orm.

Fluer legger egg i vannskåla og matskåla enkelt å greit,men det er jo helst om sommeren når det er fluer i luften.

Det er ikke så dyrt å gi en makkekur i året da,men må si meg enig i at hvis du ikke har penger til å gå til dyrlegen har du heller ikke råd til å ha dyr.

Dyr blir også syke og trenger legehjelp :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som også er lurt og som man kan tenke på i fremtiden er å ha en sparekonto som man jevnlig setter inn penger på. Til dyrlegeregninger til dyra. Forresten så har jeg aldri opplevd at man kan få avbetaling hos veterinæren, så de som har fått det har vært heldige. Dyrlegen er i en relativt liten by også.

Man skal kunne kjenne ribbeina på katter, og det er lett å tro en katt er for tynn, men hvis den spiser enormt mye mat og ikke legger på seg, er det kanskje noe gærent ja.

Spør foreldrene dine eller noen du kjenner om å låne penger til å dra til dyrlegen hvis du ikke har råd selv for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle katter eller andre husdyr som er inne kan få makk eller orm.

Fluer legger egg i vannskåla og matskåla enkelt å greit,men det er jo helst om sommeren når det er fluer i luften.

Det er ikke så dyrt å gi en makkekur i året da,men må si meg enig i at hvis du ikke har penger til å gå til dyrlegen har du heller ikke råd til å ha dyr.

Dyr blir også syke og trenger legehjelp :jepp:

Tuller du nå? Tror du virkelig det er fluelarver katten får? Det er det altså ikke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være innvollsorm, men mest sannsynlig ikke bendelorm, for de finnes vel bare på døde mus etc. Men spolorm kan det være. Har du sett etter spolorm(ligner på spaghetti) i avføringen til katten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For innekatter med lite mental og/eller fysisk aktivitet kan økt appetitt være et tegn på kjedsomhet. Men hvis dette inntreffer uten vektøkning kan det være et tegn på sykdom. Diabetes og Hypothyreose er relativt "vanlige" sykdommer for katter. Ett besøk hos dyrlegen er nødvendig om du mistenker at din katt spiser for mye , men samtidig ikke legger på seg, eller om den går ned i vekt med et normalt kosthold.

jeg tror du kan få med deg en giro som må betales innen 14 dager? jeg får det delt opp månedsvis for hunden min hvis det koster veldig mye. kanskje du kan be dyrlegen om det? si hvordan situasjonen er. det spørs hvor mye medfølelse dyrlegen har da. ta en ringerunde hvis du bor i en stor by :eeeh: . i mindre byer godtar de oftere sånne ting :)

Flott innlegg nuppdupp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendelormer (Cestoda), er parasitter, og disse kan ikke overleve veldig lenge utenfor verten. Derfor er det lite trolig at en innekatt blir smittet. (Med mindre den har kommet over et dyr/avføring fra et dyr som har bendelorm i seg.)

Spoleorm/rundorm må man også bli smittet av for å pådra seg, men eggene overlever uten vert leeeenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte dyrelegen min om dette. Min katt går ikke ut på vinteren og derfor tenkte jeg at han ikke trenger det da, men det gjør de.

De kan nemlig få smitte av folk som kommer på besøk og har katt hjemme.

Derfor kan det være lurt å gi dem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...