Gå til innhold

dpo - begynner jeg regne fra eller etter EL?


Gjest Pippi1979

Anbefalte innlegg

Gjest Pippi1979

Jeg hadde utslag på fertilitetsmonitoren på fredag og lørdag. Er da EL mandag, og DPO 1 tirsdag??

Jeg håååper så inderlig at spiren sitter på dette forsøket. Føler ALLE får barn rundt meg, men jeg ikke får det til :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 dpo er dagen etter EL. Problemet med fertilitetsmonitoren din er at den ikke sier noe om hvorvidt EL faktisk har funnet sted eller ikke, den sier bare noe om en LH-topp i kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippi1979

1 dpo er dagen etter EL. Problemet med fertilitetsmonitoren din er at den ikke sier noe om hvorvidt EL faktisk har funnet sted eller ikke, den sier bare noe om en LH-topp i kroppen din.

Betyr det at det ikke er sikkert jeg har hatt el :sjenert: ???

Kan man ha Lh-topp uten EL??

Takk for svar :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macaron

Man kan få stigning i LH uten at EL finner sted, dette fordi LH bare indikerer at kroppen forbereder seg på en EL. Hvis egget ikke slippes likevel vil kroppen som regel forsøke igjen litt senere, så hvis du fortsetter å måle på monitoren vil du jo se hvordan det utvikler seg de neste dagene. Og dermed få en avklaring på om EL kom nå eller om kroppen prøvde igjen litt senere.

Men når det er sagt, så tror jeg uansett at du mest har EL nå, som regel får man EL når kroppen har LH-stigning. Tror det er mer i unntakstilfellene, du er syk, går gjennom en periode med mye stress eller lignende at kroppen ikke greier å få i gang EL selv om den har forberedt seg på det!

Lykke til videre med prøvingen, i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kombinere monitoren med temping, da vil du se om du faktisk har EL eller ikke. Da slipper du også å bruke monitoren mer for å se om det kommer flere LHstigninger, da vet du sikkert. Les mer på fertilityfriend.com. Jeg synes det er kjempenyttig å tempe og få laget grafen, jeg får mye informasjon ut av det.

DPO betyr days past ovulation (altså dager etter eggløsning), så selve ELdagen telles ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...