Gjest Adriane Skrevet 9. oktober 2011 #21 Skrevet 9. oktober 2011 Du har fått masse gode tips her, så jeg har ingenting å tilføye der. Men jeg ville bare si ang det med avføring i barnehagen - eller mangelen på sådan. Det trenger ikke bety noe som helst egentlig. Barnet vårt har normal avføring, men bæsjer så å si aldri i barnehagen! Det kan telles på under én hånd hvor mange bæsjebleier h*n har hatt i barnehagen på over ett år! Det er ganske enkelt sånn at h*n ikke vil bæsje i barnehagen. H*n er 2,5 år gammel, så det er omtrent samme alder. I barnehagen vår er de ikke ukjent med at enkelte barn bare bæsjer hjemme. Og de er strengt tatt litt glad for det Jeg ville nok bare tatt med småen til lege hvis jeg var dere. Siden moren påstår at problemet er hos dere, er det jo også naturlig at det er dere som tar med barnet til lege for å utrede om noe er galt Ønsker dere lykke til, spesielt for barnet, som nok har mye vondt pga dette. Jeg syns det er flott at du som bonusmor tar tak i problemet!
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #22 Skrevet 9. oktober 2011 Du har fått masse gode tips her, så jeg har ingenting å tilføye der. Men jeg ville bare si ang det med avføring i barnehagen - eller mangelen på sådan. Det trenger ikke bety noe som helst egentlig. Barnet vårt har normal avføring, men bæsjer så å si aldri i barnehagen! Det kan telles på under én hånd hvor mange bæsjebleier h*n har hatt i barnehagen på over ett år! Det er ganske enkelt sånn at h*n ikke vil bæsje i barnehagen. H*n er 2,5 år gammel, så det er omtrent samme alder. I barnehagen vår er de ikke ukjent med at enkelte barn bare bæsjer hjemme. Og de er strengt tatt litt glad for det Jeg ville nok bare tatt med småen til lege hvis jeg var dere. Siden moren påstår at problemet er hos dere, er det jo også naturlig at det er dere som tar med barnet til lege for å utrede om noe er galt Ønsker dere lykke til, spesielt for barnet, som nok har mye vondt pga dette. Jeg syns det er flott at du som bonusmor tar tak i problemet! Herregud! En unge på 2,5 år bør da virkelig kunne bæsje i do! æsj
Gjest Annaires Skrevet 9. oktober 2011 #23 Skrevet 9. oktober 2011 Du har fått masse gode tips her, så jeg har ingenting å tilføye der. Men jeg ville bare si ang det med avføring i barnehagen - eller mangelen på sådan. Det trenger ikke bety noe som helst egentlig. Barnet vårt har normal avføring, men bæsjer så å si aldri i barnehagen! Det kan telles på under én hånd hvor mange bæsjebleier h*n har hatt i barnehagen på over ett år! Det er ganske enkelt sånn at h*n ikke vil bæsje i barnehagen. H*n er 2,5 år gammel, så det er omtrent samme alder. I barnehagen vår er de ikke ukjent med at enkelte barn bare bæsjer hjemme. Og de er strengt tatt litt glad for det Her har frøkna på 2,år bæsjet i bhg en gang siden september i fjor. Hun løper på do og bæsjer så fort hun kommer hjem
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2011 #24 Skrevet 9. oktober 2011 Det er ikke rart mor sier at problemer viser seg hos far/etter å ha vært hos far, dersom han plutselig får et annet kosthold der med masse sviskejuice og grønnsaker som han ikke får hos mor. Blir uvel selv jeg av å plutselig få sånt i store mengder når magen er treg fra før, og man har tørr,hard avføring nederst i tarmen...Varer leenge før magevondene endelig gir seg.Stakkars barn. Å unngå fiber er bare feil, siden tarmen trenger fiber og vann for å få ut avføringa. Men å plutselig bytte kosthold over natta og få masse sviske ville gitt noen og enhver vanskeligheter. Grønne bananer virker forøvrig forstoppende på alle. Det samme med pannekaker og blåbær.
Gjest *M* Skrevet 9. oktober 2011 #25 Skrevet 9. oktober 2011 Eldstedatteren her i huset blir hard i magen av melk (både søtmelk og biola). Vi trodde lenge at biola skulle være bra for magen hennes, men den gang ei. Datteren til et vennepar av oss slet så mye med hard mage at hun faktisk endte opp på sykehuset hvor tarmsystemet regelrett måtte spyles opp... Ikke gøy for verken henne eller foreldrene, hun måtte også få duphalac i en lang periode etterpå for å holde avføringen myk, ettersom hun hadde utviklet dovegring. Kanskje ikke så rart når man har vært konstant forstoppet i godt og vel 1 år. Henger meg på de andre: ta barnet til legen og få sjekket det ut!
Gjest Adriane Skrevet 9. oktober 2011 #26 Skrevet 9. oktober 2011 Herregud! En unge på 2,5 år bør da virkelig kunne bæsje i do! æsj Det er vel bedre at barnet bæsjer i bleie og/eller på potte, enn at barnet ikke bæsjer i det hele tatt?! Jeg visste ikke at det var så forferdelig at en 2,5-åring bæsjer i bleie. Det er flere eldre barn i barnehagen som også bæsjer i bleie. Ta deg en tur ned fra den høye hesten din - alle er ikke like!
Leanne Skrevet 9. oktober 2011 #27 Skrevet 9. oktober 2011 Mye vann og bananer skal hjelpe på. Unngå fiber! Men om dette er et stort problem, bør dere gå til legen med det... Min minste har hatt en del hard mage/ forståppelse. Av barnelegen fikk vi til råd - mer fiber! Han ble anbefalt å bytte ut et brødmåltid, med havregrøt. Og å gi fiberhusk (pulver du får på helsekost) blandet i yoghurt innimellom. Nok vann er også viktig, ta en tur til legen med barnet.
Jade Skrevet 9. oktober 2011 #28 Skrevet 9. oktober 2011 Jenta til ei venninne av meg slet med akkurat det samme. De prøvde med alt! Viste seg å være melkeallergi etter at de tok noen prøver.
Gjest pysepusen Skrevet 9. oktober 2011 #29 Skrevet 9. oktober 2011 Her har vi også en som ikke bæsjer i barnehagen! Og det slår ikke feil - med en gang vi kommer hjem så må han på do
sinne Skrevet 9. oktober 2011 #30 Skrevet 9. oktober 2011 Takk for mange svar! Har faktisk ikke tenkt på det med rift etc, så det skal jeg ha i bakhodet... er bare bonusmor og har ikke noe erfaring med barn, så setter pris på alle svar! Jeg har prøvd forskjellige klyx, dulphalac osv selv, og det er noe jeg IKKE kommer til å gi til h*n uten at legen har sagt at det er det som må til. Må påpeke det at flasken ikke bare står der, men vi passer selvsagt på at han drikker hvis vi ikke ser at det minker! Kostholdet her er nok ikke ulikt kostholdet hjemme hos mor heller, da sånne ting er noe vi prøver å samkjøre for nettopp den omveltningen det kan være å gå imellom to vidt forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #31 Skrevet 10. oktober 2011 Grønne bananer virker forøvrig forstoppende på alle. Det samme med pannekaker og blåbær. Javel? Det er ingenting som får så fart på systemet her som det pannekaker gjør... Til TS: Ta med barnet til legen! Det kan være en lang prosess der også, og sånn situasjonen er nå vil den onde sirkelen bare bli verre og verre. Stakkars barn! (Jeg snakker av erfaring - tiden fra første gang vi var hos legen, til barnet fikk hjelp som fungerer tok det lang tid, og flere turer både til lege og sykehus.) Barnet vårt bruker nå for øvrig Movicol, og det fungerer strålende.
Jade Skrevet 10. oktober 2011 #32 Skrevet 10. oktober 2011 Takk for mange svar! Har faktisk ikke tenkt på det med rift etc, så det skal jeg ha i bakhodet... er bare bonusmor og har ikke noe erfaring med barn, så setter pris på alle svar! Jeg har prøvd forskjellige klyx, dulphalac osv selv, og det er noe jeg IKKE kommer til å gi til h*n uten at legen har sagt at det er det som må til. Må påpeke det at flasken ikke bare står der, men vi passer selvsagt på at han drikker hvis vi ikke ser at det minker! Kostholdet her er nok ikke ulikt kostholdet hjemme hos mor heller, da sånne ting er noe vi prøver å samkjøre for nettopp den omveltningen det kan være å gå imellom to vidt forskjellige. Men har dere sjekket han for melkeallergi?
Gjest barnemor Skrevet 10. oktober 2011 #33 Skrevet 10. oktober 2011 Gå til legen. En to åring bør en ikke eksprimentere med behandlinger på... Dette er vondt, stakker.. men ikke uvanlig. Så legen kan sikkert hjelpe dere.
Sweetpea25 Skrevet 10. oktober 2011 #34 Skrevet 10. oktober 2011 Hva med lakris? Eller sukkerfrie pastiller?
Sweetpea25 Skrevet 10. oktober 2011 #35 Skrevet 10. oktober 2011 Yoghurt med linfrø er også en fin ting å gi barn med treg mage.. Evt. dulcolax stikkpille. Men dersom det er noe som skjer ofte, så ville jeg kanskje kontaktet lege.
sinne Skrevet 13. oktober 2011 #36 Skrevet 13. oktober 2011 Takk for svar Skal prøve med linfrø i yoghurt når han kommer neste gang Har ikke hørt noe om melke allergi ifra mor og han har heller ikke reagert noe ( sett bort ifra dette med avf) når han har fått melk her. Mor er en VELDIG spesiell dame, så det eneste svaret vi får er at dette er en reaksjon av at barnet ikke vil være hos far, enda vi har en blid og ekstremt fornøyd barn som utforsker og er nysgjerrig på samværsdager (h*n blir veldig innesluttet når h*n er utilpass, så det er lett å se hvis h*n mistrives).
litle_my Skrevet 13. oktober 2011 #37 Skrevet 13. oktober 2011 Mor er en VELDIG spesiell dame, så det eneste svaret vi får er at dette er en reaksjon av at barnet ikke vil være hos far, enda vi har en blid og ekstremt fornøyd barn som utforsker og er nysgjerrig på samværsdager (h*n blir veldig innesluttet når h*n er utilpass, så det er lett å se hvis h*n mistrives). Men selv om det ikke vises på barnet (eller; at dere ikke ser det), så kan det være slik. Altså, ikke at barnet mistrives hos dere, men at h*n misliker forandringer ...
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2011 #38 Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Viss du skal bruke linfrø, bør dei vel bløteleggast? Elles trur eg ikkje dei har noko effekt. Endret 13. oktober 2011 av imli
Gjest pysepusen Skrevet 13. oktober 2011 #39 Skrevet 13. oktober 2011 Man må ihvertfall knuse linfrøene har jeg blitt fortalt!
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2011 #40 Skrevet 15. oktober 2011 Mor er en VELDIG spesiell dame, så det eneste svaret vi får er at dette er en reaksjon av at barnet ikke vil være hos far, enda vi har en blid og ekstremt fornøyd barn som utforsker og er nysgjerrig på samværsdager (h*n blir veldig innesluttet når h*n er utilpass, så det er lett å se hvis h*n mistrives). Ikke for å være stygg, eller gi noen fantasier/anklage mor men: Har dere sjekket om mor gir ungen imodium (stoppende tabletter) før samværet, for å skape et symptom på "mistrivsel" som hun kan bruke til å sabotere samværet? Noen mødre gjør stygge ting i egoistisk øyemed. Eller kan det hende at han rett og slett er sår i rumpa (pga dårlig hygiene), siden han tar seg til rumpa og sier Au? Har dere forsøkt å smøre rundt rumpehullet med litt fet stellekrem etter at han er på WC? Du sier du ikke har merket noe til reaksjoner på melkeallergi, men for noen så er faktisk reaksjonen selve forstoppelsen. Det kan selvsagt også være at mor selv ikke trives med at barnet er hos far og derfor utsetter han for følelsesmessig stress i forbindelse med at han skal dit, som igjen gir forstoppelser. Bare det å få forandret sine rutiner kan gjøre at barn vegrer seg for å bæsje, så det å overnatte et annet sted enn vanlig og skulle bæsje i en annen do er nok til at det kan bli stopp. Jeg håper dere tar det opp med en lege eller helsesøster. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå