Gå til innhold

2 åring som ikke bæsjer...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en en 2 åring som er hos oss annenhver helg(tors- søn), sliter med veldig hard mage/ forstoppelse. Han sier alltid au å tar seg til rompa :(

Har gitt han sviskekompott, men ser ikke helt at det har noen effekt.

noen andre tips som kan få løst opp litt?

Han har variert kosthold å spiser mye grønsaker hos oss iallefall.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en en 2 åring som er hos oss annenhver helg(tors- søn), sliter med veldig hard mage/ forstoppelse. Han sier alltid au å tar seg til rompa :(

Har gitt han sviskekompott, men ser ikke helt at det har noen effekt.

noen andre tips som kan få løst opp litt?

Han har variert kosthold å spiser mye grønsaker hos oss iallefall.. :sjenert:

Er dette noe som hender med en gang han kommer til dere, eller er det på slutten av oppholdet? Dersom det er på slutten, er det jo noe dere kan gjøre noe med, men dersom det er slik fra han kommer på torsdag, er det jo et problem som må løses begge steder ...

Men iallfall; viktigst av alt er (mer enn) nok vann! Dersom du vet at barnet drikker godt, kan du fortsette "utprøvinga" av hva som kan hjelpe. På apoteket har de noe som heter "Frukt og fiber" som har god effekt på eldre iallfall (og meg ... ) men det smaker ikke spesielt godt. :sjenert:

Sviskesaft kan kanskje være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Vann, sviskesaft, aprikoser, svisker, linfrø. Jeg pleier lage en blanding av Biola naturell yoghurt, sviske- og aprikosmos og knuste linfrø. Tar ikke så lang tid før den virker :fnise: Ellers så kan han jo få litt rosiner da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vann og bananer skal hjelpe på. Unngå fiber! Men om dette er et stort problem, bør dere gå til legen med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som hender med en gang han kommer til dere, eller er det på slutten av oppholdet? Dersom det er på slutten, er det jo noe dere kan gjøre noe med, men dersom det er slik fra han kommer på torsdag, er det jo et problem som må løses begge steder ...

Men iallfall; viktigst av alt er (mer enn) nok vann! Dersom du vet at barnet drikker godt, kan du fortsette "utprøvinga" av hva som kan hjelpe. På apoteket har de noe som heter "Frukt og fiber" som har god effekt på eldre iallfall (og meg ... ) men det smaker ikke spesielt godt. :sjenert:

Sviskesaft kan kanskje være et alternativ?

TS her, ser at jeg ikke var logget inn når jeg postet innlegget.

har snakket med mor ang dette her og fikk klar beskjed om at det kun var etter samvær med far.. har stussa litt på dette siden han klager på dette like etter han kommer på torsdagen. Har snakket litt med barnehagen om det og de sier at de ikke kan huske at han har hatt avføring der siden start i aug.. :sjokkert:

Han har hele helgen fått jevnlig med sviskesaft/juice og kompott, men han bare gråter og tar seg etter rompa :( spør han om det er vondt når han er hos mamma også, og da er svaret ja...

Han har tilgang på flaske med vann hele dagen og natten, så tror han får i seg nok væske, skal prøve dette med linfrø og ta en tur innom apoteket før han kommer neste gang ! takk for svar :)

Endret av sinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har også noe som heter Lactulose/Duphalac, som er en flytende mikstur som jeg i hvertfall har god erfaring med. Kjøpes på apoteket.

Men jeg ville tatt kontakt med legen, og fått råd og tips derfra først. Synes det er rart hvis barnehagen ikke har reagert på manglende avføring siden august, men kan jo hende de har tatt det opp med mor.

Men hvis han aldri får bæsje, får han ikke veldig vondt i magen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utoginn

Du har også noe som heter Lactulose/Duphalac, som er en flytende mikstur som jeg i hvertfall har god erfaring med. Kjøpes på apoteket.

Men jeg ville tatt kontakt med legen, og fått råd og tips derfra først. Synes det er rart hvis barnehagen ikke har reagert på manglende avføring siden august, men kan jo hende de har tatt det opp med mor.

Men hvis han aldri får bæsje, får han ikke veldig vondt i magen også?

Vi har og en sønn som har problemer med å bæsje, vi har prøvd de fleste rådene i denne tråden. Bruker du Duphalac er det viktig at han får i seg ekstra drikke, da dette medikamentet krever en del væske i tillegg.

Nå har vi funnet noe som heter Dulcolax som også er reseptfritt på apoteket, men snakk med legen først, for det står på pakken at det ikke skal gis til barn under 12 år (i andre land er grensen 6 år). Dulcolax finnes både i fast og flytende form.

Av og til må vi ty til Klyx eller annen injeksjon i baken for å få det ut. Dette er ikke noen god opplevelse for gutten.

Kjenner et par som gir gutten sin en liten mengde Klyx (100 ml) hver dag, og han har en mye bedre hverdag nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange som syns dette er sadistisk, og det syns forøvrig jeg også når jeg opplevde dette som liten... men jeg kan huske at jeg fikk et lite såpestykke opp i.. ja når jeg slet med å få bæsje når jeg var lita...men det funka iallefall, fikk ting på glid! I tillegg til sviskekompott og vann osvosv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med rett å slett å gi ungene sine nok å drikke?

Javel, så må du følge de ut for å tisse, og bytte blier oftere, men da bæsjer de iallefall på normalt vis.

Forstoppelse skyldes så godt som alltid at ungene ikke får nok VANN gjennom døgnet. Et halvt glass til maten er ikke nok!

Duphalac er kjent for å gi sterke smerter i magen, så bruk med stor forsiktighet. Prøv det gjerne selv en dag, så skjønner du hva jeg mener. Det gjør v o n d t når man er forstoppet. Skikkelig vondt. Det samme med klyx.Det gir fort buktende tarm og sterke smerter. Voksne mennesker som får dette føler seg ofte så dårlige at de ikke orker gå på jobben for smerten gir seg.

Nok til å få aversjon mot å ville på do.

Så om dere vil gi ungene sånt: Ta det selv først og prøv effekten på deg selv...

Etter en stund blir også tarmen immun mot effekten, og da har du et problem.

Det er somregel mye å hente å ta dette med forstopplelse opp med helsestasjon og lege.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener at det er lettere å bæsje under vann også. Så kanskje ungen kan sitte i badekaret når det som skal ut skal ut for å ende forstoppelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en en 2 åring som er hos oss annenhver helg(tors- søn), sliter med veldig hard mage/ forstoppelse. Han sier alltid au å tar seg til rompa :(

Har gitt han sviskekompott, men ser ikke helt at det har noen effekt.

noen andre tips som kan få løst opp litt?

Han har variert kosthold å spiser mye grønsaker hos oss iallefall.. :sjenert:

Mange ganger skyldes også dette au at barnet faktisk har fått en sprekkdannelse innenfor endetarmsåpningen pga hard avføring, noe som er så smertefult at barna heller holder seg i dagesvis enn å bæsje, noe som gir ennå hardere avføring.

Da bør barnet til lege og undersøkes.

Dette er veldig vondt, nemlig.

Og igjen er det oftes kostholdet det står på. Og at barna får alt for lite VANN gjennom døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, ser at jeg ikke var logget inn når jeg postet innlegget.

har snakket med mor ang dette her og fikk klar beskjed om at det kun var etter samvær med far.. har stussa litt på dette siden han klager på dette like etter han kommer på torsdagen. Har snakket litt med barnehagen om det og de sier at de ikke kan huske at han har hatt avføring der siden start i aug.. :sjokkert:

Han har hele helgen fått jevnlig med sviskesaft/juice og kompott, men han bare gråter og tar seg etter rompa :( spør han om det er vondt når han er hos mamma også, og da er svaret ja...

Han har tilgang på flaske med vann hele dagen og natten, så tror han får i seg nok væske, skal prøve dette med linfrø og ta en tur innom apoteket før han kommer neste gang ! takk for svar :)

Er han hard i magen, og det sitter en klump gammel, tørr hard avføring der, og du gir sviskejuice er det ikke rart det blir smertefullt!

Om han i tillegg har en sprekkdannelse i anus ( analfissur), som det virker som nrå han tar seg til rumpa og soer au, gir dette økte behov for å bæsje et trykk mot denne vonde sprekken.

Er det rart han klager!

Nei, ta ham til barnelege. Dette høres ikke bra ut.

(Og nei, analfissur hos barn pga hard mage er ikke uvanlig)

At barn flytter mellom to hjem påvirker faktisk også tarmfunksjonen, og tømmingen, selv om de voksne (selvsagt)ikke liker å høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PS, at barnet har en flaske, betyr ikke at de drikker alt som er i den, eller at det er tilstrekkelig mengde til å få hydrert tarmen skikkelig.

Spør på helsestasjon hva som er anbefalt at barna drikker per døgn, og så kan du måle og se om det faktisk blir drukket så mye som du tror.

Men har barnet en analfissur er smerten allikevel stor- og det svir somregel

hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS for noen barn gir melk forstoppelse..

Noen tåler dårlig søtmelk, men tolererer yoghurt bedre. For andre er det syrnet melk som er verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier alltid au å tar seg til rompa :(

Dere bør få sjekket om han har en analfissur.

Tar han seg til rumpa og til ikke magen, er det i endetarmen smerten sitter.

Han bør får hjelp, dersom han har en slik vond sprekk som gir bæsjevegring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vann og bananer skal hjelpe på. Unngå fiber! Men om dette er et stort problem, bør dere gå til legen med det...

Det er mye fiber i banan ;)

Jeg ville tatt en prat med mor, og hørt om problemet var det samme der. Isåfall ville jeg ha tatt meg en tur til legen. Kanskje det er stress ved å reise fra mor til far. Ellers har du fått mange gode tips til å få midlertidig fart på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...