Gå til innhold

57 stemmer

1. 1. Hva er din IQ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har selv testet fra 123 til 147. 135 er resultatet fra mange av testene, så jeg setter dette som min IQ.

Jeg sliter i dagliglivet fordi jeg aldri lærte meg gode arbeidsvaner i grunnskole/vgs. Jeg lærte så lett og fort at jeg aldri trengte åpne en bok utenom skoletid, men allikevel fikk 5 og 6 i alle fag. Det straffer seg nå, og jeg blir forbikjørt av alle de mindre lærenemme skolekameratene, som slet og gjorde lekser og allikevel fikk lavere karakterer, samt scorer lavere på generell IQ. ..fordi disse har integrert gode arbeidsvaner som en del av livet.

Altså; IQ relativt høy, lyktes over snittet på skolen, men sliter voldsomt med å utføre pålagte rutineoppgaver, og fungerer derfor ganske dårlig i det praktiske arbeidslivet.

Hvordan er det med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har selv testet fra 123 til 147. 135 er resultatet fra mange av testene, så jeg setter dette som min IQ.

Jeg sliter i dagliglivet fordi jeg aldri lærte meg gode arbeidsvaner i grunnskole/vgs. Jeg lærte så lett og fort at jeg aldri trengte åpne en bok utenom skoletid, men allikevel fikk 5 og 6 i alle fag. Det straffer seg nå, og jeg blir forbikjørt av alle de mindre lærenemme skolekameratene, som slet og gjorde lekser og allikevel fikk lavere karakterer, samt scorer lavere på generell IQ. ..fordi disse har integrert gode arbeidsvaner som en del av livet.

Altså; IQ relativt høy, lyktes over snittet på skolen, men sliter voldsomt med å utføre pålagte rutineoppgaver, og fungerer derfor ganske dårlig i det praktiske arbeidslivet.

Hvordan er det med dere?

Åh, jeg kjenner meg så godt igjen i dette! Altså at det er ingen fordel å ha for mye medgang i grunnskolen, og å fly gjennom med klisterhjerne og gode karakterer... Hardt arbeid har vist seg å lønne seg.

Jeg merker også det du skriver med tanke på jobb - jeg sliter litt med de "enkle" arbeidsoppgavene, alle rutinene som skal følges hele tiden. Det var mye enklere i sommer da jeg hadde et kort engasjement som var veldig krevende, for da fikk jeg sette sammen ting på min egen måte uten at det var en oppskrift som måtte følges slavisk.

Selv om du scorer mye høyere enn meg, seg jeg mye av det samme i meg selv. Jeg scorer mellom 119 og 128.

Endret av Svingen
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg er helt gjennomsnittlig intelligent. Har aldri tatt noen seriøs test, så jeg aner ikke prosenten, men tipper jeg ligger såvidt over 100.

Har alltid vært flink på skolen, lykkes godt i studier og arbeidsliv, har gode sosiale ferdigheter og godt utviklet empati og sjelsliv. Har aldri ønsket meg noen superhjerne, for jeg føler at jeg har klart meg veldig godt i livet.

Vet at jeg har masse ressurser i meg, og tror jeg har brukt dem på rett måte i løpet av årene. Det er det viktigste for meg.

Skrevet

Jeg er helt gjennomsnittlig intelligent. Har aldri tatt noen seriøs test, så jeg aner ikke prosenten, men tipper jeg ligger såvidt over 100.

Har alltid vært flink på skolen, lykkes godt i studier og arbeidsliv, har gode sosiale ferdigheter og godt utviklet empati og sjelsliv. Har aldri ønsket meg noen superhjerne, for jeg føler at jeg har klart meg veldig godt i livet.

Vet at jeg har masse ressurser i meg, og tror jeg har brukt dem på rett måte i løpet av årene. Det er det viktigste for meg.

Jeg (TS) tipper du ligger et stykke over 100. EIQ (emosjonell IQ) og sosiale ferdigheter har faktisk en sammenheng med IQ. Kan du ikke ta noen tester og sjekke?

Skrevet

Jeg har aldri tatt en skikkelig test, men jeg mener å huske at jeg havnet mellom 100 og 110 på den der "TV-testen" som gikk for noen år siden. Den er sikkert ikke det mest pålitelige verktøy, men gir vel en viss indikasjon.

Dessuten har jeg nå fullført en universitetsutdannelse så jeg får tro jeg i det minste ikke befinner meg under middels.

Skrevet

Hvordan er det med dere?

Har et ganske lignende problem.

Jeg ble lei av matte allerede i ungdomsskolen f. eks. fordi vi holdt tempoet til de tregeste elevene. Datt fullstendig ut av det da jeg sluttet å bry meg.

Jeg gjorde så lite lekser som mulig, og gjorde en sport ut av å møte opp på prøver uten å forberede meg, for å se hvor god karakter jeg kunne få med minst mulig innsats.

Jeg surfet gjennom skolen med minimal innsats, og slapp unna med middelmådige karakterer (gode karakterer i noen fag, dårlige karakterer i fag som krever en del egenarbeid)

Det har ikke lønnet seg senere i høyere utdanning. Folk tror jeg kan få til mye siden jeg er smart, men jeg føler meg dum siden jeg har en utrolig dårlig konsentrasjonsevne og arbeidslyst.

Min mest ekstreme "prestasjon" i høyere utdanning var å ta konteeksamen, hvor jeg pugget pensum for et helt semester på én uke (jeg tok først faget et og et halvt år tidligere, så gjorde jeg ingenting med det, og tok konteeksamen før jeg skulle ut av skolen), og besto, men det er jo egentlig ikke en prestasjon, det er bare fail. Da hadde jeg deadline som presset meg, og da presterer jeg. allikevel hadde jeg 3 uker på å studere pensum, og jeg brukte bare den siste uka. Låste meg inn i leiligheten min, og lærte så mye som mulig. Jeg hadde jo glemt nesten alt.

Skrevet

Jeg bruker også å havne rundt 135 på iq-tester. Gjorde aldri lekser, og hadde likevel gode karakterer på ungdomsskolen. Var utrolig skolelei, og begynte på en praktisk linje på videregående for å utfordre meg selv litt og utvikle litt praktiske ferdigheter i stedet. Tok fagbrev og jobba i et par år, før jeg gikk lei av å jobbe.

Nå studerer jeg, og må for første gang jobbe for å få gode resultater. Jeg går ei ganske tung linje på et av de bedre universitetene i verden, og det er mye arbeid! Da jeg begynte var gode arbeidsvaner et fremmedord, så karakterene første semester var ganske gjennomsnittlige. Nå har jeg endelig lært å gjøre lekser, og studere hardt, og da kommer resultatene og. Men skulle ønske jeg hadde lært det litt tidligere.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg (TS) tipper du ligger et stykke over 100. EIQ (emosjonell IQ) og sosiale ferdigheter har faktisk en sammenheng med IQ. Kan du ikke ta noen tester og sjekke?

Helt ærlig, så bryr jeg meg ikke ;)

De morogreiene jeg har prøvd på nett o.l er jo en haug med sånne figurer, og det skjønner jeg ikke bæret av. Har i grunnen slått meg til ro med at jeg klarer meg fint med de ressursene jeg har :)

• Liker 1
Skrevet

Det er mange år (10+) siden sist jeg tok en IQ-test, og husker jeg fikk 132 den gang.

Skrevet

Jeg har aldri tatt en skikkelig test, men jeg mener å huske at jeg havnet mellom 100 og 110 på den der "TV-testen" som gikk for noen år siden. Den er sikkert ikke det mest pålitelige verktøy, men gir vel en viss indikasjon.

Dessuten har jeg nå fullført en universitetsutdannelse så jeg får tro jeg i det minste ikke befinner meg under middels.

Den testen mener jeg ganske bestemt ikke var å stole på...

Jeg for min del fikk 72 eller noe slikt på den.

Har tatt flere iq-tester både før og etter, og har alltid scoret mellom 130-145.

Jeg kjenner meg igjen i en del av det ts skriver. Har hatt det likedan skolemessig. Har en høyere teknisk utdannelse, og kunne nokk hatt bedre enn b/c i snitt om jeg hadde innarbeidet lesevaner. Jeg har omtrent aldri lest på en eksamen.

Skrevet

Hadde jeg fått stemme anonymt hadde jeg gjort det, men får skrive istedet. Har ikke tatt noen seriøse tester men i snitt fra alle de forskjellige jeg har prøvd på nettet, så ligger jeg på rundt 125.

Skrevet

Mener å huske at jeg ligger på mellom 125 og 130.. Er vel helt gjennomsnittlig.. Ingen Sheldon Cooper her :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg kjenner meg igjen i en del av det ts skriver. Har hatt det likedan skolemessig. Har en høyere teknisk utdannelse, og kunne nokk hatt bedre enn b/c i snitt om jeg hadde innarbeidet lesevaner. Jeg har omtrent aldri lest på en eksamen.

Den gjalt for meg også til jeg begynte på ingeniørhøgskolen. Da måtte jeg pent skaffe meg OK lesevaner fort. Og da jeg begynte på siv.ing. så måtte de friskes opp litt. Det er derfor jeg regner meg som rimelig gjennomsnittlig (100-110) . Jeg surfet gjennom de enkle tingene som barneskole og vgs, men var ikke smart nok til å surfe videre. Da måtte jeg pent jobbe.

Nå, etter mange år i arbeidslivet, så må jeg pent innrømme at rutineoppgavene ikke er det morsomste jeg vet, men jeg går ikke helt i vranglås av dem heller. Det som må gjøres, det må gjøres, enkelt og greit, og er det ingen andre der enn meg til å gjøre det - ja så gjør jeg det. Har heldigvis en grei miks av rutineoppgaver og mer "selvbestemte" oppgaver i det daglige.

Hvor tar dere egentlig "ekte" IQ tester hen?

Endret av Cata
Skrevet

Jeg har aldri tatt en IQ-test, og har ikke lyst til det heller. Jeg føler at jeg er oppeående og intelligent, det er nok for meg :gjeiper:

Jeg kjenner dog igjen problemene når det gjelder skole. Har alltid sust gjennom skolen med supre karakterer uten å jobbe så mye for det. Kjekt og greit det, men ikke like kjekt nå som jeg sitter her og prøver å fullføre noen fag fra videregående for å få studiekompetanse, og føler meg helt lost. Aner ikke hva jeg skal gjøre for å gjøre det bra. Dette er nok egentlig mest fordi jeg har vært syk lenge og ikke fulgt vanlig skolegang siden barneskolen, men likevel.

Skrevet

Har tatt diverse tester på nett - fordi jeg synes det er moro rett og slett. Pleier å få ganske bra score, og har lett for å løse logiske oppgaver - både figurer og matematiske.

Jeg anser meg selv som rimelig oppadgående, men surfet ikke gjennom barne- og ungdomsskole slik som enkelte andre. Havnet midt på treet, men gjorde egentlig ikke en dritt. Jeg BURDE gjort det, men av forskjellige grunner har jeg aldri likt skolen og ønsket meg syk hver eneste dag.

Skrevet

Har tatt en seriøs test hos profesjonelle, men vil ikke utdype noe mer om hvor og hvorfor.

Landet på 135. Det er over gjennomsnittet og så vidt jeg har forstått, rimelig bra. Men høy IQ er overhodet ikke noe som preger hverdagen min på noen spesiell måte, og det er ikke noe jeg tenker over. Føler meg ikke smartere enn folk med en IQ på 100, for å si det sånn.

Skrevet

:fnise: Ble så nysgjerrig at jeg måtte prøve meg på en nettest jeg også. Fikk score på 117, altså litt mer enn det jeg hadde sett for meg i utgangspunktet.

Må riktignok tilføye at jeg ikke stoler blindt på sånne nettester heller. ;)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Mener å huske at jeg ligger på mellom 125 og 130.. Er vel helt gjennomsnittlig.. Ingen Sheldon Cooper her :fnise:

Hvis du har en IQ på mellom 125 og 130 er du temmelig langt over snittet. Snittet i Norge ligger på rundt 100. Med din IQ kan du kvalifisere til Mensa.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har en IQ på mellom 125 og 130 er du temmelig langt over snittet. Snittet i Norge ligger på rundt 100. Med din IQ kan du kvalifisere til Mensa.

Har jo bare tatt sånne nett-tester da, så aner jo ikke om de er så veldig til å stole på. Tror nok ikke det blir noe mensmedlem av meg :)

Skrevet

Jeg har fått rundt 112 på flere tester, så da sier jeg det! Selv om de kanskje ikke er 100% seriøse, ikke vet jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...