Mononoke Skrevet 9. oktober 2011 #61 Del Skrevet 9. oktober 2011 Jeg er helt enig i at man ikke skal komme med slikt uoppfordret til overvektige (eller undervektige for den saks skyld, det er like ille, og skjer minst like ofte). Det viser jo egentlig bare at de folkene ikke eier særlig folkeskikk, slik som han fyren som bor hos dere. Tror nok en del av disse er folk med problemer selv, som får det godt med seg selv av å rakke ned på andre (vi har ganske mange av de inne på forumet her også!). Men, ofte er overvektige veldig nærtagende om vekten sin også. Jeg har et par venninner som er ganske overvektige. Det er ikke sånn at jeg snakker om overvekt til de, men av og til når vi er flere sammen, blir det til at vi snakker om trening, kosthold og det å spise sunt. Vi er flere i gjengen som er opptatt av trening, og da blir det av og til et naturlig samtaleemne. Detter har blitt tatt opp i ettertid av et par av de overvektige, for bare vi så mye som snakker om slike ting oss imellom, blir det automatisk av de tatt som kritikk! Og ser også samme tendensen her inne på forumet, man skal ikke si mye om overvekt før det blir ansett som kritikk av alle overvektige. Sier man at overvekt ikke er sunt, så rakker man ned. Og det er jeg ikke helt enig i. Det er absolutt ikke sunt å være overvektig, og jeg synes det er viktig at det også er et tema som blir belyst i media. Mitt inntrykk er ikke at det er det eneste rette å være sylslank, men det er viktig at man har et sunt kosthold og er i aktivitet. Jeg har fått mye tips fra diverse blader og aviser om sunne oppskrifter, alternative måter å bevege meg på, etc. Folk blir i dag bare mer og mer overvektige, og da er det viktig at man har kunnskapen til å i de minste ha mulighet til å ta de rette valgene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klatt Skrevet 9. oktober 2011 #62 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Mulig jeg ordla meg dårlig. Det jeg prøver å si er at det ikke er noen direkte sammenheng med å spise sjeldent og mye og det å være overvektig (hvis man sammeligner med ofte og lite mat.) Er det vel, når jeg allerede er overvektig og ikke spiser ofte nok for å holde forbrenningen i gang (som allerede er treg) så tar jo kroppen opp alt fettet og sparer på maten fordi den vet at det er lenge til neste gang den får mat, så jo, det er en sammenheng. Det eneste "positive" du oppnår ved å spise lite og ofte er at du har et relativt jevnt blodsukker som igjen gjør at du holder søtsug og lignende trang til å småspise i sjakk. Det finnes flust av fitness- og idrettsutøvere som spiser to gigantiske måltider per dag og det er det. Som regel ligger problemet - som sagt - i småspisingen mellom disse to måltidene. Og det er litt morsomt for meg, at jeg som er overvektig på rette på deg, fordi man spiser ofte men lite for å holde forbrenningen i gang i løpet av dagen, da tar ikke kroppen og lagrer maten som man allerede har spist fordi det kan gå flere timer mellom hver gang jeg spiser. get it? Og har jeg sagt at jeg småspiser? nei, det gjør jeg ikke. Slutt å ta dine egene konklusjoner om hvordan jeg spiser, hva jeg spiser osv. Og når man spiser lite men ofte, så forbrenner kroppen også allerede fettet som er på kroppen (; Jeg har gått Helse&Sosial, liksom, jeg har lært om kosthold. TS. Her, les: Hver gang du spiser økes forbrenningen din litt de neste timene. Paradoksalt kreves det energi for å bryte ned næringsemnene og absorbere energi. Dette kalles TEF, Thermic effect of food. Mengden energi som brukes er direkte proposjonal til menge kalorier og næringsemner som inntas i måltidet. La oss anta at vi måler TEF over 24 timer der det inntas 2700 kcal med 40% proteiner, 40% karbohydrater og 20% fett. Vi har tre forskjellige grupper og det eneste som endres er måltidsfrekvensen. a) Tre måltider: 900 kcal pr måltid b) Seks måltider: 450 kcal pr måltid c) Ni måltider: 300 kcal pr måltid Resultatet ville være forskjellige mønster i TEF. Gruppe A ville gi et stort og langvarig økning i forbrenningen som ville avta mot neste måltid ? en graf på dette ville vist et "berg og dalbane" mønster. Gruppe C ville ha et veikt men konsistent økning av forbrenningen. Gruppe B ville være midt imellom. Det som er viktig å notere seg er at etter 24 timer, eller så lang tid det ville ta å absorbere næringsemnene, ville det ikke vært noe forskjell i total TEF. Den totale energien som blir brukt av TEF vil være identisk i alle gruppene. Måltidsfrekvens påvirker ikke total TEF. Det finnes ingen måte å lure kroppen til å forbrenne mer eller mindre kalorier med å manipulere måltidsfrekvens. Videre lesning: Måltidsfrekvens er noe som er skrevet langt om på denne siden tidligere. Den mest omfattende studien på forskjellige måltidsfrekvenser ble publisert i 1997. Den undersøkte mange forskjellige studier fokusert på TEF med måltidsfrekvenser fra 1-17 måltider og konkluderte med: "Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging". Eller på godt norsk: "Det er ikke noe forskjell i forbrenning mellom småspising og fråtsing". Jeg kan godt finne flere kilder på at myten rundt sammenhengen med uregelmessige/sjeldne, store måltider og overvektighet er bullshit. Jeg aner ikke hvorfor så mange mennesker fortsatt tror dette i dagens samfunn, men det er virkelig ikke sant. Alle nyere undersøkelser og forsøk viser at det bare er oppsinn. Endret 9. oktober 2011 av Klatt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #63 Del Skrevet 9. oktober 2011 Her, les: Jeg kan godt finne flere kilder på at myten rundt sammenhengen med uregelmessige/sjeldne, store måltider og overvektighet er bullshit. Jeg aner ikke hvorfor så mange mennesker fortsatt tror dette i dagens samfunn, men det er virkelig ikke sant. Alle nyere undersøkelser og forsøk viser at det bare er oppsinn. Jeg spiste ofte men lite i 2 uker (fikk fucka døgnrytme som ødla hele greia), og gikk ned 5 kg. på 2 uker! Faste måltid, ofte men lite hjelper, jeg er selv bevis på det. Men du som leser så mye om sånne ting burde kanskje vite at alle kropper fungerer forskjellig, at jeg spiste ofte og lite hjalp meg, men hjelper kanskje ikke alle. Dessuten så skjønner jeg ikke hvor du vil med å "bevise" at jeg tar feil. Det funket på meg, jeg trenger bare å finne motivasjonen til å begynne igjen. TS. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klatt Skrevet 9. oktober 2011 #64 Del Skrevet 9. oktober 2011 Å gå ned i vekt er STORT SETT (med untak som jeg ikke orker å spesifisere) så enkelt som dette: Inntar du færre kalorier enn du forbruker, så vil du med tid gå ned i vekt. Inntar du flere kalorier enn du forbruker, så vil du med tid gå opp i vekt. Det har veldig lite med størrelsen og mengden på måltider å gjøre. Veldig lite. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #65 Del Skrevet 9. oktober 2011 Jeg tror ikke at jeg orker å svare mer i denne tråden egentlig, men takk for støtte og sånn Jeg ville ikke at fokuset skulle være på meg, for uansett hva jeg sier, så må meg forklare meg (sånn jeg føler det i alle fall) ville at fokuset skulle være på å kritisere og kommentere overvekt, eller undervekt for den saks skyld generelt, og ville bare dele min mening og mitt synspunkt som selv er overvektig, men jeg er ganske følsom pga depresjonen, og jeg orker bare ikke mer, for jeg tror nok at uansett hva jeg sier for å "forsvare" meg, så kommer nok de fleste til å tenke at jeg bare er feit, lat, bare spiser junk food og drikker cola uansett, som alle andre feitinger, som bare kommer opp med unnskyldninger for å ikke trene og spise salat til helt til jeg veier 50. TS. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nickless Skrevet 9. oktober 2011 #66 Del Skrevet 9. oktober 2011 Ja,hva er det med oss jenter , som har vekten i bakhodet bare vi åpner en sjokolade...! Bruker sååå stor del av livet på å ergre seg over 5 kg , 15 kg 1 kg...jeg er ikke overvektig , men vekten opptar meg likevel , "på mandag , før ferien , innen nyttår " DA skal jeg ned de 3 kg , DA skal jeg begynne..! til ts !! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klatt Skrevet 9. oktober 2011 #67 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Du får gjøre som du selv føler er best. Det er som noen sa tidligere i tråden, den eneste som kan få deg til å ta valget om å gå ned i vekt er deg selv. Det er ikke mamma, ikke pappa, ikke psykologer eller Kvinneguiden. De kan gi deg råd, hjelpe deg på vei, men til syvende sist er det du selv som må ta det endelige valget. Sunne mennesker spiser ikke salat til de veier 50 kilo. De som gjør det er like usunne som de overvektige, kanskje til og med enda mer. Jeg skjønner hva du ville med det og at du ikke mente det like direkte som jeg tolker det her, men dessverre er det ganske utbredt blant folk flest at det å leve sunt er kjedelig. Det finnes utrolig mye både god og spennende mat som faktisk er overdrevent sunt. Problemet til veldig mange i dag er at de rett og slett ikke vet hva de putter i seg, hvor mange kalorier maten består av, hvor usunt man faktisk lever uten å tenke over det. Uvitenhet, rett og slett. Ungdomsskolen og videregående burde være flinkere på å lære om ernæring. nickless: Per 100g sjokolade er det rundt 500 kcal. Det er vanlig å ligge på 1500-2000 kcal hvis du er på slankeren og samtidig trener litt nå og da. Det er en 1/3 eller 1/4 av inntaket ditt. Du bør ha vekta i bakhodet når du spiser sjokolade, uansett hvem du er, og hvordan du ser ut. Med mindre du gir en god faen i helsa di, da. Selvfølgelig. Til sist: Vær så snill å lese igjennom linjene når det kommer til enkelte ting jeg skriver. Jeg mener ikke at man ALDRI skal spise sjokolade, men for guds skyld, ALT MED MÅTE. Det er sunt å kose seg innimellom. Endret 9. oktober 2011 av Klatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 9. oktober 2011 #68 Del Skrevet 9. oktober 2011 Så alle tynne er automatisk sunne, og vil leve til de er 100? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klatt Skrevet 9. oktober 2011 #69 Del Skrevet 9. oktober 2011 Så alle tynne er automatisk sunne, og vil leve til de er 100? Var denne ment til meg? In that case; hvor skrev jeg det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 9. oktober 2011 #70 Del Skrevet 9. oktober 2011 Nei, generelt. For i denne tråden er visst oppfatningen slik. Er man tynn, er man sunn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mononoke Skrevet 9. oktober 2011 #71 Del Skrevet 9. oktober 2011 Nei, generelt. For i denne tråden er visst oppfatningen slik. Er man tynn, er man sunn Har nå blitt påpekt et par ganger at man ikke nødvendigvis er sunn om man er tynn heller. Men har man BMI på 30+, er man ikke sunn, punktum. Det er helseskadelig. (I likhet med alt for lav BMI). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klatt Skrevet 9. oktober 2011 #72 Del Skrevet 9. oktober 2011 Har nå blitt påpekt et par ganger at man ikke nødvendigvis er sunn om man er tynn heller. Men har man BMI på 30+, er man ikke sunn, punktum. Det er helseskadelig. (I likhet med alt for lav BMI). BMI er ræva, punktum. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ini Skrevet 10. oktober 2011 #73 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg veier og er ca samme høyde som deg. Men jeg får nesten aldri kommentarer på utseendet mitt fordet. Ikke ser jeg spesielt ranglete ut heller. Jeg bare er lav og tynn, og det er egentlig det. Får ikke spørsmål om spiseforstyrrelser eller lignende heller. Nå skal det sies at jeg i utgangspunktet ikke er bygd veldig spinkel, så da ser jeg nok fortere knoklete ut enn hva mer spebygde utgaver med samme høyde er. Når jeg veier 50 blank ser jeg sunn og frisk ut. Men jeg trener en del, og da ser man bare puslete ut hvis vekten blir for lav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheherasade Skrevet 10. oktober 2011 #74 Del Skrevet 10. oktober 2011 Problemet er vel egentlig at hvis man ser ut på en spesiell måte, så tror folk at de har rett til å komme med kommentarer. Kan ikke folk bare holde kjeft? Hvorfor tror folk at det de har å si er så innmari viktig og velkomment i det hele tatt??? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2011 #75 Del Skrevet 10. oktober 2011 Nei, generelt. For i denne tråden er visst oppfatningen slik. Er man tynn, er man sunn Ikke sant! Og jeg kan bevise den "teorien" at det er langt i fra sant. Jeg er tynn, og er usunn som faen. Jeg spiser ikke annet enn sjokolade, kebab, drikker nesten bare cola og spiser sjokoladeboller hver dag på skolen. Om dere skal bitche om kostholdet til noen, så burde det ikke være TS, men meg, TS spiser som sagt ikke stort mye usunt, men ulikt henne så er jeg "feit" innvendig, det er i grunn ikke noe bedre. Jeg misunner henne som faktisk legger på seg, jeg er alt for tynn. Altså.. jeg må bruke JENTEbukser i den minste str for at de skal passe! Er gutt forresten. Jeg må få jentevennene mine til å kjøpe buksene mine for meg. Bruker de røde buksene der du kan i grunn ikke se om de er gutte eller jente bukser .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaxUflax Skrevet 11. oktober 2011 #76 Del Skrevet 11. oktober 2011 Nei jeg var ikke hverken full eller bedugget. Er enkelt å greit så, at jeg har insomnia og etter 41 timer uten søvn, under innkjøring på dosering av Ritalin, et vekttap på over 16kg på 21 dager og lite væske i kroppen, så ja.. Da skjer det ting i hode, som ikke kan forklares å det er min feil, jeg aner ikke selv hva jeg ville fram til der. Beklager det. Vel.. Burde du ikke da forstå mere og kunne sette deg mer inn i hennes situasjon en å slenge fra seg hjemmesnikret propaganda på en slik måte da? Rart det der.. Du føler at du har retten til og fortelle meg at jeg ikke vet noe om deg, samt at JEG ikke vet hva jeg prater om?? Nesten dobbeltmoral det der.. Kjapt om meg; Diagnosene mine er PTSD, Bipolar2, Angst, Depresjon, ADD og Insomnia. For 9mnd siden veide jeg med min 191cm lange kropp 158Kg og BMI på over 43. I dag veier jeg 94kg og en BMI på 25,8. Det er - 64kg på 9mnd det, og du sier jeg ikke vet hva jeg snakker om?? OK. Jeg vil si at jeg vet kansje like godt som deg etter over 20 år som offer for utsagn du slaengte ut til TS her. Dømmende og stigmatiserende som et patetisk vesen. Slike som deg ødelegger selvtillitte og viljen til dem som vil og prøver, så enkelt er det. Håper du fikk mer sammenheng i dette svaret en første. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KikiEco Skrevet 11. oktober 2011 #77 Del Skrevet 11. oktober 2011 Problemet er vel egentlig at hvis man ser ut på en spesiell måte, så tror folk at de har rett til å komme med kommentarer. Kan ikke folk bare holde kjeft? Hvorfor tror folk at det de har å si er så innmari viktig og velkomment i det hele tatt??? Å lage kategorier og "stemple" ting, enten det gjelder gjenstander eller mennesker er vår måte å skape orden av en kaotisk verden. Dette gjør vi alle med alt enten det gjelder gjenstander eller mennesker. Det som er feil er å dømme- alle tykke mennesker er late, alle tynne mennesker har anoreksi, alle som kler seg svart og farger håret lilla er skummle. Og du som sier du lever så usunt og ikke legger på deg- tipper du er ung gutt i midten av 20-årene. Bare vent til du bikker 30, om du ikke forandrer livstil da tror jeg at kiloene kommer når forbrenningen din begynner å dale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå