Gå til innhold

Jeg er så lei av slankepresset.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig overvektig, og før dere skattebetalere kommer og bombanderer tråden om at jeg må gå ned i vekt fordi dere må betale for sykdommene mine e.l pga overvekt, så skal dere vite at jeg har helt normalt blodsukker, ikke diabetes, ryggen min er helt ok, ingen sykdommer i grunn, bortsett fra at jeg har gressallergi. Når det er oppklart, så kan jeg fortsette: Jeg veier 120kg, og jeg er bare 18 år, jeg har slitt med overvekt helt siden jeg var liten, og ja, det sliter på selvtilliten, eier i grunn ikke selvtillit, bortsett fra at jeg liker ansiktet mitt, det er pent, ganske pene øyne, jeg har fin hårfarge, fint hår, kanskje litt slitt men.. slapp av skattebetalere, frisørtimer kan jeg betale for selv :)

Avsnittet under er ganske waste of time å lese egentlig.

Selvfølgelig har jeg lyst å gå ned i vekt, og før dere anklager meg for å bare spise junk food, drikke kun cola og spise sjokolade hver dag, så skal dere vite at jeg spiser Burger King mat maks 2-3 ganger i året, og det er faktisk ikke ille å spise en hamburger en gang i blandt. jeg drikker vel kanskje litt for mye cola zero, fordi jeg glemmer å ta kromtabletten hver dag, så har det søtsuget, og sjokolade er jeg ganske glad i, men spiser det ikke så ofte. Problemet mitt er mer at jeg ikke spiser ofte nok, jeg dropper frokost og lunsj, og spiser derfor mye middag, spiser så to brødskiver med laks eller kokt skinke til kvelds.

Poenget:

Jeg er så lei av slankepresset, som nevnt tidligere så har jeg vært overvektig siden jeg var liten, mamma er overvektig og har på en måte "ført over" de dårlige spisevanene til meg. Jeg er fullt klar over at jeg må gå ned i vekt, jeg ser meg jo i speilet hver dag, og ser jo at jeg har alt for mange kilo på kroppen, må alle dere andre kommentere det da?

Jeg har ikke noe i mot at folk kommer med tips og sånn til hvordan jeg kan gå ned i vekt, men det at folk kommer med tips hver dag, forteller deg hva som er bra å spise og hva som ikke er bra å spise, hinter til at du kanskje veier litt for mye, forteller deg HVER DAG at overvekt kan skade leddene dine, og at kroppen din i bunn og grunn ikke har godt av det, kjære medmennesker, jeg er overvektig, ikke dum. jeg er klar over hva vekten kan gjøre med kroppen min, hvorfor gjør jeg ikke noe med det? det vet jeg ikke. Og i tillegg er slankepresset superstort i media, jeg er så lei, jeg er så lei av å snakke om vekt hver bidrige dag. Noen tenker kanskje "om du går ned i vekt, slipper du jo vektmaset" nei, det gjør jeg ikke, for da må man jo snakke om vekta til noen andre. kan ikke folk bare få leve som de selv vil?

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Survival

:danse:

Kloke ord, kjære deg.

Jeg vet flere her inne som jeg håper leser denne tråden, og får se ditt synspunkt!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, overvektige og undervektige uten vrangforestillinger er fullstendig klar over seg selv og er ikke dumme.

La folk være i fred.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner det at andres problemer er alltid så mye enklere å fikse enn sine egne... Å feie for egen dør er det svært få som gjør.

Gjør så godt du kan, tenk sunnhet over "tynn og pen" og drit i hva gud og hvermann mener. Det er ditt liv og din kropp.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil, men inntrykket jeg har av medier er at de fokuserer mest på sunnhet. At folk skal ha god helse, spise sundt osv? Jeg oppfatter det ikke slik at de maser om at folk skal gå ned i vekt av estetiske årsaker?

Er jo kjempe bra at du er bevist på kostholdet ditt osv, men det er jo mange (både over og undervektige) som ikke har god kunnskap om ernæring. Eller hva feilernæring kan føre til. Og akkurat det er vel en bra ting, at det settes fokus på?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg tar feil, men inntrykket jeg har av medier er at de fokuserer mest på sunnhet. At folk skal ha god helse, spise sundt osv? Jeg oppfatter det ikke slik at de maser om at folk skal gå ned i vekt av estetiske årsaker?

Er jo kjempe bra at du er bevist på kostholdet ditt osv, men det er jo mange (både over og undervektige) som ikke har god kunnskap om ernæring. Eller hva feilernæring kan føre til. Og akkurat det er vel en bra ting, at det settes fokus på?

Å fokusere på at folk skal være sunn og ha bra helse sikter jo indirekte til at folk skal være normalvektige. Og tror vi leser litt forskjellige blader og ser på forskjellige tv-programmer, om det er intrykket du har fått.

Og det er jo en bra ting at det settes fokus på, for det er jo et problem, egentlig. Men poenget mitt er jo at jeg er så lei av å høre om det, at folk skal konstant dele sine "kunnskaper", for det er jo ting jeg har hørt 100 ganger før, og jeg vedder på at de fleste som er overvektig er klar over det. Dessuten så snakkes det jo om hele tiden, på tv, på nett, med venner, over alt, så om de lurer på noe, så er google deres beste venn.

Overvekt er et sårt tema, og jeg føler selv at jeg ikke er så komfortabel å snakke om det med hvem som helst, og når folk blir en sånn "constant reminder" fordi at de skal gi meg tips, så sårer de meg mer enn de hjelper meg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig overvektig, og før dere skattebetalere kommer og bombanderer tråden om at jeg må gå ned i vekt fordi dere må betale for sykdommene mine e.l pga overvekt, så skal dere vite at jeg har helt normalt blodsukker, ikke diabetes, ryggen min er helt ok, ingen sykdommer i grunn, bortsett fra at jeg har gressallergi.

Så det du sier er egentlig kun er din egen feil at du er overvektig? Gratulerer.

Selvfølgelig har jeg lyst å gå ned i vekt [...]

Hvorfor gjør du det ikke, da?

Jeg drikker vel kanskje litt for mye cola zero, fordi jeg glemmer å ta kromtabletten hver dag, så har det søtsuget, og sjokolade er jeg ganske glad i, men spiser det ikke så ofte. Problemet mitt er mer at jeg ikke spiser ofte nok, jeg dropper frokost og lunsj, og spiser derfor mye middag, spiser så to brødskiver med laks eller kokt skinke til kvelds.

Burger King er usunt, og jeg tipper du spiser fast food mer enn tre ganger i året. All sukkerfri brus er farlige saker uansett hvordan du vrir og vender på det, sjokolade er kilde nummer én til overvekt sammen med chips og lignende høykalorimat, og la meg bare få sagt dette krystallklart: DU BLIR IKKE FEIT AV Å SPISE SJELDENT. KOSTHOLDET DITT SUGER. DU BEVEGER DEG (mest sannsynlig) FOR LITE.

Poenget:

Jeg er så lei av slankepresset [...]

Poenget er at du ikke er fornøyd med deg selv. Ellers hadde du aldri påpekt det. Du er lei av slankepresset fordi du selv orker å reagere på det, orker å bry deg, og grunnen til at du orker å bry deg er at du tar deg nær av det, og trolig skulle ønske at du var tynnere og finere.

Den eneste som kan gjøre noe med saken er deg. Den eneste som har skyld i at du er overvektig er deg. Du har et valg om å spise sunt, spise bedre - du må bare velge å ta det. Eller så kan du lyve til deg selv og skylde på mamma og leve med skyldfølelsen som mange sitter med i lignende situasjoner.

Mitt syn på saken. Unnskyld om jeg virker kvass eller ubehagelig, men jeg er så lei av å høre dette pjattet. (In before svar fra en hel del sinte kvinner.)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fokusere på at folk skal være sunn og ha bra helse sikter jo indirekte til at folk skal være normalvektige. Og tror vi leser litt forskjellige blader og ser på forskjellige tv-programmer, om det er intrykket du har fått.

Der er jeg uenig med deg. Å fokusere på at folk skal ha god helse, er ikke å fokusere på at folk skal veie det ene eller andre. Men faktisk ha en god helse. Å ha en god helse er ikke å være tynn, slank eller hva man velger å kalle det. Å ha et usundt og utilstrekkelig kosthold kan føre til blandt annet hjerte og kar sykdommer. Dette er ikke forbeholdt overvektige mennesker. Tynne menensker kan utvikle det.

Og blir det bedre om det ikke er noe fokus i det hele tatt?

Tror dette har litt med hvordan man velger å tolke det...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare AB over. (TS)

Så det du sier er egentlig kun er din egen feil at du er overvektig? Gratulerer.

Både ja og nei. Da jeg var yngre (altså, 6-12 år) tenkte jeg ikke så mye over vekten min og over porsonene med mat jeg spiste, så det er ikke helt min feil, der synes jeg mamma kunne ha gript inn, legger ikke skylden på henne av den grunn, da jeg var 12-13 så visste jeg jo at jeg var overvektig, hvorfor jeg ikke gjorde noe med det allerede da vet jeg ikke, prøvde jo selvfølgelig, men mange mislykkede forsøk - obviously. Men ja, jeg synes det er min egen feil at jeg er overvektig.

Hvorfor gjør du det ikke, da?

Jeg sliter veldig psykisk, og du kommer sikkert til å si at det er bare en unnskyldning, og kanskje det er det, men jeg har nok bare ikke viljestyrke nok til å forbedre kostholdet mitt og være mer aktiv. Jeg har lært meg å leve med vekten.

Burger King er usunt, og jeg tipper du spiser fast food mer enn tre ganger i året. All sukkerfri brus er farlige saker uansett hvordan du vrir og vender på det, sjokolade er kilde nummer én til overvekt sammen med chips og lignende høykalorimat

Sa ikke at Burger King mat ikke er usunt, sa at det ikke er SÅ ille, om man ikke spiser det hver dag, så er det ikke så ille som folk skal ha det til. Og sa ikke at jeg ikke spiser fast food mer enn 3 ganger i året, sa jeg ikke spiser BK mat mer enn 2-3 ganger i året, og det gjør jeg ikke heller. Når vi har folk over, så bestiller vi peppes, for å kose oss, eller har ikke overvektige lov til å kose seg? Spiser også pizza ute med venner en gang i blandt, eller tacosalat. Jeg kan faktisk å spise sunt, skjønner du, men mengde og hvor ofte man spiser har mye å si, og DET er problemet mitt.

og la meg bare få sagt dette krystallklart: DU BLIR IKKE FEIT AV Å SPISE SJELDENT. KOSTHOLDET DITT SUGER. DU BEVEGER DEG (mest sannsynlig) FOR LITE.

Og det har jeg heller ikke sagt! Jeg har lagt på meg masse fra jeg var 6 - 17, da spiste jeg masse usunt fordi mamma kjøpte inn usunn mat og masse godteri, mens nå har jeg ikke matlyst før jeg spiser middag, for hallo, god middag smaker jo bedre enn kjedlige brødskiver til frokost og lunsj. Og jeg er ikke aktiv heller, for jeg sliter med depresjoner, har derfor stengt meg veldig mye inne fra omverdenen.

Poenget er at du ikke er fornøyd med deg selv. Ellers hadde du aldri påpekt det. Du er lei av slankepresset fordi du selv orker å reagere på det, orker å bry deg, og grunnen til at du orker å bry deg er at du tar deg nær av det, og trolig skulle ønske at du var tynnere og finere.

Selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg var tynnere og finere! Hvem vil vel ikke være det.

Den eneste som kan gjøre noe med saken er deg. Den eneste som har skyld i at du er overvektig er deg. Du har et valg om å spise sunt, spise bedre - du må bare velge å ta det. Eller så kan du lyve til deg selv og skylde på mamma og leve med skyldfølelsen som mange sitter med i lignende situasjoner.

Jeg vet. Jeg vet, og jeg vet. Du sier akkurat det samme som mange andre har sagt til meg før.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Like barn leker best.

Se på barn. De viser menneskets rå natur. Vi støter vekk de som er annerledes. Vi omgir oss med de som er lik oss, som vi er trygge på. Gudene må vite hvorfor, men det har vel sikkert noe med trygghet, overlevelse og andre rester fra steinalderen.

Aksepterer du å leve med vekten din, må du også akseptere det som følger med.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg uenig med deg. Å fokusere på at folk skal ha god helse, er ikke å fokusere på at folk skal veie det ene eller andre. Men faktisk ha en god helse. Å ha en god helse er ikke å være tynn, slank eller hva man velger å kalle det. Å ha et usundt og utilstrekkelig kosthold kan føre til blandt annet hjerte og kar sykdommer. Dette er ikke forbeholdt overvektige mennesker. Tynne menensker kan utvikle det.

Og blir det bedre om det ikke er noe fokus i det hele tatt?

Tror dette har litt med hvordan man velger å tolke det...

Jeg skjønner hva du mener, og selvfølgelig blir det ikke bedre om det ikke er noe fokus i det hele tatt. Jeg klarer liksom ikke helt å skrive ned det jeg mener, plagsomt ._. Men mange "vrir" liksom det fokuset på at man skal ha god helse og være sunn til at man SKAL være slank, derfor er de som veier over 80+ kg usunne, trener ikke, late, ligger på sofaen hele dagen, lever på penger av NAV, spiser kun potetgull og pizza, er så mange fordommer, og der kommer liksom det "indirekte" slankepresset fra, at man ikke skal veie over så så mye, for å ikke bli stemplet som en som bare er lat og drikker cola, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like barn leker best.

Se på barn. De viser menneskets rå natur. Vi støter vekk de som er annerledes. Vi omgir oss med de som er lik oss, som vi er trygge på. Gudene må vite hvorfor, men det har vel sikkert noe med trygghet, overlevelse og andre rester fra steinalderen.

Aksepterer du å leve med vekten din, må du også akseptere det som følger med.

Bare jeg som synes det er helt på tryne?

TS.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS.

Enig. Teit at det skal være sånn, rart det er krig i verden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å være trent å ha fett på kroppen enn å være utrent og beinrangel.

Men om du er tykk og LAT kan du ikke forvente mye sympati

Endret av nymfo88
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å være trent å ha fett på kroppen enn å være utrent og beinrangel.

Men om du er tykk og LAT kan du ikke forvente mye sympati

Jeg forventer ikke sympati.

Jeg er bare lei av at det virker som verdens undergang at jeg veier for mye,

og at jeg MÅ slanke meg for at jeg skal bli akseptert.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som kommenterer viser jo akkurat det TS snakker om, at det ikke er OK å være overvektig. Dere MÅ kommentere i grunn litt nedlatende ting, føler dere dere bedre nå?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

TS.

Nei.

Jeg mener f.eks. at det er helt på tryne at man blir sett ned på om man tilbringer en hel helg i diverse pysjbukser/natural, sitter limt foran en pc-skjerm, prater et språk de fleste mennesker ikke er i nærheten av å forstå, hveser av hint om sollys og skyr enhver menneskelig kontakt. Men det betyr ikke at jeg ikke forventer å bli sett ned på i en slik sammenheng.

Bare for å ta et latterlig eksempel.

Mennesker vurderer andre mennesker opp, ned og i mente. Går man bevisst i mot strømmen, må man forvente litt motstand. C'est la vie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av alle mennesker som skal krangle seg til at er man overvektig, så er man lat, og er man overvektig, så spiser man "bare" junkfood, og er man overvektig, så har man "psykiske problemer". Greit en kan være lat og kjøre på med junkfood og være deprimert, men man skal ikke dra alle under samme kam. Folk går ned i vekt i forskjellig tempo, folk har sykdommer, og man KAN faktisk ha bra selvbilde selv om man er overvektig!

Jeg, for eksempel, er overvektig, men jeg sliter med en rekke problemer på grunn av fysisk sykdom som gjør det veldig, veldig vanskelig å trene. Spiser sunt, men går ikke ned i vekt, og sånn er det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får dere egentlig ut av å kommentere vekten til under/overvektige? INGENTING. Så hvorfor ikke hold negativiteten mot kroppen til folk for dere selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...