Gjest Raindrops Skrevet 9. oktober 2011 #61 Skrevet 9. oktober 2011 Ikke så lenge jeg er frisk å holder meg unna mat jeg ikke tåler. Bruker ikke så mye lenger tid på nummer to enn nummer en heller. Jeg syns det er påfallende at det er såpass vanlig å ha dårlig mage. Jeg tror det har noe med maten folk spiser å gjøre. Om det er for mye sukker eller hva vet jeg ikke. Bremsespor i doen kommer vel ikke an på hvor frisk man er. Det handler vel mer om hvordan doen er formet, hvor mye vann det er oppi der, og hvor man sitter på doringen. Jeg kan ikke forstå at det skal være hysterisk, eller at man er preget av angst for bakterier om man lukker dolokket. 1
Gjest Cipheria Skrevet 9. oktober 2011 #62 Skrevet 9. oktober 2011 Jammen heldig du som aldri får omgangssyken, eller er uheldig med magen din. Ikke alle som har dårlig mage har dårlig kosthold. Hehe, blir du provosert over at jeg ikke har problem med bremsespor? Jeg sa ikke at ALLE I HELE VERDEN har dårlig kosthold, men når det er såpass mange som sliter med magen, så er det litt rart. Bremsespor i doen kommer vel ikke an på hvor frisk man er. Det handler vel mer om hvordan doen er formet, hvor mye vann det er oppi der, og hvor man sitter på doringen. Jeg kan ikke forstå at det skal være hysterisk, eller at man er preget av angst for bakterier om man lukker dolokket. Vel, da har vel jeg et naturtalent i å gå på do, da.
slask Skrevet 9. oktober 2011 #63 Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Det spruter ikke ut, men bevegelsene til vannet når man trekker ned gjør at mikroskopiske partikler av avføring og urin virvles ut i luften, og så videre ut i resten av rommet. På tannbørster, håndklær og diverse. Jeg tror nok det er mer tanken på dette som er verre enn den faktiske helserisikoen (ihvertfall i et vanlig hjem hvor det er begrenset hvor mye det trekkes ned iløpet av en dag). Men jeg lukker også alltid lokket, delvis på grunn av dette, delvis fordi det ser bedre ut om lokket er nede. Har du noen gang sjekket hvor lite tett mange dasslokk egentlig er. De tynne i litt myk plast er nok bra sånn, men alle som er laget av litt tyngre materialer som tre eller bakelitt har gjerne noen gummi- eller plastputer (knotter), i alle fall under ringen og da er det ikke spesielt mye hjelp å legge ned lokket når det kan "blåse fritt" under ringen likevel. Jeg husker de gamle "skoledassene" som ikke hadde lokk og ikke løs ring, kun trebeslag under skinkepartiene, som var skrudd fast. Aerosoler? Det er nok paranoid snikksnakk. Er jo mye farligere å vandre ute i gata med alle som hoster og nyser deg praktisk talt rett i trynet. Dette stiller nok i samme kategori som at vanlig såpestykke er så uhygienisk. Jeg sverger til såpestykke siden det varer mye lenger. Det får bare blitt uhygienisk hvis man tar en bit av det, eller hvis du bare tar i såpa og går rett til håndkledet. Endret 9. oktober 2011 av slask
Gjest Raindrops Skrevet 9. oktober 2011 #64 Skrevet 9. oktober 2011 Vel, da har vel jeg et naturtalent i å gå på do, da. I'm just saying. Ingen grunn til å være ironisk vel.
Gjest MorAase Skrevet 9. oktober 2011 #65 Skrevet 9. oktober 2011 Vi trenger litt bakterier generelt. Det er de som har det sterilt hjemme som alltid blir syk. De tåler ikke noe. Jeg legger ned lokket selv, så tenkte ikke akkurat på dobesøk. Men bakterier trenger vi Bestemte typer bakterier. Ikke hva som helst som kommer rekende. Jeg er en av dem som har de sterilt hjemme. Spesielt på toalett og kjøkken. Merkelig nok er jeg aldri syk. Omgangssyke kan jeg ikke huske å ha hatt siden barneårene. Hvorfor? Jo fordi jeg har et forhold til mikrobiologi som gjør at uheldige bakterier ikke får grobunn i min sfære.
Gjest Jytte Skrevet 9. oktober 2011 #66 Skrevet 9. oktober 2011 Bestemte typer bakterier. Ikke hva som helst som kommer rekende. Jeg er en av dem som har de sterilt hjemme. Spesielt på toalett og kjøkken. Merkelig nok er jeg aldri syk. Omgangssyke kan jeg ikke huske å ha hatt siden barneårene. Hvorfor? Jo fordi jeg har et forhold til mikrobiologi som gjør at uheldige bakterier ikke får grobunn i min sfære. Iflg KG-standard så er jeg overrenslig og overryddig. Legger kluter og håndklær til vask etter en gangs bruk, det være seg både toalett, bad og kjøkken. Vasker alt dette på 90 grader en gang i uken .. men som sagt så skiftes alle håndklær og kluter daglig. Baderomsmatten går på 90 grader sammen med håndklærne minst en gang i uken. Jeg støvsuger hver dag, vasker gulvet flere ganger i uken, jeg tørker over badet og toalettet hver dag slik at det aldri rekker å bli skittent. Jeg har et strengt håndvask-regime både hjemme og på jobb. Bruker renseservietter på tastatur, mus og mobil med jevne mellomrom. Dusjer bena til hunden min hver gang jeg har hatt ham ute, jeg lar aldri mat bli stående på kjøkkenbenken. Varm mat som skal oppbevares kjøles raskt ned og settes i kjøleskapet eller fryseboks. Osv, osv ... Jeg er aldri syk omtrent. Det er 21 år siden jeg hadde omgangssyke sist ... MEN jeg har aldri hørt om å ha dolokket nede når jeg spyler ned i do .. Det har aldri vært noe tema hverken i oppveksten eller i voksen alder. Har faktisk aldri hørt om det før her på KG.
Gjest MorAase Skrevet 9. oktober 2011 #67 Skrevet 9. oktober 2011 MEN jeg har aldri hørt om å ha dolokket nede når jeg spyler ned i do .. Det har aldri vært noe tema hverken i oppveksten eller i voksen alder. Har faktisk aldri hørt om det før her på KG. Der var den siste biten før du ble perfekt
Gjest Jytte Skrevet 9. oktober 2011 #68 Skrevet 9. oktober 2011 Der var den siste biten før du ble perfekt uff nei, så perfekt kan det ikke være bra å være
Gjest Cipheria Skrevet 9. oktober 2011 #69 Skrevet 9. oktober 2011 I'm just saying. Ingen grunn til å være ironisk vel. Var ikke stygt ment, sorry.
Lutetium 71 Skrevet 9. oktober 2011 #70 Skrevet 9. oktober 2011 Bremsespor i doen kommer vel ikke an på hvor frisk man er. Det handler vel mer om hvordan doen er formet, hvor mye vann det er oppi der, og hvor man sitter på doringen. Har litt med konsistensen å gjøre også. Men kan absolutt være frisk selv om dritten er litt "sticky". Kanskje ikke så rart man tror man er syk om dritten ser rar ut en gang iblant, når det fins kostholdsprogrammer på tv som veier og analyserer avføring. Jeg finner stadig gode argumenter for å la være å anskaffe tv..
#sober# Skrevet 9. oktober 2011 #71 Skrevet 9. oktober 2011 Var en gang hos noen som skulle bytte vaskemaskin. Da den kom ut i dagslys var hele siden som var vendt mot toalettet gult. Ikke bare litt gult, men dyp, nesten oransje gul, med masse støv klebende fast i dette seige laget av bakterier. Etter det- totalt nazi på at dolokket skal være igjen.
Gjest Raindrops Skrevet 9. oktober 2011 #72 Skrevet 9. oktober 2011 Har litt med konsistensen å gjøre også. Men kan absolutt være frisk selv om dritten er litt "sticky". Kanskje ikke så rart man tror man er syk om dritten ser rar ut en gang iblant, når det fins kostholdsprogrammer på tv som veier og analyserer avføring. Jeg finner stadig gode argumenter for å la være å anskaffe tv.. Haha, lenge siden jeg har sett på tv, men jeg husker noen slike programmer ja. Jeg tror jammen ikke jeg ville vist frem bæsjen min på tv, uansett hvor sunn og frisk den så ut
Gjest Wanted Skrevet 9. oktober 2011 #73 Skrevet 9. oktober 2011 Haha, lenge siden jeg har sett på tv, men jeg husker noen slike programmer ja. Jeg tror jammen ikke jeg ville vist frem bæsjen min på tv, uansett hvor sunn og frisk den så ut I USA er det visstnok blitt vanlig med et såkalt brett nedi doskåla, slik at du kan bæsje på den, for så å inspisere avføringen før du skyller den ned. Avføringen er en flott indikator når det kommer til helsetilstand
Gjest Jytte Skrevet 9. oktober 2011 #74 Skrevet 9. oktober 2011 Var en gang hos noen som skulle bytte vaskemaskin. Da den kom ut i dagslys var hele siden som var vendt mot toalettet gult. Ikke bare litt gult, men dyp, nesten oransje gul, med masse støv klebende fast i dette seige laget av bakterier. Etter det- totalt nazi på at dolokket skal være igjen. Høres utrolig ekkelt ut - manglet de kunnskaper om normalt renhold?
Lutetium 71 Skrevet 9. oktober 2011 #75 Skrevet 9. oktober 2011 Var en gang hos noen som skulle bytte vaskemaskin. Da den kom ut i dagslys var hele siden som var vendt mot toalettet gult. Ikke bare litt gult, men dyp, nesten oransje gul, med masse støv klebende fast i dette seige laget av bakterier. Etter det- totalt nazi på at dolokket skal være igjen. Jeg nekter å tro at det gule laget kommer av aerosoler fra doskåla. Her har griser vært i sving. Hvordan så den andre siden ut?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #76 Skrevet 9. oktober 2011 http://www.klikk.no/helse/sykdom/article397497.ece Så vet man det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå