Gjøa Skrevet 7. oktober 2011 #21 Skrevet 7. oktober 2011 Det er vel en grunn til at toaletter blir påmontert lokk. De er vel ikke til pynt. Jepp, det er så katten ikke skal falle oppi. Ien annen do-tråd var veldig mange bekymret for bremsespor o.l. i do og irriterte seg over at folk ikke vasket etter seg. Så jeg lurer litt på hva dere gjør. Tar dere ned lokket, drar opp, tar opp lokket igjen, sjekker etter rester, eventuelt vasker doen før dere legger ned lokket igjen? Jeg bare lurer. Jeg syns egentlig at doringen blir så klissete hvis man trekker opp med lokket nede.
KaffeLars Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #22 Skrevet 7. oktober 2011 Det er vel en grunn til at toaletter blir påmontert lokk. De er vel ikke til pynt. Nei, det er hygieneårsaker. At man kan sitte på det er en bieffekt, spinoff. :-) Og undersiden må vaskes ofte. Omtrent som at en stekepanne kan brukes å slå inn spiker med! Nei nå tuller jeg.
Gjest Cipheria Skrevet 7. oktober 2011 #23 Skrevet 7. oktober 2011 Doen min spruter faktisk over kanten om jeg ikke tar ned lokket. Merket det når jeg fikk vann på bena når jeg stod i undertøy foran.
Gjest dritt Skrevet 7. oktober 2011 #24 Skrevet 7. oktober 2011 Ah ok, sa det er derfor mange av dere som lukker og spyler ned etterpa, da kan dere jo ikke se om dere har lagt igjen bremsespor. Fra na av antar jeg at der det er bremsespor har det vaert do-lokk-freaks paa besoek, som ikke har hygiene nok til a sjekke etter at det er spylt og de ikke sjekker.
Gjest Håpløs Skrevet 7. oktober 2011 #25 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg trekker ned med lokket åpent, og jeg er aldri syk. Vasker meg alltid på henda, men håndkledet får henge noen dager.
KaffeLars Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #26 Skrevet 7. oktober 2011 Doen min spruter faktisk over kanten om jeg ikke tar ned lokket. Merket det når jeg fikk vann på bena når jeg stod i undertøy foran. Det var nok ikke bare vann du fikk på bena.
KaffeLars Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #27 Skrevet 7. oktober 2011 For at ikke dette skal vippe over. For bare 100 år siden døde folk av ureinslighet, særlig barn. Den vanligste dødsårsaken var infeksjoner. Banale sådanne som kunne vært unngått med relativt enkle midler. Levealder var før det halvparten av hva det er nå. Det meste skyldes uvitenhet og ureinslighet, banale koliforme bakterier. Det meste (99 %) kan unngås med hjelp av varmt vann og såpe, håndvask og dohygiene. Det som er selvfølge i dag var tåpelig i 1880. Min bestemor fortalte om utrolig skitne og grisete folk og mye sykdom i hennes barndom. Vi skal ikke være så kjepphøye. Vi lever ikke langt fra døden. Det viser små og store katastrofer i verden hvor sanitærsystemene bryter sammen. Røde Kors er lynraske med å få sanitære forhold opp og gå, og beskytter sine til det paranoide fordi legene vet hvor farlig dette er. 2
Thorn Skrevet 7. oktober 2011 #28 Skrevet 7. oktober 2011 Her i huset er dolokket nede når det trekkes i snora, av tre enkle grunner: hygiene, estetikk og katter som har en tendens til hoppe oppi. Syns faktisk det er ganske ekkelt når folk ikke tar ned dolokket etter seg. Da lurer jeg litt på hvor renslig de er på andre områder, om de rett og slett er for late til å ta ned dolokket, eller om de syns det er vakkert å kikke på en åpen do hver gang de skal inn på badet. Jeg har ihvertfall ingen behov for det. Og ja, de gangene jeg er bekymret for bremsespor tar jeg ned dolokket, spyler, og løfter på det igjen for å sjekke. Null stress, tar to sekunder ekstra og er mye mer hygienisk enn å spyle med lokket åpent! Og når man tar ned dolokket, har det løst problemet med doringen oppe/nede. Da må både menn og kvinner ta i doen uansett. Tada, problem solved! 1
Knirke Skrevet 7. oktober 2011 #29 Skrevet 7. oktober 2011 ... Tenk at jeg fortsatt lever... Og tenk at hunder fortsatt eksisterer, de som hopper over mellomleddet og bare sleiker seg direkte i rassen :gjeiper:
Gjest Rocky Skrevet 7. oktober 2011 #30 Skrevet 7. oktober 2011 Rart at noen i det hele tatt overlevde med fransk toalett, eller at grekerne ikke dør som fluer
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #31 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg ser ikke problemet med å la låkket stå oppe, og jeg er kvinnfolk. Jeg vil heller se med en gang hvordan skåla ser ut, enn å først bøye meg halvveis ned for å hente låkket, for så å få en fin overraskelse med bremsespor i bunnen. Da har man liten tid å "summe" seg på. Da foretrekker jeg heller at det står oppe og kan forberede meg, f.eks hente kosten med en gang hvis noen har etterlatt noe.
Gjest Raindrops Skrevet 7. oktober 2011 #32 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg syns egentlig at doringen blir så klissete hvis man trekker opp med lokket nede. Akkurat det sier meg bare at man burde ta ned lokket, så ikke alt det klisset havner på resten av badet. Jeg lukker alltid doen før jeg trekker ned, og hvis jeg har gjort nummer to så koster det meg ingenting å sjekke for bremsespor etterpå. I mine øyne er det bare ekkelt og uhygienisk å gjøre noe annet. Spiller ingen rolle hvor ofte resten av badet vaskes, jeg ser hvordan innsiden av dolokket ser ut etter en stund. Det er ikke pent, og jeg vil ikke ha slikt verken på veggen rundt, på vasken eller på dorullen. Neida, man dør ikke av å ha dolokket åpent. Du dør ikke av å spise potetgull med fingrene etter å ha vært på do uten å vakset hendene heller, men ville du gjort det? 3
Gjest evo6 Skrevet 7. oktober 2011 #33 Skrevet 7. oktober 2011 takk gud det er ikke meg det er noe feil med:) hatt denne diskusjonen så mange ganger med eksen... hun lot alltid lokket stå oppe. å jeg lukket det hvergang.arg.... prøvde meg med at man har skap over,og ett barn som gjerne kaster alt oppi der,enda klarte hun ikke lukke det jævla lokket... takk for at det er fler av oss:) 3
Mr.Omg Skrevet 7. oktober 2011 #34 Skrevet 7. oktober 2011 Legger alltid ned dolokket når jeg skal dra ned 3
Gjest Rocky Skrevet 7. oktober 2011 #35 Skrevet 7. oktober 2011 Det spruter ikke ut, men bevegelsene til vannet når man trekker ned gjør at mikroskopiske partikler av avføring og urin virvles ut i luften, og så videre ut i resten av rommet. På tannbørster, håndklær og diverse. Et artig poeng er at "mikroskopiske partikler" vil bli virvlet lenger ut i rommet med lokket på enn om det er åpent.
KaffeLars Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #36 Skrevet 7. oktober 2011 Et artig poeng er at "mikroskopiske partikler" vil bli virvlet lenger ut i rommet med lokket på enn om det er åpent. Et bedre poeng er at oppmerksomhet om dette kanskje vil få noen til å tenke. Noen få. I morgen noen flere. Neste år ganske mange. Jeg jobba et sted hvor et "magevirus" spredde seg som ild i tørt gress. Jeg er helt overbevist om at jeg slapp unna fordi jeg er nøye, og viruset holdt seg i to andre etasjer. De andre ble ikke smitta fordi bedriftslegen skremte oss med kors, vievann og hvitløk. Og litt håndvask.
Gjøa Skrevet 7. oktober 2011 #37 Skrevet 7. oktober 2011 Akkurat det sier meg bare at man burde ta ned lokket, så ikke alt det klisset havner på resten av badet. Vannet spruter opp til dolokket og drypper ned igjen på doringen, så da må jeg jo vaske doringen og dolokket etter hver eneste gang jeg har brukt doen. Folk gjør kanskje det...? Foretrekker å vaske veggene en gang nå og da i stedet for å vaske selve doen 10 ganger om dagen.
Gjest Raindrops Skrevet 7. oktober 2011 #38 Skrevet 7. oktober 2011 Vannet spruter opp til dolokket og drypper ned igjen på doringen, så da må jeg jo vaske doringen og dolokket etter hver eneste gang jeg har brukt doen. Folk gjør kanskje det...? Foretrekker å vaske veggene en gang nå og da i stedet for å vaske selve doen 10 ganger om dagen. Whatever floats your boat, jeg har ikke merket noe kliss på doringen
Gjest Rocky Skrevet 7. oktober 2011 #39 Skrevet 7. oktober 2011 Et bedre poeng er at oppmerksomhet om dette kanskje vil få noen til å tenke. Noen få. I morgen noen flere. Neste år ganske mange. Jeg regner med at du ikke skjønte påstanden min siden du kommer trekkende med dette. En annen ting: Om du sitter på bussen og kjenner at det lukter promp da har du partikler som nylig har vært i noens anus i din egen nese og svelg. Hvor fisefine skal vi være over ett dolokk? Jeg lukker dolokket etter meg, men det har helt andre grunner en angst. 1
Gjest Cipheria Skrevet 7. oktober 2011 #40 Skrevet 7. oktober 2011 Ah ok, sa det er derfor mange av dere som lukker og spyler ned etterpa, da kan dere jo ikke se om dere har lagt igjen bremsespor. Fra na av antar jeg at der det er bremsespor har det vaert do-lokk-freaks paa besoek, som ikke har hygiene nok til a sjekke etter at det er spylt og de ikke sjekker. Noen av oss har en sunn mage. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå