Gå til innhold

Legge ned dolokket, hvorfor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen av oss har en sunn mage.

Jeg tror jeg ogsa har en sunn mage? Jeg gar hver dag omtrent til fast tid, og konsistensen er myk og fin, men likevel sa kan det jo komme noe. Hva mente du egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for infoen vi alle visste fra før.. :) Eller det alle burde vite. Er jo rent logisk.

Kan også være ekstra lurt å putte tannbørster i etuier.

Skrevet

De fleste her har visst doen pa samme baderom som tannpussen. Da utgaar problemet for meg uansett :)

Skrevet

Et bedre poeng er at oppmerksomhet om dette kanskje vil få noen til å tenke. Noen få. I morgen noen flere. Neste år ganske mange.

Jeg jobba et sted hvor et "magevirus" spredde seg som ild i tørt gress. Jeg er helt overbevist om at jeg slapp unna fordi jeg er nøye, og viruset holdt seg i to andre etasjer.

De andre ble ikke smitta fordi bedriftslegen skremte oss med kors, vievann og hvitløk. Og litt håndvask.

Hjelpe meg - er du gift?

Skrevet

Hva gjør dere med dokosten hvis dere må vaske vekk bremsespor da? Vasker doen og setter den tilbake med skitt på? Jeg skyller ned etter vasking med kost for å få skylt av kosten. Og det er jo litt vanskelig å gjøre med lokket åpent.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg blir helt sjokkert over hvilke argumenter folk bruker for å la vær å legge ned dolokket. Hvorfor denne uviljen mot å legge ned lokket, og dermed beskytte seg ekstra mot sykdommer?

Det er en selvfølge for meg å legge ned lokket før jeg drar ned. Hvis jeg er redd for bremsespor så tar jeg opp lokket etterpå, og ser nedi om alt er greit. Det er ikke verre enn det.

Endret av Ethereal
  • Liker 2
Skrevet

Noen av oss har en sunn mage.

Så du får aldri bremsespor etter deg på doen?

Skrevet

Jeg blir helt sjokkert over hvilke argumenter folk bruker for å la vær å legge ned dolokket. Hvorfor denne uviljen mot å legge ned lokket, og dermed beskytte seg ekstra mot sykdommer?

Det er en selvfølge for meg å legge ned lokket før jeg drar ned. Hvis jeg er redd for bremsespor så tar jeg opp lokket etterpå, og ser nedi om alt er greit. Det er ikke verre enn det.

Vi trenger litt bakterier generelt. Det er de som har det sterilt hjemme som alltid blir syk. De tåler ikke noe. Jeg legger ned lokket selv, så tenkte ikke akkurat på dobesøk. Men bakterier trenger vi :)

• Liker 1
Gjest Applecore
Skrevet

Vi trenger litt bakterier generelt. Det er de som har det sterilt hjemme som alltid blir syk. De tåler ikke noe. Jeg legger ned lokket selv, så tenkte ikke akkurat på dobesøk. Men bakterier trenger vi :)

Helt sant.

Men noen bakterier hører bare hjemme i tarmen og nede i do.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg vil ikke si at det å ta ned dolokket er det samme som at man har et sterilt hjem. Det er ikke alle bakterier vi trenger.

Skrevet

Har alltid lurt på hvorfor folk vil ha dolokket nede. Har aldri hørt om at basselusker finner veien ut i fri luft når man ikke har dolokket nede. Hmmm. Og dette kan høres dum ut, men hva i all verden er bremsespor på doringen? Er jeg bare så heldig at jeg aldri møtt på noe sånt? :sjenert:

Skrevet

Jeg har alltid dolokket nede når jeg går ut fra do - men ikke før jeg skyller ned. Lurer litt på hva slags sykdommer du snakker om? Jeg er omtrent aldri vekke fra jobb pga sykdom ... og jeg er mer overrenslig enn motsatt.

Gjest Cipheria
Skrevet

Så du får aldri bremsespor etter deg på doen?

Ikke så lenge jeg er frisk å holder meg unna mat jeg ikke tåler. Bruker ikke så mye lenger tid på nummer to enn nummer en heller.

Jeg syns det er påfallende at det er såpass vanlig å ha dårlig mage. Jeg tror det har noe med maten folk spiser å gjøre. Om det er for mye sukker eller hva vet jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet

De aller fleste av oss som har et normalt immunforsvar takler disse restene av bakterier ol som kommer fra dass når en trekker ned. La oss ikke gå mot et sterilt samfunn, der folk er hysterisk opptatte av renslighet. Det kan være sunt å gi immunforsvaret noe å "bryne seg på". Enkelte mener at vi allerede har det FOR rent og sterilt i hjemmene våres allerede, og av denne grunn vil en se flere med sykdommer som astma, parfymeallergi og annen allergi.

MEN, er med på at det er ekkelt å tenke på at en får avføringssnusk på håndklær..:) Personlig hater eg offentlige toalett, unngår de så sant eg kan!

Skrevet

De aller fleste av oss som har et normalt immunforsvar takler disse restene av bakterier ol som kommer fra dass når en trekker ned. La oss ikke gå mot et sterilt samfunn, der folk er hysterisk opptatte av renslighet. Det kan være sunt å gi immunforsvaret noe å "bryne seg på". Enkelte mener at vi allerede har det FOR rent og sterilt i hjemmene våres allerede, og av denne grunn vil en se flere med sykdommer som astma, parfymeallergi og annen allergi.

MEN, er med på at det er ekkelt å tenke på at en får avføringssnusk på håndklær..:) Personlig hater eg offentlige toalett, unngår de så sant eg kan!

Så du vil heller ha avføringssnusk på tannkosten..? :sjenert:

Usj, nei, lokket skal ned.

Skrevet

Ikke så lenge jeg er frisk å holder meg unna mat jeg ikke tåler. Bruker ikke så mye lenger tid på nummer to enn nummer en heller.

Jeg syns det er påfallende at det er såpass vanlig å ha dårlig mage. Jeg tror det har noe med maten folk spiser å gjøre. Om det er for mye sukker eller hva vet jeg ikke.

Jammen heldig du som aldri får omgangssyken, eller er uheldig med magen din. Ikke alle som har dårlig mage har dårlig kosthold.

Skrevet

De menn som er så nøye med å legge ned lokket før de trekker ned, sitter de også og tisser? Eller vasker de med klor rund doen etter hver tømming?

For selv om en treffer skåla, så har en sjelden så slapp stråle at ingenting spruter ut av skåla, opp i lufta og ned på gulvet.

• Liker 1
Skrevet

Dolokket er der for å dekke over doen og skal lukkes før du trekker ned for å hindre aerosoler å hvirvle opp i lufta. Aerosoler er damp og forstøvet vann som støtes opp av toalettet med relativt stor kraft. Vannet inneholder det av bakterier, virus og sporer som det er blitt tilført eller som har fått vokse der i vannet siden siste skylling.

Undersøkelser viser at når lokket er åpent når du trekker ned, så kan det forurensede vannet legge seg på alt innenfor et par meters avstand. Inkludert tannbørster, håndklær, dusjforheng, kraner og vegger.

Husker de hadde oppe dette temaet på mythbusters. De sammenlignet bakterier fra ett toalettsete med bl.annet ett tastatur, papirpenger, fjernkontroller og en vaskesvamp hentet fra ett kjøkken. Toalettsetet var stort sett det som var renest.

Surprise, surprise.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Jeg har hittil ikke lest et eneste innlegg som nevner lukt. Det kan lukte ganske ekkelt etter noen, og da vil jo et lukket toalett stenge for noe av lukten. Hvis man bruker luktfjerner i cisternen eller henger en over kanten ned i toalettet, vil det også hjelpe på.

Endret av Belladonna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...