KaffeLars Skrevet 7. oktober 2011 #1 Skrevet 7. oktober 2011 Dolokket er der for å dekke over doen og skal lukkes før du trekker ned for å hindre aerosoler å hvirvle opp i lufta. Aerosoler er damp og forstøvet vann som støtes opp av toalettet med relativt stor kraft. Vannet inneholder det av bakterier, virus og sporer som det er blitt tilført eller som har fått vokse der i vannet siden siste skylling. Undersøkelser viser at når lokket er åpent når du trekker ned, så kan det forurensede vannet legge seg på alt innenfor et par meters avstand. Inkludert tannbørster, håndklær, dusjforheng, kraner og vegger. På offentlige steder og i lokaler der det serveres mat er dolokk påbudt av mattilsynet. Men det hjelper ikke hvis ingen lukker det. Det er også krav om servanter og forrom. Forrommet skal hindre aerosoler å trenge ut i oppholdsrommene der det er stor trafikk på doen. Særlig nevnes samboere og ektefolk som skal skåne partner for vekking av støyen fra doen om natten, og lar være å trekke ned. Etter 5 timer er bakteriemengden *formidabel*. Leste jeg. Hilsen gledesdreper 10
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #2 Skrevet 7. oktober 2011 ENIG!! Samboeren min legger alltid ned lokket etter seg, før han skyller. Det har han lært hjemmefra. Jeg gjør selvsagt det samme. Hater at dolokk står åpne! 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #3 Skrevet 7. oktober 2011 http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=585180
Gjest Applecore Skrevet 7. oktober 2011 #4 Skrevet 7. oktober 2011 Ofte er jeg ikke sikker på om denne debatten dreier seg om dolokket eller doringen, jeg hører liksom begge deler 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #5 Skrevet 7. oktober 2011 Hvor mange har dødd av at dolokket har stått oppe? Jeg begynner ikke å legge det ned, før jeg får de. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #6 Skrevet 7. oktober 2011 Ta ned dasslokket, jeg har ikke lyst å ha bæsj på tannbørsten. 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #7 Skrevet 7. oktober 2011 Leste i illustert vitenskap en gang at man har mer bakterier under fingerneglene enn det er på doringen! Tenk heller på det neste gang du biter negler 2
Gjest Applecore Skrevet 7. oktober 2011 #8 Skrevet 7. oktober 2011 Leste i illustert vitenskap en gang at man har mer bakterier under fingerneglene enn det er på doringen! Tenk heller på det neste gang du biter negler For ikke å snakke om mus og tastatur! :O 1
KaffeLars Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2011 Det fantes allerede en dolokktråd Har dere ikke annet å bestille?
KaffeLars Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 7. oktober 2011 Mobiltelefonen er nok den verste. Bedre med keramisk berøringsskjerm da. Håper ingen har bakterieskrekk. Jo det håper jeg.
Japp Skrevet 7. oktober 2011 #11 Skrevet 7. oktober 2011 For ikke å snakke om mus og tastatur! :O Og håndveskene til oss damer som blir satt ned overalt
Gjest Jytte Skrevet 7. oktober 2011 #12 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg legger aldri ned dolokket før jeg skyller ned ... og lurer veldig på hva slags do dere har som spruter sånn. Jeg vil jo gjerne sjekke at alt går ned eller om jeg må skylle en gang til. Er forøvrig aldri syk, så det kan umulig være så galt som du vil ha det til. 2
altflyter Skrevet 7. oktober 2011 #13 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg er enig med TS. Det er en uvane å ikke legge det ned! 1
Mononoke Skrevet 7. oktober 2011 #14 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg legger aldri ned dolokket før jeg skyller ned ... og lurer veldig på hva slags do dere har som spruter sånn. Jeg vil jo gjerne sjekke at alt går ned eller om jeg må skylle en gang til. Er forøvrig aldri syk, så det kan umulig være så galt som du vil ha det til. Det spruter ikke ut, men bevegelsene til vannet når man trekker ned gjør at mikroskopiske partikler av avføring og urin virvles ut i luften, og så videre ut i resten av rommet. På tannbørster, håndklær og diverse. Jeg tror nok det er mer tanken på dette som er verre enn den faktiske helserisikoen (ihvertfall i et vanlig hjem hvor det er begrenset hvor mye det trekkes ned iløpet av en dag). Men jeg lukker også alltid lokket, delvis på grunn av dette, delvis fordi det ser bedre ut om lokket er nede. 3
Sunniva81 Skrevet 7. oktober 2011 #15 Skrevet 7. oktober 2011 hvis det er så ille, hva skjer om en mann/sønn har glemt å ta ned doringen etter besøket sitt da? Og nestemann som skal på do setter seg rett ned på porselenskanten!? Det gjorde jeg nemmelig her en dag, etter at en liten tass hadde lånt doen vår. Det var både kaldt og...ekkelt! Gikk garantert rundt med masse ekle bakterier på meg resten av den dagen jeg da!?
Gjest Eurodice Skrevet 7. oktober 2011 #16 Skrevet 7. oktober 2011 Det er vel en grunn til at toaletter blir påmontert lokk. De er vel ikke til pynt. 2
Gjest Jytte Skrevet 7. oktober 2011 #17 Skrevet 7. oktober 2011 Det spruter ikke ut, men bevegelsene til vannet når man trekker ned gjør at mikroskopiske partikler av avføring og urin virvles ut i luften, og så videre ut i resten av rommet. På tannbørster, håndklær og diverse. Jeg tror nok det er mer tanken på dette som er verre enn den faktiske helserisikoen (ihvertfall i et vanlig hjem hvor det er begrenset hvor mye det trekkes ned iløpet av en dag). Men jeg lukker også alltid lokket, delvis på grunn av dette, delvis fordi det ser bedre ut om lokket er nede. Ja, jeg har lokket nede når jeg går ut av badet og toalettet - men jeg har det ikke nede når jeg skyller. Da må jeg jo ta det opp, ned, opp, ned ... før jeg går ut av rommet. Dessuten har jeg håndklær i lukket skuff i seksjon og tannkost og tannkrem i lukket skap. Håndkle for håndvask blir lagt til vask hver dag så jeg tror ikke det er noen overhengende fare. Blir mer forundret over folk som bruker håndklær i en uke før de vaskes. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #18 Skrevet 7. oktober 2011 Ja, jeg har lokket nede når jeg går ut av badet og toalettet - men jeg har det ikke nede når jeg skyller. Da må jeg jo ta det opp, ned, opp, ned ... før jeg går ut av rommet. Dessuten har jeg håndklær i lukket skuff i seksjon og tannkost og tannkrem i lukket skap. Håndkle for håndvask blir lagt til vask hver dag så jeg tror ikke det er noen overhengende fare. Blir mer forundret over folk som bruker håndklær i en uke før de vaskes. Hvorfor blir du forundret over det? Man er jo ren når man tørker seg på håndkle? 1
Gjest Jytte Skrevet 7. oktober 2011 #19 Skrevet 7. oktober 2011 Hvorfor blir du forundret over det? Man er jo ren når man tørker seg på håndkle? Tror du virkelig det ?
Gjest Applecore Skrevet 7. oktober 2011 #20 Skrevet 7. oktober 2011 Og håndveskene til oss damer som blir satt ned overalt Ja! Takk og lov for knagger på offentlige toaletter :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå