Gå til innhold

Lavkarbo og miljø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lavkarbotilhengere pleier å elegant å ignorere påstander/fakta om at det er miljøfiendtlig med lavkarbo.

Det kommer jo litt an på hva slags mat man spiser, da. Jeg er veldig skeptisk til at man skal spise enda mer kjøtt, fisk og meieriprodukter, men det er godt mulig jeg ikke akkurat spiser miljøvennlig mat selv, så før jeg gjør det skal jeg ikke kritisere andre for mye.

Kanskje lavkarbofolk generels spiser mindre f.eks. Kanskje de kaster mindre mat. Jeg vet ikke.

Vi bør alle skjerpe oss! Ikke bare lavkarbofolkene!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbotilhengere pleier å elegant å ignorere påstander/fakta om at det er miljøfiendtlig med lavkarbo.

Det kommer jo litt an på hva slags mat man spiser, da. Jeg er veldig skeptisk til at man skal spise enda mer kjøtt, fisk og meieriprodukter, men det er godt mulig jeg ikke akkurat spiser miljøvennlig mat selv, så før jeg gjør det skal jeg ikke kritisere andre for mye.

Kanskje lavkarbofolk generels spiser mindre f.eks. Kanskje de kaster mindre mat. Jeg vet ikke.

Vi bør alle skjerpe oss! Ikke bare lavkarbofolkene!

Godt sagt, prøver å være så flink jeg kan på dette selv. Mange med "vanlig" norsk kosthold tenker kanskje ikke så mye på dette, men lavkarboerne tillegger seg med vilje et kosthold de fleste vet er miljøfiendtlig, for ikke å snakke om problemene rundt etikken i det å bidra til å legge enda mer press på kjøttindustrien... Et par kilo som sklir av kan da ikke forsvare dette.

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt, prøver å være så flink jeg kan på dette selv. Mange med "vanlig" norsk kosthold tenker kanskje ikke så mye på dette, men lavkarboerne tillegger seg med vilje et kosthold de fleste vet er miljøfiendtlig, for ikke å snakke om problemene rundt etikken i det å bidra til å legge enda mer press på kjøttindustrien... Et par kilo som sklir av kan da ikke forsvare dette.

-TS

Jeg er så vanvittig enig.

Selv er jeg vegetarianer, så er jo i motsatt ende av skalaen, men jeg syns det er helt horribelt at det er in med et så miljøskadelig kosthold.

Har flere ganger sagt det her på KG i alle disse lavkarbo-trådene, men blir ignorert gang etter gang. Egostisk!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre dere andre er vegetarianere har dere ingen grunn til å klage. ALT kjøttforbruk legger press på miljøet og ressursene våre.

Det vil være fordeler og ulemper med alle typer kosthold. Noen trenger lavkarbo for å kunne gå ned i vekt eller holde vekten nede (ja, de kan gjøre det på kaloriunderskudd også, men det hjelper lite hvis man ikke klarer å følge det!).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg spiser ikke mer kjøtt på lavkarbo enn jeg gjorde før, derimot spiser jeg mer grønnsaker og mindre mel, ris og sukker. Er det miljømessig gal utvikling? I tilfelle lar jeg meg gjerne opplyse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke mer kjøtt på lavkarbo enn jeg gjorde før, derimot spiser jeg mer grønnsaker og mindre mel, ris og sukker. Er det miljømessig gal utvikling? I tilfelle lar jeg meg gjerne opplyse.

Da er du kjempeflink! Jeg prøvde såvidt lavkarbo en periode, men det endte med mer kjøtt enn vanlig. Jeg syntes det var vanskelig å lage vegetarmiddager uten raske karbohydrater.

Vanlig middag for meg er f.eks spagetti med pesto/tomatsaus/ratatoille, grønnsakscurry med ris/couscous, eller pai med spinat/feta og salat. Med lavkarbo synes jeg det blir kjipt med bare ratatouille eller ovnsbakte grønnsaker f.eks ... liksom ikke fullverdige måltid. Så da endte det med mer

kjøtt. Nesten hver dag. Men så endte hele lavkarboprosjektet ganske raskt også da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Samme som Elfrida. For mye kjøtt er ikke bra heller.

Jeg tror ikke man spiser så mye mer kjøtt på lavkarbo enn høykarbo. Tenk på alt kjøttpålegget for eksempel. Melk, ost, rømme osv blir hyppig brukt på høykarbo.

Den linken var forresten rotete og unøyaktig i argumentasjonen. Personkarakteristikken i begynnelsen er ganske misledende. Det er ikke slik alle på lavkarbo tenker og spiser. Vi har også den misledende ideen at fett gir tarmkreft når det er mat med mye fett og lite fiber, samt lavt inntak av grønnsaker og frukt, øker risikoen. Det vil si en dårlig oppbygging av kosthold, ikke lavkarbo.

Og "tåler ikke å trene"? Det er direkte løgn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke mer kjøtt på lavkarbo enn jeg gjorde før, derimot spiser jeg mer grønnsaker og mindre mel, ris og sukker. Er det miljømessig gal utvikling? I tilfelle lar jeg meg gjerne opplyse.

Jeg tror heller ikke jeg spiser mer kjøtt eller fisk enn før, men jeg har byttet ut en del grønnsaker. og har oppdaget at jeg ikke spiser halvfabrikata som under produksjonen forurenser miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at lavkarbo er svært misforstått til tider, og det er blitt «in» å kritisere det... Akkurat som NAV. Merkelig hvordan vi samler oss rundt negative holdninger og påstander om folk/ting :filer:

Jeg kjører et lavkarbo-kosthold, og for min del spiser jeg ikke noe mer kjøtt enn tidligere. Jeg spiser, i likhet med Elfrida, derimot mer grønnsaker, og kutter ned på/ut ris, pasta, mel og sukker. Jeg føler meg ikke skyldig i forhold til disse påstandene, men jeg føler meg veldig misforstått når jeg forteller at jeg spiser lavkarbo.

Litt av poenget med lavkarbo er også at man lager maten fra bunnen av, og da kutter ut posesaus og liknende... når ble dette galt? Er da ikke så mye mindre miljøvennlig det, enn å basere kostholdet sitt på prossesert mat?!

Endret av Ametrin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig et interessant tema, men jeg lurer på hvorfor TS begynner med å kalle folk for "fanatikere". Er det grobunn for en god debatt?

Angående trådens tema, så er jeg tvilsom til såkalt ekstrem lavkarbo, hvor man spiser minimalt med karboyhydrater og store mengder rødt kjøtt og fett over lengre tid. Jeg kan ikke se for meg at det skal være noe særlig bra. Etter hva jeg har lest om temaet, så tror jeg middelhavskosthold/Fedon er noe av det sunneste man kan spise, generelt sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så lavkarbo i fri ufoldelse på frokostbuffeten på et turisthotell i et relativt sett fattig land for litt siden. Gruppen høyrøstede (skal ikke si hvor i norges land de var fra) pøste på med egg, bacon, pølse, eggerøre, så tok de bittelitt grønt også gaflet de det i seg. Jeg ble så flau på nordmenns vegne, for jeg tror ikke budsjettet på dette lille hotellet er beregnet for at man bare skal spise det dyre kjøttet og la brødet stå.

Jeg syns det er greit at lavkarbofantaster prioriterer å bruke mer penger på kjøtt, men jeg syns det er skikkelig utidig at disse folkene er i selskap og unnlater å ta poteter og grønnsaker som faktisk er en del av måltidet og heller pøser på med kjøtt, og jeg syns det er utidig at disse folkene pøser på med kjøtt og flesk og egg når de er på buffet i land der innbyggerne må rasjonere med eget kjøttforbruk.

Jeg la også merke til, i dette relativt sett fattige landet, at det var svært få overvektige mennesker å se på gatene. Samtlige under 60 var slanke. Og jeg nekter å tro at det er fordi de ikke spiser brød og rotgrønnsaker og kun spiser kjøtt og flesk. For dette er et land der rotgrønnsakene er den viktigste ingrediensen i kostholdet, ved siden av brød. Kjøtt og egg er luksus. Nei, jeg har en sterk mistanke om at det at alle her er slanke, skyldes at de har et sunt kosthold og at de ikke har anledning til å fråtse på samme måte som vi i norge kan.

Har man søliaki så skjønner jeg at man hopper over brød, men har aldri hørt om noen som er allergis mot potet før??

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke mer kjøtt på lavkarbo enn jeg gjorde før, derimot spiser jeg mer grønnsaker og mindre mel, ris og sukker. Er det miljømessig gal utvikling? I tilfelle lar jeg meg gjerne opplyse.

Da er du ganske enestående. De jeg kjenner på lavkarbo bytter ut brød og poteter med enda en porsjon kjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med et kosthold med mye brød, poteter og hvit ris/pasta er at vi i Norge har en helt annen livsstil enn hva vi hadde før (og hva en del fattige land har). Mange har stillesittende jobber, og all form for husarbeid og matanskaffelse er mye lettere enn før, og vi er dermed i mye mindre bevegelse enn før. Hvis vi da spiser samme type (og samme mengde) mat som bønder i mellomkrigstiden som jobbet fra før solen sto opp, samt legger til litt caffe latte og søtsaker, så sier det selv at det blir en del overvekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da er du ganske enestående. De jeg kjenner på lavkarbo bytter ut brød og poteter med enda en porsjon kjøtt.

Enestående tror jeg på ingen måte at hun er. Jeg spiser heller ikke mer kjøtt nå enn jeg gjorde før jeg begynte på lavkarbo. Jeg spiser generelt mindre nå enn jeg gjorde før, iom at lavkarboen er mer mettende. Så om jeg skulle bytte ut potetene med kjøtt, så gjør det fortsatt ikke noe med det helhetlige forbruket. Om jeg spiser mer av noe er det heller grønsaker og fisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med et kosthold med mye brød, poteter og hvit ris/pasta er at vi i Norge har en helt annen livsstil enn hva vi hadde før (og hva en del fattige land har). Mange har stillesittende jobber, og all form for husarbeid og matanskaffelse er mye lettere enn før, og vi er dermed i mye mindre bevegelse enn før. Hvis vi da spiser samme type (og samme mengde) mat som bønder i mellomkrigstiden som jobbet fra før solen sto opp, samt legger til litt caffe latte og søtsaker, så sier det selv at det blir en del overvekt.

Vel, jeg har nettopp vært turist i en hovedstad der innbyggerne har samme type jobber som folk flest i norge har. Var få bønder som tuslet rundt i gatene med geiene sine, for å si det sånn. Men de var alle sammen slanke og jeg vet at rotgrønnsaker er noe av det viktigste de spiser, fordi de ikke har råd til å fråtse i kjøtt og flesk som vi har. De vasker ikke klærne sine for hånd nede ved elva heller, de har både støvsugere og oppvaskmaskiner. Så jeg tror ikek du skal legge nordmenns stadig økende overvekt på at vi sitter mer stille enn folk i storbyene i mindre velstående land. I mine øyne dreier det seg om at vi spiser og fråtser mer fordi vi har råd til det. Og jeg tror ikke det er nordmenns potetforbruk som er skylden til overvekten her til lands, da er det vel heller at vi har råd til å spise junk og ferdigmat og at vi spiser kosemat hele uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tror ikke det er nordmenns potetforbruk som er skylden til overvekten her til lands, da er det vel heller at vi har råd til å spise junk og ferdigmat og at vi spiser kosemat hele uken.

Problemet er altså at vi dytter i oss høykarbo mat? Det er vel isåfall de fleste av oss på lavkarbo enig om.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helt klart at stillesittende liv med høyt inntak av poteter, brød og hvit pasta/ris er en av flere faktorer som bidrar til overvekt. (Junk food og snop er selvsagt en annen viktig faktor).

Men, som sagt, jeg tror ikke at svaret er å fintelle karbohydratene på mikronivå samtidig som man spiser store mengder rødt kjøtt, bacon og smør.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...