Titti72 Skrevet 6. oktober 2011 #41 Skrevet 6. oktober 2011 Hvis du betaler så mye som 1500,- hver gang barnet ditt kommer, så har du ihvertfall dokumentasjon på besøkene hennes. Kan ikke det samles opp og brukes som en bekreftelse ovenfor NAV?
Gjest Mister Man Skrevet 6. oktober 2011 #42 Skrevet 6. oktober 2011 Hvis du betaler så mye som 1500,- hver gang barnet ditt kommer, så har du ihvertfall dokumentasjon på besøkene hennes. Kan ikke det samles opp og brukes som en bekreftelse ovenfor NAV? Jeg gjorde dette og ble blankt avvist av NAV fordi vi ikke hadde "en skriftlig samværsavtale, og det derfor ble påstand mot påstand". Med andre ord sa de at jeg dokumentere gjennomført samvær, men kunne ikke bevise at samværet kom til å bli like hyppig i fremtiden. Skjønner? Trollet nektet å gi meg samværsavtale, for hun så at trenering av samvær gav henne et 5-sifret bidragsbeløp. Det var mye annet som skurret også, så sammelagt ble den eneste løsningen rettssak. Hun tapte på alle punkter. Likevel forsøker hun seg stadig på NAV. Sist gang ved å skrive et brev om at jeg og hun hadde kommet frem til et mye lavere samvær (blank løgn), og derfor måtte hun få mer bidrag. Saken ble øyeblikkelig henlagt da jeg bladde opp rettsordren. For en lettelse!
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2011 #43 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg gjorde dette og ble blankt avvist av NAV fordi vi ikke hadde "en skriftlig samværsavtale, og det derfor ble påstand mot påstand". Med andre ord sa de at jeg dokumentere gjennomført samvær, men kunne ikke bevise at samværet kom til å bli like hyppig i fremtiden. Skjønner? Trollet nektet å gi meg samværsavtale, for hun så at trenering av samvær gav henne et 5-sifret bidragsbeløp. Det var mye annet som skurret også, så sammelagt ble den eneste løsningen rettssak. Hun tapte på alle punkter. Likevel forsøker hun seg stadig på NAV. Sist gang ved å skrive et brev om at jeg og hun hadde kommet frem til et mye lavere samvær (blank løgn), og derfor måtte hun få mer bidrag. Saken ble øyeblikkelig henlagt da jeg bladde opp rettsordren. For en lettelse! Dert som er så sykt i slike tilfeller er at NAV bare hører på mor. Det burde innhentes opplysninger fra begge parter i slike sak. Dette virker urimelig, skulle tro det ikke er lovlig men sikkert lovlig når det er til fordel mor. Jeg har hørt det i flere tilfeller. Det er derfor vikitg en følger nøye med og ikke bare godtar vedtak fra NAV. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #44 Skrevet 7. oktober 2011 Ikke lest hele diskusjonen. Du får gjøre som min eks. Lev livet på sosialstønad og sørg for å ikke få jobb før det yngste barnet er ferdig med videregående. Case closed.
Kontormus Skrevet 7. oktober 2011 #45 Skrevet 7. oktober 2011 Ikke lest hele diskusjonen. Du får gjøre som min eks. Lev livet på sosialstønad og sørg for å ikke få jobb før det yngste barnet er ferdig med videregående. Case closed. Alt det bare for å slippe å være med på å forsørge barnet sitt??? Vel, slike som han gjør det ikke akkurat lettere for menn med å bli oppfattet som likestilt med mor!
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2011 #46 Skrevet 7. oktober 2011 Alt det bare for å slippe å være med på å forsørge barnet sitt??? Vel, slike som han gjør det ikke akkurat lettere for menn med å bli oppfattet som likestilt med mor! MEN ER OFTE ENSTE MULIGHET OM HAR PRØVD ALT FØR DETTE , TRO MEG. DET FINNES NOK AV TROLLKJERRINGER.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #47 Skrevet 7. oktober 2011 MEN ER OFTE ENSTE MULIGHET OM HAR PRØVD ALT FØR DETTE , TRO MEG. DET FINNES NOK AV TROLLKJERRINGER. Tror ikke jeg skjønte helt denne. Eneste mulighet for at du skal slippe? Greit nok. Jeg har ikke høye tanker om min eks som tok dette til sin strategi og lempet alt over på meg og som i tillegg var far akkurat når det passet ham. Ikke videre imponert. Bruk gjerne strategien, men ikke klag i etterkant.
Kontormus Skrevet 7. oktober 2011 #48 Skrevet 7. oktober 2011 MEN ER OFTE ENSTE MULIGHET OM HAR PRØVD ALT FØR DETTE , TRO MEG. DET FINNES NOK AV TROLLKJERRINGER. For det første trenger du ikke skrike. Så målet var og slippe og betale???
Janis Skrevet 8. oktober 2011 #49 Skrevet 8. oktober 2011 Tror ikke TS er interessert i å slutte i jobben sin, som er en stor del av livet til de fleste. Er moren egentlig alenemor hun da? To eldre barn enn barnet dere har sammen? (måtte bare spørre, fikk ikke dette helt med meg) Jeg forstår helt hva du tenker, jeg har et barn fra tidligere samboerskap. Jeg ser helt klart fordelen med å motta mindre bidrag, og heller dele på andre utgifter. Han betaler meg 1600 kr i mnd for et barn på snart 9 år. Vi deler på alt av utgifter, som fritidsaktiviteter og utstyr til det, deler på vinterdress/sko osv. Andre klær handler vi omhverandre. Men nå har vi et godt forhold. Barna blir i slike situasjoner ofte sett på som en utgift. Ingen god følelse, så prøv å hold barnet unna. Når du ser at ungen går i slitte klær ofte, og er dårlig stellt (?) så birde du snakke med henne altså. Og så synes jeg du burde prøve å få mer samvær, hvis dere alle ønsker det. Jeg aner ikke hvordan det gjennomføres? Hvordan går far frem når han ønsker mer samvær rent praktisk?
Gjest gjest Skrevet 10. oktober 2011 #50 Skrevet 10. oktober 2011 Vi har delt samvær - likevel kjenner jeg meg igjen i det du, TS, beskriver: -barna kommer i klær som ikke passer årstidene, ikke passer kroppene, slitte hullete joggesko, gymtøy/badetøy som ikke er vasket siden sist jeg hadde de og jeg kan fortsette i det uendelige...far har ikke betalt melkepenger slik at den ene (som er registrert som "hans" i og med delt ansvar) ikke får melk på skolen, osv. Jeg kjøper klær, sko, skoleutstyr, regntøy, yttertøy gange 2, - det er så frustrenede å få barna hjem i klær som ikke er brukelig - kle de opp, si hadet når uka er over i passende klær, for så å få de tilbake i noe ubrukelig. Man "mister" hele tiden plagg og utstyr. Det er rett og slett til å bli gal av. Ikke får jeg bidrag og far for itillegg dobbel barnetrygd (som jeg også får - men det hadde jeg jo også da vi var gift så det har vært uendret for meg ! (ikke at det beløpet er til å hoppe i taket av ) Men likevel.....! Og jeg betaler ikke bare 48% skatt men hele 50 % ....utrolig frustrerende når ting blir sååå skjevt. Vil bare si all ære til TS for det du faktisk gjør for datteren din. Flott at det finnes slike menn som deg, skjønner du er frustrert. Med delt samvær vil du ikke måtte betale henne noe, men en sånn ordning passer kanskje ikke for alle. Uansett lykke til :-)
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2011 #51 Skrevet 11. oktober 2011 Vi har delt samvær - likevel kjenner jeg meg igjen i det du, TS, beskriver: -barna kommer i klær som ikke passer årstidene, ikke passer kroppene, slitte hullete joggesko, gymtøy/badetøy som ikke er vasket siden sist jeg hadde de og jeg kan fortsette i det uendelige...far har ikke betalt melkepenger slik at den ene (som er registrert som "hans" i og med delt ansvar) ikke får melk på skolen, osv. Jeg kjøper klær, sko, skoleutstyr, regntøy, yttertøy gange 2, - det er så frustrenede å få barna hjem i klær som ikke er brukelig - kle de opp, si hadet når uka er over i passende klær, for så å få de tilbake i noe ubrukelig. Man "mister" hele tiden plagg og utstyr. Det er rett og slett til å bli gal av. Ikke får jeg bidrag og far for itillegg dobbel barnetrygd (som jeg også får - men det hadde jeg jo også da vi var gift så det har vært uendret for meg ! (ikke at det beløpet er til å hoppe i taket av ) Men likevel.....! Og jeg betaler ikke bare 48% skatt men hele 50 % ....utrolig frustrerende når ting blir sååå skjevt. Vil bare si all ære til TS for det du faktisk gjør for datteren din. Flott at det finnes slike menn som deg, skjønner du er frustrert. Med delt samvær vil du ikke måtte betale henne noe, men en sånn ordning passer kanskje ikke for alle. Uansett lykke til :-) Med delt samvær vil du ikke måtte betale henne noe - En kommentar til dette. Det kommer ann på inntekter og om det med delt samvær menes 50/50 samvær eller 50/50 delt bosted. Bosted hos den ene gir vanlig bidrag ut fra det normale som legges til grunn. Er samvær og inntekt lik blir det ikke noe bidrag,mens er det forskjeller på inntekter blir dt bidrag. Delt bosted 50/50 samvær gir normalt ikke bidrag med er det forskjell på lønn kan det bli bidrag, en faktor som også kommer inn er om den ene foreldrer betaler med enn halve av kostnader på barnet. Bidrag ved delt bosted kalles nettobidrag og regnes på en annen måte enn ellers. (IKKE bidragskalkuøater da). Ett barn hver Mange av de som har ett barn hver velger å avtale gjensidige 0-bidrag. Dette ble oppgitt som grunn for å inngå privat avtale. Men det er ingen ”automatikk” i at det skal være 0-bidrag når partene har hovedomsorgen for ett barn hver. Dersom de ber om offentlig fastsettelse vil det bli beregnet to bidrag, og dersom foreldrenes inntekt er tilstrekkelig forskjellige eller dersom barnas underholdskostnader ikke er like (at barna f.eks. er i hver sin alderskategori) vil bidragene kunne bli forskjellige. Dersom foreldrene i en slik situasjon ønsker ett nettobidrag fremfor at begge skal betale til hverandre, kan de gjøre dette gjennom en privat avtale. Dette ble oppgitt som grunn for å inngå privat avtale Bidrag som forhandlingskort i samværsforhandlinger Etter bidragsreglene gis det fradrag i bidraget dersom den bidragspliktige har samvær med barnet. Økt samvær gir redusert bidrag. Men det ble også oppgitt som grunn for å gjøre avtale at partene tenkte motsatt. Begge ønsket å ha barnet mest mulig og den bidragspliktige gikk med på å ha litt mindre samvær mot at bidraget også ble redusert. Dette viser at bidragsmottaker er ute etter midler. Delt bosted for samme barn Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget. Bidragsveilederen tar ikke hensyn til delt bosted
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2011 #52 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg tjener greit ja, men ca 50 % går bort i skatt. og samværet er mere enn det nav beregner, men mor ville ikke "gi" meg mere på papiret... Her kunne jeg nok redusert noe, men da hadde det vært månelyst i noen år frem over... Er så inderlig enige med din kone! Du treng virkelig å få deg nokre baller!!!! Hadde brukt pengane på advokat og ikkje ekstra penger til barn/mor.
Gjest fjosa Skrevet 11. oktober 2011 #53 Skrevet 11. oktober 2011 Om alle de andre har eget rom, hvem deler da datteren rom med? Mye rart man kan lure på.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #54 Skrevet 11. oktober 2011 Om alle de andre har eget rom, hvem deler da datteren rom med? Mye rart man kan lure på. moren..
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2011 #55 Skrevet 6. november 2011 Det enkleste og smarteste er å ha barnet på fulltid selv. Det enkleste og smarteste er å gi eff i å få unger med white trash uten jobb/utdannelse 1
Gjest gjest Skrevet 6. november 2011 #56 Skrevet 6. november 2011 Det enkleste og smarteste er å gi eff i å få unger med white trash uten jobb/utdannelse Det stemmer nok, men gjort er gjort og barnet er født.. Trist at noen menn tenker med feil hode he,he
Gjest Szuszka Skrevet 7. juli 2012 #57 Skrevet 7. juli 2012 Ikke lest hele diskusjonen. Du får gjøre som min eks. Lev livet på sosialstønad og sørg for å ikke få jobb før det yngste barnet er ferdig med videregående. Case closed.
Gjest Szuszka Skrevet 7. juli 2012 #58 Skrevet 7. juli 2012 Og hva er så galt med det? Kvinnene gjør vel det samme, og sier at fedre må bare ta ansvaret og forsørge barna de satt til verden. De fleste av dem går på førskjellige stønader + bidrag, eller har noe tullingjobb med helst ikke mer enn 60, men maks. 70% Så rart at når menn prøver å unngå å forsørge barna sine, så er de selv djevelen, men når kvinner gjør det samme i forventning at staten og far tar seg av økonomien, så er det fullstendig rett og rimelig. Personlig er jeg ikke enig med noen av dem. Alle bør ta sin del likt. Men synes ikke (og mine erferinger viser heller ikke)at det koster så mye å oppdra barn, som disse satsene tilsier.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #59 Skrevet 7. juli 2012 Jeg hadde krevd at datterene min skulle fått eget rom. Anonym poster: ddb793f0a70f92f638eb8747116ca421
nuvel Skrevet 7. juli 2012 #60 Skrevet 7. juli 2012 Jeg skjønner frustrasjonen din, men er redd for at du fokuserer på feil ting her. Jeg har derfor laget en punktivis oversikt over hva jeg tenker er viktig å prioritere, dersom du skal få en endring på situasjonen. Punkt 1. Dersom barnet ikke har det bra hos sin mor, syns jeg det er på sin plass å kontakte barnevernet. Grunnen til at jeg foreslår dette er at du skriver at barnet går med slitte og kalde klær og at mor kjøper dårlig mat til barnet. Det er ting som kan tyde på omsorgssvikt. Dersom det er tilfellet bør du prøve å få omsorgen for datteren din, barnebidraget vil da opphøre. Punkt 2. Dersom barnet er lykkelig og harmonisk og har det bra hos mor, hopper du over punkt 1. Problemet er da at du syns barnebidraget er for høyt. Det er ikke så rart når du selv velger å dekke ting i tillegg til bidraget. Barnebidraget skal dekke mors sine utgifter til barnet. Hun skal da ikke trenge å be om penger til uforutsette utgifter og hun skal sende med klær til samvær Det er klart hun spør, så lenge hun vet du betaler. Derfor må du ikke være så konfliktsky, men si i fra på en ordentlig måte, at bidraget skal dekke utgiftene og at du ikke har økonomi til å bidra med noe utover dette. Når det kommer til klærene du kjøper foreslår jeg som andre her, at du slutter å sende de hjem til barnet. Mor skal sende med klær til samvær. Dersom hun venner seg til at barnet blir kledd opp hos deg, kommer hun ikke til å prioritere å bruke penger til klær på dette barnet. Dette er noe du må gjøre, dersom situasjonen skal endre seg. Hvis du velger å fortsette med dette, kan du igrunn ikke klage heller. Punkt 3. Krev at mor dekker sin del av reisekostnadene. Fylkesmannen forvalter dette regelverket, mor skal dekke sin del av utgiftene, ut i fra hennes inntekt. Dette blir på samme måte som bidraget. Punkt 4. Dersom du ønsker å redusere bidraget ytterligere, er det et alternativ å øke samværet med barnet. Dette er kun en god ide, dersom det er det beste for barnet å ha mer samvær med deg og din familie. Mor ønsker ikke å gi deg mer samvær skriver du. Da bør du gå til familievernkontoret å få til mekling der. Dersom dette ikke fører frem, går du til sak. Det er da viktig å finne seg en advokat som er god på slike saker. Punkt 5. Ikke irriter deg over ting du ikke kan gjøre noe med. Du er ikke lenger sammen med moren til barnet, og du kan ikke blande deg i hvordan hun lever livet sitt. Å irritere seg over at hun røyker, er for eksempel helt håpløst for det er ingen ting du kan gjøre noe med. Prøv heller å være positiv. Moren røyker ute, og det er jo veldig bra. Prøv å få en god kommunikasjon med moren til barnet, og prøv å samarbeid. (Dette betyr ikke at mor skal få viljen sin bestandig) Jeg tror det er viktig at du har en positiv tone og ikke bare fokuserer på morens feil. Skryt når hun gjør bra ting for barnet ditt. Lykke til. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå