Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2011 #21 Skrevet 5. oktober 2011 Ny kone som er sur for at pengene hun kunne brukt forsvinner ut av huset? Du kommer ingen vei med noe som helst, spar deg bryet. Det du påstår kan du heller ikke bevise på noen som helst måte. Eneste måten du kan redusere bidraget på er mer samvær eller overta daglig omsorg. Resten høres ut som klassisk syting fra mann som er gnien. Synes denne var litt frekk.... Selv om en er "rik", er det ikke noe gøy å sponse ex-en og hennes særkullsbarn fra tidligere. Skjønner godt at TS kunne ønske seg en situasjon hvor pengene gikk mer direkte til hans datter. Samtidig skjønner jeg jo litt biomor her, hvis hun har eldre barn fra før og lite penger, må hun vel fordele det lille hun har på best mulig måte. De eldste barna har ofte størst behov, og så kan hun lene seg litt på at pappan til jenta har god råd og råd til å betale ekstra. TS: jeg tror det er lite du kan gjøre, ut over selvfølgelig å få mer av omsorgen. Men det er jo bare hvis barnet kunne tenke seg det. Syns det var et godt råd å få fastsatt bidrag av NAV. Vanskelig å balansere riktig i slike tilfeller, både ta hensyn til barnet og ta hensyn til sin egen nye familie og deres behov. Det er aldri riktig at en ny partner skal være med å sponse familien i et annet hjem. Heldigvis høres det ut som TS har såpass god råd at det forsåvidt egentlig ikke er synd på han 4
Gjest MorAase Skrevet 5. oktober 2011 #22 Skrevet 5. oktober 2011 Det enkleste og smarteste er å ha barnet på fulltid selv.
Gjest "gjest" Skrevet 5. oktober 2011 #24 Skrevet 5. oktober 2011 Til forfatter av hovedinnlegg. Hvorfor mener du at du skal kunne detaljstyre hva din X bruker pengene på?
Gjest gjest Skrevet 5. oktober 2011 #25 Skrevet 5. oktober 2011 Til forfatter av hovedinnlegg. Hvorfor mener du at du skal kunne detaljstyre hva din X bruker pengene på? TS vil at pengene skal brukes på datteren, ikke på alt annet. Han betaler MYE for barnet, og de pengene er ment til barnet ikke til mor. så hvorfor skulle ikke han få ha en mening om hva d skal brukes til. Og dessuten om du leser alt må TS faktisk kjøpe mye av det disse pengene burde vært bruk til. Når en betaler 5000 kr burde ikke moren trenge å komme å spørre etter penger, la være å kjøpe klær osv... HUSK : BARNEBIDRAGET SKAL BRUKES PÅ BARNET; EKSEN SKAL IKKE BETALE FOR RESTEN AV FAMILIEN TIL DAMA... 3
Gjest "gjest" Skrevet 5. oktober 2011 #26 Skrevet 5. oktober 2011 Vel, det blir jo sånn da når det er mine og dine barn og nytt forhold. Intet å gjøre med.
Mixelite Skrevet 5. oktober 2011 #27 Skrevet 5. oktober 2011 Og forøvrig er det INGEN som betaler bortimot 50% skatt på inntekten sin...... Å joda. 1
Inx Skrevet 5. oktober 2011 #28 Skrevet 5. oktober 2011 Høres ikke noe særlig ut TS. Men du er bortimot dømt til å tape i enhver henseende som mann i barnesaker, med mindre mor virkelig er uskikket. Jeg anbefaler deg derfor å bare betale, tidsbruken som må til og sannsynligheten for å nå igjennom for sitt syn gjør at dette raskt blir et tapsprosjekt.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #29 Skrevet 6. oktober 2011 Det er iallefall en ting du kan gjøre, og som muligens vil dempe konfliktnivået hjemme hos deg og din nye kone; Nemlig å beholde de klærne dere kjøper til datteren din hjemme hos dere. Jeg ser fortvilelsen ved å oppleve at barnet konsekvent kommer i klær som ikke passer årstiden og temperaturen og er (ut) slitt. Istedet for at du da, gang på gang, øker konflikten med din kone ved å kjøpe og kjøpe og kjøpe nye klær hver eneste gang, - og sende de nye klærne med barnet hjem til mor, - så beholder dere de nye klærne hos dere og sender barnet hjem til mor i de klærne hun kom i. Da har dere årstids- og aktivtetes passende klær klare til henne Og du glemmer at barnet er et menneske av kjøtt og blod, med følelser og meninger... Du ser helt bort fra at barnet gjerne ønsker å kunne bruke disse klærne også når hun er hos mor, det vil være uforståelig for barnet at hun kun skal kunne ha varme, praktiske og fine klær når hun er hos faren... Dårlig forslag fra deg, som ikke gavner barnets beste. 1
Gjest Gjest_Lille-pus Skrevet 6. oktober 2011 #30 Skrevet 6. oktober 2011 Og du glemmer at barnet er et menneske av kjøtt og blod, med følelser og meninger... Du ser helt bort fra at barnet gjerne ønsker å kunne bruke disse klærne også når hun er hos mor, det vil være uforståelig for barnet at hun kun skal kunne ha varme, praktiske og fine klær når hun er hos faren... Dårlig forslag fra deg, som ikke gavner barnets beste. Men kjære deg. . Er det slik at dette barnets eneste klær er de klær som far har kjøpt til henne ? Er det slik at hjemme hos mor så har ikke barnet et eneste fint eller praktisk plagg å ha på kroppen ? Dersom det er slik så sier du jo at mor er komplett inkompetent som forelder.....
Gjest oppgitt Skrevet 6. oktober 2011 #31 Skrevet 6. oktober 2011 Mannen min er i samme situasjon. Han tjener det som noen her sier er "jævlig" bra, men så må du trekke fra toppskatt, nesten alle samværsreisene og et avsindig barnebidrag til mer enn ett barn... Av en årslønn på over 700K så har han igjen 17000 kroner i mnd. Av det går 13 000 til faste utgifter. I tillegg sender ikke mor med klær samt at han må deale med advokatutgifter fra 3-30 000 (!!) hver eneste måned pga ekskonas stadige konflikter. Dette har pågått i flere år nå. Uten en skriftlig samværsavtale med rette opplysninger så kommer du ingen vei med NAV. Det eneste du kan gjøre da er å gå rettens vei. Å snakke med henne er jo selvfølgelig fåfengt, og dere har vel på alvor ikke tenkt å gjøre det? Og til dere andre; ja- et bidrag på 5000 er ikke uhørt om mor ikke gidder å jobbe eller lever på trygd. Om hun i tillegg ikke gifter seg på ny samt trenerer samvær så kan hun lett håve inn skattefrie kroner på denne måten. Og jo eldre barnet er jo høyere blir bidraget. 1
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2011 #32 Skrevet 6. oktober 2011 Siden nav har regnet ut bidrag er det ikke så me du får gjort der. Mor skal også betalae sid del av reisen for barnet, dette er ikke noe NAV kan kreve inn , det er kun bidraget. Reisekostnader fordeles etter deres inntekt som bidraget. Jeg vill sett om jeg kunne ahtt barnet mer for å få ned bidraget. Ville beholdt alle klær og ikke sendt tilbake noe. Dette er du faktisk i din fulle rett til for klær skal kpstes av mor. Skjønner også det er tung å se datter gå kledd dårlig. Jeg vill forhørt meg med en advokat hva du kunne gjøre. Det med klær kan du holde tilbake. Reisepenger kreves gjennom rettsak. Setter du igang en slik prosess kan det hende mor skjønner alvor. Får du ikke noe resultat her, kan du holdetilbake bidrag. Se hva mor gjør da. Mulig hun vil få det krevd gejnneon nav innkreving men det tar 3-6 mnd. Vil mor ikke skjerpe seg da så får du krige videre til datter blir 18 år, da er ikke mor part i saken lenger. Da kan bidrag gå direkte til henne det ssite året på videregående. Du kan høre med datetr om hun vil flytte til deg? Ikke sikkert hun vil nå men er en del ungdommer som flytter til far når de blir eldre.Er undommen 12 år betemmer det ganske mye selv hvor det vil bo. Kontakt advokat om mor kke vil her heller. Mulig du kan lokke med noen goder til datter som mor ikke har. ja alt er lov i krig og kjærlightet vet du. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2011 #33 Skrevet 6. oktober 2011 Siden nav har regnet ut bidrag er det ikke så me du får gjort der. Mor skal også betalae sid del av reisen for barnet, dette er ikke noe NAV kan kreve inn , det er kun bidraget. Reisekostnader fordeles etter deres inntekt som bidraget. Jeg vill sett om jeg kunne ahtt barnet mer for å få ned bidraget. Ville beholdt alle klær og ikke sendt tilbake noe. Dette er du faktisk i din fulle rett til for klær skal kpstes av mor. Skjønner også det er tung å se datter gå kledd dårlig. Jeg vill forhørt meg med en advokat hva du kunne gjøre. Det med klær kan du holde tilbake. Reisepenger kreves gjennom rettsak. Setter du igang en slik prosess kan det hende mor skjønner alvor. Får du ikke noe resultat her, kan du holdetilbake bidrag. Se hva mor gjør da. Mulig hun vil få det krevd gejnneon nav innkreving men det tar 3-6 mnd. Vil mor ikke skjerpe seg da så får du krige videre til datter blir 18 år, da er ikke mor part i saken lenger. Da kan bidrag gå direkte til henne det ssite året på videregående. Du kan høre med datetr om hun vil flytte til deg? Ikke sikkert hun vil nå men er en del ungdommer som flytter til far når de blir eldre.Er undommen 12 år betemmer det ganske mye selv hvor det vil bo. Kontakt advokat om mor kke vil her heller. Mulig du kan lokke med noen goder til datter som mor ikke har. ja alt er lov i krig og kjærlightet vet du. Lykke til PS !! litt mer. Få mor til å jobbe. Vil hun ikke krev gjennom advokat om nav ikke vil beregne 80 prosent inntekt på hva hun kunne tjent med sin utdannelse.Dette kan du gjøre damor ikke kan gå hjemme og snylte på deg pga.hun evner mer.
Gjest Mister Man Skrevet 6. oktober 2011 #34 Skrevet 6. oktober 2011 Ikke vær naiv. Ikke tro at NAV ordner opp for deg eller betaler deg noe du ikke har krav på. De regner ut og står gjerne for innkreving av bidrag, men alt som gjelder samværet og reiser står dere alene om. Ingen hjelper dere med dette, og betaler hun ikke så er eneste muligheten din å stevne henne eller trekker henne for Forliksrådet. Og hva om hun ikke betaler da heller? Sånt skjer. Mor sender ikke klær... Neivel. Det er faktisk ingenting du kan gjøre med det annet enn å be jenta pakke selv. Holde tilbake bidrag... Da tar det et par måneder før du får pålegg om tvangstrekk. Ikke moro. Du kan derimot be om at mor skjønnslignet, og da setter de en inntekt på henne som er 80% av det hun beregnet kunne ha tjent på bakgrunn av sin utdannelse/erfaring. Røyking... Ukult, men ikke ulovlig. Jeg skjønner desverre så alt for godt hvordan du har det nå, og det har kostet meg et sekssifret beløp å få delt boet samt få en samværsavtale for ungene mine. Trollet er skjønnslignet, og hun har en rettsordre på seg som sier at hun må betale halvparten av samværsreisene. Det har tatt 18 måneder og vært et reint H@@@, men verdt hver krone. Jeg hadde aldri, aldr, aldri kommet noen vei uten advokater og ikke mindre enn tre saker i retten. Aldri!
Fløyel Skrevet 6. oktober 2011 #35 Skrevet 6. oktober 2011 Nei, det er ikke smålig og spørre om tøy dere kjøper kan returneres når det er fravokst slike at deres yngre barn kan bruke de også. Hadde det vært meg hadde jeg syns dette var kjempefint. De vokser jo så fort at det er gangske lite de rekker å slite ut. Min mann betalte i en periode på ca. 18 mnd. 11500 kr pr. måned for sine to jenter. Dette var tett oppunder maksgrensen på 25 % av bruttoinntekt. Dvs. at når hans private gjeldsforpliktelser var betalt, var det null igjen til våre felles utgifter. Mor var i dette tilfellet spekulativ og oppgav en inntekt langt lavere enn hun faktisk hadde. Ja, det var jævlig surt. Men jeg kunne ikke la min frusterasjon gå ut over mannen eller ungene. Det eneste jeg kunne var å bistå med å få bidraget nedjustert (fordi det var utregnet på feil grunnlag), men det tok altså 1 1/2 år før det ble justert ned til halvparten.
Fløyel Skrevet 6. oktober 2011 #36 Skrevet 6. oktober 2011 [/size Tror du barnet deres har det bedre hos deg enn hos mor? Da synes jeg du skal be om delt omsorg eller ta over omsorgen for deres felles barn. Det kan være vanskelig å få endene til å møtes som alenemor/far. som forsørger så har vi et ansvar for at barna har det best mulig. Det trenger ikke å være nye klær eller et eget rom. men at alle behovene er dekket å at barnet er trygg i sin bolig. Jeg ønsker deg lykke til..Ta kontakt med nav..
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2011 #37 Skrevet 6. oktober 2011 Ta kontekt med advokat.Ikke gi de selv om det blir dyrt. NAV hjelper til de som skal ha bidraget. De tar heller ikke hensyn til det faktiske samvært enda de skal i henhold til rundskriv. De sier det må ha samværsavtale men når det ikke finnnes vil de ikke høre på det far sier, bare det mor sier. Dette er ekstrem forskjellsbehandling. Men gjør et forsøk hos NAV, møter du veggen der kontakt advokat innen barnerett.Mange har fått løst sine problmer.
Alvina Skrevet 6. oktober 2011 #38 Skrevet 6. oktober 2011 Ok, jeg vet .. nå er det mange alenemødre som sikkert steiler og tenker : for en ufordragelig type.. men saken er slik: De pengene (litt i undrekant av 5000 kr)jeg betaler er ment til å gå til min datter. slik at hun får mat, klær, tak over hode og barnepass når jeg ikke har henne.. og disse disponeres av mor. Men slik jeg ser det bruker ikke mor disse på min datter.. Hun har to andre barn med en annen. Disse har eget rom, datteren min har ikke. Når jeg henter dattern min er klærne hennes slitt, for kalde og overhode ikke egnet til de aktivitetene mor er informert om at vi skal.. feks kun sommerklær om høsten og ingen shorts på varme sommerdager... så det ender alltid med at jeg må kjøpe nye klær... Dattern min får mat, men jeg skulle ønske mor hadde prioritert gode råvarer fremfor kun det billigste av basic varer (euroshoper, first price ol)og istede for å kjøpe bensinstasjonsmat, og det verst: røyk til seg og barna! (dvs det elste barnet)Elstemann har røykt siden han var 15, og røyken har han fått fra mor... sier det rett ut at mamma kjøper den.. Med den måten mor bruker pengene hun har, blir det fort at det ikke blir særlig mye til overs til uforutsette ting, noe som har resultert i at jeg ofte må dekke utgiftene til min datter ... Jeg betaler 48% skatt og får ikke barnefradrag, hvilket betyr at jeg må tjene 7250 for å betale bidraget til mor. I tillegg må jeg dekke reiseutgiftene som er omlag 1500 pr gang (dvs må tjene 2220 kr for å dekke dette) og så må jeg nesten hver gang kjøpe klær noe som har kostet mellom 200- 3000(296-4400) kr pr gang. og så bruker mora å spørre om hjelp i ny og ne noe som utgjør alt fra hundrelapper til 5000 8kr... Så selv om jeg tjener greit blir jeg å bruke urettmessig mye til moren til det ene barnet som bor hos mor i forhold til de andre jeg har med min kone.. og min kone må bære mere av utgiftene til disse barna... Hun har eget rom hos oss for vi vil ikke at hun skal føle seg som gjest, og sine egne leker sykel, ol. Så det jeg kunne tenke meg er at jeg hadde dekket mere av min datters utgifter og betalte mindre til mor, for jeg vet at de pengene blir ikke brukt på henne, og jeg må betaler tingene to ganger. Tviler på at mor velvillig vil bli med på noen deal som gjør at hun har mindre penger å rutte med .. så er det mulig å ta saken via nav, retten el noe for å få erklært mor "uegnet " til å stå økonomisk ansvarlig for min datter.. Har vurdert å kreve hovedomsorgen, men det tror jeg blir vanskelig ... Sukk... Jeg håper at dere alenemødre skjønner at en ting alltid har to sider og at det føles ikke riktig sett fra den andre siden.. du kan slutte å røyke da.
ini Skrevet 6. oktober 2011 #39 Skrevet 6. oktober 2011 du kan slutte å røyke da. Hvor står det at TS røyker?
Kontormus Skrevet 6. oktober 2011 #40 Skrevet 6. oktober 2011 Det er hans eks som røyker. Har blitt mye surr og sammenblandinger i denne tråden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå