Gå til innhold

Noen tips for å redusere barnebidraget til mor ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg vet .. nå er det mange alenemødre som sikkert steiler og tenker : for en ufordragelig type.. men saken er slik:

De pengene (litt i undrekant av 5000 kr)jeg betaler er ment til å gå til min datter. slik at hun får mat, klær, tak over hode og barnepass når jeg ikke har henne.. og disse disponeres av mor.

Men slik jeg ser det bruker ikke mor disse på min datter.. Hun har to andre barn med en annen. Disse har eget rom, datteren min har ikke.

Når jeg henter dattern min er klærne hennes slitt, for kalde og overhode ikke egnet til de aktivitetene mor er informert om at vi skal.. feks kun sommerklær om høsten og ingen shorts på varme sommerdager... så det ender alltid med at jeg må kjøpe nye klær...

Dattern min får mat, men jeg skulle ønske mor hadde prioritert gode råvarer fremfor kun det billigste av basic varer (euroshoper, first price ol)og istede for å kjøpe bensinstasjonsmat, og det verst: røyk til seg og barna! (dvs det elste barnet)Elstemann har røykt siden han var 15, og røyken har han fått fra mor... sier det rett ut at mamma kjøper den.. Med den måten mor bruker pengene hun har, blir det fort at det ikke blir særlig mye til overs til uforutsette ting, noe som har resultert i at jeg ofte må dekke utgiftene til min datter ...

Jeg betaler 48% skatt og får ikke barnefradrag, hvilket betyr at jeg må tjene 7250 for å betale bidraget til mor. I tillegg må jeg dekke reiseutgiftene som er omlag 1500 pr gang (dvs må tjene 2220 kr for å dekke dette) og så må jeg nesten hver gang kjøpe klær noe som har kostet mellom 200- 3000(296-4400) kr pr gang. og så bruker mora å spørre om hjelp i ny og ne noe som utgjør alt fra hundrelapper til 5000 8kr...

Så selv om jeg tjener greit blir jeg å bruke urettmessig mye til moren til det ene barnet som bor hos mor i forhold til de andre jeg har med min kone.. og min kone må bære mere av utgiftene til disse barna...

Hun har eget rom hos oss for vi vil ikke at hun skal føle seg som gjest, og sine egne leker sykel, ol.

Så det jeg kunne tenke meg er at jeg hadde dekket mere av min datters utgifter og betalte mindre til mor, for jeg vet at de pengene blir ikke brukt på henne, og jeg må betaler tingene to ganger. Tviler på at mor velvillig vil bli med på noen deal som gjør at hun har mindre penger å rutte med .. så er det mulig å ta saken via nav, retten el noe for å få erklært mor "uegnet " til å stå økonomisk ansvarlig for min datter.. Har vurdert å kreve hovedomsorgen, men det tror jeg blir vanskelig ...

Sukk... Jeg håper at dere alenemødre skjønner at en ting alltid har to sider og at det føles ikke riktig sett fra den andre siden..

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er alenemor, og har ingen problemer å se saken fra to sider. Det du kan gjøre som er enklest for alle parter er å ta bidraget via NAV. Det koster 860 kr pr person, men det er verdt det, da det legger demper på konflikter angående bidrag.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde hørt med nav hvis jeg var deg. Skjønner absolutt at dette er en kjip situasjon, og håper du finner ut av det.

Beklager at jeg ikke har noen konkrete råd til deg.

Skrevet

bidrag blir regnet ut fra din inntekt,som du sikkert vet.og vis mor ikke jobber får hun lav intekt og du må yte mere.

men det skulle bare mangle at mor skal sende med kler og utstyr til samveret.dette råder jeg deg til å ta opp i ett møte med familievenkontoret.

røykingen,burde barnevernet se på synest jeg.

du kan be om å få regnet ut nytt beløp av nav,men dette koster ca 900,- for dere begge.hun kan også gå med på en privatavtale med deg.reiseutgifter skal dekkes av begge.eksempelvis kvar betaler hver sin vei.jeg er alenemor til 3 og mottar knappe 3000,-for alle 3!siden jeg er i full jobb og han tjener myyye mer en meg.

Skrevet

Jeg har oppholdt meg i begge leire. Dvs. at mitt barns far har betalt bidrag for sin, mens jeg var gift med en som betalte store summer for sine barn. Og ja, når bidraget var betalt så var det ikke så mye igjen til våre felles utgifter. Så denne delen måtte jeg sørge for.

Det er ikke mulig for deg, eller riktig, å detaljstyre hvordan hun skal disponere pengene. Etter det jeg skjønner så er din datter det yngste barnet i din eks familie. Hvor gammel er datteren?

Slike situasjoner kan oppstå, det vet man når man får barn med noen som han barn fra før. På samme måte som jeg var klar over at mannen jeg giftet meg med hadde barn, og at jeg kom til å være nødt til å forsørge barna hans, og også tildels hans ekskone.

Men det var da. Hvis jentungen ikke er kledd etter værforholdene, kan du ta det opp med mor? Kan du fortelle henne hva som trenger fornyes og forvente at du ser henne i nye vintersko eller hva det måtte være?

Hvorfor har hun ikke eget rom, er det fordi alle rommene allerede er bebodde av større barn?

Hvis du betaler bidrag i henhold til det du skal i følge NAV's satser, kan du eventuelt ta kontakt med Barnevern. Min erfaring er at de følger opp slike saker også og er i allefall nødt til å gjøre undersøkelser, slik at dette tvinger barnets mor til bedre oppfølging med klær og kosthold hvis det er barnets ve og vel som bekymrer deg, og ikke er motivert av å spare noen kroner.

Men jeg råder deg til å ta en prat med mor før du går til skrittet og kontakte utenforstående, for det kan fort bli dårlig stemning som også går ut over barnet.

Skrevet

barnet går på barneskolen. så hun røyker selfølgelig ikke, men jeg er LIVREDD for at hun skal begynne om noen år slik mor og elstemann i huset gjorde.. og jenta sover på morens rom fordi de to andre ikke vil dele rom.

Og jeg skulle ønske jeg slapp¨å betale ting to ganger...

Bidraget er regnet ut av nav, og min kone mener jeg skal ba baller nok til å si til moren og datteren min at jeg betaler min del via bidraget de trekker, ellers får vi ha privat avtale der vi betaler alt for barnet og ikke til mor...men jeg kan ikke la min datter ikke ha noe fordi moren velger å bruke pengene ment til dattern min til ufornuftige ting. og som du sier å ta ting opp kan fort gi dårlig stemning.. derfor har jeg til nå ikke sagt noe..mnoe som igjen gir dårlig stemning i heimen hos meg når regninger skal fordeles mellom meg og min kone... hun har lavere intekt enn meg, men jeg ser at hun betaler veldig mye mer regnet i % fordi jeg må betale ting dobbelt opp for min borteboende datter...

• Liker 1
Skrevet

Du må da ha en ekstrem god inntekt og mor null i inntekt når du betaler 5000kr i mnd for ett barn?

Og det med at mor røyker, kan du ikke gjøre noe med, så lenge hun ikke røyker inne i huset med ungene. Det er hennes valg.

Skrevet

Du må da ha en ekstrem god inntekt og mor null i inntekt når du betaler 5000kr i mnd for ett barn?

Og det med at mor røyker, kan du ikke gjøre noe med, så lenge hun ikke røyker inne i huset med ungene. Det er hennes valg.

Jeg tjener greit ja, men ca 50 % går bort i skatt. og samværet er mere enn det nav beregner, men mor ville ikke "gi" meg mere på papiret... Her kunne jeg nok redusert noe, men da hadde det vært månelyst i noen år frem over...

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er iallefall en ting du kan gjøre, og som muligens vil dempe konfliktnivået hjemme hos deg og din nye kone;

Nemlig å beholde de klærne dere kjøper til datteren din hjemme hos dere.

Jeg ser fortvilelsen ved å oppleve at barnet konsekvent kommer i klær som ikke passer årstiden og temperaturen og er (ut) slitt.

Istedet for at du da, gang på gang, øker konflikten med din kone ved å kjøpe og kjøpe og kjøpe nye klær hver eneste gang, - og sende de nye klærne med barnet hjem til mor, - så beholder dere de nye klærne hos dere og sender barnet hjem til mor i de klærne hun kom i.

Da har dere årstids- og aktivtetes passende klær klare til henne :)

• Liker 11
Skrevet

Først må jeg si noe om røykingen. Jeg røykter selv, og dette har vært en kjepphest for min eks. i alle år. Med de samme argumentene, spesielt det der om at bidragspenger går til røyk. Det gjør de altså ikke, for det har ikke vært noe plussprosjekt å oppfostre dette barnet. Når det gjelder din frykt for at datteren din skal bære med seg holdningen om at det er greit å røyke, så tror jeg ikke du skal male fanden på veggen.

Min som nå er tenåring sier de som lukter røyk "mobbes", og at det er lite som er mere turn off enn dette. Tror skolene og helsemyndigheten har lykkes bra i endre ungdommens holdning til røyking. Du får bare følge opp og gi uttrykk for din engstelse for at hun skal begynne med dette. Det virker!

Selv var jeg veldig nøye med tøyet til mitt barn, og sørget for at han hadde alt han trengte. I tillegg var jeg så forfengelig på hans vegne at jeg kjøpte en del dyre merkeklær. Jeg ville at han skulle se bra ut, og det var vanvittig irriterende at far rasket sammen halvparten av klærne når han skulle hjem til meg. Mye av dette tøyet så jeg aldri igjen, og hvis jeg gjorde det var det som oftest ødelagt i vask.

Du skal selvfølgelig ikke betale for ting 2 ganger. Men jeg foreslår at du er mere på når det gjelder klær og utstyr. Ikke så hyggelig alltid å "bitche" for slike ting, men hvis mor er vant til at det er slapt på sånnt og at du kjøper nytt, så kommer det ikke til å forandre seg.

Skrevet

er det ikke noe alternativ for deg å be om delt omsorg? Slik at du slipper å betale bidrag? Da kan du helt og holdent bruke de 5000 på datteren din så hun får seg skikkelige klær og ordentlig mat når hun er hos deg i hvert fall, og da vet du at pengene går til henne....

• Liker 2
Skrevet

Ny kone som er sur for at pengene hun kunne brukt forsvinner ut av huset?

Du kommer ingen vei med noe som helst, spar deg bryet. Det du påstår kan du heller ikke bevise på noen som helst måte.

Eneste måten du kan redusere bidraget på er mer samvær eller overta daglig omsorg.

Resten høres ut som klassisk syting fra mann som er gnien.

• Liker 3
Skrevet

Først må jeg si noe om røykingen. Jeg røykter selv, og dette har vært en kjepphest for min eks. i alle år. Med de samme argumentene, spesielt det der om at bidragspenger går til røyk. Det gjør de altså ikke, for det har ikke vært noe plussprosjekt å oppfostre dette barnet. Når det gjelder din frykt for at datteren din skal bære med seg holdningen om at det er greit å røyke, så tror jeg ikke du skal male fanden på veggen.

Min som nå er tenåring sier de som lukter røyk "mobbes", og at det er lite som er mere turn off enn dette. Tror skolene og helsemyndigheten har lykkes bra i endre ungdommens holdning til røyking. Du får bare følge opp og gi uttrykk for din engstelse for at hun skal begynne med dette. Det virker!

Selv var jeg veldig nøye med tøyet til mitt barn, og sørget for at han hadde alt han trengte. I tillegg var jeg så forfengelig på hans vegne at jeg kjøpte en del dyre merkeklær. Jeg ville at han skulle se bra ut, og det var vanvittig irriterende at far rasket sammen halvparten av klærne når han skulle hjem til meg. Mye av dette tøyet så jeg aldri igjen, og hvis jeg gjorde det var det som oftest ødelagt i vask.

Du skal selvfølgelig ikke betale for ting 2 ganger. Men jeg foreslår at du er mere på når det gjelder klær og utstyr. Ikke så hyggelig alltid å "bitche" for slike ting, men hvis mor er vant til at det er slapt på sånnt og at du kjøper nytt, så kommer det ikke til å forandre seg.

Jeg har aldri tatt opp røyking med moren, men som sagt har de et litt for naturlig forhold til røyk. Hun kjøper røyk til elste mann, og tar gjerne en røyk med han. Hun røyker ute heldivis, men dattern min har sagt følgene: alle voksn røyker... og når hun sitter å later som hun leser har hun ofte en pinne el blyant mellom fingrene og leker at hun røyker... og DETTE SKREMMER MEG!!!

Jeg kunne selfølgelig latt klærne jeg kjøper bli igjen hjemme... men disse er min datter sine... og hvis jeg holdt dem hjemme, ville de vært "våre" til utlåns for henne..og da hadde hun jo gått i slitte klær hjemme... Lekene har vi hjemme, hun vil ofte ha med deg disse..

Skrevet

Ny kone som er sur for at pengene hun kunne brukt forsvinner ut av huset?

Du kommer ingen vei med noe som helst, spar deg bryet. Det du påstår kan du heller ikke bevise på noen som helst måte.

Eneste måten du kan redusere bidraget på er mer samvær eller overta daglig omsorg.

Resten høres ut som klassisk syting fra mann som er gnien.

Jeg syntes ikke det høres ut som klassisk syting. Det er jo ikke det at han ikke vil betale datteren sin, men at han stiller spørsmål ved hva pengene egentlig går til. Det er helt rimelig og fult forståelig at han reagerer på dette. Det ville jeg også gjort. Greit at det finnes mange sutrete gniene menn der ute, men det finnes jommen meg mange sutrete og gniene kvinner også... TS virker ikke sånn.

• Liker 4
Gjest andrassy
Skrevet

Jeg har aldri tatt opp røyking med moren, men som sagt har de et litt for naturlig forhold til røyk. Hun kjøper røyk til elste mann, og tar gjerne en røyk med han. Hun røyker ute heldivis, men dattern min har sagt følgene: alle voksn røyker... og når hun sitter å later som hun leser har hun ofte en pinne el blyant mellom fingrene og leker at hun røyker... og DETTE SKREMMER MEG!!!

Jeg kunne selfølgelig latt klærne jeg kjøper bli igjen hjemme... men disse er min datter sine... og hvis jeg holdt dem hjemme, ville de vært "våre" til utlåns for henne..og da hadde hun jo gått i slitte klær hjemme... Lekene har vi hjemme, hun vil ofte ha med deg disse..

Du vil jo ikke se løsninger.

1) at din eks røyker har du INGENTING med. Selv om hun røyker inne og det er barn til stede. Dette er nemlig ikke forbudt (enda...) i dagens Norge. Du kan mislike det, men ingen instans vil gjøre noe annet med det enn å henstille til mor om at det kanskje ikke er så lurt.

2) hva bidraget går til har du heller ingenting med. Det går - i prinsippet - til barnets oppfostring. Dvs. husvær, klær, sko, fritidsaktiviteter etc. At du mener mor bruker sine penger "feil" , kjøper "feil" mat etc er heller ikke noe du vil komme noen vei med. Alle er enige i at grovbrød er bedre enn loff - men igjen, en person på famvernkontoret f.eks. vil ikke gjøre annet enn muligens å minne om det.

3) om datteren har eget rom eller ikke hos mor er igjen noe du ikke har noe med. Det er mor som bestemmer romdisponeringen i sitt hjem, og sånn er det bare.

4) hvis du mener at klærne du kjøper til jenta er hennes = MÅ bli med tilbake til mor uansett - ja da får du stå for det. Dvs. ta konsekvensene ved "alltid" å måtte kjøpe nytt. Eller så får du være såpass voksen at du forklarer for jenta at de klærne du kjøper nok må være hos deg, sånn at hun har ok klær å ha på seg der.

'

Det går også an å be om møte på familievernkontoret for å få skrevet en samværsavtale som reflekterer det samværet som er. Der kan du også ta opp manglende klær, da dette noe som bidraget skal dekke.

Men du kommer ikke unna at du har bidragsplikt, heller ikke at du antakelig må betale mer enn mor av barnets kostnad, siden du tjener bedre.

Og forøvrig er det INGEN som betaler bortimot 50% skatt på inntekten sin...... Du betaler antakeligvis drøyt 35% på din vanlige lønn, sånn ca, litt avhengig av lån. Men altså ikke 50%.

• Liker 5
Skrevet

Hvor gammel er eldstemann nå da? Går ut fra at hun ikke kjøpte røyken hans når han var 15.

Det er ikke forbudt å røyke (enda), så det er ikke så mye annet du får gjort enn å opprettholde din holdning til dette. Således er dette alene heller ikke nok til at offentlige etater vil ta i det.

Jeg skjønner tankegangen din når det gjelder klær, jeg hadde det på samme måte, bortsett fra at jeg var moren og den som mottok bidraget. Men jeg ville altså at gutten skulle være "pen i tøyet" også når han var hos far. Det hendte imidlertid at jeg ikke hadde pakket ned enkelte ting som gummistøvler, regntøy eller badetøy for den sakens skyld fordi far ikke sa noe om hva de skulle.

Som sagt, foreslår at du er mer pågående når det gjelder klær. Hva hun har behov for, hva som faktisk blir kjøpt. Eventuelt føre lister over hva du kjøper til henne utenom.

Skrevet

Du vil jo ikke se løsninger.

1) at din eks røyker har du INGENTING med. Selv om hun røyker inne og det er barn til stede. Dette er nemlig ikke forbudt (enda...) i dagens Norge. Du kan mislike det, men ingen instans vil gjøre noe annet med det enn å henstille til mor om at det kanskje ikke er så lurt.

2) hva bidraget går til har du heller ingenting med. Det går - i prinsippet - til barnets oppfostring. Dvs. husvær, klær, sko, fritidsaktiviteter etc. At du mener mor bruker sine penger "feil" , kjøper "feil" mat etc er heller ikke noe du vil komme noen vei med. Alle er enige i at grovbrød er bedre enn loff - men igjen, en person på famvernkontoret f.eks. vil ikke gjøre annet enn muligens å minne om det.

3) om datteren har eget rom eller ikke hos mor er igjen noe du ikke har noe med. Det er mor som bestemmer romdisponeringen i sitt hjem, og sånn er det bare.

4) hvis du mener at klærne du kjøper til jenta er hennes = MÅ bli med tilbake til mor uansett - ja da får du stå for det. Dvs. ta konsekvensene ved "alltid" å måtte kjøpe nytt. Eller så får du være såpass voksen at du forklarer for jenta at de klærne du kjøper nok må være hos deg, sånn at hun har ok klær å ha på seg der.

'

Det går også an å be om møte på familievernkontoret for å få skrevet en samværsavtale som reflekterer det samværet som er. Der kan du også ta opp manglende klær, da dette noe som bidraget skal dekke.

Men du kommer ikke unna at du har bidragsplikt, heller ikke at du antakelig må betale mer enn mor av barnets kostnad, siden du tjener bedre.

Og forøvrig er det INGEN som betaler bortimot 50% skatt på inntekten sin...... Du betaler antakeligvis drøyt 35% på din vanlige lønn, sånn ca, litt avhengig av lån. Men altså ikke 50%.

hvis du leser tråden betaler han 48 % skatt dvs TOPPSKATT...

• Liker 2
Gjest andrassy
Skrevet

hvis du leser tråden betaler han 48 % skatt dvs TOPPSKATT...

Ja - og så? Han betaler fortsatt ikke 48% skatt av hele sin inntekt!

Det ligger i ordet at "toppskatt" betaler man bare av toppen av sin inntekt. Og for 2011 er innslagspunktet 471 100 for 9% toppskatt og 765 800 for 12% toppskatt.

Og betaler han 12% i toppskatt så vil jeg mene at dette er en person som tjener jævlig bra......

Skrevet

Hvor gammel er eldstemann nå da? Går ut fra at hun ikke kjøpte røyken hans når han var 15.

Det er ikke forbudt å røyke (enda), så det er ikke så mye annet du får gjort enn å opprettholde din holdning til dette. Således er dette alene heller ikke nok til at offentlige etater vil ta i det.

Jeg skjønner tankegangen din når det gjelder klær, jeg hadde det på samme måte, bortsett fra at jeg var moren og den som mottok bidraget. Men jeg ville altså at gutten skulle være "pen i tøyet" også når han var hos far. Det hendte imidlertid at jeg ikke hadde pakket ned enkelte ting som gummistøvler, regntøy eller badetøy for den sakens skyld fordi far ikke sa noe om hva de skulle.

Som sagt, foreslår at du er mer pågående når det gjelder klær. Hva hun har behov for, hva som faktisk blir kjøpt. Eventuelt føre lister over hva du kjøper til henne utenom.

Jeg fikk vite at han fikk røyk av moren da han var 16, for barn under 18 får ikke kjøpe røyk selv.

En liste hadde ikke vært så dumt... vil det vike smålig å spørre om å få klærne tilbake når de er for små? Barna våre arver klær etter hverandre.. og da hadde det egentlig vært greit å få vinterjakker ol tilbake når de er for små til godjenta vår...

Fint å få litt innspill fra dere som er "på andre siden" som 3. personer! min frue ser lett urettferdigheten i situasjonen, men må som sagt ta mere av byrden når jeg ikke er heltfirkantet, og da er det ikke like lett å være hel saklig og og imøtekommende..(og jeg FORSTÅR henne godt, men det er ikke lett når det er ens eget kjøtt og blod å tilfredstille alle... )Så takk skal dere ha !!

Skrevet

Nei, det er ikke smålig og spørre om tøy dere kjøper kan returneres når det er fravokst slike at deres yngre barn kan bruke de også. Hadde det vært meg hadde jeg syns dette var kjempefint. De vokser jo så fort at det er gangske lite de rekker å slite ut.

Min mann betalte i en periode på ca. 18 mnd. 11500 kr pr. måned for sine to jenter. Dette var tett oppunder maksgrensen på 25 % av bruttoinntekt. Dvs. at når hans private gjeldsforpliktelser var betalt, var det null igjen til våre felles utgifter. Mor var i dette tilfellet spekulativ og oppgav en inntekt langt lavere enn hun faktisk hadde.

Ja, det var jævlig surt. Men jeg kunne ikke la min frusterasjon gå ut over mannen eller ungene. Det eneste jeg kunne var å bistå med å få bidraget nedjustert (fordi det var utregnet på feil grunnlag), men det tok altså 1 1/2 år før det ble justert ned til halvparten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...