Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Linaria skrev:

Eksamen i morgen. Jeg har nesten ikke lest i dette faget. Jeg møtte ei i klassen på fredag, og vi så gjennom gamle eksamener. Vi kommer til å få 8-9 spørsmål å velge mellom, og må skrive tre essay. Jeg klarte å svare bra på ca. halvparten på hver eksamen, og brukte faktisk mesteparten av tida på å forklare ting til henne. Eksamen er i skandinavisk språkhistorie, og jeg er den eneste i klassen som er skandinavisk, men jeg må skrive på engelsk, så sensor kommer ikke til å vite hvor jeg er fra. STOR fordel! 

Likevel har jeg dårlig samvittighet over at jeg ikke leser mer. Men det går ikke! Jeg hører om folk som leser tolv timer hver dag før eksamen. Hvordan går det an?! Jeg tror jeg får maks 2-3 timer effektiv lesing hver dag, og det er midt i det verste eksamensstresset. Resten av tida brukes til å rydde rommet/gråte i dusjen/se på kattevideoer på Youtube. 

Selv om det kanskje ikke føles så bra for deg var dette kjempegodt for meg å lese. Jeg er heller ikke en morgen-til-kveld-leser, og jeg får så dårlig samvittighet og begynner å stresse når jeg hører om andre som leser så lenge. Det viktigste er vel å prøve å ikke sammenligne seg med andre. Man har forskjellige lesevaner, og hvor mye man trenger å lese er jo også ganske individuelt. Effektive timer stiller uansett høyere enn antall timer. Det er det viktigste. :) 

Nå har jeg vært i tråden ganske lenge, så det ser jo ut som du har klart deg ganske bra til tross for dette. Du gjør vel noe riktig. :) 

Ellers tror jeg det er viktig å ta ordentlig pause når man ikke leser. Å gjøre noe halvveis, selv det å ta pause, kan være ødeleggende for lesedagen. Nå har du jo eksamen i morgen, men bare et generelt råd (selv om du sikkert vet det allerede). Lykke til med eksamen! Får håpe det går bra. 

Anonymkode: cf350...971

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Linaria
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det kanskje ikke føles så bra for deg var dette kjempegodt for meg å lese. Jeg er heller ikke en morgen-til-kveld-leser, og jeg får så dårlig samvittighet og begynner å stresse når jeg hører om andre som leser så lenge. Det viktigste er vel å prøve å ikke sammenligne seg med andre. Man har forskjellige lesevaner, og hvor mye man trenger å lese er jo også ganske individuelt. Effektive timer stiller uansett høyere enn antall timer. Det er det viktigste. :) 

Nå har jeg vært i tråden ganske lenge, så det ser jo ut som du har klart deg ganske bra til tross for dette. Du gjør vel noe riktig. :) 

Ellers tror jeg det er viktig å ta ordentlig pause når man ikke leser. Å gjøre noe halvveis, selv det å ta pause, kan være ødeleggende for lesedagen. Nå har du jo eksamen i morgen, men bare et generelt råd (selv om du sikkert vet det allerede). Lykke til med eksamen! Får håpe det går bra. 

Tusen takk! haha, jeg prøvde å lese noen eksamenstips på nettet, men det gjør meg bare tusen ganger mer demotivert "If you’ve been studying 14 hours a day for weeks, start to taper down to 10 hours a day, then to 8" HÆ?! 14 timer?!
Ja, det har jo gått greit med meg hittil, så håper det ordner seg. Var ute og gikk en lang tur tidligere. Akkurat nå blir jeg kvalm bare av å åpne boka, men siden det gikk så greit da vi så på oppgaver på fredag, så tror jeg heller jeg satser på å studere til den vanskeligere eksamen jeg har den 13. 

Skal til Norge også, fra tirsdag til torsdag. Fest med venner. Dét er så seriøst jeg tar eksamen. Men sist gang jeg var i Norge og festet før en nesten helt lik eksamen, fikk jeg A, så kanskje det funker for meg! Haha *jeg fortjener ikke graden min*

Gjest Senjolin
Skrevet

Innleveringsfristen til bacheloroppgava nærmer seg!!! :sjokkbla: Og jeg har for lite sidetall... Argh, jeg sliter skikkelig med å skrive utfyllende! Og etter bacheloren er levert er det bare å ta tak i de to resterende oppgavene... Den ene teller 60% så jeg tar nok den først. Og jeg har tema, så det er bare å skrive. Den andre er en gruppeoppgave så jeg må snakke med hen andre på gruppa. Og den må vi nok konte...:forvirret:

BLÆRK!! Gleder meg så sykt til jeg er ferdig med studiet! Det har vært gøy, men de to siste semestrene har vært noe herk!

Skrevet
3 timer siden, Tad skrev:

Takk for tips! Er det Flexphil du tenker på? Det er en nettside med videoer av samtaler/diskusjoner om temaene hvor det er spørsmål osv etterpå. Den hadde jeg i hvert fall allerede planer om å bruke når jeg kommer litt til hektene igjen, men takk uansett :smilorange: Og lykke til på eksamen i morgen!

Den har jeg ikke hørt om, men den er sikkert lur! Er jo noen år siden jeg tok exphil men da fantes det en app, hvertfall til samsung (google play? android? er ikke så "med" på sånne tekniske ting) som het exphil uio og var en multiple choice-test. Den var veldig fin til mitt bruk hvertfall, og jeg fikk så å si akkurat de samme spørsmålene på prøva.. :fnise: Alle sånne hjelpemidler er jo supre, spesielt hvis man finner originaltekstene av eldgamle filosofer litt i tørreste laget :P 

Takk! Nå har ikke jeg fått gjort så mye mer i dag, men har skrevet ut 19 sider stikkord/notater til gamle eksamensoppgaver, skriblet litt på flere av arkene og NÅ er det på tide å legge seg.. Lykke til med exphil! :)

Gjest Linaria
Skrevet

Aaah, nå er jeg nervøøøs.. har fortsatt nesten ikke lest. Eksamen er klokka halv tre i morgen (ettermiddagseksamen er deilig for folk som sliter med å sove når de er nervøse!)
Dette er eksamen jeg har grua meg mest til. Jeg vet jo at det kommer til gå greit, men de eksamensnervene kommer uansett!

Får trøste med meg at det i hvert fall ikke er exphil. Aah, exphil, verste eksamensmarerittet jeg har vært gjennom. 

Skrevet
12 timer siden, Linaria skrev:

Likevel har jeg dårlig samvittighet over at jeg ikke leser mer. Men det går ikke! Jeg hører om folk som leser tolv timer hver dag før eksamen. Hvordan går det an?! Jeg tror jeg får maks 2-3 timer effektiv lesing hver dag, og det er midt i det verste eksamensstresset. Resten av tida brukes til å rydde rommet/gråte i dusjen/se på kattevideoer på Youtube. 

Det er SÅ godt å høre at det ikke bare er meg! For mange av oss er det umulig med 12 timers lese/skrivedager. Min erfaring er at det funker mye bedre å jobbe effektivt en periode som en bestemmer seg for, så ordentlig pause og samme perioden igjen. Jeg tror du klarer å komme deg opp i fire timer på en dag, hvis du unner deg den der ordentlige pausen. Men det er ikke sikkert du trenger det, jeg synes hvertfall at det ikke nødvendigvis er hvor lenge en sitter som bestemmer hvor mye en lærer.  Med skriving er det litt annerledes. Jeg sitter med masterskriving nå, og må sitte mer enn to timer om dagen, ellers har jeg ikke sjans. Men det er også mer variert arbeid å skrive, så det er lettere å "holde ut" og (selv om det ikke er snakk om å sitte mer enn max 8 timer). 

Huff, Linaria, eksamensnerver er dritt! Men husk på at det kan gjøre deg mer effektiv, og at hjernen er mer skjerpa. Egentlig så er det altså positivt å være stressa før eksamen, hvis du får til å "bruke" nervene riktig. 

Lykke til!! 

• Liker 1
Skrevet

Eksamen i dag i et fag jeg aldri har hatt undervisning i, men som jeg må ta for å få vitnemål. Betalt 1000,- kroner for den her. Så sykt stressa og leser som bare den fram til eksamen 1600. Stressa! 

Gjest Linaria
Skrevet

Aaah, fire timer til eksamen! Jeg er mer stressa over situasjonen enn selve eksamen. Jeg vet at jeg kan masse, og hvis jeg ikke får HELT feil spørsmål, så kommer det til å gå greit, men eksamen er så høytidelig. Man sitter der og må skrive riktig nummer, huske sidetall, skrive på riktige sider, lukke konvolutten på riktig måte, mobilen MÅ være av, man må ikke gjlre noe så det virker som om man prøver å jukse. Jeg blir så stressa av sånne situasjoner. Heldigvis pleier det å gå greit når man først begynner å fokusere på å skrive, men tanken på situasjonen gjlr meg kvalm, og jeg er HELT sikker på at jeg ikke er den eneste. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke formulere oppgavene bedre? Det står at "Besvarelsen skal være på 6000 ord". Men der oppgaven blir forklart på nynorsk står det at "oppgåva skal være på INNTIL 6000 ord". Det blir jo litt forskjell? Uansett, regner med det betyr at det er maks 6000 ord? Har 5903 ord – er det O.K.? 

(Er snakk om hjemmeeksamen forresten). 

Anonymkode: 24540...125

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan de ikke formulere oppgavene bedre? Det står at "Besvarelsen skal være på 6000 ord". Men der oppgaven blir forklart på nynorsk står det at "oppgåva skal være på INNTIL 6000 ord". Det blir jo litt forskjell? Uansett, regner med det betyr at det er maks 6000 ord? Har 5903 ord – er det O.K.? 

5903 ord er garantert ok. Hvis ikke er det et mer firkanta system enn jeg noen gang har hørt om, hvertfall. På mitt studie gjelder vanligvis regelen +/- 10 %. 

Endret av Sludd
  • Liker 2
Skrevet

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På studiet mitt er det absolutt ordgrense/tegngrense, slik at det er lov å skrive så lite en vil (men gjerne da med det resultatet at en ikke dekker alt), men ikke et ord/tegn over. På andre studier har de gjerne pluss/minus 10%. Vil uansett si at hundre ord under ordgrensen er innenfor på en så stor oppgave.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dør. Jeg er død. På eksamen i morgen kommer jeg til å få et panikkanfall og spy, jeg er helt sikker. Det kommer utelukkende til å være oppgaver jeg ikke har peiling på, og jeg kommer til å dø. 

Anonymkode: 466e1...740

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dør. Jeg er død. På eksamen i morgen kommer jeg til å få et panikkanfall og spy, jeg er helt sikker. Det kommer utelukkende til å være oppgaver jeg ikke har peiling på, og jeg kommer til å dø. 

:blomst: Jeg kjenner til følelsen. Pust dypt og ta det som det kommer. Kanskje er du heldig, og hvis ikke vet du hvordan eksamen er og stiller sterkere til konten. 

Masse lykke til i morgen! Håper du får noen oppgaver du kjenner til. 

Skrevet

Kom hjem fra lesesalen sent i går kveld, passet på å få meg en god natts søvn og var på vei til lesesalen igjen i godt mot, med kaffe i sekken, middagsrester fra i går og motivasjonen på topp - så ringer telefonen etter et par timer, og det er naboen som sier at noen var uheldige med ball og vinduet fra stua mi er knust...

Så da går dagen med til rydding, støvsuging av glasskår, snakke med borettslaget + de som var uheldige, venting på glassmester...koster meg heldigvis ingenting, men er så sykt kjipt når hele dagen går med til noe sånt når jeg har eksamensinnlevering på onsdag. 

Nå er jeg utslitt, og tenkte å ta meg en hvil før styrer av borettslaget kommer ned i kveld for å fikse papirarbeidet...

Gakk gakk.

Skrevet

er på 2000 ord og mangler da rundt 1600 før jeg er ferdig.. og jeg skal levere om under 22 timer! WISH ME LUCK...

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

:blomst: Jeg kjenner til følelsen. Pust dypt og ta det som det kommer. Kanskje er du heldig, og hvis ikke vet du hvordan eksamen er og stiller sterkere til konten. 

Masse lykke til i morgen! Håper du får noen oppgaver du kjenner til. 

Jeg håper det. Selv om jeg fortsatt tror jeg mest sannsynlig vil bli dårlig av oppgaven. Vært syk nesten ett år, men vi får se hva det står. Takk 

AnonymBruker
Skrevet

ÅHERREGUUUUUUD, 3 uker igjen til eksamen og jeg tror jeg skal svime av. Det er så enormt mye jeg må kunne! En bok har jeg ikke rukket å lese på engang :(:(:( Leser og leser og leser og leser. 

Hilsen perfeksjonist-kontrollfreak-student.. 

Anonymkode: fb1aa...836

Skrevet
Den 8.5.2016 at 20.19, AnonymBruker skrev:

Tror ikke alltid det å lese er så mye er så bra. Men heller å sette seg ned og jobbe med stoffet, ved oppgaver og repetere til seg selv høyt osv. De eksamener jeg har gjort det best på er de hvor jeg har droppet å lese i boka men kun jobbet aktivt med stoffet i form av oppgaver og gamle eksamener.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, lille_fiol skrev:

Tror ikke alltid det å lese er så mye er så bra. Men heller å sette seg ned og jobbe med stoffet, ved oppgaver og repetere til seg selv høyt osv. De eksamener jeg har gjort det best på er de hvor jeg har droppet å lese i boka men kun jobbet aktivt med stoffet i form av oppgaver og gamle eksamener.

Jeg er helt enig med deg, men det er helt utrolig hvor mye andre studenter kan påvirke en. Nå er jeg nesten i isolat fra medstudenter den siste tiden, så det hjelper heldigvis på å slippe unødvendig stress.

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg overlevde eksamen! Gjorde noen feil, og aner ikke hvordan det gikk, men nå er den ferdig. Etterpå dro vi på byen for å drikke med professorene. Elsker dette landet :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...