Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Kraula skrev:

Yeah, samme her. Eller, de andre har valgt et annet fag, så de har basically fått sommerferie. Jeg får ferie i slutten av måneden. :( 

Var så desp etter å prokrastinere i sted at jeg hadde tenkt å gå ut og rake løv... men så hadde naboen under akkurat gjort det! 

Du får finne komposten, hive ut løvet og rake på nytt :fnise:

4 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Burde gjort det. Tror jeg skal ta en lur istedenfor.

Jeg tror jeg halvsover enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ti dager til masteren skal innleveres og jeg har fortsatt MYE å gjøre!! Dessuten har jeg jobbhelg denne helga (og neste) så er sliten og trøtt og ekstremt umotivert til å sette meg ned å skrive. Herregud... :bond:

Anonymkode: 87d77...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er! Ta dere et fint klapp på skulderen for å bruke lørdagen i dag på å studere. Det kommer til å være så verdt det. :) 

Jeg føler jeg ser et lite lys i tunnelen nå, men jeg får akutte angstfølelser når jeg ser på tidligere eksamensoppgaver da jeg føler jeg kan så lite. Det er rundt 15-20 dager til eksamen. Kan dere overbevise meg om at dette er god tid? Eksamen går hovedsakelig ut på å huske pensum, så eksamensresultatet er direkte korrelert med hvor mye jeg kan. 

 

Anonymkode: cf350...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg klarer å gjennomføre dette semesteret eller ikke. 😥  Prøver så godt jeg kan, men finner aldri roen til å virkelig sette meg ned for å lese. Føles så overveldende alt sammen. Vet liksom ikke helt hvilken ende jeg skal starte i. Har nok tatt på meg litt for mye av frivillige verv, og selv om dette er noe av det morsomste og beste jeg gjør, har det blitt i overkant mye og gjør at jeg ikke har fått vært like flink på skolen som tidligere.  Krysser fingre og tær for at jeg består nå, altså. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snømusa skrev:

Vet ikke om jeg klarer å gjennomføre dette semesteret eller ikke. 😥  Prøver så godt jeg kan, men finner aldri roen til å virkelig sette meg ned for å lese. Føles så overveldende alt sammen. Vet liksom ikke helt hvilken ende jeg skal starte i. Har nok tatt på meg litt for mye av frivillige verv, og selv om dette er noe av det morsomste og beste jeg gjør, har det blitt i overkant mye og gjør at jeg ikke har fått vært like flink på skolen som tidligere.  Krysser fingre og tær for at jeg består nå, altså. 😕

Ikke gi opp! Dette får du til. Det kan virke veldig overveldende og lite overkommelig akkurat nå, særlig med mye pensum og kort tid å lære det på. Det er nok også disse tankene som ødelegger lesingen mest for deg. Noe av det vanskeligste i denne situasjonen er å sette seg ned med lesingen. Når du først har gjort det så er det mye lettere å lese. Det er mye enklere sagt enn gjort selvfølgelig, men et lite tips er å sette opp veldig enkle og lett gjennomførbare mål på planen sin i starten. Å lage en god leseplan er veldig hjelpsomt for å takle mye pensum. 

Og husk. Du MÅ ikke kunne alt. :) Det er greit å bortprioritere noe pensum og ikke kunne alt i dybden. Det viktigste er at du kan litt om alt, og går i dybden på det som er viktigst. 

Masse lykke til! Jeg sitter med samme følelse om å håpe på å bestå. 

Anonymkode: cf350...971

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så flinke dere er! Ta dere et fint klapp på skulderen for å bruke lørdagen i dag på å studere. Det kommer til å være så verdt det. :) 

Jeg føler jeg ser et lite lys i tunnelen nå, men jeg får akutte angstfølelser når jeg ser på tidligere eksamensoppgaver da jeg føler jeg kan så lite. Det er rundt 15-20 dager til eksamen. Kan dere overbevise meg om at dette er god tid? Eksamen går hovedsakelig ut på å huske pensum, så eksamensresultatet er direkte korrelert med hvor mye jeg kan. 

 

Anonymkode: cf350...971

Eh ja. Min er på onsdag . Og onsdagen etter. Og så etter det igjen. Altså når din er så har jeg allerede hatt 3 stk.  Du har god tid. 

Anonymkode: edf2b...f67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh ja. Min er på onsdag . Og onsdagen etter. Og så etter det igjen. Altså når din er så har jeg allerede hatt 3 stk.  Du har god tid. 

Anonymkode: edf2b...f67

Nå er min eksamen på 60 stp da. 

Anonymkode: cf350...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er min eksamen på 60 stp da. 

Anonymkode: cf350...971

Er dette en konkurranse?

Anonymkode: edf2b...f67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en konkurranse?

Anonymkode: edf2b...f67

*fjæspalme*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte hele gårsdagen på lesing og å gjøre meg ferdig med forberedelser til eksamen som jeg har i morgen. Det er jeg glad for, for det betyr at jeg i dag bare kan slappe av. :nigo:

Jeg gruer meg da, men tror det skal gå bra. Har noenlunde kontroll på stoffet, tror jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen for dette semester er ikke-eksisterende! Har to store innleveringer + halve bacheloroppgaven igjen å gjøre på litt over 3 uker. Hele dagen i dag har gått til å rive meg i håret og lese oppgaveteksten på den ene oppgaven tusen ganger. Får ikke til noe idag :( (tidsforskjell, klokken er 19.30)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud har lagt hjemme med omgangssyke siden fredag morgen og er fortsatt dårlig. Har Exphil innlevering og multiplechoice prøve på torsdag og jeg får jo ikke gjort en dritt, har ikke begynt å lese en gang :icon_frown: Jaa, vet det bare er Exphil men det stresser meg uansett.. Har jo andre ting jeg skulle ha lest denne uken utenom Exphil i tillegg. Gahhh håper jeg blir frisk snart!!!

Har dessuten svidd av 450kr på Joker i dag på cola, farris, eplejuice, potetgull, kjeks og blåbær i håp om å få i meg noe :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen i morgen. :overrasket: Har lest ca. 95% av pensum, bare noen artikler igjen som jeg rett og slett ikke gidder å lese, og jeg brukte fredag og lørdag (dvs. noen timer hver dag, om ikke annet) pluss litt av morgenen i dag (våknet i 5-tida og var lys våken, så fikk begynt tidlig) på å løse gamle eksamensoppgaver. Føler stoffet sitter mye bedre enn jeg hadde fryktet, og nå har også jeg 20 sider med notater/stikkord fra alle de oppgavene, og jeg føler at jeg har gjort noe delvis fornuftig med tiden min de siste dagene :fnise:

Er så lei og klar for å bli ferdig med dette semesteret at jeg ikke er stressa for morgendagen engang. Det er sikkert noe som dukker opp som jeg ikke har snøring på men jeg er så ferdig med å bekymre meg for karakterer osv., at jeg tenker at det får bare gå som det går. Og hittil i dag har jeg sett 2 episoder Game of Thrones, halvsovet midt på dagen, puslet litt med nevnte eksamensoppgaver når jeg har følt for det, og generelt prøvd å roe tempoet ned noen hakk. Det var en liten befrielse at jeg greide å løse nesten alle oppgavene (la sammen alle gamle eksamener og laget et stort dokument) helt uten å måtte slå opp i noen som helst bok, artikkel eller whatnot, men kun supplerte til slutt med noen sitater fra aktuelt pensum på rene definisjoner der jeg synes det er mest ryddig å ha disse med. 

Til deg som driver med Exphil; så er det en egen app dersom du går på UiO som heter noe ala exphil uio (dvs., det var hvertfall en sånn app da jeg tok det faget for noen år siden), og der får du så å si nøyaktig de samme spørsmålene som du vil få på multiple choice. Så hvis du sliter med å komme deg gjennom alt stoffet kan det være en lur måte å få inn det mest sentrale på :) 

Etter i morgen har jeg igjen 1 innlevering (har skrevet ferdig oppgaven for lengst, men er overhodet ikke fornøyd med den), 2 skriftlige eksamener på 3 timer hver, og en hjemmeeksamen på 3 dager. Det går mot slutten, men den siste uka i mai blir intens.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Eneleh skrev:

Motivasjonen for dette semester er ikke-eksisterende! Har to store innleveringer + halve bacheloroppgaven igjen å gjøre på litt over 3 uker. Hele dagen i dag har gått til å rive meg i håret og lese oppgaveteksten på den ene oppgaven tusen ganger. Får ikke til noe idag :( (tidsforskjell, klokken er 19.30)

Du, ro ned. Dette er ikke bra for håret ditt. Hår er ikke viktigere enn eksamen. 
Erfaringen min er at det øyeblikket med har vann over hodet er det utrolig viktig å ta et skritt tilbake og se resten av verden. Gå deg en tur, pust litt, kjenn litt på hvordan det å puste er for mennesker. Men du må ikke la deg drukne

Anonymkode: 4cf83...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en konkurranse?

Anonymkode: edf2b...f67

Nei? Du svarte jo faktisk på et innlegg der jeg fortalte om min eksamen. Det var du som dro inn dine eksamener og sammenlignet disse. 

Anonymkode: cf350...971

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidskrav som skal leveres innen 09.00 imorgen, og jeg sitter her. Uff, hardt liv som student!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Du svarte jo faktisk på et innlegg der jeg fortalte om min eksamen. Det var du som dro inn dine eksamener og sammenlignet disse. 

Anonymkode: cf350...971

Du ba noen om å overbevise deg at du har god tid. Jeg prøvde. 

Anonymkode: edf2b...f67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Eksamen i morgen. Jeg har nesten ikke lest i dette faget. Jeg møtte ei i klassen på fredag, og vi så gjennom gamle eksamener. Vi kommer til å få 8-9 spørsmål å velge mellom, og må skrive tre essay. Jeg klarte å svare bra på ca. halvparten på hver eksamen, og brukte faktisk mesteparten av tida på å forklare ting til henne. Eksamen er i skandinavisk språkhistorie, og jeg er den eneste i klassen som er skandinavisk, men jeg må skrive på engelsk, så sensor kommer ikke til å vite hvor jeg er fra. STOR fordel! 

Likevel har jeg dårlig samvittighet over at jeg ikke leser mer. Men det går ikke! Jeg hører om folk som leser tolv timer hver dag før eksamen. Hvordan går det an?! Jeg tror jeg får maks 2-3 timer effektiv lesing hver dag, og det er midt i det verste eksamensstresset. Resten av tida brukes til å rydde rommet/gråte i dusjen/se på kattevideoer på Youtube. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ba noen om å overbevise deg at du har god tid. Jeg prøvde. 

Anonymkode: edf2b...f67

Takk for det, men pensummengden er jo ganske relevant for hvor god tid jeg har - fremfor antall eksamener. 

Anonymkode: cf350...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Strixvaria skrev:

Til deg som driver med Exphil; så er det en egen app dersom du går på UiO som heter noe ala exphil uio (dvs., det var hvertfall en sånn app da jeg tok det faget for noen år siden), og der får du så å si nøyaktig de samme spørsmålene som du vil få på multiple choice. Så hvis du sliter med å komme deg gjennom alt stoffet kan det være en lur måte å få inn det mest sentrale på :) 

Takk for tips! Er det Flexphil du tenker på? Det er en nettside med videoer av samtaler/diskusjoner om temaene hvor det er spørsmål osv etterpå. Den hadde jeg i hvert fall allerede planer om å bruke når jeg kommer litt til hektene igjen, men takk uansett :smilorange: Og lykke til på eksamen i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...