Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Strixvaria skrev:

Det er snart PÅSKE?! :overrasket: Hvor har dette semesteret egentlig blitt av? Og viktigere; hva har jeg egentlig GJORT disse månedene??? 

.. Jeg har jobbet så å si fulltid med flere jobber, med mye reising over en lengre periode (og da ca. NULL studier), og da har studiene virkelig fått lide. Har meldt meg opp til 60 stp men kommer nok til å melde meg av minst 10. Ser selv at jeg ikke kommer gjennom alt pensum innen eksamen, så da er det ikke noe poeng i å ha ekstrafag hengende over seg hvis man ikke må, tenker jeg. Og prioritere det jeg MÅ; "morofag" tar jeg jo for at det skal være moro, ikke hvis det blir en belastning. Motivasjonen for studiet jeg går på er så å si borte; den kommer litt tilbake de få dagene vi har samlinger, men når vi er 2-3 stk som møter opp (!) så kjenner jeg også veldig på den ensomheten jeg har følt på dette året. På den ene siden får jeg noen av de ledende forskerne på sine respektive felt omtrent som min private lærer, og jeg får SÅ mye ut av selve undervisningen (MYE mer enn jeg fikk på UiO, da vi kunne være flere hundre i lesesalen - så noen fordeler er det definitivt med å være få på studiet), MEN vi er så fryktelig få, og det er utrolig ensomt resten av semesteret når jeg ikke kjenner en kjeft her, og tanken på å sitte mutters alene på lesesalen dag etter dag byr meg imot. Så jeg jobber masse, leser litt hjemme (eller tenker på å lese, om ikke annet), og prøver å holde hodet over vannet frem til semesteret er over.

Jeg har bestemt meg for å flytte, men har ikke helt bestemt meg for om jeg skal prøve å skrive denne masteren ved siden av den nye jeg (forhåpentligvis) begynner på til høsten. Vil ikke risikere dårlige resultater på den nye, men samtidig hadde det vært digg å få denne i boks (og jeg synes egentlig dette studiet i seg selv er spennende, altså). Og hvis jeg får skrive om det jeg har lyst til og veilederen er noenlunde ålreit så kan jeg ro dette i land på ganske kort tid, for jeg har egentlig tidenes skisse klar.. Og har hatt det en stund :fnise: Men det spørs jo da, på hva de sier på studiet her, og på hvordan arbeidsbyrden blir på det nye studiet osv. Så får se an hvordan jeg gjør dette her. Jeg skal hvertfall vekk herfra; å leve i nærmest isolat milevis unna familie og venner er dessverre ikke noe for meg, og jeg har merket det utrolig godt dette året hvor godt jeg hadde det i Oslo. Og hvor heldig jeg har vært med bolig, studier osvosv. Jeg angrer ikke på at jeg tok en sjangs og prøvde meg her oppe, men kjenner jeg er megaklar for å begynne med noe annet, og for å komme meg nærmere familie og venner igjen. En fresh start, på et studie jeg synes er kjempeinteressant og innenfor et felt jeg ønsker å jobbe med. Så får krysse fingre og tær for at jeg kommer inn i år igjen, siden jeg var så dum at jeg takket nei til plassen i fjor.. :sukk:

Dette var som om jeg skulle ha skrevet det selv :/ spooky! Kan jeg spørre hva du studerer? Og hvorfor tar du 50-60 stp dette semesteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Chocoholic skrev:

Dette var som om jeg skulle ha skrevet det selv :/ spooky! Kan jeg spørre hva du studerer? Og hvorfor tar du 50-60 stp dette semesteret?

Nå studerer jeg en master innenfor samfunnsvitenskap. Er kjempefornøyd med det faglige nivået her, men hadde jeg visst at vi var så få hadde jeg nok takket ja til en av de andre plassene jeg fikk tilbud om. Jeg har vurdert å bli lektor siden jeg først begynte å studere, og har på en måte alltid gått liiiiiittegranne tilbake til det i perioder, og jeg har kompetanse innenfor både historie og samfunnsfag, men mangler 10 stp i norsk som jeg tar dette semesteret. Jeg tar også 10 poeng i et fordypningfag fra gamlebacheloren min; hvis jeg tar det kan jeg skrive bachelor i det senere hvis jeg vil (mangler altså bare fordypning), så tenkte det kunne være greit å ta det nå. Også har jeg mine 30 stp på masternivå. I tillegg meldte jeg meg opp i 10 poeng eldre historie, men pensumet er så kolossalt stort (og dette er på bachelornivå) at jeg tror rett og slett det må utgå - kommer neppe gjennom; og det er bare fordi jeg synes historie er så gøy at jeg meldte meg opp i utgangspunktet :fnise:

Enn du, hva studerer du? :)

Jeg har for øvrig pleid å ta 50 stp i semesteret siden andreåret på bacheloren, da jeg fant ut at man kunne ta mer enn 30 i semesteret :fnise: Men i høst tok jeg 40 stp og syntes det var akkurat passe for det semesteret :) Gjør det fordi jeg synes det er gøy og har anledning og kapasitet til det - ellers hadde jeg neppe tatt mer :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått tilbake et arbeidskrav i dag, det ble godkjent, men læreren har ikke lagt ved noen kommentar. Det har de gjort på det forrige arbeidskravet. Vi har tre forskjellige lærere i faget, så mistenker det er en annen som har rettet oppgaven nå enn sist. Men trodde det var normalt å legge ved kommentar på et arbeidskrav? Særlig da vi skal ha mappevurdering i det. Må jo få vite noen lunde hva vi har gjort riktig/galt og hva en kan gjøre bedre.. Merkelig.. :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmeeksamen i NIRI, jus ved UiB.  Sukk, er ikke god i faget.

Anonymkode: b2ee6...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Så sliten! Jobbet masse med essayet mitt. Mangler heldigvis bare konlusjonen nå, og det skal leveres på mandag, men er så lei! Har ikke lyst til å lese gjennom for å rette opp feil og finne en god konklusjon. Flere som har det sånn? At de hater å lese gjennom sine egne artikler etter at de er ferdigskrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Linaria skrev:

Så sliten! Jobbet masse med essayet mitt. Mangler heldigvis bare konlusjonen nå, og det skal leveres på mandag, men er så lei! Har ikke lyst til å lese gjennom for å rette opp feil og finne en god konklusjon. Flere som har det sånn? At de hater å lese gjennom sine egne artikler etter at de er ferdigskrevet?

Har ei venninne som jeg pleier å bytte oppgaver med - for å rettskrive for hverandre :fnise: Vi studerer vidt forskjellige ting, men akkurat når det kommer til rettskriving tror jeg det nesten er en fordel. 

På sutrefronten kan jeg rapportere at jeg ikke har gjort noe som helst mer studiemessig siden sist. Tror jeg. Jobber så mye og får ikke lest, og når man så å si bare blir satt opp på kveldsvakter som begynner klokka tre så føler jeg ikke at jeg egentlig får noe ut av dagen annet enn å vente på å gå på jobb.. Hvis jeg står opp tidlig og setter meg til å lese går det ut over prestasjonene på jobb etterpå (noe som egentlig ikke burde bry meg; det er jo bare en jobb..), også sitter jeg og sjekker klokka hele tiden og blir sliten i hodet av det. Dagene mine ødelegges av disse helvetes kveldsvaktene. Og jeg er fortsatt umotivert som fy, har ikke lyst til å gjøre noe som helst (verken gå på jobb eller lese), og føler jeg kaster bort tid på disse dumme fagene. Men samtidig vet jeg at om jeg bare hadde hatt fri noen hele dager, dratt på lesesalen med ei venninne og sittet der for å jobbe, drukket kaffe og virkelig satt av dagen, så hadde jeg sannsynligvis fått ferdig flere av eksamensoppgavene mine i løpet av kort tid.. Og det er litt irriterende å tenke på :dry:

:sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria
1 time siden, Strixvaria skrev:

Har ei venninne som jeg pleier å bytte oppgaver med - for å rettskrive for hverandre :fnise: Vi studerer vidt forskjellige ting, men akkurat når det kommer til rettskriving tror jeg det nesten er en fordel. 

På sutrefronten kan jeg rapportere at jeg ikke har gjort noe som helst mer studiemessig siden sist. Tror jeg. Jobber så mye og får ikke lest, og når man så å si bare blir satt opp på kveldsvakter som begynner klokka tre så føler jeg ikke at jeg egentlig får noe ut av dagen annet enn å vente på å gå på jobb.. Hvis jeg står opp tidlig og setter meg til å lese går det ut over prestasjonene på jobb etterpå (noe som egentlig ikke burde bry meg; det er jo bare en jobb..), også sitter jeg og sjekker klokka hele tiden og blir sliten i hodet av det. Dagene mine ødelegges av disse helvetes kveldsvaktene. Og jeg er fortsatt umotivert som fy, har ikke lyst til å gjøre noe som helst (verken gå på jobb eller lese), og føler jeg kaster bort tid på disse dumme fagene. Men samtidig vet jeg at om jeg bare hadde hatt fri noen hele dager, dratt på lesesalen med ei venninne og sittet der for å jobbe, drukket kaffe og virkelig satt av dagen, så hadde jeg sannsynligvis fått ferdig flere av eksamensoppgavene mine i løpet av kort tid.. Og det er litt irriterende å tenke på :dry:

:sur:

Jeg pleier å sende mine til mamma. Har kommet til det stadiet hvor hun ikke lenger forstår noe særlig av det faglige jeg driver meg (noe som faktisk føler ganske betryggende. Det jeg driver med er i hvert fall LITT komplisert), men det er veldig greit når noen kan se over for skrivefeil og bare se om oppgaven gir litt mening for andre enn meg selv :P

Har du aldri mulighet til å ta et par dager og bare studere? Har du noen å studere med? Synd om jobben skal ødelegge så mye. Det er vel egentlig studier so burde være det viktigste :/ 

Nå skal jeg på biblioteket for å finne siste kilde (var så dum at jeg leste en setning i en bok uten å notere ned kilden), skrive en superbra siste setning, lage cover sheet og levere. Aaah, gleder meg til å bli ferdig. Sykt deilig at biblioteket her er oppe til klokka halv tre på natta også, så man ikke må stresse med åpningstider :P Er ganske stolt over at jeg har 15 kilder på fem forskjellige språk da, for var det jeg fikk kritikk for ed forrige oppgave, at jeg brukte for enkle og generelle kilder, men da skrev jeg også om noe jeg ikke hadde peiling på. Dette her kan jeg i hvert fall.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Khloe

Klarer ikke finne motivasjon til fagene dette semesteret. Jeg skjønner null, niks og nada og leser bare for å lese. 
Fatter ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom det her med snittet i behold :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor hadde jeg ganske ok karakterer, til tross for at jeg hadde både deltidsjobb, verv, et brudd og familieproblemer. Nå er det ganske rolig på relasjonsfronten, men er selv ganske overarbeidet. Har flere deltidsjobber og tar på meg for mye ekstra (når folk ringer inn syke osv så stiller jeg opp selv om jeg egentlig skulle lese den dagen...)

NÅ er det nok. Mandag i morgen. Samma det om det er påske"ferie". Nå begynner det. Må på jobb i morgen og så rett hjem for å legge en slagplan. Sette opp eksamensplan, fylle inn faste vakter, slenge inn noe trening her og der. Eksamensperioden min begynner nå. 

 

...håper jeg. 

Anonymkode: edf2b...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Alle snakker om påskeferie hele tida!! Jeg har ikke påskeferie i det hele tatt! :( Og har eksamen andre påskedag. 
Har fri/lesing til eksamen nesten hele april da, så burde vel egentlig ikke klage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Linaria skrev:

Alle snakker om påskeferie hele tida!! Jeg har ikke påskeferie i det hele tatt! :( Og har eksamen andre påskedag. 
Har fri/lesing til eksamen nesten hele april da, så burde vel egentlig ikke klage. 

Nei, du burde ikke det. Påska er oppskrytt. Litt for mange slektninger plassert på et litt for lite areal med alt for mye alkohol og godteri tilgjengelig. 

 

Gled deg heller over at du har fri fra forelesning og kan lese masse selv om noen uker. 

Anonymkode: edf2b...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tok jeg ikke studiene seriøst tidligere? Hvorfor fullførte jeg ikke psykologi-graden?

Hadde to eksamener (på en torsdag og fredagen etterpå) for en måned siden. Det ene faget tok jeg opp fra 2009, investerte ~12 timer og forbedret D'en til en C. Det andre faget investerte jeg en uke i og fikk B. Føles så bortkastet at jeg ikke gjorde dette for syv år siden...

Og nå vil jeg heller jobbe med fysikk! *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Katten.2.0 skrev:

Hvorfor tok jeg ikke studiene seriøst tidligere? Hvorfor fullførte jeg ikke psykologi-graden?

Hadde to eksamener (på en torsdag og fredagen etterpå) for en måned siden. Det ene faget tok jeg opp fra 2009, investerte ~12 timer og forbedret D'en til en C. Det andre faget investerte jeg en uke i og fikk B. Føles så bortkastet at jeg ikke gjorde dette for syv år siden...

Og nå vil jeg heller jobbe med fysikk! *sukk*

Hvorfor tar du så mange bachelorer som ikke fører noe sted? Man får jo ikke noe særlig brukbar kompetanse med bachelor i psykologi. Og skal du begynne helt på nytt med realfag i tillegg? Hva vil du jobbe med etterpå? Tror du arbeidsgivere tenker negativt om det å ikke fullføre og å stadig begynne på nye ting?

Anonymkode: 5f551...c16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du så mange bachelorer som ikke fører noe sted? Man får jo ikke noe særlig brukbar kompetanse med bachelor i psykologi. Og skal du begynne helt på nytt med realfag i tillegg? Hva vil du jobbe med etterpå? Tror du arbeidsgivere tenker negativt om det å ikke fullføre og å stadig begynne på nye ting?

Anonymkode: 5f551...c16

Nå blir jeg lærer innen ett år, når jeg er ferdig med PPU, så de har ført et sted!

Kommer sikkert til å være en evigvarende student, da jeg virkelig elsker å tilegne meg ny kunnskap! Hvem bryr seg om fagene fører et sted (nå som jeg faktisk vil ha en fast og stabil jobb, hvor jeg kan studere på siden)? Jeg synes det er utrolig interessant!

Planen er å gjøre ferdig masteren ila 3-ish år etter jeg har begynt å jobbe, deretter fullføre bachelor og så master i generell psykologi. Har lyst til å gjøre litt tverrfaglig forskning, og merker at temaet kjønnsforskjeller og den evinnelige arv/miljø-debatten fanger meg. Kanskje en doktorgrad i et femtenårsperspektiv.

Gudene må vite hvilke(n) jobb(er) jeg ender opp med til slutt, men veien dit er morsom!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.3.2016 at 21.01, Linaria skrev:

Alle snakker om påskeferie hele tida!! Jeg har ikke påskeferie i det hele tatt! :( Og har eksamen andre påskedag. 
Har fri/lesing til eksamen nesten hele april da, så burde vel egentlig ikke klage. 

Den er kjip. Men du er slettes ikke den eneste :) Sitter også studenter i Norge (f.eks. meg) som sitter og jobber med masteroppgave i påsken. Vet om mange som ikke drar hjem og sitter på lesesalen hele påsken. Kjenner jeg nesten misunner deg litt som har lesefag, noe annet å skulle skrive og analysere hele tiden. 

Er det sånn at det er vanlig å lese til eksamen i påsken i Skottland? Det verste her er egentlig at alle rundt meg som har fri, stengte kantiner o.s.v, påskeruter på bussene osv, de skrur av varmen på lesesalene og alt. Ikke noe å gøy å være på universitet om dagen. I Bergen merkes det ekstra, mange som har forlatt byen. Skolene har slått sammen påske- og vinterferie og skal ha vinterferien i uken etter påske!

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 time siden, lillsunshine skrev:

Den er kjip. Men du er slettes ikke den eneste :) Sitter også studenter i Norge (f.eks. meg) som sitter og jobber med masteroppgave i påsken. Vet om mange som ikke drar hjem og sitter på lesesalen hele påsken. Kjenner jeg nesten misunner deg litt som har lesefag, noe annet å skulle skrive og analysere hele tiden. 

Er det sånn at det er vanlig å lese til eksamen i påsken i Skottland? Det verste her er egentlig at alle rundt meg som har fri, stengte kantiner o.s.v, påskeruter på bussene osv, de skrur av varmen på lesesalene og alt. Ikke noe å gøy å være på universitet om dagen. I Bergen merkes det ekstra, mange som har forlatt byen. Skolene har slått sammen påske- og vinterferie og skal ha vinterferien i uken etter påske!

Det er litt forskjellig. Andre universiteter her i Edinburgh og i Glasgow har påskeferie, men University of Edinburgh har ikke det. Vi skal egentlig ha Spring Break i april, men noen lærere bryr seg ikke om dette og gir oss eksamen midt i ferien (kinesisk.... -.-). Har første skriftlige eksamen 9. mai da, så har mye tid å lese på. Neste uke har jeg muntlig eksamen i gælisk, og det er også siste uke med undervisning. 
Jeg synes egentlig undervisning er greit, unntatt det å stå opp tidlig på morgenen, og jeg syens det er litt deilig at vi snart har vært gjennom alt vi skal kunne og jeg får masse tid til å repetere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Deltidsjobb og verv tar på - har kommet helt ut av skolen nå. Dumme meg...

Sitter på lesesal nå og har god samvittighet - men hva hjelper det når jeg nesten ikke har lest resten av semesteret :( har noen gode tips for å få oversikt over store, vanskelige fag? sitter med skatterett og jeg har mistet oversikten og sliter med å skjønne sammenhenger... det hadde kanskje hjulpet å ha mer tid i løpet av semesteret til å lese selv :( 

Anonymkode: edf2b...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innså sånn ca nå at jeg har to eksamner om rundt 3 uker og jeg har ikke sett i bøkene siden November.... Ordner seg vel?? Haha. :sprettoy:

 

Noen som har noen tips til effektiv pensumlesing i fag man overhode ikke forstår? :icon_lol:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...