Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da har du jo gjort mye fornuftig! Og det er mange timer igjen av dagen. Dette går seg til 👍

Anonymous poster hash: a5b0b...c21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen flere som alerede henger skikkelig etter? Vurderer faktisk å bare slutte og heller starte på nytt igjen til neste år. Ble så klart sykt helt i starten på semesteret, så nå har jeg alt for mye og ta igjen..

Anonymous poster hash: 1e3c3...17f

Skrevet

Noen flere som alerede henger skikkelig etter? Vurderer faktisk å bare slutte og heller starte på nytt igjen til neste år. Ble så klart sykt helt i starten på semesteret, så nå har jeg alt for mye og ta igjen..

Anonymous poster hash: 1e3c3...17f

Tuller du eller? Vil du seriøst kaste bort et helt år fordi du føler du henger litt etter? Du kan i verste fall ta opp eksamen om det går dårlig. Dette går bra!

Anonymous poster hash: 4050c...328

• Liker 5
Skrevet

Aaah blir så forvirret av å ikke ha pensumlister! Skjønner ikk hva jeg skal lese på! Er jo så vant til å heller sitte med nesa i bøkene enn å gå på forelesning, og her er det forelesninger som betyr noe og det har ikke SÅ mye å si om vi leser noe særlig. Eller... Jeg vet ikke. Jeg skjønner ikke! Kanskje det gir mer mening etter hvert. 

Skrevet

Måtte sende inn en ganske stor matte oppgave forrige uke. Var nødt til å bestå oppgaven (+ en oppgave til som kommer) for å få lov til å ta eksamen. Jeg trodde at jeg måtte ta oppgaven om igjen siden jeg hadde null tro på at min innlevering skulle fått bestått, men slik ble det ikke.

Da kan jeg heldigvis slappe litt av i hvert fall når det kommer til matte. Orker bare ikke å gå på forelesningene lengre, siden de er så kjedelige og uinteressante. Er det fordi stoffet er tørt og foreleseren snakker for vanskelig, eller fordi jeg rett og slett har null fokus og energi?

Jeg tror det er begge deler.

Anonymous poster hash: 5bd60...9ba
Skrevet

Jeg elsker faget mitt, men klarer ikke å fokusere på lesingen. Sliter med å komme igang rett og slett, så jeg henger veldig etter. "Livet" har kommet i veien, med en i nærmeste familie som ligger for døden, egen psykdom som tuller det til og forsøk på å be om hjelp som har blitt avvist (x2). Jeg er ikke psyk nok til å få hjelp fra det offentlige, (køen er lang) og da jeg tok kontakt med hjelpeinstans på skolen fikk jeg tre timer der, etterfulgt av "dette går så fint så". Blir så stressa av å ligge etter, i tillegg til at det er forferdelig slitsomt å gå i sorg, noe som jeg vet vil vare en stund... Fokuset er ikke alltid der det bør være. Var på nippet til å gå innom helsesøster i dag, men orket ikke å sitte og gråte -enda en gang- foran en helt fremmed og be på mine knær om litt trøst og støtte.

Dere som har gode støttepersoner rundt dere; dere er heldige! Jeg føler meg forferdelig alene...

Skrevet

Jeg er sliiiten, jeg. :( Én og en halv måned ute i studieåret.. Sukk..

Anonymous poster hash: 98377...c74
Skrevet

Midt-september-blues er ikke så uvanlig, det er veldig mange som opplever en nedtur rundt da. Den første "høyden" fra fadderuke/nytt semester har roet seg, sommerferien begynner å bli glemt bort, det er lenge til neste skikkelige ferie og man begynner å innse alvoret. Men det er håp! Ikke gi opp! Ta en ren fridag, prøv ut studieteknikker, hva som helst :klemmer:

Skrevet

I dag var forventet behandlingstid på Lånekassen-søknaden min, men enda ikke fått svar... Åh fy faen så lei jeg er av å vente! :( jobber 120 timer på jobben denne mnd for å få det til å gå rundt! Hadde heldigvis en god buffer som reddet meg i to mnd, men bare... Fy faen. Så lei nå :(

Skrevet (endret)

Aaah! aldri mer ut på byen kvelden før forelesninger! Må lære at jeg ikke er 18 lenger. 

Forresten. Kan noen bekrefte at UiO fortsatt står der? Jeg har prøvd å få tak i folk i en uke for å få svar angående bytte av fag her borte, men de svarer jo ikke!

Endret av Linaria
Skrevet

Midt-september-blues er ikke så uvanlig, det er veldig mange som opplever en nedtur rundt da. Den første "høyden" fra fadderuke/nytt semester har roet seg, sommerferien begynner å bli glemt bort, det er lenge til neste skikkelige ferie og man begynner å innse alvoret. Men det er håp! Ikke gi opp! Ta en ren fridag, prøv ut studieteknikker, hva som helst :klemmer:

Takk! Den klemmen var i grunnen det jeg trengte nå. Jeg "har tatt en fridag" i en uke nå... På tide å teste ut studieteknikkene, hehe...

Skrevet

Jeg har greid å overbevise meg selv om at jobben min er studierelatert, så når jeg jobber på dagtid kan jeg lese tilsvarende mindre den dagen. Alt en lurer seg selv til å tro.

Skrevet

For oss som ikke har kommet til masternivå ennå; hvordan foregår det når du skal forsvare masteren din?

Lykke til! 

Litt sent svar, men håper det kan hjelpe likevel :) 

Det varierer kanskje litt fra sted til sted, men her er det snakk om NTNU og 60 poeng-master. 

Det starta med en åpen presentasjon av oppgave, her var veiledere og sensor selvfølgelig tilstede, samt et par fra labgruppa og et par venner som kom for moralsk støtte. Presentasjonen skal vare i minst 15-20 minutter, max 40. Min varte i ganske nøyaktig 32 :) 

Etter presentasjonen er det åpent for spørsmål fra salen, sensor sparer mesteparten av sine til forsvaret etter, men det kom en 5-6 spørsmål uansett. 

FIkk ca 10 minutters pause for å pakke ned utstyret og summe meg litt, så inn på veileders kontor, der de to veilederne og sensor ventet. Deretter var det en samtale på ca 40 minutter om oppgaven,metoder og resultater ble diskutert og hvis noe var uklart ble det oppklart. Deretter gikk jeg ut på gangen i noe som føltes som en evighet, men det var nok neppe mer enn 4-5 minutter. Så inn for å få karakter. For min del betød det en vakker, vakker A, og resten av dagen gikk med til klemmer, kakespising, noen tårer og en blanding av ekstrem lykke og en merkelig tom følelse :P 

Anonymous poster hash: 7fc02...ed5

• Liker 4
Skrevet

Jeg følte hardt for å si noe til alle dere som føler dere henger etter..

Gjør dere selv en tjeneste og slutt å tro at du skal være ajour med pensum hele tiden! Hvis dere er det, supert, hvis ikke, null stress! Gjør det dere skal av obligatoriske oppgaver, og fokuser resten av tiden på eksamensoppgaver. Gå i forlesningene hvis det gir dere noe, og hvis ikke så lar dere vær. Eksamensoppgaver + læringsmål + pensumlister holder i massevis, dere trenger ikke å lese hver eneste setning i alle bøkene.. Så ta det med ro, de aller fleste henger etter, og hvis dere skal ha uoppnåelige krav til dere selv blir studietiden ekstrem hard! Det er selvfølgelig fint å les jevnt, det blir mye bedre i eksamensperioden hvis ikke alt føles nytt og fremme (men selv om det er tilfelle, så går det stort sett bra da og :P ).

Vær snille med dere selv :)  

Anonymous poster hash: 7fc02...ed5
  • Liker 8
Skrevet

Aaah! aldri mer ut på byen kvelden før forelesninger! Må lære at jeg ikke er 18 lenger. 

Forresten. Kan noen bekrefte at UiO fortsatt står der? Jeg har prøvd å få tak i folk i en uke for å få svar angående bytte av fag her borte, men de svarer jo ikke!

Bytte av fag? Hvilket fakultet? Fristen for å melde seg til undervisning og eksamen har jo gått ut for lengst..

Ellers pleier de jevnt over å være ganske treige av seg; anbefaler deg å gå innom det aktuelle fakultetets infosenter - der går ting ofte litt kjappere :)

Skrevet

Jeg klarer ikke finne motivasjon til å lese. Alt går i stå og jeg blir helt overveldet over alt jeg må pugge (pugging har aldri vært min sterkeste side :( ) Råd?

Skrevet

Bytte av fag? Hvilket fakultet? Fristen for å melde seg til undervisning og eksamen har jo gått ut for lengst..

Ellers pleier de jevnt over å være ganske treige av seg; anbefaler deg å gå innom det aktuelle fakultetets infosenter - der går ting ofte litt kjappere :)

Jeg er på utveksling og trenger faget forhåndsgodkjent. Fristen for å bytte fag her er 2. oktober :)

Så jeg får naturlig nok ikke gått innom heller. 

Skrevet

Litt sent svar, men håper det kan hjelpe likevel :) Det varierer kanskje litt fra sted til sted, men her er det snakk om NTNU og 60 poeng-master. Det starta med en åpen presentasjon av oppgave, her var veiledere og sensor selvfølgelig tilstede, samt et par fra labgruppa og et par venner som kom for moralsk støtte. Presentasjonen skal vare i minst 15-20 minutter, max 40. Min varte i ganske nøyaktig 32 :)  Etter presentasjonen er det åpent for spørsmål fra salen, sensor sparer mesteparten av sine til forsvaret etter, men det kom en 5-6 spørsmål uansett.  FIkk ca 10 minutters pause for å pakke ned utstyret og summe meg litt, så inn på veileders kontor, der de to veilederne og sensor ventet. Deretter var det en samtale på ca 40 minutter om oppgaven,metoder og resultater ble diskutert og hvis noe var uklart ble det oppklart. Deretter gikk jeg ut på gangen i noe som føltes som en evighet, men det var nok neppe mer enn 4-5 minutter. Så inn for å få karakter. For min del betød det en vakker, vakker A, og resten av dagen gikk med til klemmer, kakespising, noen tårer og en blanding av ekstrem lykke og en merkelig tom følelse :P  Anonymous poster hash: 7fc02...ed5

Gratulerer! Må være en deilig følelse. Takk for beskrivelsen. Blir NTNU som blir aktuelt for meg også om jeg velger å gå videre med en master.

Skrevet

Jeg følte hardt for å si noe til alle dere som føler dere henger etter..Gjør dere selv en tjeneste og slutt å tro at du skal være ajour med pensum hele tiden! Hvis dere er det, supert, hvis ikke, null stress! Gjør det dere skal av obligatoriske oppgaver, og fokuser resten av tiden på eksamensoppgaver. Gå i forlesningene hvis det gir dere noe, og hvis ikke så lar dere vær. Eksamensoppgaver + læringsmål + pensumlister holder i massevis, dere trenger ikke å lese hver eneste setning i alle bøkene.. Så ta det med ro, de aller fleste henger etter, og hvis dere skal ha uoppnåelige krav til dere selv blir studietiden ekstrem hard! Det er selvfølgelig fint å les jevnt, det blir mye bedre i eksamensperioden hvis ikke alt føles nytt og fremme (men selv om det er tilfelle, så går det stort sett bra da og :P ). Vær snille med dere selv :)   Anonymous poster hash: 7fc02...ed5

Takk! Det er så deilig å ha noen å klage litt til og få oppmuntring og reality check fra. Jeg har så stort ønske om å lære alt, at jeg sliter med å hoppe over noe. I tillegg synes jeg det er litt...tragisk...bare å kunne pugge et svar til eksamen, istedet for å faktisk forstå pensumet. I noen av emnene vi har får vi utlevert spørsmål etter hvert kapittel/forelesning og så blir eksamensspørsmålene trukket ut fra disse. Høres veldig greit ut mtp å stå på eksamen, det er jo bare å pugge svarene på de oppgavene du trener på, men mye blir jo utelatt og jeg føler jeg "jukser" om jeg ikke kan mer av faget mitt etter endt grad enn de tingene jeg har pugget (og kanskje ikke forstått). Kjipt å få jobb og så kan man egentlig ikke så mye av det som forventes.

• Liker 1
Skrevet

Første forelesning i gælisk i dag, og professoren bare: "Nå kan alle åpne heftet på side tre" og ALLE i klassen finner fram et hefte som jeg ikke en gang har hørt om, og jeg bare "øøh.. hvilket hefte?". "Det du skulle skrive ut fra kursets nettside etter introduksjonen i går". Så sa jeg at jeg ikke hadde fått logget inn på kurssiden, noe som var sant, men jeg hadde bare prøvd sånn halvveis én gang. Jeg kunne like gjerne sagt at hunden hadde spist opp heftet mitt, så mye trodde hun på meg. 

God start når det ikke er anonym karktergiving! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...