Gjest constance90 Skrevet 1. september 2014 #4781 Skrevet 1. september 2014 Hatt forkjølelse i en ukes tid nå. Sinnsykt irriterende da jeg har så kraftig hoste osv at jeg rett og slett ikke våger å gå i forelesning da jeg vet jeg blir et forstyrrelses element. Og jeg som hadde kommet så godt i gang
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #4782 Skrevet 1. september 2014 Bli-kjent-vors med 80 personer, lett å bli kjent med folk da når man er utrolig sjenert. Anonymous poster hash: 05fba...5a6 1
drue Skrevet 1. september 2014 #4783 Skrevet 1. september 2014 Nok en dag med 8 timer skolen. Gjør meg egentlig ikke SÅ mye, men det er uvant. Får gjort en del, og ligger på forskudd i det vanskeligste faget Har likevel mye å gjøre, og det er ikke til å komme unna at man må jobbe litt om kvelden også, hvis jeg vil henge med i alle fagene! Føler ALLE rundt meg er syke. Håper at jeg klarer å unngå forkjølelse og feber!!
FrøkenBaker Skrevet 1. september 2014 #4784 Skrevet 1. september 2014 Det er så veldig stort pensum, og jeg er redd jeg skal blande sammen lesingen for forskjellige fag. Temaene er jo veldig overlappende, men måten vi skal tilnærme oss dem er forskjellig. Faktisk bekymret for å dra inn feil info eller perspektiv.
Mermaid Blues Skrevet 1. september 2014 #4785 Skrevet 1. september 2014 Jeg blir bare kjent med "småfolk" på studiet mitt Jeg er selv 26 år, og de fleste jeg kommer i kontakt med er enten rett fra vgs (95-modeller) eller 93-94. Jeg har både jobbet og studert tidligere, så derfor er jeg litt eldre. Hvordan skal jeg bli kjent med folk på min egen alder? Synes det er litt vanskelig.. Anonymous poster hash: 1d8c4...b16 Jeg er 29, og studerer med folk som er 9-10 år yngre, så jeg skjønner hva du tenker. Men ikke verdt å skue hunden på (h)årene, mange av mine medstudenter har blitt nære og gode venner Og det skal sies at jeg har jevnaldrende bekjente som er langt mindre modne og voksne enn noen av de "småfolkene" jeg studerer med Det skal jeg gjøre. Tusen takk ☺️ Problemet er egentlig bare at jeg er så oppgitt over at jeg feilet to fag, så jeg må ta eksamen på nytt. Det er ikke så motiverende. Men jeg skal komme gjennom det! Jeg er helt enig med Grethe, du kommer til å klare deg kjempefint dette semesteret, så snart du tør å tro på deg selv Som Beckett sa: 'Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better'. Beckett var en snåling, så jeg sier heller 'Try again, succeed like a fucking star!' stå på Fikk høre fra ei i klassen min at det var blitt kluss med utsending av infopakkene i sommer, så det er altså en grunn til at vi ikke har hørt noe. Det at de nå driver å sende alt i posten istedet for på mail har jeg derimot større problemer med å fatte. Jeg mener, vedlegg er oppfunnet! Ironisk nok: vi er et grønt universitet som prøver å kutte i papirforbruk! FFS! Og vi starter om tre uker!! På den positive siden, jeg har vært unaturlig produktiv i helga og fått gjort masse, nå får jeg rett og slett ikke gjort mer før jeg har starta og fått snakket med veiledere osv.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #4786 Skrevet 2. september 2014 Henger ca. en uke bak leseplanen min. Skulle ta det igjen denne uken, men nå er jeg blitt syk. Klarer såvidt å holde øynene åpne nå. Jaja, enda et fag med skippertak rett før eksamen... Anonymous poster hash: 32cc3...211
Gjest Nori Skrevet 2. september 2014 #4787 Skrevet 2. september 2014 Huff, jeg hater å ha arbeidskrav og slike ting hengene over meg. Tenker på det hele tiden og har dårlig samvittighet for å være på jobb, lage middag og gjøre andre ting enn å jobbe med oppgaven. Jaja, trenger i hvert fall ikke lure på hva jeg skal bruke kvelden mine til.
hopsydaisy Skrevet 2. september 2014 #4788 Skrevet 2. september 2014 Lånekassen er så elendig, syns jeg! Går på privat fagskole, der det koster 51000,-\semesteret (!) å gå. Ifølge det jeg forsto av Lånekassen, så dekket de dette. Lånet jeg fikk nå i august var på 49000,-, noe som betyr at jeg har ingenting igjen å leve av på en mnd + må dekke 2k selv. Har søkt på 10 jobber, var innom ene stedet idag og forhørte meg, og de hadde fått inn 5-600 søknader ila. sommeren (uten å lyse ut stilling først)! Pluss har husleie på 4200,-. Hvor vanskelig er det for rike Norge å sette opp pengene fra Lånekassen til studenter egentlig? 7000,- i mnd er bare såvidt overkommelig for de fleste studenter nå til dags... blir så irritert!
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #4789 Skrevet 2. september 2014 Det var jeg som klagde på kollokviegruppe med 50 år gammel mann..... Kan oppdatere litt på den saken. Vi hadde kollokviegruppe i dag. Viser seg at jeg har misforstått totalt om de to som ikke svarte på epost og sms. De vil veldig gjerne være med og vi hadde et bra møte i dag hvor vi pratet masse om faget og skravlet litt om andre ting. Hurra, endelig! Han mannen da? Nuvel. Dette kommer ikke til å gå så bra. For det første avbryter han meg hele tiden. Problemet oppstår når jeg fortsetter å prate i munnen på han igjen; han skjønte ganske fort at å avbryte meg midt i en samtale er uakseptabelt. Flotte greier! Seier der. Dessverre seirer han ikke på personlig hygiene og tannpuss. Jeg har ikke merket det tidligere fordi jeg da har sittet på den andre siden av bordet for han - denne gangen satt jeg på samme side. Hver gang han snudde seg mot meg og pratet kom det en stank av råtten mat mot meg, og tilslutt satt jeg bokstavelig talt OPPI VEGGEN for å unngå lukten. Han eier nemlig ikke respekt for intimgrenser heller og flyttet seg da gjerne opp til ansiktet mitt. Jeg brakk meg x antall ganger under hele seansen, og jeg var på nippet til å faktisk si at han luktet særs vondt og jeg hadde satt pris på om han ikke satte seg oppå meg. Jeg kunne ikke flytte meg heller, jeg satt innerst. Det var helt forferdelig. Jeg skal i tillegg holde et muntlig innlegg sammen med han og må nå treffe han på tomannshånd i neste uke. Jeg kvier meg ekstremt mye for dette, men skal selvfølgelig gjennomføre det. Men det blir faen meg med neseklype!!!!! Uff, faglig kom han med noen gode poeng, men føler at han prater om "helt andre ting" enn det som er relevante for tekstene og pensum... Vi tre jevnaldrende hadde en god tone og forståelse og oppfattet mye av det samme (men også forskjellige ting som gjorde møte produktivt.) Han var helt uttpå viddene, noe jeg utfra de andre også kunne oppfatte at vi var enige om. Jeg skjønner at det ikke er så lett for han å komme inn i en slik kollokviegruppe, og vi prøvde hardt i nesten to hele timer. Men dette blir veldig vanskelig for meg. Både pga lukten og fordi han ikke helt har forstått essensen og poenget med faget. Det blir et tungt semester.... :( Anonymous poster hash: 49b9d...09b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #4790 Skrevet 2. september 2014 Lånekassen er så elendig, syns jeg! Går på privat fagskole, der det koster 51000,-\semesteret (!) å gå. Ifølge det jeg forsto av Lånekassen, så dekket de dette. Lånet jeg fikk nå i august var på 49000,-, noe som betyr at jeg har ingenting igjen å leve av på en mnd + må dekke 2k selv. Har søkt på 10 jobber, var innom ene stedet idag og forhørte meg, og de hadde fått inn 5-600 søknader ila. sommeren (uten å lyse ut stilling først)! Pluss har husleie på 4200,-. Hvor vanskelig er det for rike Norge å sette opp pengene fra Lånekassen til studenter egentlig? 7000,- i mnd er bare såvidt overkommelig for de fleste studenter nå til dags... blir så irritert! Huff, jeg sliter også med lånekassen! Jeg studerer i utlandet og må betale 120 000 i året bare for å gå på skolen. De fleste universiteter i utlandet har det sånn at man betaler en viss sum hvert semester, men skolen min må ha hele beløpet betalt innen 1. september. Lånekassen deler jo selvsagt opp beløpet de gir i to store beløp, slik at jeg får rundt 100 000 hvert semester. Noe som da betyr at jeg har 0 kr å leve på mellom september og desember + må ut med flere tusen selv, bare for å betale for skolen, siden jeg ikke får neste beløp før uti desember en gang. Jeg må enten prøve å få utsatt datoen fra universitetets side og vise dem det garantibeviset fra lånekassen, eller så må jeg få et brev fra universitetet om at jeg mister plassen hvis jeg ikke får utbetalt pengene før... Så krysser fingrene for at det ordner seg, det kan jo ikke være meningen at man ikke skal få noe og leve av. Synes bare det er så irriterende at når lånekassen fikk et vedlegg med opptaksbrevet mitt hvor det står hvor mye som må betales og innen hvilken dato, så er det fremdeles ikke mulig å feks få hele skolepengebeløpet på en gang. Beklager, måtte bare dele din lånekasse-frustrasjon! Anonymous poster hash: 07467...fc6
hopsydaisy Skrevet 2. september 2014 #4791 Skrevet 2. september 2014 Huff, jeg sliter også med lånekassen! Jeg studerer i utlandet og må betale 120 000 i året bare for å gå på skolen. De fleste universiteter i utlandet har det sånn at man betaler en viss sum hvert semester, men skolen min må ha hele beløpet betalt innen 1. september. Lånekassen deler jo selvsagt opp beløpet de gir i to store beløp, slik at jeg får rundt 100 000 hvert semester. Noe som da betyr at jeg har 0 kr å leve på mellom september og desember + må ut med flere tusen selv, bare for å betale for skolen, siden jeg ikke får neste beløp før uti desember en gang. Jeg må enten prøve å få utsatt datoen fra universitetets side og vise dem det garantibeviset fra lånekassen, eller så må jeg få et brev fra universitetet om at jeg mister plassen hvis jeg ikke får utbetalt pengene før... Så krysser fingrene for at det ordner seg, det kan jo ikke være meningen at man ikke skal få noe og leve av. Synes bare det er så irriterende at når lånekassen fikk et vedlegg med opptaksbrevet mitt hvor det står hvor mye som må betales og innen hvilken dato, så er det fremdeles ikke mulig å feks få hele skolepengebeløpet på en gang. Beklager, måtte bare dele din lånekasse-frustrasjon! Anonymous poster hash: 07467...fc6 Del ut frustrasjon i vei, det er godt å vite at det ikke bare er ved min skole dette problemet er. Har en venninne som studerer i England, og hun syns Lånekassen har behandlet hennes betalingsplan bra. En annen jeg går i klasse med har tidligere studert ved NKF, som er DYRERE enn den skolen jeg går nå, og han hadde fått dekket semesteravgiften fra Lånekassen når han gikk der. Skjønner ikke hvorfor det er så forskjellsbehandling for hvilken skole man går på? På offentlig høyskole\universitet dekker Lånekassen tilogmed BØKER som studentene skal kjøpe selv, er ikkje sjans at jeg får kjøpt alt utstyret jeg trenger bare på Lånekassen sine utbetalinger. (Samboeren min studerer ved NTNU og får 17-18k i august og januar, mot 7k som er normalen.) Når Lånekassen ikke klarer å mestre det de er her for, da bør de endre på litt av hvert......
Hirondelle Skrevet 2. september 2014 #4792 Skrevet 2. september 2014 Del ut frustrasjon i vei, det er godt å vite at det ikke bare er ved min skole dette problemet er. Har en venninne som studerer i England, og hun syns Lånekassen har behandlet hennes betalingsplan bra. En annen jeg går i klasse med har tidligere studert ved NKF, som er DYRERE enn den skolen jeg går nå, og han hadde fått dekket semesteravgiften fra Lånekassen når han gikk der. Skjønner ikke hvorfor det er så forskjellsbehandling for hvilken skole man går på? På offentlig høyskole\universitet dekker Lånekassen tilogmed BØKER som studentene skal kjøpe selv, er ikkje sjans at jeg får kjøpt alt utstyret jeg trenger bare på Lånekassen sine utbetalinger. (Samboeren min studerer ved NTNU og får 17-18k i august og januar, mot 7k som er normalen.) Når Lånekassen ikke klarer å mestre det de er her for, da bør de endre på litt av hvert...... Alle studenter får 19k i januar og august? Og 7 resten av månedene. 4
hopsydaisy Skrevet 2. september 2014 #4793 Skrevet 2. september 2014 Alle studenter får 19k i januar og august? Og 7 resten av månedene. Wops, my bad. Men dette er vel de som studerer ved offentlig skole.. tror jeg, uten å være 110% sikker.
Ananas. Skrevet 2. september 2014 #4794 Skrevet 2. september 2014 Lånekassen er så elendig, syns jeg! Går på privat fagskole, der det koster 51000,-\semesteret (!) å gå. Ifølge det jeg forsto av Lånekassen, så dekket de dette. Lånet jeg fikk nå i august var på 49000,-, noe som betyr at jeg har ingenting igjen å leve av på en mnd + må dekke 2k selv. Har søkt på 10 jobber, var innom ene stedet idag og forhørte meg, og de hadde fått inn 5-600 søknader ila. sommeren (uten å lyse ut stilling først)! Pluss har husleie på 4200,-. Hvor vanskelig er det for rike Norge å sette opp pengene fra Lånekassen til studenter egentlig? 7000,- i mnd er bare såvidt overkommelig for de fleste studenter nå til dags... blir så irritert! Informasjonen på sidene til lånekassen sier jo at du kan få inntil 58.854 kr for å dekke skolepenger i løpet av et undervisningsår, om du har skoleplass i Norge. 58.854 delt på to semestere = 29.427 per semester. I tillegg skal du ha fått "vanlig" stipend og lån til livsopphold i august på ca 19.000, da er vi oppe i 48.427, pluss et par hundrelapper eller der omkring.. Kan se ut som du har tatt høyde for å få mer skolepenger enn du har krav på fra lånekassen. Nå har jeg bare tatt et kjapt søkt på nettsidene deres, så skal ikke være veldig bastant. Du kan jo sende dem en mail å høre.. Er ikke det at jeg ikke skjønner frustrasjonen din, men når man velger noe som ikke er helt a4 så er det jo greit å sjekke betingelsene, og at det går opp, først 4
Hirondelle Skrevet 2. september 2014 #4795 Skrevet 2. september 2014 Wops, my bad. Men dette er vel de som studerer ved offentlig skole.. tror jeg, uten å være 110% sikker. Ja, offentlig ja
lillsunshine Skrevet 2. september 2014 #4796 Skrevet 2. september 2014 Wops, my bad. Men dette er vel de som studerer ved offentlig skole.. tror jeg, uten å være 110% sikker. De pengene utgjør fullt grunnstipend og lån. Eneste kriteriet er at du er fulltidsstudent, ikke bor på samme adresse som foreldrene dine og at skolen du studerer ved er godkjent av Lånekassen. Uansett om det er offentlig eller privat. Slik det hørest ut på meg så virker det som du har fått innvilget støtte til dette, men ikke har fått eksta lån for å betale skolepenger? 1
Ananas. Skrevet 2. september 2014 #4797 Skrevet 2. september 2014 Wops, my bad. Men dette er vel de som studerer ved offentlig skole.. tror jeg, uten å være 110% sikker. Dette gjelder alle som har rett på lån/stipend og som studerer i Norge. Skolepengene kommer i tillegg. 2
hopsydaisy Skrevet 2. september 2014 #4798 Skrevet 2. september 2014 Informasjonen på sidene til lånekassen sier jo at du kan få inntil 58.854 kr for å dekke skolepenger i løpet av et undervisningsår, om du har skoleplass i Norge. 58.854 delt på to semestere = 29.427 per semester. I tillegg skal du ha fått "vanlig" stipend og lån til livsopphold i august på ca 19.000, da er vi oppe i 48.427, pluss et par hundrelapper eller der omkring.. Kan se ut som du har tatt høyde for å få mer skolepenger enn du har krav på fra lånekassen. Nå har jeg bare tatt et kjapt søkt på nettsidene deres, så skal ikke være veldig bastant. Du kan jo sende dem en mail å høre.. Er ikke det at jeg ikke skjønner frustrasjonen din, men når man velger noe som ikke er helt a4 så er det jo greit å sjekke betingelsene, og at det går opp, først Vet du, jeg skal legge meg flat og innrømme en ting.. når jeg var på intervju på skolen, så sa de at Lånekassen dekket skolepengene når eg spurte. Så jeg sjekket ikke opp i det, utenom å søke på maksimalt lån og stipend. Så jeg har bæsjet ordentlig på leggen, men har heldigvis fikset seg med skolepengene nå, har fått betalt hele semesterbeløpet. Sååå.... er vel i grunn min egen feil at jeg har trodd at jeg får alt hivende rett i fanget på meg. 2
Papirfly Skrevet 2. september 2014 #4799 Skrevet 2. september 2014 Jeg blir så mentalt sliten av de to jentene i klassen som snakker om meg bak ryggen min hver dag at det er rett før jeg driter i hele utdanningen. Syns det er tungt å være der.
hopsydaisy Skrevet 2. september 2014 #4800 Skrevet 2. september 2014 Jeg blir så mentalt sliten av de to jentene i klassen som snakker om meg bak ryggen min hver dag at det er rett før jeg driter i hele utdanningen. Syns det er tungt å være der. Uff, så utrolig stygt gjort av de. Skjønner godt at det er tungt å gå der når noen er sånn! Ei jeg bodde i kollektiv med hadde samme problem. Hun gikk og spurte dem om det var noe de ville fortelle henne, hva de hadde imot henne, og om det var noe så kunne de heller komme til henne og fortelle det til henne personlig. Forsto det sånn at de hadde blitt litt lang i maska, og sluttet å snakke bak ryggen på henne. Bare et tips. (Forstå deg godt om du ikke tør det, jeg er pingle av natur og hadde aldri turt å gjøre det som hun gjorde om jeg hadde havnet i samme situasjon.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå