otilie Skrevet 9. november 2011 #421 Skrevet 9. november 2011 er det normalt å ha pensum på dansk? Ene boka vi skal ha trykkes ikke lenger på norsk... men jeg kommer til å slite hvis jeg skal lese det på dansk. (jaja det er ikke noe stress med dansk, men jeg liker å lese fort, og ikke tenke for mye på ting jeg ikke forstår mens jeg leser. Og noen danske ord skjønner jeg ikke)
Gjest Anuket Skrevet 9. november 2011 #422 Skrevet 9. november 2011 For meg som har humanistiske fag er det veldig vanlig å ha bøker på dansk - forøvrig synes jeg pensum på svensk er verre, fordi der skjønner jeg virkelig ingenting
Momseguri Skrevet 9. november 2011 #423 Skrevet 9. november 2011 Herregud jeg skal levere inn førsteutkastet til bacheloroppgaven i dag og jeg har ingenting! Oppgaven skal liksom være på 6000 ord, og jeg har 700! Og det er 700 stikkord, med gul markering og løse setninger, det er ikke i nærheten av en oppgave. Jeg skjønner ikke hva som er i veien med meg, hvorfor har jeg ikke kommet lengre?? Jeg kan jo ikke levere dette inn! Men jeg MÅ jo levere inn
otilie Skrevet 9. november 2011 #424 Skrevet 9. november 2011 For meg som har humanistiske fag er det veldig vanlig å ha bøker på dansk - forøvrig synes jeg pensum på svensk er verre, fordi der skjønner jeg virkelig ingenting er vel verre for de som har pensum på engelsk og hehe..... jeg får vel bare kjøpe meg boka og lese den har prøvd å finne den på norsk brukt, men den boka er VELDIG populær :<
KikiEco Skrevet 9. november 2011 #425 Skrevet 9. november 2011 Er snart så lei av skrive ordene "militarisert" "flyktning" og "væpnet konflikt" at jeg snart heller tilbyr hele blokka full husvask fremfor å fortsette og skrive på semesteroppgaven min. 2
Xaphan Skrevet 9. november 2011 #426 Skrevet 9. november 2011 Nå må jeg sutre litt også. Jeg skal skrive en jævla diktanalyse, som alltid har vært det kjedeligste jeg vet. Trodde jeg slapp unna det da jeg begynte på høyere utdanning, men neeida.
Gjest Daenerys Skrevet 9. november 2011 #427 Skrevet 9. november 2011 Aaaarg. Denne oppgaven er teit og begrensende, irriterende!!!
Gjest D_flatmajor Skrevet 9. november 2011 #428 Skrevet 9. november 2011 er det normalt å ha pensum på dansk? Ene boka vi skal ha trykkes ikke lenger på norsk... men jeg kommer til å slite hvis jeg skal lese det på dansk. (jaja det er ikke noe stress med dansk, men jeg liker å lese fort, og ikke tenke for mye på ting jeg ikke forstår mens jeg leser. Og noen danske ord skjønner jeg ikke) Hos oss sidestilles norsk,svensk og dansk. Vi har krav på pensum på et av disse språkene eller engelsk. Skrekk och gru! Jeg har såå mange eksempler på at jeg har lest en artikkel/et kapittel og misforstått definisjon/uttale etc. i nøkkelbegreper ... fordi jeg ikke skjønner svensk/dansk. .
Xaphan Skrevet 9. november 2011 #429 Skrevet 9. november 2011 En gang hadde jeg dansk foreleser, engelske bøker og eksamen på norsk. Litt forvirrende ja.
Gjest Solsmil Skrevet 9. november 2011 #430 Skrevet 9. november 2011 For meg som har humanistiske fag er det veldig vanlig å ha bøker på dansk - forøvrig synes jeg pensum på svensk er verre, fordi der skjønner jeg virkelig ingenting Jeg har også et humanistisk fag, men har ingen bøker på dansk eller svensk, takk og lov for det. Når det er sagt, så er jeg faktisk vant til å lese svensk, så jeg tror dansk hadde vært mye værre for meg:P Men jeg har ingenting pensum på norsk heller (med unntak av exphil og exfac som jeg har i år, alt er på engelsk. er vel verre for de som har pensum på engelsk og hehe..... jeg får vel bare kjøpe meg boka og lese den har prøvd å finne den på norsk brukt, men den boka er VELDIG populær :< hehe... jeg har alt pensum på engelsk, stort sett, men er blitt vant til det. Hadde 2 i engelsk fra videregående (begynte rett derfra), men det går utrolig nok kjempebra og lese på engelsk, har blitt vant til det, og myyye bedre. Mye heller engelsk enn svensk/dansk. det eneste problemet er at jeg liksom er begynt å tenke litt på engels, og i dag skulle jeg skrive et utkast/oppsett til en semesteroppgave, og jeg hadde holdt på lenge før jeg oppdaget at jeg faktisk skrev på engelsk og oppgaven skal være på norsk.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #431 Skrevet 9. november 2011 Vil bli med å sutre! Sutrer selv over en oppgave som skal leveres inn, og jeg er ikke halvveis!! Wræææl.... blir en lang kveld. Vil også sutre over dårlig motivasjon/leselyst og giddesløhet! sutresutre..
Gjest Anuket Skrevet 9. november 2011 #432 Skrevet 9. november 2011 Jeg har også et humanistisk fag, men har ingen bøker på dansk eller svensk, takk og lov for det. Når det er sagt, så er jeg faktisk vant til å lese svensk, så jeg tror dansk hadde vært mye værre for meg:P Men jeg har ingenting pensum på norsk heller (med unntak av exphil og exfac som jeg har i år, alt er på engelsk. hehe... jeg har alt pensum på engelsk, stort sett, men er blitt vant til det. Hadde 2 i engelsk fra videregående (begynte rett derfra), men det går utrolig nok kjempebra og lese på engelsk, har blitt vant til det, og myyye bedre. Mye heller engelsk enn svensk/dansk. det eneste problemet er at jeg liksom er begynt å tenke litt på engels, og i dag skulle jeg skrive et utkast/oppsett til en semesteroppgave, og jeg hadde holdt på lenge før jeg oppdaget at jeg faktisk skrev på engelsk og oppgaven skal være på norsk. Jeg tenker det varierer med forelesere osv. Jeg har hatt en hel svær bok på svensk, du kan si jeg aldri kom gjennom den Men dansk mestrer jeg fint, lesingen vel å merke, danske professorer har jeg gitt opp Savner når alt var på norsk jeg! Det var tider det! Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg ikke klarer å stå opp 6.30 eller 7?? Jeg klarer liksom ikke å komme meg opp av sengen før 8, og da bruker jeg gjerne en time på å våkne og vips er kl 10, først da er jeg på skolen. Og jeg har eksamen neste uke! Aaaah Jeg trenger råd
Porcelain Skrevet 9. november 2011 #433 Skrevet 9. november 2011 Nå må jeg sutre litt også. Jeg skal skrive en jævla diktanalyse, som alltid har vært det kjedeligste jeg vet. Trodde jeg slapp unna det da jeg begynte på høyere utdanning, men neeida. Misunner deg ikke, jamber og tropeer eller hva søren det nå het igjen. Har fortrengt de begrepene godt (tror aldri jeg helt klarte å lære det). Bedre med diktanalyse på vgs-nivå, DET er gøy!
Surriball Skrevet 9. november 2011 #434 Skrevet 9. november 2011 er vel verre for de som har pensum på engelsk og hehe..... jeg får vel bare kjøpe meg boka og lese den har prøvd å finne den på norsk brukt, men den boka er VELDIG populær :< Jeg har stort sett alt pensum på engelsk, og et og annet kompendium på norsk. De bøkene som skrives på norsk har som regel professorene selv skrevet, og noen er egentlig bare notatene til professoren pent skrevet inn med skrivemaskin fra 1980. Disse kompendiene overlever kanskje ikke som pensum lenger enn til professorene pensjonerer seg, og det syns jeg er litt trist. Noen notater er faktisk ganske gode. Men det skal sies: jeg foretrekker de tykke fagbøkene på engelsk, fordi det er som regel mye bedre kvalitet enn de norske. De brukes over hele verden og er så og si feilfrie fordi de har kommet i mange opplag. Pluss at alt ikke avhenger av hvor mye professoren gidder. Jeg syns det er best å lese teknisk fagstoff på engelsk, rett og slett fordi det er de engelske uttrykkene jeg kommer til å bruke i arbeidslivet. Har forresten også opplevd å ha dansk foreleser, engelsk fagstoff og norsk eksamen. Kjempegøy! ... og ellers må jeg bare si at jeg har vært flink i dag! Eksamensangsten har tatt meg, så jeg satt ganske lenge på skolen og skrev sammendrag av pensum. OG BLE FERDIG MED SAMMENDRAGET! :D
AnonymBruker Skrevet 9. november 2011 #435 Skrevet 9. november 2011 Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg vil driver med andre året på en bachelorgrad, men vurderer nå å droppe ut etter å ha fullført andre året, for å ta en bachelor i russisk(dette er noe jeg lenge har drømt om, men jeg har ikke hatt lyst til å flytte så langt). Har et årsstudium fra tidligere som kan innlemmes i bachelorgraden jeg gjør nå, sånn at den faktisk blir en grad. Og jeg har hovedsakelig studert mediefag og kulturfag fra tidligere, så sånn sett passer russisk bra inn i det. Problemet er at jeg nesten får dårlig samvittighet av å begynne på noe nytt IGJEN!! Også veit jeg ikke hvor lurt det er å ta en dobbel bachelorgrad, fremfor å gjøre ferdig det jeg holder på med nå og fortsette på master. Jeg blir så frustrert og lei meg over at jeg aldri klarer å bestemme meg. Kan noen komme med noen tips eller kloke ord?
Gjest Daenerys Skrevet 9. november 2011 #436 Skrevet 9. november 2011 En gang hadde jeg dansk foreleser, engelske bøker og eksamen på norsk. Litt forvirrende ja. Har noe av det samme. Tysk foreleser som ikke kan norsk, men prøver, med norske powerpointer som er dårlige, og dansk foreleser som foreleser på engelsk (som er langt å foretrekke). Har ikke noe imot engelsk, det er veldig greit, men svensk og dansk... På dansk er det så sinnsykt mange kommaer overalt, og svensk har mange annerledes ord.
messy Skrevet 9. november 2011 #437 Skrevet 9. november 2011 Kan jeg få sutre over at jeg har aaalt for mye å gjøre, selv om det er min egen feil? Å jobbe deltid, ta 4 året på jus og 10 ekstra studiepoeng innser jeg nå (i litt seneste laget) at blir for mye! BLÆH... og stakkars meg, og dere andre! I den minste er bøkene mine på norsk!
Lipstick Skrevet 9. november 2011 #438 Skrevet 9. november 2011 Jeg sitter også her i fortvilelse og synes synd på meg selv. Essayen min har deadline til fredag klokken 13 - og jeg har 2000 ord igjen Språket er selvsagt på engelsk, noe jeg plutselig føler meg dødselendig på etter at jeg begynte å studere i England, siden alle mine medstudenter har engelsk som morsmål i motsetning til meg. Åååå, som jeg skulle ønske at jeg kunne skrive på norsk!!! Saken er, at jeg studerer et kombinert studium og det er bare altfor mye å gjøre med tanke på at jeg ikke eier konsentrasjon. En stor essay inn i morgen og en stor inn på fredag, blæ. Jeg hater det, virkelig hater det. Drømmer meg tilbake til førskolelærerstudiet i Norge hvor jeg alltid bare hadde en oppgave om gangen, tydeligvis mangler jeg evnen til å konsentere meg om flere ting om gangen, så dette er virkelig andre boller.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #439 Skrevet 10. november 2011 Jeg har et spørsmål til dere andre studenter. Jeg har KRISE her. Jeg skal egentlig ha eksamen i morgen (10 studiepoeng) men har fått bronkitt og det ser mørkt ut for morgendagen. I september skjedde akkurat det samme, bare at da var det influena. Det er så typsik meg å ha sånn uflaks at jeg blir syk på BEGGE eksamensdagene. Jeg ordet legeerklæring sist, og fikk beskjed om at jeg skal få ny dato for akkurat den eksamen. Er det skikkelig, skikkelig ille å gjøre det på denne eksamen også? Er så redd skolen tror jeg er useriøs som er syk begge gangene...
Gjest Cosette Skrevet 10. november 2011 #440 Skrevet 10. november 2011 (endret) Jeg har et spørsmål til dere andre studenter. Jeg har KRISE her. Jeg skal egentlig ha eksamen i morgen (10 studiepoeng) men har fått bronkitt og det ser mørkt ut for morgendagen. I september skjedde akkurat det samme, bare at da var det influena. Det er så typsik meg å ha sånn uflaks at jeg blir syk på BEGGE eksamensdagene. Jeg ordet legeerklæring sist, og fikk beskjed om at jeg skal få ny dato for akkurat den eksamen. Er det skikkelig, skikkelig ille å gjøre det på denne eksamen også? Er så redd skolen tror jeg er useriøs som er syk begge gangene... Neida, er du syk så er du syk. Om skolen kanskje tenker "sitt" er ikke ditt problem uansett - så lenge du har legeerklæring, er du jo beviselig syk. Alle kan være uheldige, og enkelte er ekstra mottakelige for sykdom under eksamensrelatert stress også. Kanskje noe å tenke på til neste gang, å være nøye med å få i deg nok vann, vitaminer og i tillegg få nok hvile i disse periodene? God bedring Endret 10. november 2011 av Cosette 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå