Gå til innhold

Hvordan foregår første timen hos en psykolog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en time for å snakke med en psykisk rådgiver ved studiestedet mitt. Har lyst til å høre hva h*n tror om min psykiske tilstand, og om det er behov for å sende meg videre til psykolog. Så det er altså ikke en psykolog jeg skal til i første omgang, men regner egentlig litt med at det blir det også etter hvert.

Men jeg lurer så fælt på hvordan dette vil foregå, både hos rådgiveren og så hos psykologen. Jeg går inn, hilser, setter meg ned... og så? Skal jeg bare gå rett på sak om hva det er som plager meg, eller spør de spørsmål?

Har nemlig utsatt dette i veldig mange år. Og har en del ting jeg vil ta opp (som jeg har skrevet på en liste jeg har tenkt til å ta med). Jeg regner med det ikke er sånn at jeg bare kan gi dem lista, og ferdig med det :P Men jeg synes det virker ubehagelig å skal sette meg ned der og si ting rett ut, tror det hadde vært lettere om de spurte meg spørsmål. Så jeg lurer rett og slett bare på hvilke erfaringer folk her har - styrer de samtalen eller er det opp til meg? Er veldig redd for å utelate ting fordi jeg ikke klarer å fortelle dem helt av meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De første timene blir å kartlegge deg og dine problem. De spør kanskje om hva du gjør, om du har søsken, foreldre, slekt, og hva du gjør på fritiden. Så spør de dypere om dine problem i forhold til deg selv og andre mennesker.

Men med en gang du kommer til første time vil psykologen spørre deg om hva han kan hjelpe deg med, eller hva du har på hjertet.

Om du ikke klarer å prate med en gang, vil han stille deg spørsmål og få deg igang, og han vil sette igang med kartlegging.

Det varierer akkurat hva man gjør fra psykolog til psykolog, men de går mot det samme målet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten er det vanlig at man går gjennom standard spørreskjema for å finne riktige diagnoser.

Men det er selvsagt viktig at du forteller hva du mener er viktig for deg å jobbe med. Og husk: Psykologer er ikke synske, så du må si ting som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...