Gå til innhold

Ett år med prøving, på tide med utredning?


Ze1da

Anbefalte innlegg

Sukk..

Nå er det ganske nøyaktig ett år siden jeg sluttet på pillen.. De første 3 syklusene etterpå var veldig lange (42 dager..), men etter det har de ligget på ca 30 dager.. Så tenker at det var da ting stabiliserte seg etter p-pillebruk. Men vi har jo ennå ikke klart å bli gravide! (eller få meg gravid heter det kanskje)..

Siden det er gått et år siden pilleslutt, lurer jeg på om det er på tide å kontakte fastlege for utredning, og evt. henvisning tidligere, eller vil lege si at det er for tidlig? Vi har regelmessig sex (annenhver/ hver dag, kan av og til gå max 3 dager i mellom).

Mannen min reiser en del i jobben, så av og til hender det jo at han er borte når (i hvert fall når jeg tror) jeg har eggløsning. Har tatt eggløsningstester fra billige tester, men blir ofte litt i tvil når jeg skal lese av. Er litt redd for at jeg kanskje ikke har eggløsning i det hele tatt! Eller i hvert fall ikke så ofte?.. Har tatt tempen så godt som hver morgen, og til samme tid i 4 måneder nå, men blir egentlig ikke noe klokere, kurven ser ut som en sprettball som hopper bortover!

Er det grunn til bekymring, eller er vi bare uheldige og ikke treffer? Vil egentlig bare høre hva dere syns? Bør vi be om utredning nå, eller skal vi bare fortsette å prøve som vi allerede gjør? Vet ikke hva legen vil si med tanke på henvisning videre, har bare lest og hørt at det er vanlig å be om hjelp etter et år.

Er det forresten greit å vente til selve timen med legen og si hva det gjelder? Vil helst slippe og si det når jeg bestiller time..

Håper noen kan bidra med noen oppmuntrende ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har forresten lest litt om pergo, lurer derfor på om fastlegen kan skrive ut dette til meg som en begynnelse? Noen som har greie på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok på tide å kontakte lege. Han/hun vil gi deg henvisning videre, fastlege har ikke kompetanse til å utrede for barnløshet. Det naturlige i deres tilfelle vil være at du får en henvisning til en gynekolog for innvendig ultralyd og blodprøver, og at han får henvisning til nærmeste sykehus for sædprøve.

Du har tempet i fire måneder og kurvene gir deg ingen mening. Du har også lange uregelmessige sykluser. Dessverre tyder dette på at du ikke har eggløsning som du skal.

Som du gjetter er sannsynligvis Pergotime det første steget for dere. Men du skal like fullt utredes først. Det kan være andre forhold, hormonproblemer, etc. som enkelt kan rettes opp, eller som krever en annen behandling en Pergo. Det kan også være at mannen har dårlig sædkvalitet, mange opplever at mannen har dette på toppen av kvinnens problemer. Det å gå på Pergo uten at det er noen vits ønsker du neppe, mange får en god del bivirkninger av pillen, og i værste fall kan feil bruk vanskeliggjøre en graviditet. Jeg kjenner til at enkelte fastleger skriver ut Pergo, men de er ikke kompetente til dette. Vurdering må gjøres av gynekolog. Dosering må være riktig, og Pergo må følges opp gjennom innvendig ultralyd da risiko for å utvikle cyster når man går på medikamentet er høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjapt, seriøst og ordentlig svar! Får vel bare kontakte legen og bestille time da..

Som du skriver så er det ikke så mye fastlegen kan gjøre, annet enn å henvise videre, lurer derfor på om det er greit å gå til legen alene? Eller bør jeg ha med mannen? Pga arbeidet hans kan det ta litt tid hvis vi skal vente til at han er tilgjengelig når legekontoret er åpent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjapt, seriøst og ordentlig svar! Får vel bare kontakte legen og bestille time da..

Som du skriver så er det ikke så mye fastlegen kan gjøre, annet enn å henvise videre, lurer derfor på om det er greit å gå til legen alene? Eller bør jeg ha med mannen? Pga arbeidet hans kan det ta litt tid hvis vi skal vente til at han er tilgjengelig når legekontoret er åpent..

Du går alene til din fastlege, det går helt fint. Det mannen din bør få ordnet så snart som mulig er en sædprøve, dere vil behøve det på et eller annet tidspunkt i prosessen uansett. Mulig din fastlege eller gynekologen du får henvisning til vil henvise. Men ofte er det mannens fastlege som må henvise for sædprøve, det opplevde i alle fall vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det å få resultat på særdprøvene? Betaler man noe ekstra for sædprøven, samt timen hos gynekolog og blodprøver? Venter man lenge for time hos gynekolog? Jeg er bekymret at vi ikke klarer å lage baby selv heller. :cry3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang tid tar det å få resultat på særdprøvene? Betaler man noe ekstra for sædprøven, samt timen hos gynekolog og blodprøver? Venter man lenge for time hos gynekolog? Jeg er bekymret at vi ikke klarer å lage baby selv heller. :cry3:

Hvor lenge har dere prøvd, og har du nylig sluttet på hormonprevansjon? Er det noe annet som gjør at du trur at det ikke vil lykkes for dere? Husk at mange bruker litt tid, 6-12 måneder er absolutt ikke uvanlig.

Det tar noen uker fra legen sender henvisning til man får time for sædprøve på sykehus, man kommer normalt til her ganske raskt. Deretter tar det 1-2 uker før legen får prøvesvarene, og ofte enda litt tid før legen diskuterer dette med mannen. Legetime for henvisning koster rett under 200 kr, selve sædprøven aner jeg ikke, alltid mannen som har dratt kortet her, men det er vel bare noen få hundrelapper. Husk at dere neppe får henvisning dersom dere ikke har forsøkt et år. Det å teste sæd privat går raskere, men koster nok godt over tusenlappen. Viser resultatet dårlig kvalitet er det vanlig å teste 1-2 ganger til, da kvalitet kan variere mye over tid.

Når man kommer til hos lege og gynekolog varierer veldig. Her i Oslo tok det meg tre måneder fra henvisning, så da tok det for meg totalt fire måneder fra jeg tok telefon til fastlegen og ba om time, til jeg hadde hatt første time hos gynekolog. Deretter hadde jeg ca et besøk i måneden mens vi forsøkte å finne ut av problemene mine hos han. Jeg betalte rett under 400 kr hver gang, i tillegg kom noe ekstra hver gang det var snakk om blodrpøve. Igjen så får du kun henvisning dersom man har prøvd et år. Privat koster en gynekologtime rett over kr 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheene, det har vært 8 mnd med prøving nesten hver dag allerede. EL testene er alltid negative (lurer på om jeg har EL i det hele tatt), har aldri tatt p-piller, har 28-32 dager PP, har vært gravid for noen år siden (feil timing og feil man og endte med abort) ..... Tusen takk for svar. Da blir det sikkert enda mer ventetid etter at vi ringer fastlegen. Vet ikke om det er lurt å vente enda mere :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går alene til din fastlege, det går helt fint. Det mannen din bør få ordnet så snart som mulig er en sædprøve, dere vil behøve det på et eller annet tidspunkt i prosessen uansett. Mulig din fastlege eller gynekologen du får henvisning til vil henvise. Men ofte er det mannens fastlege som må henvise for sædprøve, det opplevde i alle fall vi.

Holder det med en enkel time hos lege, eller bør jeg bestille en dobbeltime? Vet ikke hvor lang tid det tar? Skal vel bare snakke litt og forhåpentligvis få en henvisning til gyn? En vanlig legetime er vel 15-20 min..

Regner med at de som jobber på legekontoret kan svare på om det er nok med en enkelttime, men jeg vil helst unngå å fortelle dem hvorfor jeg skal ha time..

Endret av Ze1da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheene, det har vært 8 mnd med prøving nesten hver dag allerede. EL testene er alltid negative (lurer på om jeg har EL i det hele tatt), har aldri tatt p-piller, har 28-32 dager PP, har vært gravid for noen år siden (feil timing og feil man og endte med abort) ..... Tusen takk for svar. Da blir det sikkert enda mer ventetid etter at vi ringer fastlegen. Vet ikke om det er lurt å vente enda mere :tristbla:

8 måneder er for kort, kun ca 60-80% blir gravide på denne perioden, mot ca 90% ved 12 måneders prøving. Du kommer nok ikke til hos fastlegen før det har gått ett år med prøving. Siden du allerede har klart å bli gravid en gang er sannsynligheten stor for at alt er i orden med deg. Prøving hver dag anbefales ikke dersom sædkvaliteten skulle være dårlig, da kan man risikere "tomme"ladninger. Hver 2-3 dag holder i massevis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det med en enkel time hos lege, eller bør jeg bestille en dobbeltime? Vet ikke hvor lang tid det tar? Skal vel bare snakke litt og forhåpentligvis få en henvisning til gyn? En vanlig legetime er vel 15-20 min..

Regner med at de som jobber på legekontoret kan svare på om det er nok med en enkelttime, men jeg vil helst unngå å fortelle dem hvorfor jeg skal ha time..

I utgangspunktet holder det med enkelttime, det er bare en kort samtale og så skriver legen ut henvisning. Det som kan være er at legen har ultralydapparat og noe kompetanse på området utover det å være allmennspesialist, da kan det være de bruker noe ekstra tid. Men det er få leger som har nødvendig utstyr og kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler at du vil ha fortgang i prossessen, kan man alttids oppsøke privat gynekolog også. Jeg gjorde det 9 mnd etter pilleslutt. Fikk kjempe god hjelp, og en del svar på hva som kunne være problemet. I mitt tilfelle var det bare hormonkluss etter p-pillene, men det var godt å få hjelp.

(selvom det koster litt)

Vi har aldri tatt noe sædprøve, så vet ikke helt hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ordnet meg time hos legen i neste uke! Så tenker vi får ta det fra der.. Har tidligere snakket om å oppsøke hjelp privat, men i første omgang går jeg til legen her og satser på å få henvisning til gyn. Forhåpentligvis kan hun svare meg sånn ca på hvor lang ventelisten er! Er det mange måneder er jo sjansen stor for at vi heller prøver å ordne noe med privatpraktiserende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...