Gå til innhold

B12 mangel..

vaniljeglasur

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 18 år som har blitt påvist av legen at jeg har B12 mangel. Jeg må nå begynne med sprøyter regelmessig da tabletter ikke fungerte for meg.

Jeg har slitt litt psykisk, som depresjon, jeg har slitt med pusten, vært trøtt, slapp, svimmel osv.

Jeg har hørt at det er svært få på min alder som har B12 mangel og som må gå på sprøyte, så jeg er veldig engstelig for at det kan være noe mer enn bare mangel på dette. Har lest mye om det på internett og at det kan være magekreft, noe galt med tarmen, bukspyttkjertelen osv. En til i familien min har også B12 mangel og må gå på sprøyte, og har også lest at dette kan være arvelig.

Hva tror dere? Og vet dere om noen fler på min aldersgrupppe som sliter med dette?

Endret av Silje Victoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må ta tilskudd av B12 fordi jeg ikke spiser animalsk føde. Nå er det ikke helt lik situasjon som din, men jeg har merket av kroppen min tar opp vitaminet langt bedre når jeg spiser mye grønnmat og lite dårlig mat. I tillegg drikker jeg daglig vann blandet med hvetegress, dette booster kroppen så kraftig at vitamin/mineral-opptaket blir suverent.

Kosthold er svært viktig for opptak av vitaminer/mineraler, men også som forebygging av sykdom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en tråd om B12- mangel her. Men den handler litt om virkningen av sprøyta. Men ikke så mye om symptomer og sykdommer. Det du spør om, er interessant. Spesielt dette med psykiske problemer. Har selv fått påvist lavt nivå B12. Og slitt litt med psyken i det siste. Har du det også sånn? Flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også B12 mangel da jeg var 18 i en periode jeg slet veldig med anoreksia og diverse. Gikk på sprøyter ganske lenge, men husker riktignok ikke hvor lenge. Uansett, mener legen sa at det var pga kostholdet. Trenger vel ikke ha spiseforstyrrelser for å få det kanskje, men dårlig kosthold sånn generelt i depressive perioder kan visst forårsake slike vitamin-mangler. I tillegg blir immunforsvaret gjerne litt dårlige da også, som naturlig nok ikke hjelper til akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også B12 mangel da jeg var 18 i en periode jeg slet veldig med anoreksia og diverse. Gikk på sprøyter ganske lenge, men husker riktignok ikke hvor lenge. Uansett, mener legen sa at det var pga kostholdet. Trenger vel ikke ha spiseforstyrrelser for å få det kanskje, men dårlig kosthold sånn generelt i depressive perioder kan visst forårsake slike vitamin-mangler. I tillegg blir immunforsvaret gjerne litt dårlige da også, som naturlig nok ikke hjelper til akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B12-mangel kan gi depressive symptomer, men det trenger ikke nødvendigvis ha en sammenheng.

Og som du sier er det sjelden at så unge som deg har B12-mangel. En årsak kan være cøliaki. Har dette blitt nevnt under legekonsultasjonen? Hvis ikke, kan det være greit å få utelukket det. Man kan ha cøliaki uten å ha så mye symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt riktig at B12-mangel er sjelden hos unge mennesker.

I første rekke synes jeg du skal la være å bekymre deg frem til årsaken til dette er utredet. Det er lett å blive skremt av ting man leser på nettet, og det er lett å feiltolke eller overfortolke det man leser.

Følg legens behandlingsopplegg, og kommuniser åbent om hva du opplever. Muligheden for en underliggende somatisk årsak er selvsagt til stede, og dette bør utredes skikkelig hvis tilstanden din ikke stabiliserer seg efter injeksjonsbehandling.

Jeg synes det er for tidlig å være engstelig nå, selv om jeg godt forstår at du føler det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varpunen

Jeg var utrolig sliten og slapp en stund og våknet hver morgen med små blåmerker over alt. Tilslutt kom jeg meg til lege og fikk konstatert b12mangel. Fant vel ingen underliggende grunn, jeg har ikke cøliaki eller andre allergier/intoleranser jeg er normalt aktiv og har et variert sunt kosthold de fleste dager. Uansett så begynnte jeg på sprøytene, og tok de hver måned i 3 måneder før jeg gikk over til hver 3. måned. Nå tar jeg ingen sprøyter lengre og føler meg, merkelig nok, helt fin.

Er 24 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt b12 mangel siden jeg var 18. Sliten, slapp, energiløs osv. de vanlige symtpomene. Gikk på sprøyterkur noen år. Ble aldri opplyst fra noen av fastlegene mine om at det kunne være noe alvorlig. Fikk bare beskjed om at "slik var det, og jeg fikk sprøytekur". Enkelt og greit.

Min mor og hennes søster har også b12 mangel, så tenkte egentlig bare at dette er arvelig i mitt tilfelle. Kosten min er utmerket. Spiste variert og sunt, jeg verken drikker brus, spiser ferdigpizza eller junk food. Lager mat fra grunnen av, kjempesunn oppvekst, trent og vært aktiv hele livet. Røyker ikke, og drikker normalt. Var ikke noe på den fronten som ringte noen bjeller.

Jeg flyttet og bodde i sydligere strøk i 2 år. Der spiste jeg også som hjemme, men enda renere kjøtt. Det er billig i det landet så vi kjøpte all kjøtt fra slakteren, og fisk var også alltid fersk. Drakk også rødvin stort sett hver dag, om enn bare et halvt glass.

Kom tilbake til norge, ville få bukt med væskeansamling problemet mitt så jeg hoppet på lavkarbo. Fra nyttår til juni spiste jeg under 100/70 kh, og spiste laks 2-3 ganger i uken. Fikk helt dilla på det.

Ble gravid, inn til kontroller og alle tenklige blodprøver man skal ta, og vips, jeg er i så perfekt stand som man kan bli. Alle verdier som har vært lave, b12, folat, stoffskifte osv - alt var helt perfekt og ingenting å utsette. Legen min var forbløffet og var redd noen hadde forvekslet svarene mine, så jeg tok nye prøver, men neida, det er meg.

Så om det var solen, lite karbo eller laksen vet jeg ikke. Men jeg har en knapp på fisken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta b12 sprøyter hver 3 mnd resten av livet pga en overvektsoperasjon, og legene har forklart meg at symptomer på mangel av b12 er trøtthet, slapphet, depresjoner ol.

En ting til...spør legen din hva b12 nivået ditt er på..."normen" er 200, men legen min sa at jeg aldri skulle under 300. Så kanskje du må ta sprøyter oftere...

Håper alt ordner seg for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har opplevd at mørke ringer under øynene forsvant, eller ble bedre da dere fikk B12- sprøyter?

Jeg hører at folk opplever at mørke ringer under øynene forsvinner når de kutter ut sukker, hvete, dårlig fett, ferdigmat, osv, og tilfører mye grønnsaker i kosten. Ikke over natten, men over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hører at folk opplever at mørke ringer under øynene forsvinner når de kutter ut sukker, hvete, dårlig fett, ferdigmat, osv, og tilfører mye grønnsaker i kosten. Ikke over natten, men over tid.

så hvete er syndern! Og dårlig fett.!

Mørke ringer under øynene skyldes at vev som ligger under huden kan skimtes gjennom huden, i første rekke er dette muskelvev.

http://www.lommelegen.no/330787/morke-ringer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også fått konstatert denne mangelen. Googlet litt, og leste at det kan gi nevropsykologiske symptom. Hva betyr egentlig dette? Noen som har erfaringer som går på dette? Jeg har i det siste vært plaget av noe jeg kan tolke som angstsymptomer, uten at det ligger en kjent årsak bak. Noen som har hatt psykologiske symptom som ble bedre etter behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det litt dårlig psykisk, og fått problemer med pusten min, som de fleste mente var en angst årsak. Har nå tatt to sprøyter, så vet ikke om dette skyldes b12 mangel eller ikke, men mye tyder på dette. Håper det går over etter behandling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbær

Korn og stivelse er årsaken til dagens livsstilssykdommer spør du meg. Hun over her som fikk god effekt av rent kjøtt, fisk og lavkarbo er nok inne på noe.

http://www.beyondveg.com/cordain-l/grains-leg/grains-legumes-1b.shtml#autoimmunity

Kutt ut korn (det inneholder enzym-hemmere, ødelegger tarmene og næringsopptaket ditt), spis mer økologisk fisk, kjøtt og grønnsaker over bakken. Alle dagens livsstilssykdommer dukket opp da mennesker gikk over til jordbruksmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...