Gå til innhold

Er dette egentlig lov?

Fremhevede innlegg

Gjest WendyClear
Skrevet

SFO er ingen menneskerett, og dermed ikke subsidiert. De som jobber må nesten ha lønn. Ferie= Færre barn= færre penger= hvert enkelt må betale mer...

som jeg skulle sagt det selv :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SFO er ingen menneskerett, og dermed ikke subsidiert. De som jobber må nesten ha lønn. Ferie= Færre barn= færre penger= hvert enkelt må betale mer...

Nei, men nå er det slik at man har ikke nok ferie til å dekke opp skoleferiene som vanlig arbeidstaker. Og jeg mener fremdeles det er urimelig å måtte betale 10 000 kr i måneden for to barn på SFO, selv om det er det som er realitetene.

Skrevet

I vår kommune har skolene gått sammen om et høstferietilbud som kalles aktiv ferie. Det koster for høstferieuken kroner 600, og for en sommerferieuke kroner 750,-

250 pr dag syntes jeg var veldig mye.

Gjest WendyClear
Skrevet

Dyrt er det ja, men det er likevel en tjeneste. En tjeneste som koster penger. Tviler på at SFO går noe særlig i overskudd på å ha oppe i feriene. Assistentene skal jo få utbetalt i overkant av 200 i timen selv.

Gjest WendyClear
Skrevet

Du synes det er rimelig å betale 10 000 kr for å ha to barn i SFO i en måned på sommeren?

250 om dagen mente jeg selvsagt....

Skrevet

250 om dagen mente jeg selvsagt....

Ja, og det blir 10 000 kr i måneden hvis man har to barn.

Skrevet

Nei, men nå er det slik at man har ikke nok ferie til å dekke opp skoleferiene som vanlig arbeidstaker. Og jeg mener fremdeles det er urimelig å måtte betale 10 000 kr i måneden for to barn på SFO, selv om det er det som er realitetene.

Det der er jo ingen reell problemstilling! Grunnen til at det er 250kroner dagen, er jo fordi de drar på kino og teater og slikt hver dag i korte ferier. Det koster ikke 10 000kroner for en måned.

Gjest WendyClear
Skrevet (endret)

Ja, og det blir 10 000 kr i måneden hvis man har to barn.

For en ferie ja, men nå pleier vel ikke SFO å være så lenge oppe i strekk. Eller er de kanskje det i sommerferien noen steder? Uansett så blir det jo samme pris som en hund på kennel det, og barna blir tatt mye bedre hånd om :) Det er jo et fritidstilbud, som innebærer aktiviteter og diversse morsomheter.

Endret av WendyClear
  • Liker 1
Skrevet

Minsten min har gått på SFO siden 1. klasse og går der fortsatt (går i 6.klasse nå). Jeg har aldri i løpet av de 6 årene betalt noe ekstra i ferier. Her er SFO stengt i julen, påsken og i juli, ellers er det åpent hele året.

Siden jeg betaler en fast pris hver mnd (utenom juli) så synes jeg det er rett og rimlig at jeg ikke betaler ekstra i ferier. Før ferien får jeg et skjema der jeg fyller ut hvilke dager jeg skal bruke SFO og hvilke klokkeslett. SFO blir da bemannet etter hvor mange unger som kommer, siden det ikke er alle ungene som bruker SFO i feriene sparer kommunen utgifter til lønn for flere av de ansatte.

Skrevet (endret)

I min kommune betaler vi en fast sum hver måned, ønsker vi å barnet på sfo i høstferien, vinterferien eller i sommerferien betaler vi 200 kr dagen. (er stengt jul og påske)

Nabo kommunen betaler en fast sum hver måned (mer enn det vi betaler), og sfo er gratis i høstferien, vinterferien og sommerferien.. (stengt jul og påske)

Jeg synes det er flott at vi bor i "min" kommune. Barnet mitt har aldri hatt behov for sfo i feriene, og da synes jeg det er fint at dette ikke er "innbakt" i den vanlige månedsprisen, men at de som trenger det betaler ekstra for de dagene barna er der..

på denne måten står man jo også friere til å velge et annet tilbud - fotballkamp eller lignende i stedet for sfo om sommeren.. Da man allikevel må betale det ene eller andre stedet.. Er sfo allerede betalt (innbakt i prisen) ville i hvert fall jeg valgt det tilbudet, da jeg ikke har råd til å betale dobbelt opp for å sende barnet et annet sted..

Endret av Leanne
  • Liker 1
Skrevet

Minsten min har gått på SFO siden 1. klasse og går der fortsatt (går i 6.klasse nå). Jeg har aldri i løpet av de 6 årene betalt noe ekstra i ferier. Her er SFO stengt i julen, påsken og i juli, ellers er det åpent hele året.

Siden jeg betaler en fast pris hver mnd (utenom juli) så synes jeg det er rett og rimlig at jeg ikke betaler ekstra i ferier. Før ferien får jeg et skjema der jeg fyller ut hvilke dager jeg skal bruke SFO og hvilke klokkeslett. SFO blir da bemannet etter hvor mange unger som kommer, siden det ikke er alle ungene som bruker SFO i feriene sparer kommunen utgifter til lønn for flere av de ansatte.

Har dere SFO når de er store? Hos oss er de nødt til å slutte i 4.klasse... Trodde det var en universalregel :S

Skrevet

Har dere SFO når de er store? Hos oss er de nødt til å slutte i 4.klasse... Trodde det var en universalregel :S

Det stemmer at SFO kun er for unger fra 1.-4. klasse. Men enkelte unger har behov for SFO utover 4. klasse ;)

Skrevet

Det stemmer at SFO kun er for unger fra 1.-4. klasse. Men enkelte unger har behov for SFO utover 4. klasse ;)

Aha:) da så :gjeiper:

Gjest Bartenina
Skrevet

Jeg har jobbet i SFO i Trheim, og der betaler man ikke mer i feriene, SFO er et skoleFRITIDStilbud, så dette synes jeg var ulogisk :-/

Skrevet

Blir det for dyrt, finns det alltids dagmamma og rent-a-granny.

Skrevet

Blir det for dyrt, finns det alltids dagmamma og rent-a-granny.

eller ta en dag hver prinsippet..

jeg er hjemme mandag i høstferien som kommer, sammen med min datter og 4 venninner.. og så rullerer vi.. alle tar hver sin dag, og barna har en super høstferie :)

• Liker 2
Gjest WendyClear
Skrevet

eller ta en dag hver prinsippet..

jeg er hjemme mandag i høstferien som kommer, sammen med min datter og 4 venninner.. og så rullerer vi.. alle tar hver sin dag, og barna har en super høstferie :)

Det var jo en genial idé :)

Skrevet

Så bra! :) Da er du heldig, og jeg vil gjette at du bor i en kommune med god økonomi, Uansett bor du i en kommune som satser på SFO og som ser nytten av et slikt tilbud for innbyggerne sine, og da er du heldig!

Andre kommuner må skjære ned til benet og/eller prioriterer annerledes, og da ryker ofte ikke-pålagte oppgaver først, som f.eks SFO i ferier... Eller foreldrene kan betale dyrt for et tilbud.

Dette er politikk, så hvis man er misfornøyd med SFO- tilbudet, syns jeg man skal engasjere seg i kommunepolitikken der man bor :)

Den AB'n du svarte.

Tror jeg bor i en kommune sånn midt på treet, men de har tydligvis prioritert barnehage og SFO. Her er heller ikke barnehagen stengt arbeidsdager i påsken og i romjula. Ei heller om sommeren så da er det valgfritt for når foreldrene tar barna ut av barnehagen. Kravet er vel 4 uker ferie i løpet av et år og 2 uker sammenhengende i løpet av sommeren. Jeg tok det får gitt, men har nå hørt om andre kommuner hvor det er stengt i romjul, påske og 4 uker på sommeren. Da blir det et puslespill å få til for begge foreldrene og enda verre for de som er alene.

Skrevet

Ts her.

Takk for svar alle sammen.

Ser jo at dette tydligvis er ganske vanlig rundt om men, jeg har aldri vært borti det så for meg hørtes det helt fjernt ut.

Kan jo forsåvidt se den at man skal betale litt ekstra siden sfo holder opp 4-5 timer ekstra per dag når det er ferie men, 250 kr er fortsatt voldsomt dyrt mener jeg. Iallefall hvis man ikke skal noe annet enn å være på selve sfo. Skal man på teater, turer ol så bør jo det betales av foreldrene for akkurat den aktuelle dagen.

Dessuten mener jeg at dersom noen foreldre har barna hjemme i disse feriene så burde de fått avslag på prisen i den mnd som det er en uke ferie. For hvis man betaler for en mnd og bare får hatt barnet sitt der i 3 uker så betaler man jo i prinsipp for en uke/tjeneste man ikke får. Da blir det jo også sånn at vi foreldre inndirekte betaler ferien til de sfo ansatte og det blir jo litt feil.

Og som en annen nevnte hvorfor er det ikkie sånn når det gjelder barnehage??

Skrevet

Det er vel "sluttsummen" på tjenestene du benytter deg av som spiller noen rolle, og ikke hvordan betalingene fordeler seg eller hva som er inkludert i hva. Jeg vil jo tro at det er mest rettferdig at de som benytter seg av å ha barn i SFO under feriene skal betale for det, og ikke de andre. Det synes jeg bare er rimelig.

Det kan også tenkes at de benytter seg av den ordningen for å oppfordre foreldrene til å la barna ha fri? Jeg skal ikke syte over det, er da glad for at jeg hadde foreldre som jobbet hardt for familien vår, men jeg var den som alltid var på sfo lengst og mest, og syntes det var ganske kjipt kontra andre unger som hadde mer fri. :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...