Gå til innhold

Er dette egentlig lov?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei folkensk.

Jeg lurer på følgende:

Min søster skal jobbe i høstferien så barna hennes på 6 og 8 år er derfor nødt til være på sfo i ferien.

Hun må da betale 250 kr pr barn, pr dag de skal være der.

Hun betaler den samme summen i oppholdsbetaling vær mnd og det blir ikke trukket fra noe av den summen hvis ungene f.eks har sommerferie i en mnd.

Jeg bare lurer på om det er lov å kreve dette av mennesker som betaler en fast pris vær mnd?? Her hvor jeg bor i Oslo er det ikke slik.

Hun bor riktignok ikke i Oslo men, skolen ikke privat så jeg trodde at kommunale skoler har de samme reglene i hele Norge jeg.

Takk for alle innspill

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ingen lov som sier hva SFO skal koste, og meg bekjent skal SFO være et tilbud før og etter skoletid. Ergo vil jeg tro at alle ferier er regnet inn når de regner ut månedspris på SFO. Om SFO velger å lage et heldagstilbud i ferier er det ikke så rart at de tar betalt for det?

Skrevet

Ja, det der er vanlig. Det koster ekstra å ha ungene i SFO i skoleferiene.

Skrevet

Det skal stå opplyst om slikt på kommunens hjemmeside.

Jeg har aldri hørt at det koster ekstra i skoleferiene, den var ny. Det heter jo skoleFRITIDSordning og er jo for at barna skal ha ett tilbud utenom skoletiden.

Skrevet

Det skal stå opplyst om slikt på kommunens hjemmeside.

Jeg har aldri hørt at det koster ekstra i skoleferiene, den var ny. Det heter jo skoleFRITIDSordning og er jo for at barna skal ha ett tilbud utenom skoletiden.

Eh, det heter heller ikke "skoleferieordning"... Du mener kanskje at SFO burde hatt oppe lørdag og søndag og da, siden det er skolefri da og?

• Liker 3
Skrevet

Ser på det som en selvfølge at man må betale ekstra i ferier, men 250 kr dagen høres voldsomt ut.

Skrevet

Etter skoletid og ferie er ikke det samme. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg skal ha mitt yngste barn på SFO i høstferien, men jeg betaler ikke noe ekstra. Jeg mener uansett at dette virker vedlig rart, i og med at det er SFO som gir oss dette tilbudet. Da regner jeg selvfølgelig med at dette ekstratilbudet er regnet med inn i månedsprisen.

250,- pr dag pr barn blir jo 2500,- for kun 5 dager... En stiv pris mener jeg. Det er jo mer enn det vi betaler for 1 måned fulltid for 1 barn.

Skal SFO "kreve" 250,- pr dag pr barn, så bør foreldrene bli opplyst om dette ved skolestart, sånn at de kan ta å vurdere dette. Men da er det neppe mange barn som kommer på SFO i feriene....

Endret av Kittykat
Skrevet

Klart det er rimelig. SFO har et ekstra tilbud hvor de har åpent i ferier. De fleste drar bort i ferier, og ønsker ikke å betale for dette, derfor er ikke dette innbakt i den vanlige betalingen. Derfor må hun betale ekstra i ferier...

Skrevet

Klart det er rimelig. SFO har et ekstra tilbud hvor de har åpent i ferier. De fleste drar bort i ferier, og ønsker ikke å betale for dette, derfor er ikke dette innbakt i den vanlige betalingen. Derfor må hun betale ekstra i ferier...

Men nå kan ikke alle familier dra bort pga at foreldrene må jobbe. Så alle er ikke like heldige.

Hos oss er det innbakt i den vanlige betalingen...

Skrevet

I noen kommuner er vel alternativet å ikke ha noe SFO tilbud i feriene, eller at foreldrene betaler en stiv pris. Så er det opp til den enkelte. Syns uansett det er vitkig å ha i bakhodet at SFO i ferier er en ekstraservice og noe kvalitativt (og kostnadsmessig) annerledes enn SFO.

Gjest WendyClear
Skrevet (endret)

Hvorfor skal den faste mnd.prisen dekke SFO i ferier, det er jo ikke så mange som velger å ha barnet på SFO i ferien. Dessuten er det oppe hele arbeidsdager, så det blir litt forskjell fra noen timer på morgenen og ettermiddagen. Hvis barna får servert mat i tillegg så er 250 kr dagen en helt forståelig pris egentlig, det koster å holde SFO oppe i ferier.

Endret av WendyClear
  • Liker 1
Skrevet

Men nå kan ikke alle familier dra bort pga at foreldrene må jobbe. Så alle er ikke like heldige.

Hos oss er det innbakt i den vanlige betalingen...

Jeg tar det ikke som noen selvfølge at folk reiser bort, men det er et ekstra tilbud når det ikke er skole, og da velger de noen steder å ta ekstra betalt for dette. Noen har det allerede innbakt i den vanlige prisen, andre har det ikke... Så kan folk være så uheldige eller heldige de bare vil...sånn er det

Skrevet

Jeg synes det er rart. Her er SFO åpen i romjula, arbeidsdager i påsken og høst-og vinterferie. Jeg har aldri blitt avkrevd ekstra betaling for disse dagene.

Skrevet

Hvorfor skal den faste mnd.prisen dekke SFO i ferier, det er jo ikke så mange som velger å ha barnet på SFO i ferien. Dessuten er det oppe hele arbeidsdager, så det blir litt forskjell fra noen timer på morgenen og ettermiddagen. Hvis barna får servert mat i tillegg så er 250 kr i timen en helt forståelig pris egentlig, det koster å holde SFO oppe i ferier.

Du synes det er rimelig å betale 10 000 kr for å ha to barn i SFO i en måned på sommeren?

Skrevet

Ser på det som en selvfølge at man må betale ekstra i ferier, men 250 kr dagen høres voldsomt ut.

Er det egentlig det? Skulle man hatt inn en barnevakt som passet barna i åtte timer på dagtid (noe som innebærer at barna er aktive, må ha mat og man må finne på diverse sammen med dem) ville jo 500 kr vært en temmelig lav pris i og med at det bare er 62.50 kr/time. 250 kroner for åtte timers barnepass av ett barn ville jeg nok ikke godtatt med mindre det var et barn jeg var i nær slekt med, for å si det sånn. Og da kunne jeg like gjerne gjort det gratis.

SFO i ferien er et godt tilbud der barna får være sosiale, de får mat og blir aktiviserte. 250 kr per barn er ikke mye, og det må da være verdt det hvis man ikke har nære slektinger som gjerne vil ha barna hos seg for kosens skyld. Siden alternativet blir å betale en barnevakt man kanskje ikke kjenner, som garantert vil ha mer enn 30 kr/time for å passe ett barn.

• Liker 1
Skrevet

Eh, det heter heller ikke "skoleferieordning"... Du mener kanskje at SFO burde hatt oppe lørdag og søndag og da, siden det er skolefri da og?

Hvor har jeg skrevet at jeg mener det?

Skolen har 14 ukers ferie dette året her. De aller fleste foreldre har 5 uker hver med ferie. Ser ikke på det som uvanlig at noen må bruke sfo i feriene.

Skrevet

Er det egentlig det? Skulle man hatt inn en barnevakt som passet barna i åtte timer på dagtid (noe som innebærer at barna er aktive, må ha mat og man må finne på diverse sammen med dem) ville jo 500 kr vært en temmelig lav pris i og med at det bare er 62.50 kr/time. 250 kroner for åtte timers barnepass av ett barn ville jeg nok ikke godtatt med mindre det var et barn jeg var i nær slekt med, for å si det sånn. Og da kunne jeg like gjerne gjort det gratis.

SFO i ferien er et godt tilbud der barna får være sosiale, de får mat og blir aktiviserte. 250 kr per barn er ikke mye, og det må da være verdt det hvis man ikke har nære slektinger som gjerne vil ha barna hos seg for kosens skyld. Siden alternativet blir å betale en barnevakt man kanskje ikke kjenner, som garantert vil ha mer enn 30 kr/time for å passe ett barn.

Hvorfor ikke bruke samme logikk når det gjelder barnehage?

Skrevet

Du synes det er rimelig å betale 10 000 kr for å ha to barn i SFO i en måned på sommeren?

SFO er ingen menneskerett, og dermed ikke subsidiert. De som jobber må nesten ha lønn. Ferie= Færre barn= færre penger= hvert enkelt må betale mer...

Skrevet

Jeg synes det er rart. Her er SFO åpen i romjula, arbeidsdager i påsken og høst-og vinterferie. Jeg har aldri blitt avkrevd ekstra betaling for disse dagene.

Så bra! :) Da er du heldig, og jeg vil gjette at du bor i en kommune med god økonomi, Uansett bor du i en kommune som satser på SFO og som ser nytten av et slikt tilbud for innbyggerne sine, og da er du heldig!

Andre kommuner må skjære ned til benet og/eller prioriterer annerledes, og da ryker ofte ikke-pålagte oppgaver først, som f.eks SFO i ferier... Eller foreldrene kan betale dyrt for et tilbud.

Dette er politikk, så hvis man er misfornøyd med SFO- tilbudet, syns jeg man skal engasjere seg i kommunepolitikken der man bor :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...