Gå til innhold

Hjemmebakte julegaver


chepooka

Anbefalte innlegg

Jeg liker å "bake" gaver selv, men har nesten aldri gjort det fordi jeg er så utrolig dårlig til å planlegge... plutselig er jula her og det blir stress å lage noe selv. Men i år tenkte jeg å være tidlig ute!

Spørsmålet er hva... Konfekt er jo en ide, hvis jeg finner en måte å pakke de inn på så de ikke ødelegges. Hjemmelagd marsipan fikk jeg av en venninne for et par år siden - det var så koselig og de smakte kjempegodt! Hjemmelagd likør fikk jeg også et år, og en slags "eggnog" et annet år - begge deler veldig godt.

Er det noen som har andre forslag? Oppskrifter? Gode tips til innpakning/esker/flasker/glass som gir en sånn koselig hjemmelagd-feeling?

Gleder meg til juuuul... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker å "bake" gaver selv, men har nesten aldri gjort det fordi jeg er så utrolig dårlig til å planlegge... plutselig er jula her og det blir stress å lage noe selv. Men i år tenkte jeg å være tidlig ute!

Spørsmålet er hva... Konfekt er jo en ide, hvis jeg finner en måte å pakke de inn på så de ikke ødelegges. Hjemmelagd marsipan fikk jeg av en venninne for et par år siden - det var så koselig og de smakte kjempegodt! Hjemmelagd likør fikk jeg også et år, og en slags "eggnog" et annet år - begge deler veldig godt.

Er det noen som har andre forslag? Oppskrifter? Gode tips til innpakning/esker/flasker/glass som gir en sånn koselig hjemmelagd-feeling?

Gleder meg til juuuul... :)

Du kan jo slå til med egnenproduserte biscotti.

Puttes på syltetøyglass som er vasket og har vært i kokende vann i en svær kjele. Avkjøles for du bruker dem.

Klipp ut firkanter med taggete saks i et julete stoff som du har over lokket og fester med strikk.

Er min dames spesialitet. :rodmer:

(Hun sparer på tomme syltetøyglass hele året.Men hun sparer ikke på glass det har vært tomatsaus i , siden hun sier det setter smak på kakene.)

Hun har en oppskrift et sted, men jeg fant ikke den nå... :sjenert:

Hun former deigen til et rektangel, og skjærer lange staver som hun steker på brett. Det er mandel i dem, og mandelflak til pynt.

De er knallharde å tygge på, men gode å duppe i kaffe :Nikke:

Folk omtrent forventer å få dem, og hun har stående avtale med moren sin å "levere det" hjemme. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget syltetøy, kjeks som mannen over her nevner, brente mandler, lemonade på "gammeldagse" glassflasker med metallkork + + :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg fant det ser du.

Her er oppskrift på min kjæres supre biscotti:

150g skoldede mandler

500g hvetemel, siktes

300g brunt sukker

4egg

1 vaniljestang

Du tar vanlige mandler i en kjele med skåldende varmt vann til skinnet løsner og kan tas av.(Mandlene skal ikke kokes altså!) Så lar du de avkjøles og tørke på kjøkkenhånkle.

Så hakker du dem grovt i en blender.

Så blander du det i en stor bolle med mel som du sikter over,og sukkeret.

Så deler du vaniljestangen med spiss kniv og visper frøene sammen med egg i en bolle for seg.

Så blander du det tørre med egg så det blir en klissete deig.

Så former hun altså deigen til to avlange rektangler som hun legger minst fem cm fra hverandre på brett, siden det hever litt i oven. Dette stekes i 30 minutter på 170 grader.

Etter det tar hun de ut og avkjøler litt før hun skjærer i 1/2 cm tykke skiver. De plasserer hun på brett igjen og steker videre i 10-15 minutter ved 160 grader til de er sprø og gylden.

De kan spises i to måneder etterpå når man har dem i tette glass etter at de er blitt kalde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nam! Nå fikk jeg mange gode ideer :)

Gjest_mann: Takk for oppskrift - biscotti skal prøves! (Man må jo selvsagt prøvebake noen ganger før jul slik at man vet at det man gir bort smaker himmelsk hehe :gjeiper: ) Men jeg spiser ikke syltetøy, så jeg får se om jeg finner noen andre glass som kan passe - takk for tips uansett :)

Anonymbruker: yum.. her var det mye godt. Men lemonade var nytt for meg, har bare smakt helt enkle blandinger. Ser for meg at du kanskje mener noe med f.eks citrus-skiver eller mintblader i? Har du en god oppskrift å dele med meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah Bernard er også supre julegaver. Åh, nå fikk jeg skikkelig lyst il å lage julegaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soleklart: Ante ikke hva Sarah Bernards var, måtte google det. De ser kjempegode ut! Og et pluss at de er glutenfrie også :) lettere å gi bort når venner og fam har ymse allergier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfekt på norgesglass fungerer fint. De finnes jo i forskjellige størrelser, så det burde være mulig å finne et i en passende størrelse. Eller så har jeg kjøpt gjennomsiktige cellofanposer før, det fungerer fint det også.

Jeg har pleid å lage sjokoladetrøfler, mozartkuler, nøtter med sjokoladetrekk, kokosbiter og baileyskuler (mulig noe mer også som jeg ikke kommer på i farten).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Safira: Baileyskuler har jeg aldri hørt om før - men fant en oppskrift på Det Søte Liv - ser kjempegode ut! Er det denne oppskriften du bruker?

Jepp! Hvis du liker baileys så er det veldig godt.

I år skal jeg for første gang lage mintpletter. Det er veldig godt og det ser veldig enkelt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde müsli som jeg gav bort til noen venninner i fjor - det ble veldig godt mottatt! Husker ikke om jeg brukte en nøyaktig oppskrift, men det var ihvertfall havregryn og grovhakkede hasselnøtter som jeg stekte gyldent med honning og kanel. For å få litt farge og at det skulle se mer fristende ut, hadde jeg i litt tørkede tranebær og solsikkefrø (etter at det hadde kjølt seg ned). Finnes sikkert mye annet en kan ha i og - og oppskrifter er det masse av på nettet!

Endret av Pingting
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde forresten også pæresmør (=tykk marmelade) med krydder og hvitvin. Smakte ikke så spennende som det høres ut, men det også var en artig julepresang. :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soleklart: Ante ikke hva Sarah Bernards var, måtte google det. De ser kjempegode ut! Og et pluss at de er glutenfrie også :) lettere å gi bort når venner og fam har ymse allergier...

Det er farlig godt. Det er ikke rart man legger på seg i julen :fnise:

Men jeg har et spørsmål: Hvis jeg lager brente mandler og karameller nå - Holder det seg fint til jul om jeg pakker det i cellofan poser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp! Hvis du liker baileys så er det veldig godt.

I år skal jeg for første gang lage mintpletter. Det er veldig godt og det ser veldig enkelt ut.

Heh...elsker Baileys selv om det er litt harry :gjeiper: Kommer definitivt til å teste baileyskulene dine!

Mintpletter har jeg laget før men det er lenge siden - var kjempegode og smeltet på tunga...mmmm. Få høre hvordan det gikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde müsli som jeg gav bort til noen venninner i fjor - det ble veldig godt mottatt! Husker ikke om jeg brukte en nøyaktig oppskrift, men det var ihvertfall havregryn og grovhakkede hasselnøtter som jeg stekte gyldent med honning og kanel. For å få litt farge og at det skulle se mer fristende ut, hadde jeg i litt tørkede tranebær og solsikkefrø (etter at det hadde kjølt seg ned). Finnes sikkert mye annet en kan ha i og - og oppskrifter er det masse av på nettet!

Oj det hadde jeg aldri kommet på av meg selv, men det er jo en kjempefin gave! :) Og virker lett å lage ganske mye av gangen? Da kunne man evt ha kjøpt sånne gammeldagse glasskrukker med lokk å ha det på (noe ala denne, bare større).

Jeg lagde forresten også pæresmør (=tykk marmelade) med krydder og hvitvin. Smakte ikke så spennende som det høres ut, men det også var en artig julepresang. :jepp:

Det hørtes utrolig godt ut, og veldig annerledes! Har du en god oppskrift å anbefale? De jeg fant på nett er uten hvitvin - og skadetværra så skadetværra :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma lager diverse chutney - eple, mango etc, som smaker kjempegodt. Veldig fin gave, mye bedre enn chutney en får kjøpt i dagligvare. Jeg har ikke oppskrift her, men du finner sikkert en del når du søker :) Syltetøy, saft etc er også bra.

Jeg har gitt bort peppernøtter (litt kjedelige), havreflarn og sjokoladetrøfler, de fleste oppskriftene fant jeg i Tines julehefte. Brente mandler er også godt (for de som liker mandler).

Må si at jeg setter veldig stor pris på hjemmelagde julegaver nå når jeg er voksen - det smaker godt og en får ofte ikke tilsvarende i butikken, eller er nyttig (ullsokker f eks), og ofte er det jo slik at vi har kjøpt det aller meste av andre ting vi ønsker oss allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må si at jeg setter veldig stor pris på hjemmelagde julegaver nå når jeg er voksen - det smaker godt og en får ofte ikke tilsvarende i butikken, eller er nyttig (ullsokker f eks), og ofte er det jo slik at vi har kjøpt det aller meste av andre ting vi ønsker oss allerede.

Må si jeg er veldig enig med deg! Er mye mer koselig å få hjemmelagde julegaver - uansett om de er strikket, bakt, malt etc. Det andre jeg ønsker meg kan jeg jo alltids kjøpe selv (med mindre det er akkurat DEN band-t-skjorta jeg har lett etter i 5 år). Ja til flere hjemmelagde gaver! :jepp:

Edit: skriveleif

Endret av chepooka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj det hadde jeg aldri kommet på av meg selv, men det er jo en kjempefin gave! :) Og virker lett å lage ganske mye av gangen? Da kunne man evt ha kjøpt sånne gammeldagse glasskrukker med lokk å ha det på (noe ala denne, bare større).

Ja, det var noe sånt jeg brukte! Kan tenke meg at det vil se flott ut i cellofanposer også! :jepp:

Det hørtes utrolig godt ut, og veldig annerledes! Har du en god oppskrift å anbefale? De jeg fant på nett er uten hvitvin - og skadetværra så skadetværra :jepp:

Du har skjønt det! :ler:

Jeg brukte denne. Kan som sagt ikke skryte på den at den var helt fantastisk, men det var et ganske godt syltetøy. Jeg synes kanskje det ble litt vel søtt, så det kan være lurt å kutte litt på sukkermengde. Åja, og liten advarsel: Det skal jo koke uten lokk, og når det har blitt ganske tykt spruter det når boblene sprekker. Spruter veldig! Kan være greit å legge noe kjøkkenpapir e.l. så du slipper å bli stående i en halvtime og rengjøre komfyren og gulvet. Og ha på deg hansker, eller gjerne rustning, når du skal røre i gryta! :fnise:

For andre syltetøy/marmeladeoppskrifter kan du jo sjekke ut denne tråden jeg lagde i fjor. Masse gode forslag der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble skikkelig inspirert av denne tråden. Så nå har jeg gått til innskaffelse av sjokolade, marsipan+++ forå lage konfekt :D

Gleder meg til å starte med gavelagingen :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler en bok som heter "Godt å gi bort" :)

I den er der veldig mye godt som man kan gi bort til jul!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...